bijna 3 jarig paard toont boosheid in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonVegas

bijna 3 jarig paard toont boosheid in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:44

Ik heb een bijna 3 jarig paard (21 april) en ze is erg onrustig in de stal. Ik heb al eens een topic geplaatst, het heeft wel geholpen. Die topic ging over het happerig doen tijdens t eten. We laten m nu met rust tijdens t eten. Het aaien gaat steeds beter in de stal.
Maar er is weer een probleem, een ander probleem. Ze schopt de hele tijd tegen de wanden van de stal. Is dit persé het gevolg van aandacht vragen? Of speelt er dan nog iets anders?
We hebben m al vaker met een zweep op de kont getikt als ie sloeg. Het hielp wel, ze stopte dan. Maar nu is het probleem als ik in de stal kom met die zweep is ze poeslief, echt waar, je kunt m aaien zonder dat ze hapt, schopt ect. (of ze is dan ooit bang, en das ook niet de bedoeling). Maar zodra ik m weg houd (die zweep) is ze heel anders: Ze speelt dan echt de baas!
Hoe kan ik dit oplossen? Zodat ik haar baas wordt en dat ze niet bang hoeft te zijn, maar dat ik wel consequent kan blijven?

Maartje1990

Re: bijna 3 jarig paard toont boosheid in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:47

sorry, maar deze lijkt me vrij duidelijk. Ik geloof dat hij zegt 'laat me uit de stal!!!'....

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:50

dit klinkt als een paard die eigenlijk naar de opfok moet, lekker naar buiten...

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:51

Maartje1990 schreef:
sorry, maar deze lijkt me vrij duidelijk. Ik geloof dat hij zegt 'laat me uit de stal!!!'....

Ohh, dat had ik eerlijk gezegd niet gedacht, maar t is eigenlijk niet dat als de staldeur open staat dat ze dan echt naar buiten vlucht...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:55

Is ze gewend om veel binnen te staan? Misschien moet ze wat meer de stal uit, of dingen tegen de verveling hebben (hang eens een stronk wilgentak oid op om in te bijten, speelbal etc). Staat ze in een stal waar ze niet met haar hoofd de stalgang/buiten in kan kijken? Denk dat dat ook wel scheelt, als ze wat te doen hebben, ipv tegen die eeuwige spijlen aanstaren. Met de zweep slaan bij negatief gedrag is in ieder geval ook niet helemaal de bedoeling; negatieve aandacht is ook aandacht, je kan het beter negeren.

En ja, niet ieder paard houdt van de aandacht en vind knuffelen even leuk, ook zat mensen die liever hun eigen ding doen. Vergeet niet dat ze nog jong is.
Lees dat je zelf ook nog maar 14 bent in je profiel, misschien kijken wat een ander meer ervaren persoon er van vind?

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:57

Volledig eens met de eerste 2 posters.

ManonVegas schreef:
Maartje1990 schreef:

Ohh, dat had ik eerlijk gezegd niet gedacht, maar t is eigenlijk niet dat als de staldeur open staat dat ze dan echt naar buiten vlucht...

Het is niet omdat je paard niet de stal uit gallopeert bij wijze van spreken dat ze het leuk vindt om op stal te staan: ze kan respect hebben voor de mens en loopt ze niet omver, voelt zich "veilig" in stal, heeft buiten ook niks interessants om naar toe te gaan...

Hoe lang staat ze nu al op stal? Hoe vaak komt ze buiten en in welke omstandigheden.
Een bijna 3-jarige ben je wrs nog niet mee aan het werk, steek ze dan nog een half-jaar of jaar in een kudde op de weide en je zal er een zoveel fijner paard van terugkrijgen!! Als ze nu al stalondeugden begint te ontwikkelen, kan het alleen nog maar bergaf gaan!!

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:58

Joscaa schreef:
Is ze gewend om veel binnen te staan? Misschien moet ze wat meer de stal uit, of dingen tegen de verveling hebben (hang eens een stronk wilgentak oid op om in te bijten, speelbal etc). Staat ze in een stal waar ze niet met haar hoofd de stalgang/buiten in kan kijken? Denk dat dat ook wel scheelt, als ze wat te doen hebben, ipv tegen die eeuwige spijlen aanstaren. Met de zweep slaan bij negatief gedrag is in ieder geval ook niet helemaal de bedoeling; negatieve aandacht is ook aandacht, je kan het beter negeren.

En ja, niet ieder paard houdt van de aandacht en vind knuffelen even leuk, ook zat mensen die liever hun eigen ding doen. Vergeet niet dat ze nog jong is.
Lees dat je zelf ook nog maar 14 bent in je profiel, misschien kijken wat een ander meer ervaren persoon er van vind?

