Wat is een "eerlijk paard" ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paulinebes

Wat is een "eerlijk paard" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 20:13

In diverse verkoopadvertenties van paarden en ook bij de aankoop van mijn eigen paard wordt gemeld dat het een "zeer eerlijk" paard betreft. Regelmatig lees ik: "een pittig paard, niet voor de onervaren ruiter, maar wel een eerlijk paard". ik vraag me altijd af: wat wordt hier nu eigenlijk mee bedoeld? :o? Bestaan er überhaupt "oneerlijke" paarden?

Ik ben benieuwd wat jullie onder een " (on)eerlijk paard" verstaan. :))

Nachtlampje

Re: Wat is een "eerlijk paard" ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:14

Mijn mening daaraan is dat ze geen nare ervaringen hebben gehad en dus niet uit angst of woede rare streken zullen uithalen, zoals "gemene" paarden wel doen uit zelfbescherming.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:17

Naar mijn mening zijn dat paarden die niet bewust op je tenen gaan staan, die niet bewust proberen je ervan af te werken etc.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:18

Vjestagirl schreef:
Naar mijn mening zijn dat paarden die niet bewust op je tenen gaan staan, die niet bewust proberen je ervan af te werken etc.

Geen enkel paard doet dat bewust, dus dat slaat kant noch wal.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:19

volgensmij zijn het paarden die niet zomaar zullen trappen naar je, geen kwaat in zich hebben..

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:20

Ik dacht dat ze daarmee bedoelen, dat het paard niet 'zomaar' iets doet.
Maar bijvoorbeeld alleen door een ruiterfout of te sterk inwerkende ruiters, dat ze daar sensibel op reageren.
Daarom is het geen paard voor beginners.
Maar wel eerlijk, de ruiter doet iets niet goed, dus vanuit het paard bekeken is ie heel eerlijk bezig om daarop te reageren.
(er vanuit gaande dat het paard geen medische klachten heeft)
Laatst bijgewerkt door littlegun op 30-03-13 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:21

een eerlijk paard is een paard wat nooit liegt? :+

Ik denk dat ze bedoelen dat hij geen rotzak is die je de stal uitmept?
Of net zolang bokt tot je eraf ligt?Zonder medische redenen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:21

Air schreef:
Vjestagirl schreef:

Geen enkel paard doet dat bewust, dus dat slaat kant noch wal.

Oh jawel. Ik heb er eentje gekend die echt bewust op je tenen ging staan. Hoe je dat weet? Als het dier iedere keer als jij eventjes de andere kant op kijkt op je tenen gaat staan, en dan niet 1x per jaar (wat normaal is) maar rustig 5x per week, dan doen ze het echt wel opzettelijk.
Net zo goed als dat ik paarden ken die bewust net zo lang bokken en rondjes draaien tot je in het zand ligt, en als je dan in het zand ligt rustig aan de andere kant van de bak gaan staan vreten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:24

Dan zou ik toch eens kijken wat jij zelf verkeerd doet :D
Op je tenen gaan staan is lomp, een lomp paard wat geen respect voor jou persoonlijke ruimte heeft. Dat heeft alles met opvoeding te maken.

En een paard bokt niet bewust je op de grond, die wil hetgeen van zijn rug af hebben wat hem/haar pijn doet. Maargoed, zeggen dat een paard bewust je er af bokt is makkelijker dan de oorzaak en oplossing zoeken :)

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:26

Air schreef:
Op je tenen gaan staan is lomp, een lomp paard wat geen respect voor jou persoonlijke ruimte heeft. Dat heeft alles met opvoeding te maken.

En een paard bokt niet bewust je op de grond, die wil hetgeen van zijn rug af hebben wat hem/haar pijn doet. Maargoed, zeggen dat een paard bewust je er af bokt is makkelijker dan de oorzaak en oplossing zoeken :)

ik ben het er mee eens dat sommige paarden je wel gewoon van zn rug af willen hebben, en niet persee omdat het pijndoet maar er mischien een verschikkelijke ervaring mee heeft gehad en een soort trauma eraan heeft overhouden en dus geen mens meer op zn rug wilt hebben. Oke wel wat ver gezocht er ze zijn er wel

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:27

Als een paard bij een schrikreactie niet direct de achterpootjes optilt, niet door je heen dendert als je de deur openmaakt, je niet bijt, niet in gevecht gaat als je hem corrigeert, je niet met de oren plat in de nek de wei uitjaagt, je niet plat drukt tegen de wand met poetsen.

