Zoals jullie al konden lezen in dit topic [VSW] Is dit zijn prijs waard? Graag jullie mening! , verhuis ik mijn lieve merrie op 1 april naar een andere stalling.
We gaan deze keer met de camion want het is iets te ver om te voet te doen.
Nu is het zo dat mijn merrie niet de makkelijkste is :p ze is erg dominant en koppig en heel sterk.
Gelukkig is ze al 8 jaar bij mij en ken ik haar door en door! Daarom heb ik haar meestal onder controle.
Het is echter nu zo dat ze zo gehecht is aan de paardjes op de weide waar ze nu staat, dat ik vermoed dat het problemen gaat geven als ik met haar van de weide weg loop. Ze is baas van de andere paarden dus ze wil haar kudde niet zomaar achter laten...
Het wegje naar de weide is niet in zo'n goede staat om met een camion over te rijden dus moet ik eerst even een stukje te voet lopen met haar voor ik de camion bereik en haar kan opladen.
Ik denk dat het op deze weg is dat het wel eens fout zou kunnen lopen. Ik wil niet op voorhand panikeren ofzo maar ik ken haar gewoon...
Vorige keer kwam de hoefsmid en ik moest haar uit de weide halen en een stukje op dat wegje lopen omdat de hoefsmid daar geparkeerd stond, omdat de weg in te slechte staat was om verder te rijden en hij had de auto nodig om haar ijzers te kunnen lassen. Ik sta daar dus een minuutje of 3. Opeens hoort ze een van de paardjes roepen en begint ze te flippen... Ik probeer haar te kalmeren maar had geen grip want was in de periode dat de sneeuw wat aangevroren was. Ze heeft zoveel kracht en ik schoof gewoon mee op het ijs
terwijl mevrouw helemaal geen last had van het ijs...Uiteindelijk is de paniekhaak van haar touwhalster los geschoten (dat ding ligt nu in de vuilbak!) en is ze naar haar kudde gecrosst. Kreeg haar natuurlijk niet meer terug gedraaid, mevrouw wist goed genoeg dat we dan weer weg van de kudde gingen...
Natuurlijk gaan de paarden dus ook roepen de dag dat ik haar naar de camion leid om te verhuizen. Gelukkig is er dan geen ijs en heb ik misschien al wat meer te zeggen maar het zal zowizo niet makkelijk zijn!
Hebben jullie dus tips hoe ik dit kan aanpakken?
Ik neem zowizo een vriendin mee die me eventueel kan helpen.
Hoofdstel aandoen is geen optie, heb echt niet meer te zeggen met een hoofdstel.
Zwepen heeft ze bang van en vind ik niet fijn om mee te werken.
De andere paarden meenemen tot aan de camion is ook geen optie want de mevrouw van de weide is hier huiverig voor...
Ik hoef geen reacties dat ik niet met mijn paard om kan...
Zoals je kan zien in mijn profiel heb ik genoeg bereikt met haar maar ze is nu eenmaal niet de makkelijkste en verlaat niet graag andere paarden.
en nee, paarden staan 24/7 buiten.