Hoe ver gaan in persoonlijke ruimte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

Hoe ver gaan in persoonlijke ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 18:48

Hallo,
Ik leer mijn ruin nu mijn persoonlijke ruimte respecteren omdat hij soms mij om ver loopt.
ik geef hem een tik als hij te dicht bij mij komt of als hij speels wilt bijten.
Maar ik zie dat zijn vertrouwen is gezakt omdat ik hem steeds straf als hij mij omver loopt of bijt.
Nu vroeg ik mij af hoever ik mag gaan in het straffen?
Soms twijfel ik of ik hem nu moet straffen of niet.

Mag hij aan mij snuffelen of aan een voorwerp snuffelen dat ik vast heb? Ik wil gewoon dat hij mijn ruimte respecteert maar ja soms twijfel of hij nu iets verkeerd doet of niet?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:52

Dat hangt per persoon af. Bij de ene persoon mag een paard wel aan een voorwerp ruiken die de persoon vast heeft en bij een ander persoon mag dit niet. Doe wat hierbij voor jou goed voelt.
Geef je meteen een tik of krijgt hij eerst een waarschuwing door bv eh! te zeggen?

Ibbel

Re: Hoe ver gaan in persoonlijke ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:55

Als hij het blijft proberen en onzeker wordt, ben je niet duidelijk en niet consequent genoeg. Als je duidelijk bent, weet-ie het na 1-2 keer. Als je consequent genoeg bent, zal hij ook niet onzeker in andere situaties worden, want dan weet hij precies waarvoor hij gestraft wordt (en voor welke dingen dus niet).

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 18:56

Soms denk ik dat ik hem te streng behandel. Want hij begint wat bang te worden.
Ik vraag mij gewoon af wat wel en niet mag in je persoonlijke ruimte

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 18:58

Ik heb hem nu nog maar 3 dagen en hij is 3 jaar maar de vorige eigenaar heeft hem nog op niks gecorrigeerd daarom moet ik het allemaal doen. Maar het paard kent mij nog niet zo goed dus daarom twijfel ik wat wel of niet mag in de persoonlijke ruimte

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:06

Met straffen leer je je paard niets en ook leer je jezelf niet hoe je nu wèl moet handelen.
Je geeft in feite alleen maar aan "dit is fout", maar wat nu wèl de bedoeling is, weet je paard blijkbaar nog steeds niet.
Je paard kan zo niet leren, en hoeft dat in feite ook niet. Jij moet leren om met je lichaamstaal (en energie) je eigen ruimte aan te geven, op een natuurlijke manier. Wanneer je daar gewoon helder en duidelijk in bent, zonder enige straf dan ook, zal je paard jou gewoon begrijpen en respecteren.
Ga eens wat grondwerklessen nemen.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 19:09

Ik ga grondwerk lessen doen. Maar nu is hij nog aan het wennen aan de omgeving (hij heeft niet veel buiten gelopen) Maar ik wil gewoon ook als de lesgever er niet is dat hij mij respecteert.

Ik gebruik zoveel mogenlijk mijn lichaamstaal. Ik maak mij groot en laat mij zelfverzekerd uitstralen.

Soms als ik wijs naar zijn borst stapt hij uit zich zelf naar achter. Is dit een goed teken?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:10

Waarom wil jij een ander laten bepalen wat jouw persoonlijke ruimte is? Jij bepaalt toch zeker wat jouw ruimte is? Daarnaast zou ik 'straffen' doen in: achteruit zetten. Laat hem maar een paar passen achteruit gaan.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:14

ik raad je het boek '' grondwerk met je paard '' aan !
een duidelijk , en op veel vragen een andwoord gevend boek.
dan kan je het hem eigenlijk op een heel vriendelijke manier leren :j

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 20:19

Bedankt!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:38

Er zijn een aantal tips gegeven inzake hoe je je grens moet afbakenen. Maar let op, je mag je paard ook uitnodigen om in je ruimte te komen. Gewoon, omdat het gezellig is, omdat je maatjes bent. En als een paard rustig komt snuffelen, waarom zou je hem niet bij je laten? Als jij dat prima vindt? Als zelfverzekerde leider hoef je niet gespannen elke toenadering van je paard te straffen hoor. Geef ook instructies wat wel mag, wat je gezellig vindt. Je wilt toch niet een chagrijnige leider zijn die geen nabijheid tolereert? Natuurlijk neemt je paardje nu afstand van jou, dat is wat je van hem wilt.

De kern is dat hij je respectvol behandelt. En om dat te bepalen luister je naar je gevoel. Wat voelt voor jou prettig, welke afstand? En communiceer je dat goed? En luistert hij er naar? Waar je op moet letten is dat hij jou niet doet bewegen (hij beweegt om jou heen, en niet anders om) en dat jij je comfortabel voelt. En zodra je wilt dat hij weer uit je ruimte gaat, dat je hem weg kunt sturen.