Ik vertrouw je mening wel, heb er vaker aangedacht om afleiding te zoeken... maar we hebben nog niet iets ondernomen. Maar n bal ophangen is dat niet gevaarlijk? :s Ze gaat om een normale tijd naar binnen, ze kent de klok onderhand wel en ze gaat op zich graag naar binnen als je m ziet staan xD En knuffelen vind ie heerlijk, behalve aan de neus, maar ja dat leert ze wel. Ze is idd nog jong... ;)

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:01

Hoe staat ze er verder bij en wat wordt er met haar gedaan?
Hoe zit het met contact met andere paarden?
Hoe groot is de stal?
Heeft ze constant wat te knabbelen aan hooi of stro in de stal?
Geef eens wat meer informatie.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:02

ManonVegas schreef:
Maartje1990 schreef:

Het is niet omdat je paard niet de stal uit gallopeert bij wijze van spreken dat ze het leuk vindt om op stal te staan: ze kan respect hebben voor de mens en loopt ze niet omver, voelt zich "veilig" in stal, heeft buiten ook niks interessants om naar toe te gaan...

Hoe lang staat ze nu al op stal? Hoe vaak komt ze buiten en in welke omstandigheden.
Een bijna 3-jarige ben je wrs nog niet mee aan het werk, steek ze dan nog een half-jaar of jaar in een kudde op de weide en je zal er een zoveel fijner paard van terugkrijgen!! Als ze nu al stalondeugden begint te ontwikkelen, kan het alleen nog maar bergaf gaan!![/quote]
Ze gaat 's morgens tussen 8 en 10 (ligt aan omstandigheden) naar buiten en 's avonds tussen 5 en half 7 ong. naar binnen...
Ze is ook op de wei geweest met een kudde, maar voelde zich niet veilig. Ze werd gehapt en ook geslagen enzo. Ze vermagerde en ze werd minder sociaal... We hebben haar opnieuw 'mak' moeten maken vinden wij zelf. Wij zijn niet zo van de opfok daar in tegen. Maar het zou idd ook voor haar bouw veel beter zijn. Ze begind zich hier ook steeds meer te ontwikkelen. Maar zou het ook goed zijn om haar op de wei te zetten met een 8 jarige pony ruin die ik rijd? Mijn pony is nogal een macho, maar heeft ook veel ondeugenheden, zou mijn paard die van mijn pony overnemen? :s

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:02

Eindeloos schreef:
Hoe groot is de stal?

Alles is goed, niks om aan te merken, alleen die afleiding in de stal is er nog niet..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:03

Het is idd erg belangrijk dat een paard genoeg vrij loopt en z'n ei kwijt kan bij soortgenoten, maar..
Als jou paard de baas is over jou (uit dit gedrag op te merken) zal een zweepje niet helpen.
Het gaat dan over jou als mens.
Je kunt misschien een cursus gaan doen om je paard beter te begrijpen en hij jou!

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:06

Vind het goede reacties, maar ook nadelen. Bijna iedereen reageerd met doe een cursus of haal een ervaren persoon erbij. Maar wss snapt de helft maar dat er zoveel tijd in gaat zitten. Dat wil ik ook over hebben voor mijn paard. Maar niet zooooooveeel dat ik nog een cursus moet gaan volgen. En dat kost ook geld. Ik wil het zelf oplossen tussen mij en t paard en proberen zonder zweep. Zo'n reacties zou ik graag hebben $ Maar jullie reacties helpen wel. Ik ga nu zoeken voor afleiding en miss m op de wei zetten met mijn pony, of ons ander paard. Maar op een kudde jonge paarden zit ik niet te wachten (spreek uit ervaring)...

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:28

Ze komt buiten, dat is goed! Beter zou ze inderdaad buiten komen met een soortgenoot, want nu verveelt ze zich buiten waarschijnlijk ook.

Wanneer toont ze dit stampen in de stal? Voor buitenzetten, na binnenzetten, rond voertijd, alleen als er iemand aan de stal passeert??
Op de vragen van eindeloos zeg je nu wel alles is goed, maar we hebben meer info nodig om iets te kunnen zeggen. Krijgt ze onbeperkt hooi/stro?

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:30

Kan ook voernijd zijn?
Slaan met een zweep in stal zou ik zelf nooit doen.
Mijn merrie schopte ook erg tegen de wanden.
Dit bleek voernijd te zijn, nu zit de wand met haar buurvrouw helemaal dicht.
Sindsdien is het over.
(wel heeft ze een buitenluik waar ze naar buiten kan kijken en andere paarden kan zien).
Bij ons staan ze ook de hele dag buiten, als het donker wordt gaan ze naar binnen.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:42

Nermal schreef:
Ze komt buiten, dat is goed! Beter zou ze inderdaad buiten komen met een soortgenoot, want nu verveelt ze zich buiten waarschijnlijk ook.

Wanneer toont ze dit stampen in de stal? Voor buitenzetten, na binnenzetten, rond voertijd, alleen als er iemand aan de stal passeert??
Op de vragen van eindeloos zeg je nu wel alles is goed, maar we hebben meer info nodig om iets te kunnen zeggen. Krijgt ze onbeperkt hooi/stro?

Ze verveelt ze wel eens ja, maar toch doet ie vaak wedstrijdje met mijn pony (langs elkaar in de wei).

