Enorm lange boxrust, how to suvive?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Figaros

Enorm lange boxrust, how to suvive?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 12:11

Goedemorgen bokkers!

Onze merrie heeft helaas een scheur in haar kootbeen opgelopen en moet nu maarliefst 16 weken (!) op stal staan…… De arme schat, hoe gaan we dit overleven…

Heeft er nog iemand tips om deze weken vol te houden? We hebben al een hooinet in een tonnetje gedaan zodat ze meer moeite moet doen om het eten eruit te kunnen halen, een bal o.i.d. zal ze niet naar omkijken denk ik…

Even wat informatie over haar ze wordt dit jaar 6 en is een hele bloederige merrie.

Als er iemand ideeën heeft dan hoor ik het maar al te graag!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:13

och arme schat.. 16 weken is een lange tijd.
Ik stuur je even een pb met wat meer info

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 12:19

Snooki schreef:
och arme schat.. 16 weken is een lange tijd.
Ik stuur je even een pb met wat meer info

Ja echt verschrikkelijk.... Bedankt voor je PB'tje ik zal gelijk even Googlen :j

Zirkonia

Re: Enorm lange boxrust, how to suvive?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:24

Mijn merrie staat nu 9 weken op haar box met een scheurtje in haar hoefbeen. Ze mag er enkel aan de hand uit om te stappen, dit wordt steeds meer een uitdaging. En we moeten nog minimaal 2 maand..

Dus ik lees even met je mee :)

Succes!

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:27

Ook voerbal in een tonnetje doen met korreltjes erin? Ik heb wel eens gelezen dat er paarden zijn die goed reageren op klassieke muziek - dat geeft ook iets van afleiding!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:28

Je heb pb! Mijn vorige paard had een gebroken hoefbeen en stond ook 4 maanden op der boks.. Mocht je vragen hebben staat mijn PB box altijd open!

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 12:29

Ellee schreef:
Mijn merrie staat nu 9 weken op haar box met een scheurtje in haar hoefbeen. Ze mag er enkel aan de hand uit om te stappen, dit wordt steeds meer een uitdaging. En we moeten nog minimaal 2 maand..

Dus ik lees even met je mee :)

Succes!

Jeetje, sterkte ermee! Het ergste komt denk ik nog als het mooie weer begint.... -O-

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 12:31

CarolineCF schreef:
Ook voerbal in een tonnetje doen met korreltjes erin? Ik heb wel eens gelezen dat er paarden zijn die goed reageren op klassieke muziek - dat geeft ook iets van afleiding!

Oh dat is ook wel een goed idee! Het is een enorme vreetzak dus met zulke dingen kan ze zich prima vermaken!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:37

Is er geen optie om een heel klein stukje wei af te zetten? Zodat je paard niet kan rennen, maar dat ze eventueel wel even buiten in het zonnetje kan staan. Zo heb ik het toch gedaan, paard moest helaas ook boxrust krijgen, midden de zomer :(:) . Dan heb ik gewoon een héél klein stukje gras afgezet, met wat schaduw en wat zon, maar niet met de mogelijkheid om te rennen. Moet zeggen dat me dat heel hard geholpen heeft, want voor ik dat stukje had, en hij dus steeds op stal stond, kon ik er niets meer mee, kreeg een érg humeurig paard helaas :') .
Maar ik weet natuurlijk niet of het met de blessure van je merrie ook echt mogelijk is...

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:39

Noblesse_ schreef:
Is er geen optie om een heel klein stukje wei af te zetten? Zodat je paard niet kan rennen, maar dat ze eventueel wel even buiten in het zonnetje kan staan. Zo heb ik het toch gedaan, paard moest helaas ook boxrust krijgen, midden de zomer :(:) . Dan heb ik gewoon een héél klein stukje gras afgezet, met wat schaduw en wat zon, maar niet met de mogelijkheid om te rennen. Moet zeggen dat me dat heel hard geholpen heeft, want voor ik dat stukje had, en hij dus steeds op stal stond, kon ik er niets meer mee, kreeg een érg humeurig paard helaas :') .
Maar ik weet natuurlijk niet of het met de blessure van je merrie ook echt mogelijk is...

Probleem vaak wat de kliniek zegt is dat ze gewoon echt niet mag lopen. Je moet er dan toch elke dag naar dat stukje lopen.
Wij hadden dat idee ook om een stukje land op boksgrootte af te zetten maar de kliniek zei echt niet doen!! dat stuk naar het landje lopen kan er al fataal worden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:40

Wat erg zeg, heel sneu voor je paard ook… Hopelijk heeft ze wel een stal dat ze naar buiten kan kijken?