Tot slot is een tik uitdelen niet het sterkste middel om te corrigeren. Dat is namelijk reactief, je bent te laat. Hierdoor kan je agressief over komen. Je moet je ruimte als dat nodig is zodanig afbakenen (door bijvoorbeeld zwaaiende armen of een leadrope) dat hij er in loopt (en er dus zelf voor ´kiest´) en daardoor schrikt. Een voorbeeld. Mijn paard kon onrustig op de poetsplaats zijn en haar hoofd horizontaal heen en weer zwaaien. Dan duwde ze me opzij. Heel onbeleefd dus, dat moest afgeleerd worden. Dit werd vervolgens mijn oefening. Ik ging naast haar staan toen ze weer onrustig werd. Ik negeerde haar en keek de andere kant op. Ik bewoog mijn arm verticaal op en neer. Ik bakende zo mijn ruimte af. Toen zij weer een geluidje hoorde, zwiepte ze uitzichzelf haar hoofd in mijn ruimte. TIK daar had ze een tik van mijn arm te pakken. Dit had ze aan zichzelf te danken. Niets onvriendelijk van mij, ZIJ had gewoon niet goed opgelet. Ik zei ook niets straffends ofzo, ik negeerde haar nog steeds. Het gedrag was direct over. Ze had geleerd dat ze voortaan moest oppassen met mij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:28

probeer het omver baggeren en bijten idd voor te zijn, maar als je te laat bent en het gebeurt , mep dan eens 1 keer goed ipv 100 keer half :) van continu halfslachtige signalen word een paard niet blij, geeft alleen maar storing en onzekerheid .
en idd, toenadering en bij je staan etc is niet erg, juist niet, maar omver lopen en bijten mag gewoon niet.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:41

Als jij twijfelt hoe ver hij mag gaan in je persoonlijke ruimte (je stelt hier immers die vraag...) dan is de kans groot dat je naar je paard ook niet duidelijk bent. Spreek dus met jezelf af wat mag en wat niet en reageer ook zo naar je paard.

Jonge paarden snuffelen vaak uit nieuwsgierigheid. Paarden onderling laten snuffelen ook vaak wel toe. Het aanraken is een ander verhaal, dan zie je bij paarden onderling dat dat lang niet altijd mag. Misschien kun je dat als uitgangspunt nemen. Ik vind het een goed teken dat hij achteruit stapt als je naar zijn borst wijst. Prima toch dat je een zachte manier hebt om hem achteruit te zetten. Wees alleen wel duidelijk!! En stap ook eens zijn ruimte binnen om hem te knuffelen.

Ik heb een 2-jarige pony die in het begin lomp en onbenullig was omdat ze moest wennen. Dus ik moest ook grenzen aangeven in een voor haar stressvolle periode en daar werd ze ook wat schrikkerig van. Sinds ik ook contact met haar zoek om gewoon te aaien of te knuffelen, gaat het een stuk beter. Probeer ook niet teveel tegelijk te corrigeren, begin met 1 ding en bouw het op. Corrigeer altijd op dezelfde manier (eerst waarschuwen) en wees heel consequent. Dan komt het echt wel goed.

Is je paard lomp door stress, kalmeer hem dan eerst en geef dan de grens aan. Vraag zijn aandacht met je stem, zet hem even achteruit door te wijzen, belonen en ga dan weer rustig verder. Je moet zijn aandacht zien te vangen en hem afleiden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:59

Ik vind straf zo'n lelijk woord, hou meer van correctie, maar dat is even off-topic.

Mijn paard mag mij ook niet voorbij of omver lopen. Als hij met zijn hoofd voorbij mijn zij loopt corrigeer ik meteen. Dit doe ik door hem een paar passen achteruit te laten lopen. Vervolgens loop je weer verder en herhaal je deze oefening tot hij het snapt. Mijn paard was er na 2 keer achter hoe het spelletje werkte. Overigens geldt ditzelfde uitgangspunt voor stilstaan. Als jij ineens wilt stilstaan, moet je paard ook stilstaan en niet voorbij lopen. doet hij dit wel, hup paar passen achteruit.
Ik gebruik voor het achteruit lopen zeker geen klap of enige vorm van geweld. Het enige dat ik doe is omdraaien naar mijn paard en begin vooruit te lopen zodat hij wel achteruit moet, doet hij dit niet voer ik de druk op het halstertouw op, zodra hij achteruit loopt, is hij ook van de druk af. Pas hiermee op dat je je paard niet achteruit duwt. Als jouw paard gaat hangen en tegendruk uitoefend op je halstertouw, probeer het dan met kleine rukjes aan het touw op lossen in plaats van constante druk. Dit is per paard verschillend hoe ze hierop reageren.
Pas op dat je wel doseert met het achteruit lopen. Als hij flink de fout in gaat betekent dit een flinke correctie, dus 10 passen achteruit. Kleine fout betekent 2 passen. Doseer overigens ook met de hoeveelheid druk of rukjes. Heel snel gaat hij dit snappen en ga je ook minder nodig hebben. En uiteindelijk is het de bedoeling dat hij gewoon achteruit loopt zonder enige vorm van druk. Zodra jij op hem afloopt, loopt hij zelf al naar achteren omdat hij weet dat hij anders te maken krijgt met druk.