Ze doet meestal stampen als ze net binnen is (voertijd), als ze 's avonds nog hooi krijgt en als ie 's morgens weer brokken krijgt (voertijd). Kortom altijd rond voertijd. En af en toe voor dat ie naar buiten gaat. Dan is ie ongeduldig omdat ie als 2e moet ofzo...

Er is geen onbeperkt hooi, alleen buiten vaak 1 à 2 plakken en 's avonds in de stal 1 plak.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:43

littlegun schreef:
Kan ook voernijd zijn?
Sindsdien is het over.
(wel heeft ze een buitenluik waar ze naar buiten kan kijken en andere paarden kan zien).
Bij ons staan ze ook de hele dag buiten, als het donker wordt gaan ze naar binnen.

Ok, ik snap je punt. En volgens mij is t ook voernijd. Hoe heb jij dit opgelost?
De stallen zijn bij ons altijd al dicht, ze kunnen elkaar ook niet zien...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:49

Kunnen ze elkaar helemaal nooit zien als ze op stal zijn? Of zijn alleen de tussenwanden dicht en hebben ze een luik om naar buiten te kijken? Anders verklaart dit volgens mij al het één en ander.

(Jonge) paarden moeten niet alleen veel naar buiten om te bewegen; ze hebben ook nood aan sociale contacten. Beter met andere veulens of een pony op de wei als helemaal alleen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:53

ManonVegas schreef:
Eindeloos schreef:
Hoe groot is de stal?

Alles is goed, niks om aan te merken, alleen die afleiding in de stal is er nog niet..

Dat is ook niet nodig als ie voldoende buitenkomt en voldoende speelvrienden heeft, als je de afleiding in de stal geeft in de vorm van speelgoed, leer je het juist dat het alles mag gaan slopen en aan alles mag gaan zitten klooien.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:53

soesita schreef:
Kunnen ze elkaar helemaal nooit zien als ze op stal zijn? Of zijn alleen de tussenwanden dicht en hebben ze een luik om naar buiten te kijken? Anders verklaart dit volgens mij al het één en ander.

(Jonge) paarden moeten niet alleen veel naar buiten om te bewegen; ze hebben ook nood aan sociale contacten. Beter met andere veulens of een pony op de wei als helemaal alleen!

De 'voorste' wand is gwn open, met tralies.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:07

Zou je antwoord willen geven op mijn eerdere vragen?
Want als alles goed is dan zou ze dit gedrag niet vertonen.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 20:11

Eindeloos schreef:
Hoe groot is de stal?

Er wordt af en toe wat mee gedaan, ze staat de hele dag op wei en af en toe proberen we haar te borstelen alleen het stil staan op de gang snapt ze nog niet helemaal.
Ze heeft de hele dag door contact met paarden. Met mijn pony en een ander paard van ons.
De stal is normale grootte.
Ze eet overdag 1 plakje hooi (krijgt ie 's morgens) en dan gwn gras en 's avonds als ie binnen komt krijgt ie brokken met later op de avond een plakje hooi.
Zo duidelijk? :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:16

Dan is het gewoon dominantie, volgens mij, want ze staat hele dag op de wei en heeft speelmaatjes.

En savonds op stal, is helemaal niet erg of slecht voor jonge paarden hoor, zoals wat velen zeggen.

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:19

ManonVegas schreef:
littlegun schreef:
Kan ook voernijd zijn?
Sindsdien is het over.

Ok, ik snap je punt. En volgens mij is t ook voernijd. Hoe heb jij dit opgelost?

Mijn merrie is de dominante merrie van stal en als haar buurvrouw bij de tralies naar haar keek schopte ze keihard.
Daarom dus al de wand helemaal dicht gemaakt.
Plus dat ze schopte vanwege voernijd en ook nog snel eet en het dus als eerste op heeft.
Nu krijgt ze 's nachts ook een plakje stro zodat ze altijd wat te knabbelen heeft.
Sindsdien is het helemaal over en heeft ze niet meer getrapt.
Wel heeft ze al van de 1e periode al rubberen matten in haar stal tegen de muren.
Dat scheelt ook al.
Maar tegenwoordig is ze zelfs heel rustig in stal en staat lekker door haar luik over het erf te kijken.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 20:23

littlegun schreef:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn merrie is de dominante merrie van stal en als haar buurvrouw bij de tralies naar haar keek schopte ze keihard.
Daarom dus al de wand helemaal dicht gemaakt.
Plus dat ze schopte vanwege voernijd en ook nog snel eet en het dus als eerste op heeft.
Nu krijgt ze 's nachts ook een plakje stro zodat ze altijd wat te knabbelen heeft.
Sindsdien is het helemaal over en heeft ze niet meer getrapt.
Wel heeft ze al van de 1e periode al rubberen matten in haar stal tegen de muren.
Dat scheelt ook al.
Maar tegenwoordig is ze zelfs heel rustig in stal en staat lekker door haar luik over het erf te kijken.

Ok, jaa van de buren heeft mijn paard geen last...

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:25

Maar wij hebben het dus opgelost, dat ze wel naar buiten kan kijken en altijd wat te knabbelen heeft.