Mag je wel met haar stappen?

Ik zou sowieso zorgen voor onbeperkt ruwvoer en geen krachtvoer. Ik zou wel oppassen met een ton in de stal, dadelijk komt ze er met haar bennen in terecht. Liever een heel fijnmazig hooinet, dan doet ze zeker langer over met haar hooi. Wilgentakken zijn gezonde snacks waar ze lekker mee bezig kan zijn. Gras voor haar plukken wordt waarschijnlijk ook wel gewaardeerd. Wellicht kun je ook regelmatig met andere paarden even bij haar buurten zodat ze kanten met andere paarden kan hebben?

Sterkte en veel beterschap!
Laatst bijgewerkt door Daan_O op 28-03-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 12:41

Noblesse_ schreef:

We hebben het bij de kliniek wel gevraagd maar dit werd helaas zwaar afgeraden ;( De scheur zit echt op een killing plekje en elke keer als ze een stap zet komt er 500 kilo op die scheur en hakt 't erin als een bijtel.... Baal echt ontzettend, kan toch niet gezond zijn voor een paard om bijna een halfjaar op stal te moeten staan...... Bedankt voor je reactie, misschien dat dit wel mag als de scheur in een verder stadium is.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:41

Hmja, als je dat stukje naar het land moet lopen is het wel wat minder handig. Ik had het vastgemaakt aan de stal, zodat hij zelf kon kiezen.
Maar die van mij mocht wel nog wat stappen. Als hij echt volledig had moeten stilstaan, had ik inderdaad geen stukje afgezet.

Reactie boven me niet gezien :o .
Ik hoop inderdaad dat je wel een stukje mag afzetten als het al wat in een verder stadium is, zo'n lange tijd op stal staan lijkt me inderdaad niet erg goed voor een paard...
Laatst bijgewerkt door Noblesse_ op 28-03-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:42

Mijn pony heeft vorig jaar van november tot april boxrust gehad, vanaf april mocht hij stukjes stappen op de harde ondergrond en vanaf juni mocht hij de weide in (eerst één uur en elke week een halfuurtje langer). Hij had 2 bijna volledig doorgescheurde pezen, dus hem in een kleine paddock zetten mocht ook niet (en was ook geen plek voor). De andere paarden gingen natuurlijk wel de hele dag buiten, dus hij stond op stal én nog eens alleen...
In het begin was het gruwelijk, hij vrat zijn staldeur op uit verveling, beet naar iedereen die langskwam behalve mij en mijn grootvader en liep non-stop rondjes.
Na twee weken werd het beter, ik had een bal opgehangen, probeerde zelf zo vaak mogelijk op stal te zijn (huiswerk maken en toetsen leren in zijn box), en wanneer ik er niet was de radio aan. Ik probeerde ook altijd snoepjes te verstoppen in zijn box, ik had een liksteen neergelegd en soms smeerde ik de bal in met honing en broodkruimels. Ik heb ook een keertje wilgentakken neergelegd, maar daar keek hij eigenlijk hélemaal niet naar om.
Na nog een maand moest één van de twee andere paarden die daar stonden ook boxrust hebben, en had hij toch een beetje gezelschap.
Als me nog wat te binnen springt zal ik het zeker laten weten :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:43

Wanneer je iedere dag een stukje weide afprikt ter grootte van een box kan ze grazen, dat brengt rust....
Of die beperkte ruimte nou binnen of buiten is maakt voor de blessure niet uit, het verschil is wel dat buiten gezonder is, ze de andere paarden kan zijn, en ze kan grazen waardoor frustratie zich minder ophoopt.

Verder: geen krachtvoer, maar naast het hooi een multivitamine....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:43

Hier ook veel ervaring met boxrust, was elke keer een hel.
Wij gaven haar op het einde gwn een kalmerend middel in haar voeding en zijn er een hele tijd mee doorgegaan tot we haar terug aan het rijden waren.
Anders had ze zichzelf wel nieuwe blessures bezorgd.

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 12:44

Daan_Ordeal schreef:
Wat erg zeg, heel sneu voor je paard ook… Hopelijk heeft ze wel een stal dat ze naar buiten kan kijken?

Mag je wel met haar stappen?