Ditzelfde kun je overigens ook in draf doen.

Wees hierin duidelijk en conseqent. Laat hem niet de ene keer een pas verder lopen dan de andere keer. Stel een grens, iedere keer als hij daar doorheen gaat geef je een correctie. En doe de correctie meteen en twijfel niet, want dat geeft onzekerheid en onduidelijkheid door.
Let ook op je houding naar het paard toe, als jij onzeker op hem afloopt zal hij zeker niet achteruit lopen. Dus rug recht, schouders naar achteren en duidelijk lopen. Niet afwachten wat hij doet maar gewoon lopen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:15

In principe, als je hem gewoon terug zet als hij je 'omver loopt' met zijn schouders, en een milde correctie bij happen. Zal hij niet angstig worden, en krijgt hij toch respect voor jou. Verder zou ik nergens op corrigeren, hij doet verder niks verkeerd, en jullie moeten nog een band krijgen.
Happerigheid kan ook voortkomen uit onzekerheid. Logisch, nieuwe plek, nieuwe baas die nog niet zeker is van haar zaak. Dus dan wordt dit vanzelf minder.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:27

Je zegt dat je ziet dat zijn vertrouwen gezakt is en dat hij bang begint te worden.
Waar zie je dat aan, wat doet hij of wat doet hij net niet?
Ik vraag dit omdat het kan zijn dat je gevoelens die jij hebt projecteert op je paard. Je zou bang kunnen zijn dat hij je minder vertrouwt door het straffen dus denk je dat ook in zijn gedrag te zien. (Hoeft niet zo te zijn, vandaar dat ik het vraag!)

verder werk ik graag in 3 "laagjes"
-waarschuwen: stemcommando "Nee" of "Los" of "Stop", gebaar/lichaamshouding
-corrigeren: actief houding corrigeren. dus bv. terugzetten of omzetten als het paard ongevraagd in je ruimte komt.
-straffen: tik, mep, schop etc.

Wanneer ik zie dat het paard zijn gewicht verplaatst of een voet naar voren wil zetten, leun ik heel licht naar voren, zeg ik "terug" en wijs ik naar het achterbeen (das mijn commando voor terug), gaat het paard terug, beloon ik! Wanneer het paard de voet toch naar voren zet ga ik corrigeren door nogmaals "terug" te zeggen en het paard op de borst te drukken om hem een stap terug te zetten. gaat het paard terug, beloon ik!
Reageert het paard hier niet op, of komt het paard na de correctie direct weer in mijn ruimte wordt ik strenger, ik verhef mijn stem zeg "terug" en geef een tik. Wanneer deze straf goed uitgevoerd wordt zal het paard terug gaan en beloon ik weer!
Het paard zal zo leren, dat "terug" betekend dat het fysiek een stap naar achter moet.
Met een gevoelig paard zul je inderdaad zien dat je alleen maar hoeft te kijken of alleen maar iets naar voren hoeft te leunen en je paard gaat naar achter.

Verder zal ik een happend paard duidelijk en streng straffen. Wat mij betreft is dit gewoon een onderdeel van het duidelijk krijgen van de relatie tussen jou en je paard en zorgt ook het corrigeren/straffen bij happen voor meer zekerheid bij je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:31

Als jij je paard drie dagen hebt en die drie dagen aan het slaan bent geweest om hem van je af te houden, dan verbaasd het me niets dat hij bang voor je wordt, want hij begrijpt je niet. Ga grondwerk doen, werk met grondwerkstok, touwhalster en leadrope, en als je moet corrigeren en hem van je af wilt houden, doe dat met een gedoseerde tik met die grondwerkstok en belangrijk: wrijf de tik daarna weg met die grondwerkstok. Paardentrainen is een balans opzoeken tussen desensibiliseren en sensibiliseren. Ben je alleen maar aan het slaan ben je aan het sensibiliseren en is de balans zoek.

Achterwaarts is ook een mogelijkheid om hem uit je ruimte te houden. Persoonlijk doseer ik niet met aantal stappen nav de hoogte van het vergrijp. Aan me voorbij is achteruit, liefst hollend. Als je daar consequent in bent is het snel genoeg over.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:53

Ga beslist mee met de aanpak van _ black_rose_, aangezien het paard nog heel jong is en vrijwel niets "kent", en jij, TS, het paard pas zeer kort, tijdens je beginpost zelfs pas 3 dagen hebt.

