paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:03

Hoi allemaal,

Vandaag echt een hele slechte dag voor ons. Mijn paard heeft één keer geschrokken toen hij op de nieuwe stalling vastgebonden stond. Er was een verhuis bezig, ongeveer twee huizen van waar wij waren. Ze gooiden spullen van het derde verdieping naar beneden in de container, door het ploffen van die spullen is hij dus geschrokken en heeft zich losgetrokken.

Op de ouwe stalling echter heeft hij eens het touw over zijn hoofd getrokken en schrok hij van de druk toen hij zijn hoofd omhoog wilde doen. Op dat moment schrok hij heeft hij zich los getrokken maar kalmeerde al snel. Paard terug gezet korter vast gebonden en aan een vast ring. Paard was opnieuw rustig, geen enkel probleem. Ook daarna nooit geen problemen meer gehad hij kon mooi rustig vast gebonden staan, tot op de nieuwe stalling.

Maar nu lukt het me dus niet om hem rustig te kunnen poetsen en opzadelen. Het is ook zeer inconsequent, de ene keer in het bij zijn van een paard staat hij stil zoals voordien. Nu een andere keer weer in het bij zijn van andere paarden lukte dit ook niet, na wat hulp is het toch gelukt. Alleen in de piste is het mij ook eens gelukt met veel steigeren, maar ik gaf niet op. Andere keren blijft hij ook gewoon stil staan als ik het touw rond de paal leg en dus niet vast bind. Maar vandaag lukt het echt helemaal niet meer, hij was zo nerveus en stond niet eens vast gebonden ze hielden hem gewoon vast, hij steigerende, bokte, liep rondjes, probeerde je te duwen met zijn hoofd, schouders, hij haalde alles uit de kast. Langs straat wandelen is geen probleem hij loopt netjes achter me of naast me, heel relax...

Ik werd hier heel triestig om en vooral ook bang, het intimideerde me wel zo steigeren en doen. Vooral omdat hij nu eens niet vast gebonden stond maar gewoon vast werd gehouden door iemand...ik heb het gevoel dat het van kwaad naar erger gaat.

Ik vraag me gewoon af wat ik zou kunnen doen, mijn lesgever heeft me verschillende zaken geleerd ivm belonen en straffen. Dit deed ik dan ook uitvoerig maar toch blijft het gedrag aan houden. We hebben met behulp van mijn lesgever en nog twee andere personen hem kunnen opzadelen.

Herkent er iemand deze situatie? ik heb hier al over opgezocht maar meestal zijn dit jonge paarden, paarden met een verleden, maar mijn paard kon enkele maanden zonder problemen vast staan en maakte hier geen probleem van. Nu is het af en toe een probleem maar vandaag een groot probleem.

Wat kan ik doen?

tabaflabJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:09

Misschien is het pijn? Steigeren betekent verzet, misschien een tijdje rust geven :? Geen idee :?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:11

hij moet eigenlijk bijna nooit werken, het is nu omdat het weer iets beter was dat ik terug wat meer bezig ben met hem zoals met het poetsen en opzadelen. Ik rij ook maar 1 keer in de week en doe soms grondwerk. Maar tijdens het wandelen een touw geeft hij geen enkel signaal van pijn of ongemak. Ik kan hem ook los staan poetsen dus het is niet zo dat hij nerveus wordt door het borstelen of dergelijke.

Tijdens het rijden ondervind ik trouwens geen problemen, wel dat hij erg nerveus is maar wel zeer braaf, dan steigert of bokt hij niet

Doubtless

Re: paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:19

Hij lijkt op een gegeven moment in paniek te raken. Mij lijkt het dan niet verstandig om hem met man en macht op de grond te houden.
Pijn lijkt me een sterk verhaal, vaststaan doet geen pijn.
Als je hem los kunt laten staan tijdens het poetsen en zadelen zou ik dat even doen, om hem wat tijd en rust te gunnen. Misschien kun je dat combineren met het touw ergens aan hangen of omheen draaien (1x), zonder dat hij vast staat.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:33

