'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:48

Ten eerste wil ik even duidelijk aangeven dat het niet om mijn paard gaat.
Kennissen van mij hebben een pony (Fjord van een jaar of 15 ongeveer), die pony hebben ze in een 'gekke bui' gekocht (ze weten niks over het houden van paarden), ze hebben toch genoeg geld en hun dochter wilde toen pony leren rijden. Ze heeft er toen misschien 3 keer opgezeten, daarna heeft ze de 2 pony's maar laten staan. Nu is de ene pony overleden vorige zomer en is de fjord alleen blijven staan. De pony krijgt 's ochtends 2 kilo sportbrok en 's avonds ook, maar hij komt nu al meer dan een maand zijn stal niet uit. De buren zijn doodsbang voor hun pony omdat hij best vals is (geen aandacht dus nogal verwilderd), de enige die de pony uit de stal haalt is de hoefsmid. Ze gooien elke dag wat stro en hooi in zijn hok maar dat doen ze als de pony zijn brokken heeft gekregen zodat hij niet in de buurt komt. Nu moet de stal dus uitgemest worden en hebben ze gevraagd of ik morgen de pony uit de stal wil halen om hem in de andere stal te zetten. Beestje is ook niet gewend om een halster aan te krijgen en om aan de lijn te lopen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat de pony in paniek raakt?

Ik zit niet te wachten op gemene reacties, nogmaals, het is mijn pony niet en het enige wat ik kan doen is zorgen dat ze niet zelf wat gaan 'aanklooien' voor er ongelukken gebeuren.

reacties met: 'bel de dierenbescherming' hoeven ook niet, dat doe ik niet dus hou die reacties voor je want daar heb ik niks aan.
Laatst bijgewerkt door Annenas op 18-03-13 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: 'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:49

Hij is 15, hij zal echt wel een halster gewend zijn.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:50

lijkt mij eerlijk gezegd niet in een keer goed te gaan, klinkt banketstaaf en gemeen maar misschien kan je beter een hoofdstel met hengsten ketting aan doen, puur voor jou eigen veiligheid. is er een mogelijkheid om de pony los te gooien ergens?
Laatst bijgewerkt door ElineCath op 18-03-13 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ManonGrr

pfoe dat is moeilijk! Hoe ziet de stal er uit? Als er een mogelijkheid voor is, zou ik zorgen dat jij de deur kan openen en het paard door een soort 'pad' van hekken/stro naar de bak leid.. of natuurlijk aan de hoefsmid vragen.

sillysoul

hoe haalt de hoefsmid die pony dan uit de stal? Als hij het kan, kan iemand anders het toch ook wel?

vuurneon

Kan de staldeur niet open worden gezet dat paard gelijk door kan lopen naar grote wei of bak?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:51

Dierenbescherming bij halen?? zo iemand moet geen paarden gaan houden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:52

heel l*llig, maar niets doen en hopen dat ze er op een moment zo mee aan zijn dat ze hem weg doen.

loulou

4 kilo sportbrok voor een fjord waar niks mee wordt gedaan :wow:

die pony is waarschijnlijk niet vals, die heeft energie over := het is wonder dat ie nog niet hoefbevangen is ofzo.

piezze

Hoi, jeetje wat lastig, ik zou de pony proberen een halster om te doen en hem in de wei /paddock doen. Misschien moet je adviseren om de pony zsm aan de eerstmogelijke handelaar te verkopen. Dit is ook geen leven voor dat dier.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:53

Als het dier te rijden was, is hij zeker wel een halster gewend. Issie uit de kudde van SBB geplukt is het een ander verhaal, maar dat geloof ik aan de hand van jouw verhaal niet zo snel.

Dat dier moet van de sportbrok af en lekker naar buiten, dan is zijn temperament ook sneller weer te handhaven.

xBella

Vraag het de hoefsmid inderdaad. Ik denk dat dat de beste manier is?

Xjewillemijn

loulou schreef:

die pony is waarschijnlijk niet vals, die heeft energie over := het is wonder dat ie nog niet hoefbevangen is ofzo.

mijn verzorg pony krijgt geen eens biks alleen hooi en daar word ze al best druk van

ik zou met behulp van mensen met houten schotten een pad maken en haar zo
naar de andere box bregen

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:54

Eens met ManonGrr. Als hij echt zolang op stal heeft gestaan zal die barsten van de energie en misschien helemaal wel geen halster om willen. Als t zou kunnen zou ik hem langer buiten laten staan zodat ie zijn energie gewoon kwijt kan en daarna iemand zoeken die met hem verder wil.

Succes!

Ragdollcat

Caira schreef:
heel l*llig, maar niets doen en hopen dat ze er op een moment zo mee aan zijn dat ze hem weg doen.

Goed idee, ze wilden een paard laat ze het dan ook maar zelf ermee zitten ipv jou mogelijk in gevaar te brengen.

Ik heb zwaar medelijden met het dier.

jiperdepip

als hij 15 is zal hij toch wel al wat ervaring hebben met een halster en dergelijke neem ik aan,
volgens mij gaat het allemaal wel meevallen

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:55

Als de pony gewoon beleerd is en ook door de hoefsmid uit de stal gehaald kan worden, lijkt me dat je gewoon een halstertje kan omdoen? Een maand op stal is heel lang en heel zielig, dat vooropgesteld. Maar er zijn wel meer stallen waar de paarden 24/7 op stal staan en waar het baasje wellicht ook eens een weekje overslaat.