Het verbaast mij dan ook niets dat de tikken en meppen niets uithalen (met je hand nog wel), ook niet dat het paard er onzeker en wantrouwig van wordt... hou daar liefst meteen mee op aub, voordat het paard besluit dat van je weglopen de beste keuze is, of, mocht het gemep doorgaan, de aanval de beste verdediging is. Want dan ben je nog veel verder van huis!

Dit bedoel ik NIET aanvallend, ik zie hier echter een niet-begrijpen van het wezen van dit paard, waardoor de band die jullie willen opbouwen, op deze manier niet zal gaan lukken, terwijl je dat juist wel heel graag wil, natuurlijk.
Sommige paarden kunnen vreselijk kopschuw hiervan worden.

Dus: geen ramp gebeurd en niks onherstelbaars, maar meteen op een andere aanpak overgaan, en niet meer met de hand, die handen moet het nog jonge paard eerstens gaan vertrouwen, duidelijker zijn is ook niet per se "harder optreden".

Er zijn hierboven al vele goede tips gegeven, het gaat nu om DUIDELIJKHEID (voor beiden). Dat is de basis voor het vertrouwen.
Het gaat je vast lukken, geduld en vertrouwen in jezelf hebben.

Overigens richt ik mijn post ook specifiek op DEZE situatie: een wat ouder, door de wol geverfd ongemanierd paard kan van mij wel een korter lijntje naar fatsoen krijgen en veel eerder een echte jens verwachten. Is vaak niet nodig, maar ik heb ze er wel bij gehad.....

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:16

Bedankt voor jullie reacties. Ik was in het begin heel onzeker. het is mijn eerste paard die ik (met hulp) ga opleren. Hij is ook groter dan mijn d-pony die ik al had. Hij is 1.70m. Hij is heel sociaal naar mensen toe omdat hij als veulen altijd veel aandacht kreeg van de eigenaar en niet in een kudden op een wei werd gestoken.
Hij weet echt nog NIKS daarom weet ik niet waar ik moest beginnen.
Het gaat nu al veel beter ik kom bij hem om te knuffelen, hoeven uit te kuisen... Ik laat hem ook naar mij komen.

Ik heb eigenlijk nog een vraagje over corrigeren bv: zoals powerReiner zegt: Het paard passen achteruit doen gaan als hij je voorbij loopt. Moet je hem dan belonen met iets lekkers als hij gecorrigeerd is? Of gaan ze het ook door hebben zonder iets lekker?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:19

Zeker niet belonen met een snoepje NADAT je gecorrigeerd hebt! Daarmee leer je hem het tegenovergestelde! Want dan denkt hij: voor een snoepje moet ik haar dus voorbij lopen. Sowieso terughoudend zijn met snoepjes als beloning. Niet alle paarden kunnen daarmee omgaan en zeker niet als ze al happerig zijn. Voedselbeloning werkt alleen onder bepaalde strikte omstandigen, bijvoorbeeld in combinatie met een stemcommando. Je moet maar denken: paarden in het algemeen zijn helemaal niet zo slim. Die snappen niet direct wanneer ze wel of niet een voedselbeloning krijgen en gaan daarom bedelen. Mijn advies is dus niet uit de hand voeren bij een jong, happerig paard.
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 15-03-13 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:22

Dit soort basisregels hebben ze geen snoepjes voor nodig, wel erg jammer dat hij niet in een kudde heeft gelopen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:27

PowerReiner schreef:
Ik vind straf zo'n lelijk woord, hou meer van correctie, maar dat is even off-topic.

Dat zeggen veel mensen die hun paard veel straffen, maar ondertussen geef je het beest gewoon nog steeds domweg op z'n flikker, hoe je het ook noemt.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:49

Hoe bedoel je jammer dat hij niet in de kudde heeft gelopen?
Ik vindt dit juist positief want sommige mensen laten hun veulens op de weide waar ze bijna nooit bij gaan en als het er op aan komt om ze zadel mak te maken zijn ze nog wild. Hij heeft wel buiten gelopen met zijn moeder en later nog met 2 merries, maar ze werden op het einde van de dag op stal gezet en verzorgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:45

Een jong dier is snel genoeg in de hand, juist goed als er na een goede basis (vooral GOEDE basis) zo min mogelijk mee is geklooid, dan kunnen er ook geen verkeerde dingen worden aangeleerd. Met een aantal paarden buiten is beter dan met welgeteld een vriendje buiten. Dagelijks binnen en buiten betekend niet dat er na behoren mee is omgegaan. Sterker nog, duidelijk niet want anders had ze wel geleerd dat ze je niet omver mag lopen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:51