Als eerste: Knoop losjes een klein strotouwtje aan de onderste ring van je halster, en doe daar de haak van je halstertouw aan vast. Als hij dan omhoogkomt schiet het strotouwtje los, maar krijgt hij eerst wel een klein beetje druk.
Maar als ik je hele verhaal zo lees zou je eerst dingen moeten uitsluiten. Begint het al met alleen poetsen, of heb je bijvoorbeeld het zadel al klaar liggen om te gaan rijden? Raak hij gelijk in paniek, of is hij "bang" voor het opzadelen (misschien geeft het zadel pijn)? Je zou eigenlijk eens een filmpje moeten maken om het duidelijker te maken. Allereerst zou ik beginnen om hem eventjes vast te zetten (niet aan een heel kort touwtje), 1 borstel erover, en als het goed gaat losmaken en belonen met wat lekkers en nog even lekker wandelen. Zo associeer je het niet met stress. Zelf ben je waarschijnlijk ook gestresst, wat hij ook aanvoelt. Zo bouw je dit langzaam uit in tijd, en je kijkt wat er gaat gebeuren als je voor het eerst weer met een zadel aankomt. Als hij dan weer in paniek raakt weet je waar de oorzaak ligt. Je moet sowieso een ervaren iemand inschakelen, het blijft lastig om dit zo te beoordelen. Heel veel succes en geduld toegewenst!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:35

Het kan ook zijn dat hij het als een spelletje ziet; 'als ik maar gek genoeg doe kom ik los'.
In dat geval kan je eens een binnenband van een fiets tussen je halster en touw doen, dan kan hij trekken wat hij wil en komt hij niet los.

Dat heeft bij onze merrie heel erg geholpen, toen ze door kreeg dat trekken niet hielp was het in 1 keer over.

Indien het echt paniek is van je paard dan is dit niet de manier, dan zijn de hierboven beschreven manieren beter. Maar indien het een spelletje voor hem geworden is dan kan je dit wel eens proberen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:40

Kun je hem niet vastzetten met een longeertouw en het uiteinde vasthouden. Zo heeft je paard wat ruimte en kun jij poetsen. Als er paniek is kun je hem makkelijk losmaken. In het begin zet je hem niet eens vast maar hang je het touw los om de balk met het uiteinde in je hand en als dat goed gaat zet je hem vast.
Zo laat je hem rustig wennen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:21

Merk je verschil tussen zijn gedrag wanneer je hem vast zet op de plaats waar hij geschrokken is en wanneer hij ergens anders aangebonden staat?

Een paard is een vluchtdier en het kan erg beangstigend voor ze zijn om te hebben ervaren dat ze niet weg kunnen. Dat geeft hij duidelijk aan en daar heb jij op gereageerd door door te zetten en het paard vast te laten houden (dus te beperken) Ik kan me voorstellen dat zijn reactie steeds heviger is geworden daardoor.

Mijn uitgangspunt is dat een paard altijd ervoor moet kunnen kiezen om weg te kunnen, en dat hij bij mij blijft omdat hij dat WIL en niet omdat hij dat MOET. Als hij wegloopt bij degene die met 'm bezig is doet diegene iets niet goed, het paard vindt het dan namelijk niet meer interessant om te blijven. In de praktijk komt dat erop neer dat ik mijn paard, wanneer ik wil borstelen of opzadelen, een halster om doe en het touwtje over z'n hals of schoft leg. Het touwtje is er wel zodat ik 'm eventueel kan corrigeren maar hij staat niet vast. Ik heb namelijk een paard dat heel goed aangebonden kán staan maar vroeger of later gaat hij zich vervelen en werkt zich dan uit z'n halster, gaat staan drentelen, met z'n hoofd schuren enz. Het is bij hem geen reactie op schrik maar gewoon verveling. Terwijl hij, als hij los staat, zich helemaal daar op richt, hij is dan met z'n aandacht bij het netjes blijven staan. Dat doet hij dus óók als hij ergens van schrikt (hij spant dan al z'n spieren aan maar blijft wel staan) en óók als ik net een achterhoef aan het uitkrabben ben terwijl er iemand met voer voor z'n neus langs loopt.

Sommige paarden staan los nou eenmaal netter en rustiger stil dan wanneer je ze aanbindt. Zeker als je paard geschrokken is en daarbij en daarna beperkt is in zijn mogelijkheid om te vluchten snap ik goed dat hij daar erg onrustig van wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:28

Pijn is er niet want stilstaan doet geen pijn, aangezien hij de ene keer wel braaf blijft staan en de andere keer niet is het een psychologisch probleem. Zeker ook aangezien hij in de bak ook niet wil blijven staan.