Ik zou sowieso zorgen voor onbeperkt ruwvoer en geen krachtvoer. Ik zou wel oppassen met een ton in de stal, dadelijk komt ze er met haar bennen in terecht. Liever een heel fijnmazig hooinet, dan doet ze zeker langer over met haar hooi. Wilgentakken zijn gezonde snacks waar ze lekker mee bezig kan zijn. Gras voor haar plukken wordt waarschijnlijk ook wel gewaardeerd. Wellicht kun je ook regelmatig met andere paarden even bij haar buurten zodat ze kanten met andere paarden kan hebben?

Sterkte en veel beterschap!

Ze mag helemaal niet stappen :(:) ... Het is een flexibele ton dus als het goed is kan er niks ergs gebeuren. Dat van die wilgentakken is inderdaad wel een goede! Ze staat wel in een box met een luik naar buiten maar die zit helaas dicht omdat ze anders elke keer een aanloop neemt naar de staldeur en met haar borst tegen de deur aanduwt net zolang tot dat het kozijn of de deur eruit gaat.... Het is me er één...... :') Er staat de helft van de dag wel een ander paard naast haar en ze kan gelukkig wel naar buiten kijken via de schuifdeur.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:45

Misschien dan toch maar omkijken naar een ander plekje? Waar het paard kan blijvend staan waar het staat? Dus stukje wei, en evt een afdakje.... het is de komende 7 maanden toch prima weer.
Een half jaar opsluiten is niet te doen.

In een stal draaien ze veel meer, en gaan ze verder lichamelijk nog verder achteruit. Het is inmiddels ook een ingesleten gewoonte om dieren dan maar binnen te zetten. Maar het gaat puur om de beperkte ruimte, dat kan binnen en buiten.
Ik zou ook je eigen gevoel volgen.... want wat is bevorderlijker voor het herstel: een rondjes draaiend paard in de stal, of een paard dat buiten staat en rustiger is... grazen kalmeert...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 28-03-13 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:45

Ik moet wel zeggen dat de mijne z'n karakter heel erg veranderd is, in de negatieve zin helaas, sinds z'n blessure ;( .

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 12:48

Noblesse_ schreef:
Ik moet wel zeggen dat de mijne z'n karakter heel erg veranderd is, in de negatieve zin helaas, sinds z'n blessure ;( .

In wat voor opzicht? :(

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:50

Misschien is het een optie om haar 'aan het werk' te houden door wat kleine dingen van vrijheidsdressuur te gaan doen? Niet een spaanse pas natuurlijk, maar bijvoorbeeld kusjes geven, flemen, nee schudden. Dan houd je haar in haar koppie iedere dag lekker bezig.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:51

Daarvoor was hij eigenlijk nooit humeurig. Maar tijdens en na de rust is hij erg veranderd, bijna altijd humeurig, pogingen tot bijten of slaan. Ik hoop dat het misschien wat gaat verbeteren als het buiten wat beter weer wordt, dierenarts zegt dat er wel meer paarden humeurig van worden.
Maar bij hem is het al sinds z'n rust, helaas.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:51

Volledig van het krachtvoer afhalen, hooi ook wat verstoppen in het stro zodat ze het graas-idee krijgen. Zorgen dat er toch contact kan zijn met andere paarden, al is het maar over een muurtje heen. Niet alleen maar door tralies laten neuzen, maar echt contact laten hebben, zodat ze kunnen kroelen etc. Verder kun je iets kalmerends voeren, maar wat dat precies zou moeten zijn durf ik niet te zeggen daar heb k geen verstand van.

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:39

Ik raad je aan om bokker Moyra even een pb te sturen. Haar paard staat momenteel met een gebroken ellepijp op boxrust. Succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:01

Wat zielig! Ik heb helaas geen tips voor je om de boxrust te veraangenamen.
Zonder te bemoeizuchtig te willen zijn wil ik je toch even meegeven dat mijn dierenarts (www.holistischdierenarts.nl) nooit meer dan 8 weken boxrust voorschrijft en dat dus idd alleen in geval van botbreuken. Dus misschien is die tijd van 16 weken wat in te korten?
Weet niet hoe je tegenover holistische diergeneeskunde staat, maar als je er voor open staat zou je eens met hun contact op kunnen nemen (telefonisch spreekuur) voor (gratis) advies, aangezien bij hen (mentaal) welzijn van het paard altijd een belangrijk onderdeel van de behandeling is.