Denk niet dat je een compleet verwilderde pony hebt na een maandje, dat wilde ik zeggen :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:56

4 kg sportbrok :wow:

Ik zou er eerlijk gezegd niet aan beginnen en adviseren dat ze de pony zo snel mogelijk verkopen/weggeven..Misschien een advertentie op bokt met het verhaal erbij?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:57

Als het meiske er eens heeft opgezeten kan het dier heus nog wel na een maand aan een halstertje mee lopen... Een ander verhaal is dat hij er waarschijnlijk als een tikkende tijdbom uit komt en overhoopt zonder het zo te bedoelen jou over het erf gaat mee slepen...

Is er niet een mogelijkheid een leuk iemand te vinden voor het dier die zich om hem bekommerd ? Boven dat hij alleen staat verdient ie ook wel de nodige verzorging lijkt mij...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:00

Meis, niet zelf mee aan't prutsen, veel te gevaarlijk! Laat jezelf niet in de kreukels trappen omdat een ander een pony zo verkl00t heeft.

Probeer die mensen er van te overtuigen dat zo'n pony overdag naar buiten hoort te komen en geen krachtvoer moet krijgen als hij niet werkt. Hooi is genoeg.
Als hij al een maand op zo'n drekstal staat maakt 1 of 2 dagen ook niet meer uit, laat ze dat krachtvoer afbouwen en kijk of het mogelijk is een omheining te maken waarin de pony vanuit z'n stal kan lopen zonder dat hij gehandelt hoeft te worden. Dan eerst maar es een poosje lekker overdag naar buiten (als hij buiten staat kan de stal gedaan worden) en alleen hooi i.p.v. krachtvoer en dan zien dat die pony weer wat vaker in de hand komt zodat 't dier op MP gezet kan worden voor een betere baas.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:00

Goof schreef:
Hij is 15, hij zal echt wel een halster gewend zijn.

Nee, hij is het niet gewend om een halster om te krijgen, hij is daar doodsbang van.

ElineCath schreef:
lijkt mij eerlijk gezegd niet in een keer goed te gaan, klinkt banketstaaf en gemeen maar misschien kan je beter een hoofdstel met hengsten ketting aan doen, puur voor jou eigen veiligheid. is er een mogelijkheid om de pony los te gooien ergens?

hoofdstel hebben ze niet meer omdat ze er toch niet meer op rijden, hoofdstel van mijn paard zal niet passen denk ik.
Ja, ik kan hem losgooien in de wei als ze de omheining in iedergeval gemaakt hebben, dat moet ik nog even kijken.

ManonGrr schreef:
pfoe dat is moeilijk! Hoe ziet de stal er uit? Als er een mogelijkheid voor is, zou ik zorgen dat jij de deur kan openen en het paard door een soort 'pad' van hekken/stro naar de bak leid.. of natuurlijk aan de hoefsmid vragen.

Stal staat in een loods vol met tractors en machines dus los is nogal gevaarlijk.

sillysoul schreef:
hoe haalt de hoefsmid die pony dan uit de stal? Als hij het kan, kan iemand anders het toch ook wel?

Hoefsmid bekapt hem geloof ik in de stal en doet hem meteen een praam in, ze moeten hem dan ook met meerdere 'rustig' houden.

Caira schreef:

Het gaat al een aantal jaar zo dus dat gaat niet gebeuren.

Ragdollcat schreef:
Dierenbescherming bij halen?? zo iemand moet geen paarden gaan houden.

Nee, het zijn goede vrienden van mijn ouders dus dat kan ik niet maken. Ik wil ze wel gaan helpen met de pony als ik klaar ben met mn examens zodat de situatie beter wordt maar ik ga de dierenbescherming niet bellen.

loulou schreef:

Ja, het is veel, heb er weleens wat van gezegd maar ze hebben nogal een grote voorraad en ze vinden het sonde om dat weg te moeten gooien zeggen ze..
De pony bijt en draait zijn kont naar mensen toe om te trappen, dit noem ik geen energie over, maar het hij heeft nogal aandacht te kort.

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:02

4 kilo!!
T

Ragdollcat

Nou dat zegt genoeg, die klote eigenaar ook, laat ze maar zelf uitzoeken ook.

Neemt geen advies aan en doet gewoon lekker waar ie zin in heeft, lekker het dier zwaar naar de kloten helpen en het laten lijden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-03-13 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Clown_14

tjonge jonge ik heb te doen met dat paard en ik zou ook gaan trappen met zoveel energie en weinig aandacht

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:03

Tat_jana schreef:
Als het meiske er eens heeft opgezeten kan het dier heus nog wel na een maand aan een halstertje mee lopen... Een ander verhaal is dat hij er waarschijnlijk als een tikkende tijdbom uit komt en overhoopt zonder het zo te bedoelen jou over het erf gaat mee slepen...

Is er niet een mogelijkheid een leuk iemand te vinden voor het dier die zich om hem bekommerd ? Boven dat hij alleen staat verdient ie ook wel de nodige verzorging lijkt mij...

Er wordt al jaren niks met de pony gedaan, pony is mensen ook niet meer gewend, alleen van het voeren, ik wil na mijn examens best weleens wat met de pony doen maar heb er nu gewoon geen tijd voor.