Ik zet ze dan gewoon even vast aan een stevig touw en halster, kort zodat het hoofd niet onder het touw door kan en laat dan maar gewoon staan tot hij rustig wordt. Hij moet er even doorheen, ziet dat zijn gestribbel geen zin heeft en bind in. Hij heeft altijd vast kunnen staan en dat kan hij nog steeds, hij moet alleen inzien dat jij je niet laat manipuleren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:35

Als er bij het lostrekken een wervel een opdonder heeft gekregen kan het denk ik wel (angst voor) pijn zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:24

Ja natuurlijk, maar het paard moet er even aan herinnerd worden dat wanneer hij gewoon blijft staan, er geen pijn is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:33

Je zal je paard opnieuw moeten leren vaststaan en dat je hem niet door hem vast te maken en af te wachten. De kans dat je materiaal stuk gaat en uiteindelijk je paard is veel te groot. Als je zelf geintimideerd bent door het steigeren moet je er ook niet zelf mee aan de slag gaan maar proffesionele hulp erbij halen.
Bij voorkeur ben je met 2 personen, je pakt een lange lijn en deze haal je door de ring heen, je maakt hem niet vast maar je houdt hem in de hand vast. De andere persoon heeft een zweepje (of je hebt zelf een lange zweep) en die staat erachter. Het moment waarop het paard gaat hangen geef je de lijn zo mee dat de druk gelijk blijft, je gooit de lijn dus niet los maar je gaat ook niet terug trekken, gewoon meegeven maar dezelfde druk houden. De persoon met de zweep drijft het paard (dus niet afslaan, gewoon drijven/aantikken) weer terug naar voren, het moment waarop het paard voorwaarts komt valt wel de druk van de lijn af. Zo leert het paard dat als hij van de druk af wil komen hij voorwaarts moet gaan. Elke keer als het paard zich weet los te trekken leert hij dat als 'ie maar hard genoeg trekt hij wel los komt, op deze manier leert hij dat hard trekken niets oplevert, naar voren stappen wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:45

Dat leert hij juist op die manier, je kunt echt een paard niet houden als die aan dat touw gaat hangen en dan heeft hij weer gewonnen.
Als je hem vastbind en laat staan leert je paard daarbij ook dat hij bij naar voren stappen van de druk af komt en een muur of paal laat zich niet intimideren en blijft constante druk houden, hoelang het paard ook doorgaat met zijn kunsten.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 18:38

Wow wat een reacties, alvast heel erg bedankt hiervoor.

Bang voor het opzadelen is hij niet, daar heeft hij ook nooit geen problemen van gemaakt. Pijn van het zadel heeft hij ook niet want hij doet niet raar tijdens het rijden bokt of steigert niet. Ik ben ook voorzichtig bij het aansingelen, wandel meestal eerst wat rond in de piste met hem en singel dan zachtjes aan beetje per beetje. Hij word ook niet nerveus als hij het zadel ziet want ik heb hem los gepoetst terwijl het zadel en alle andere spullen klaar lag. Hij bleef rustig door eten, helemaal niks aan de hand van signalen. Hij komt zelfs naar me toe als hij ziet dat ik met het zadel komt, hij wil graag werken.

Het is heel erg raar want ik heb hem al op verschillende plaatsen opgezadelt en gepoetst. Hierbij ook op de plaats waar hij geschrokken is en zich heeft los getrokken. De ene keer ging dit en was er helemaal niks aan de hand de andere keer lukte dit met wat moeite. Op andere plaatsen is het net hetzelfde de ene keer lukt het de andere keer niet. De ene keer kan ik hem opzadelen met een los touw dus eenmaal rond de paal.

Ik moet hierbij wel vermelden dat ik hem nooit een mep heb verkocht wanneer hij steigerde of aan het touw trok. Ik zet hem wel op zijn plaats en laat duidelijk merken dat dit niet het gedrag is die ik wel, maar slaan of zo doe ik niet. Ik doe dit ook niet alleen mijn lesgever was er bij, ik heb het één keer alleen geprobeerd toen ik net 2 lessen hier aan besteed had en toen is het gelukt. Het was wel op de plaats waar hij de eerste keer geschrokken was. Toen ik rustig bleef en hem kalmeerde is het gelukt , ik heb hem dan ook uitvoerig beloond. Dit heb ik ook telkens gedaan wanneer hij rustig bleef staan dan deed ik alsof hij de wereld overwonnen had.

Ik heb hem ook niet steeds vast gezet met de bedoeling om te werken ik deed dit in het begin gewoon stap voor stap wanneer we op de nieuwe stalling waren. Dus ook eens poetsen om maar te poetsen en verder niks. Dit heb ik nog enkele keren herhaalt dus het is niet zo dat poetsen gelijk is aan werken. Ook als we naar de piste komen was dit niet altijd om te werken. Ik vind de wandeling naar de piste toe een goede oefening en soms wat het ook niet meer of dat.

Zwepen gebruik ik nooit bij hem, alles gebeurd via lichaamstaal of stemcommando's, ik kan dit proberen maar ik denk niet dat hij hierop zal reageren. Hij ziet zwepen als speeltjes, als deze in de rand van de bak stonden dan nam hij ze altijd vast en speelde hiermee.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:50

anneliesdj schreef:
Dat leert hij juist op die manier, je kunt echt een paard niet houden als die aan dat touw gaat hangen en dan heeft hij weer gewonnen.
Als je hem vastbind en laat staan leert je paard daarbij ook dat hij bij naar voren stappen van de druk af komt en een muur of paal laat zich niet intimideren en blijft constante druk houden, hoelang het paard ook doorgaat met zijn kunsten.

