Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Alexandra_ schreef:Het was niet arrogant bedoeld ofzo hoor, ik rijd heel erg op ontspanning en probeer echt naar haar te luisteren, ik weet zeker niet alles, maar ik heb gewoon een bepaalde voorkeur, en ze leek echt heel erg 'mijn' paard, maar ik zit nu een beetje met me handen in het haar, als ze na het longeren in een hoekje gaat staan en net doet of k d'r zwaar heb mishandeld, roept dat toch wel frustratie op.. Ze komt echt niks te kort, doe alles voor haar.. heb geen idee waar dit gedrag ineens vandaan komt..
cocochanel schreef:Je zegt dat ze 4 uur buiten staat maar als je haar losgooit dan flipt ze helemaal ?
Dat snap ik niet helemaal..Flipt ze dan niet als je haar in de paddock losgooit ( neem aan dat ze die 4 uur in een paddock staat)
Hoe is je paardje verder in de omgang?
Het zou kunnen dat je paardje je aan het uittesten is, hoe oud is je paardje ?
En hoelang is ze in totaal nu onder het zadel ?
Vraag jezelf een af waarom het in de les beter gaat.. Ga je anders rijden zonder instructrice ?
Ben je misschien bang geworden ?

Cassidy schreef:Alexandra_ schreef:Het was niet arrogant bedoeld ofzo hoor, ik rijd heel erg op ontspanning en probeer echt naar haar te luisteren, ik weet zeker niet alles, maar ik heb gewoon een bepaalde voorkeur, en ze leek echt heel erg 'mijn' paard, maar ik zit nu een beetje met me handen in het haar, als ze na het longeren in een hoekje gaat staan en net doet of k d'r zwaar heb mishandeld, roept dat toch wel frustratie op.. Ze komt echt niks te kort, doe alles voor haar.. heb geen idee waar dit gedrag ineens vandaan komt..
Misschien zou je eens moeten stoppen met longeren en met grondwerk aan de slag gaan?
Nogmaals, verdiep je in de horsenality van je paard, ga proberen uit te vinden wat voor soort paard ze is.
En dan, wat voor paard je verder leuk vindt. Want als jij je prettig voelt bij een koel een rustig paard, en je paard een hittepetit is, dan kun je het gedrag tot op zekere hoogte bijstellen maar helemaal naar dat koele en rustige paard zul je een hittepetit nooit krijgen.
Dus kijk met wat voor type paard je door een deur kunt.
En onthou: brave paarden worden niet geboren, die worden gemaakt.

Ninx schreef:Zorg dat ze veel hooi heeft, en haal haar eens van dat voer af.
In het topic over Care4life zijn veel mensen die aangeven dat hun paard helemaal hyper wordt van dit voer, waar dat aan ligt is nog niet duidelijk.
Verder is 4 uur naar buiten niet erg veel.....
Nog een vraag: hoe lang heb je haar?
(ps: het feit dat ze tijdens de les rustiger is, kan zijn omdat jij dan leiding krijgt van een instructeur en dus duidelijker aangeeft wat er moet gebeuren. Misschien ben je, wanneer je alleen bent, iets onzekerder... weet je niet echt wat je moet doen, en geef je onvoldoende leiding. Daar wordt een paard wat onzeker van.... Misschien kun je tijdelijk iets vaker lessen?)

Alexandra_ schreef:De reden dat ik een braaf paard wilde, is omdat ik hiervoor echt op elk paard ben gestapt wat je maar kan verzinnen, niks was me te gek.. tot ik een keer met een zware hersenschudding thuiskwam.
Ja, ik ben bang..
Cassidy schreef:Nog een kleine tip. Een paard heeft hersenen, maar dat is voor een groot gedeelte instinct. Miljoenen jaren evolutie heeft het paard doen overleven door eerst te schrikken en dan te hollen, en dan pas na te denken waarom je schrikt of holt.
Een paard heeft maar beperkte ruimte tussen zijn oren. Een gedeelte instinct en een gedeelte ratio/denken. Als jij een paard leert om na te denken dan is er minder ruimte voor instinct. Dus een paard leeft na te denken, en gaat niet meer zo snel schrikken. Zoals Clinton Anderson met zijn tip over schrikkerige paarden aangeeft.
En dan, kijk wat deze man met een schrikkerig paard doet.
http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M
Het hele trainingsprogramma is te volgen als je zoekt op Second Chance Equine, kijk even vanaf dat 1 t/m dag 8. Kijk wat er gebeurt. Dit is grondwerk!

Een paard = meer dan rijden, het is enorm belangrijk een band op te bouwen.... daarmee leg je de basis voor het rijden.