Natuurlijk is er veel te herleiden naar een opvoeding/nare ervaringen etc, maar dan nog kun je er echte etters bij hebben.
Voorbeeldje: het ene paard komt met de oortjes naar voren naar je toe in de wei, komt even buurten en loopt dan rustig weg. Het andere paard komt niet direct naar je toe, komt uiteindelijk wel even buurten, draait zich vervolgens om en mept gericht.
Beide paarden hebben een soortgelijke achtergrond/ervaringen/opvoeding.
Laatst bijgewerkt door different1 op 30-03-13 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:28

Maar dan ben je OOK verkeerd bezig door er direct weer op te gaan zitten. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:29

Eerlijk paard is dat normaal reageert op je hulpen en je met een klein foutje van jouw kant op de grond of erop, niet jou het ziekenhuis in probeert te krijgen (zij het onbewust).
Eerlijk is ook dat je gewoon een stal in kan lopen en dat een paard als het weet dat je er bent je er niet uittrapt of bijt.
Ik heb een ontzettend eerlijke merrie, maar wel een met soms grote dosis eigenwaarde, dus indien ik echt iets onredelijks zou willen in haar ogen, dan is mevr. echt wel nijdig (doet dan niets behalve nijdig kijken,
maar ken er ook die dan meer zouden doen).
(bij haar zou dit gelden als iemand wil trailer laden en haar er wel even in zal duwen/tikken etc. dat pikt ze dus echt niet, terwijl je haar gewoon in je uppie mijpart haaks op de klep kan laden en lossen.)

Dan heb je ook nog vergevings gezind/ niet kwalijk nemend, dat is het type paard dat ik aan mijn kinderen cadeau zou willen doen, ook al maak je blunder, dan reageert paard daar niet dusdanig op dat je in de problemen komt.

Op je tenen gaan staan is gewoon lomp en onopgevoed, niet oneerlijk (kijkt naar haar teen die nu net weer nagel heeft, ken een paard, zet altijd precies met aansingelen een pasje opzij op teen :+ :o :D verder goud eerlijk dier.)

Geryon

Een eerlijk paard. Een paard dat op een goede manier dingen aangeeft, zoals het moeite hebben bij een bepaalde oefenen. Een paard dat de ruiter perfect spiegelt.

Vjestagirl

Air schreef:

Het was niet mijn paard die tenen trapte. Maar die merrie gedroeg zich keurig, maar vond het alleen niet zo leuk als de eigenaar met n ander ging staan praten en draaide dan echt bewust naar die tenen toe.

En dat paard is aan alle kanten na gekeken door 3 dierenartsen, 2 fysio's, een osteopaat, een magnetiseur en heeft zelfs reiki en acupunctuur gehad. Hij deed het bij iedere ruiter, met 5 verschillende zadels, welke door meerdere zadelpassers goedgekeurd zijn voor zijn rug. Daar is toen ook nog met een druk-pad naar gekeken. Er was niets te vinden, het was gewoon een etterbak. Liep 1 rondje braaf, zolang je niets vroeg was het prima en zodra hij aan het werk werd gezet begon hij als een idioot te bokken en rondjes te draaien. Zodra de ruiter in het zand lag was er niets aan de hand.

Mijn eigen merrie doet dat (in mindere mate) ook. Zodra ik erop zit en iets vraag is er niets aan de hand. Zodra een ander erop zit en iets vraagt (voor t eerst) dan eindigen ze in het zand.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:31

Een paard dat goed meewerkt als je het correct vraagt, en simpelweg probeert juist te reageren, en dus ook 'fout' zal reageren als je dus eigenlijk zelf het slecht vraagt. Maw een paard dat geen cadeaus geeft, maar het je ook geen uur blijft kwalijk nemen als je es iets fout doet.

dat is voor mij een eerlijk paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:32

Slim paard, aangeleerd gedrag :) Ik doe dat kunstje en baasje reageert = beloning. Net zoiets als vrijheidsdressuur :D Heeft alsnog geen zak met oneerlijk te maken :)

Kan ik mij wat bij voorstellen, gezien de meeste mensen niet eerlijk rijden. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:34

Ik heb een paard als uit voorbeeld, paard is zeker niet door iedereen te rijden, is heet, heeft veel power maar zal nooit trappen, bokken, stijgeren, bijten zonder aanleiding.
Paard als ook nooit weigeren, onverwachts staan blijven of wegrennen, loopt door al is die bang...