Je moet hem ook niet tegen willen houden, daarom zeg ik, je geeft de lijn mee zodat de druk gelijk blijft. Je moet hem niet willen houden, je moet enkel contact houden. De persoon aan de achterkant moet voorkomen dat hij vreselijk hard achteruit blijft denderen, die tikt hem weer naar voren.
Het feit dat 'ie geen zweep kent maakt niet uit, een goed getraind paard zal al op de drijvende postitie van de persoon daar reageren, die heeft de zweep niet nodig, maar een paard dat flipt kan soms enkel met een tik van de zweep weer naar voren getikt worden. Ze zijn vaak ook verrast, ze zijn tenslotte aan de voorkant bezig.

Overigens, een paard gewoon vast zetten en uit laten zoeken, toevallig van de week nog op stal een paard gezien dat de ring van de muur trok... En vraag je ook eens af wat het met de halswervels van je paard doet als deze met zijn hele gewicht aan zijn hoofd gaat hangen, moet je iig niet verbaasd zijn als je tzt rij problemen hebt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:36

Daar heb je gelijk in, het is ook niet iets wat je te pas en te onpas gebruikt.

Het paard bokt en steiger terwijl hij vast staat, aan een touwtje houden met zulke kunsten en je bent heel snel door je touw heen, wil je nog vingers/handen overhouden? En een longeerlijn is wel leuk, maar met zo'n lange lijn is de kans groot dat je paard er overheen of onderdoor gaat met alleen maar meer paniek tot gevolg. En gelijke druk houden is een leuk idee, maar gaat je niet lukken als hij zo tekeer gaat.

Dan kies ik liever voor een veiligere manier, muur geeft geen mm mee en is niet onder de indruk en dan ga ik er zelf wel achter staan met een bezem of zweep.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:37

@Anneliesdj, nadeel is dat je halster/touw op gegeven moment het niet meer vol houdt :P Vandaar dat wij er een binneband tussen knoopten..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:40

Dan heb je geen goed halster/touw ;)
Ik heb nog nooit een paard gezien wat eindeloos bleef trekken, dat is een of twee keer flink stennis, een klap onder zijn kont met de zweep en paardlief kiest eieren voor zijn geld.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:43

Hm die dan ons trok het ene touw of halster na het andere kapot. Maar na het hierboven beschreven hulpmiddel vond ze het niet grappig meer en was het klaar :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:44

Je moet hem natuurlijk ook niet eerst een half uur laten trekken voor de persoon erachter reageert, bij het eerste teken van willen gaan hangen moet die persoon hem alweer voorwaarts drijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:45

Wat er dan in resulteert dat je een paard hebt wat alleen vast kan staan als er iemand achter staat.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:49

Je moet hem wat leren, een paard is niet op zoek naar pijn (en dat ervaart hij weldegelijk tijdens het hangen) hij moet snappen hoe het systeem werkt. Van nature gaat een paard nou eenmaal altijd tegen druk in, raakt vervolgens in paniek als de druk er niet af gaat en trekt zichzelf aan gort. Dus leg hem uit dat hij de druk kwijt raakt door een stapje vooruit te zetten en hij zal daar in de toekomst voor kiezen ( mits je hem correct conditioneerd hierop).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:53

Er is een heel eenvoudige trainingstool die je gaat helpen om je paard te leren om vast te staan. Een paard raakt in paniek als hij merkt dat hij niet weg kan komen, dus laat hem merken dat hij wel weg kan komen.

Er bestaan trainingtools als de Safe Clip of de Aussie Tie Ring. Is veilig voor het paard omdat hij zich daar niet serieus mee kan bezeren maar weerstanden zijn in te stellen totdat hij leert gewoon stil te staan.
De theorie achter de Tie Ring en de Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

En een promotiefilmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Ook al heeft je paard in het verleden nooit problemen gehad met vaststaan, voorkom dat het wel een probleem wordt. Zet IEDER paard vast met een Aussie Tie ring of Safe Clip!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:00

Ik wachtte op jouw reactie Cassidy :D
Was je naam en de naam van de clip vergeten, maar heb hem al veel vaker voorbij zien komen waardoor ik hem hier ook verwacht had!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:11

Dan bof je dat ik dit topic toevallig tegenkom. Ben niet meer zo vaak op Bokt te vinden tegenwoordig....