Kortom paard doet 'eerlijk' wat gevraagd word, ken zat paarden die het lollig vinden om opeens een rodeostier na te doen, dat is dus oneerlijk.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:39

Na het lezen van meerder :? Reacties hier, ben ik van mening dat een eerlijk paard een paard dat dat niet moeilijk doet of jantje of pietje op zijn rug gaat zitten, hem buiten zet, hem poetst of probeert te heropvoeden tot op zekere mate.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:56

Een oneerlijk paard vind ik een paard wat bijt zodra je je rug toekeert, of inderdaad bij een schrikreactie net zo lang tekeer gaat tot je eraf ligt.
In plaats van schrikken, sprintje trekken en weer tot rust komen, net zo lang blijven rennen tot de berijder eraf ligt.
En als het rennen niet genoeg is een schijnbeweging of flinke bok.
Je wil pletten (zonder reden) in de stal, gewoon omdat het kan....

En zo zijn er nog wel een paar......

Eerlijk betekend denk ik ook wel voorspelbaar en betrouwbaar.

Een eerlijk paard mag best schrikken, bij grote temperatuursdaling jolig worden (dat had die van mij onlangs en toen lag ik er voorover af, maar meneer blijft dan rustig naar me staan kijken als ik ervoor zit om vervolgens nog een keer een sprintje te trekken met zijn hoofd tussen zijn voorbenen gevolgd door een stop of schijnbeweging).

Het blijven natuurlijk wel dieren en kunnen ook wel eens erg blij of juist slecht gehumeurd zijn maar dan kunnen ze dat normaal tonen in plaats van een hap uit je te nemen of je de stal uit te trappen, toch ?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:11

bedankt voor jullie reacties! +:)+ Een eerlijk paard is dus kennelijk zoiets als een relatief betrouwbaar paard. Als ik zo de reacties lees, denk ik eigenlijk dat er dus geen oneerlijke paarden bestaan (en is ieder paard dus een eerlijk paard..:)). Ieder paard reageert vanuit instinct en niet uit "kwaadaardigheid" of met de bedoeling ons bewust te misleiden of een loer te draaien. Daarnaast blijft het een paard en wij zijn mensen: miscommunicatie ligt natuurlijk voortdurend op de loer....
Mijn merrie zal ook nooit bijten, bokken, trappen of steigeren. Ze is een behoorlijk stabiel paard, dat altijd erg haar best doet. In die zin zal zij ook een " eerlijk" paard zijn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:15

De mijne wil weleens bokken hoor, maar is toch eerlijk.
Hij bokt namelijk uit protest naar het zweepje als hij een tik krijgt omdat hij niet luistert (lees niet op een hulp reageert).
En soms uit joligheid, gewoon omdat het weer ineens veranderd, dan worden veel paarden fris.
Dan zijn ze nog steeds niet bewust bezig je eraf te werken maar vergeten ze gewoon even dat er nog iemand op zat.
Dan is het ook 1 bokje en daarna weer normaal verder rijden ipv bokken tot je eraf ligt.
Moeilijk uit te leggen hoor.....

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:31

Ik zie dat 'eerlijk' als als een paard wat niet gemeen bokt bijvoorbeeld, met als enigste doel om de ruiter af te werpen. Of bijvoorbeeld echt opzettelijk te bijten en te schoppen enzo

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:48

Best een leuk begrip een eerlijk paard.
En zo zie je maar dat dit relatief is.

Mijn paard noem ik eerlijk.
Is netjes op gevoed.
Heeft respect voor mensen.
Kent haar plaats.
Doet heus wel eens gek. Maar weet wel hoe ver ze kan gaan.
Met rijden doet ze eigenlijk praktisch exact wat er wordt gevraagd.
Vraag je het niet goed dan krijg je wat je vraagt.
Is eigenlijk best heel makkelijk door iedereen te rijden.
Zolang de ruiter ook 'eerlijk' blijft.
Te harde hand is sterrenkijken.
Vast houden in de hand is sterrenkijken.
Onrechtvaardig straffen dan gaat ze lopen klieren.
Best een gebruiks aanwijzing voor veel mensen als ze dit paard zouden willen rijden.
Maar ik noem haar eerlijk!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:37

imo is een eerlijk paard een paard dat niet bijt en waar je rustig achterlangs kunt lopen zonder dat ze trappen of een stapje achteruit doen, maar ook een paard dat respect voor je heeft...