kwaad met aannemen singel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

kwaad met aannemen singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 12:08

Een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik het een paar keer heb gezien.
Mijn eigen paard, met pensioen vanwege artrose, liet dit gedrag ook zien, toen ik haar kreeg en onlangs zag ik het bij een Ardenner (die gevaarlijk werd bij het aannemen van een singel van een tuigje) en ik heb het meer gezien.

Zadeldwang ben ik bekend mee, evenals een aantal oorzaken daarvan.
Bij dit fenomeen vraag ik mij echter af wat de achtergrond is.

Zadel, tuig of longeersingel opleggen= geen probleem.
Singel aanpakken (en evt losjes vastmaken) = Kwaad worden (kan per paard variëren tussen oren nek/happen in lucht tot daadwerkelijk levensgevaarlijk gedrag)
Aansingelen=geen probleem.
Opstijgen of inspannen ook niet.

Het gaat dus puur om kwaad gedrag bij het aannemen van een singel, ongeacht of het om zadel, tuigje of longeersingel gaat. Geen gewone zadeldwang dus.

Nu weet ik van mijn eigen merrie dat ze met een enorm slecht zadel is gereden door de vorige eigenaar en daar ook haar lichamelijke problemen aan heeft over gehouden.
Nu zou je dan meer 'gewone' singeldwang bij verwachten, maar zij liet dus ook uitsluitend bovenstaand gedrag zien.
Nu kan het zijn, dat zo'n paard het na het eerste protest opgeeft, als zadel, tuigje of singel eenmaal zit. Maar dat weet ik eigenlijk niet met zekerheid.

Meer mensen die dit gedrag kennen en ook de achtergrond weten? Waarom dus uitgerekend dat gedrag bij het aannemen van de singel (en het gaat dan dus echt om het aannemen en LOSJES vast maken van de singel; beslist niet om het meteen stevig aansnoeren) Het gedrag is op zijn sterkst bij het aannemen van de singel, niet eens bij het losjes vast maken.

Caira

Re: kwaad met aannemen singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:39

pavlov, asociatie gedrag. Aannemen van de singel is op enig moment samengegaan met het voelen van pijn. Dus zet ze zichzelf alvast schrap voor de pijn die komen gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 12:48

Op zich ga ik ervan uit dat die associatie wordt gelegd ja. Maar wat mij dan verbaasd, is het wegblijven van reactie, als de singel eenmaal vast zit. Aangeleerde hulpeloosheid op dat moment? Dat is eigenlijk de enige verklaring die ik mij kan bedenken.
Het zou natuurlijk kunnen dat het aannemen van de singel op enig moment gepaard is gegaan met pijn/afstraffing en dat je juist daarom een reactie ziet. Maar het lijkt mij stug dat dit in meerdere gevallen geldt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:52

Het kan zijn dat ze in de freeze schiet daarna, maar dan zou ik een filmpje moeten zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:10

Nja, ik kan het niet op film vastleggen want het betreft gedrag dat ik bij paarden heb gezien, die niet van mij zijn.
Onze eigen merrie had het ook, maar die wordt al heel lang niet meer gereden/gemend/gelongeerd en heeft dus nooit meer een singel om gehad
Maar een freeze situatie had ik wel herkend.
Ik heb gewerkt met een getraumatiseerde merrie die 'catatonic' werd in bepaalde situaties. Dat kon je onmogelijk ontgaan.
Ik zie dat echte 'freeze' niet, maar net zo min echt ontspanning (probeert de beelden weer helder voor de geest te halen)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:18

Hier hetzelfde, zelfs bij de buiksingels van de deken heb ik dit gedrag. Alleen als er een ander paard in de buurt staat, daar hapt hij dan naar en kijkt hij ontiegelijk boos. Zodra hij alleen staat en hij dus geen contact met een ander paard kan maken doet hij niks.

Ik snap er ook niks van. :o

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:23

Nu ik erover nadenk, mijn jonge ruin heeft het ook een tijdje gedaan, idd zelfs bij het aannemen van de dekensingels, die bleek bij de osteopaat toch aardig vast te zitten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:25

Caira schreef:
Nu ik erover nadenk, mijn jonge ruin heeft het ook een tijdje gedaan, idd zelfs bij het aannemen van de dekensingels, die bleek bij de osteopaat toch aardig vast te zitten.

Die van mij zat ook heel erg vast. :j Maar is nu al een tijdje los dus dat kan het ook niet zijn.. (bij die van mij dan)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:29

Hier ook een merrie die zo reageert, zij kan echt nijdig zijn, zelfs happen. Ze doet het met zadel, longeersingel en hier dus ook met dekensingel. Zit de singel eenmaal vast dan is er niets meer aan de hand. Na zadelmaker, DA, osteopaat etc. en na de ontdekking dat het in de winter erger is dan in de zomer, denk ik dat het te maken heeft met de (nogal goed gelukte) wintervacht van mijn dame. Bij het vastmaken van de singel komen er altijd wel een paar haren tussen de gesp en dat trekt natuurlijk. Ik kwam op dit idee omdat ik merkte dat ze ook nijdig reageert als ik klitten en ijsklontjes uit haar vacht borstel, blijkbaar zit er onder die grizzly-berenvacht een heel zacht huidje. Ik wil niet halverwege de winter aan de vacht gaan rommelen, maar volgend jaar ga ik haar oksels denk ik maar scheren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:30

Ik ken het ook (mijn paard ging vroeger liggen bij het aanpakken van de singel, maar alleen als ze op een bepaalde poetsplaats vast stond en alleen met het zadel, ken het ook van andere paarden, zuur doen met pakken van de singel en losjes vastdoen, maar dan met alles, ook dekens) en heb het altijd geschaard onder de zadel/singelnijd(/dwang); anticipatie op wat komen gaat. (Of: in het verleden werkte het 'boos/zuur doen' misschien een paar keer, doordat iemand toen stopte met singelen oid.) Wil niet zeggen dat die pijn/dat onaangename gevoel nu nog steeds komt, maar dan is het gewoon aangeleerd gedrag geworden. Hoeft dus niet per se aangeleerde hulpeloosheid of 'freeze' te zijn m.i. (Misschien origineel wel, maar later niet meer.) Ik heb het mijn paard afgeleerd (jij kan wel raden hoe ;-) en uiteraard na de oorzaak van het intiële liggen weggenomen te hebben) en ze doet ook (bijna) niet meer bozig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 14:50

Ik heb het idd bij toch wel wat paarden gezien en vond he d eigenlijk een typisch gedrag, omdat het zich beperkte tot alleen het aannemen van de singel (soms dan ook het losjes vastmaken), maar daarna leek te verdwijnen.
Ik kan mij voorstellen dat het pijn gerelateerd is/was en dat het gedrag er op bepaald moment in zit,
maar dat verklaart voor mij nog niet waarom het alleen met het aannemen van een singel (ongeacht welke singel) ontstaat en niet bv met aansingelen.

Visitor.... dat is dus dezelfde vraag die blijft staan als het aangeleerd gedrag is. Waarom alleen bij het aannemen van de singel. Waarom niet bij het aansingelen (dat zou toch eigenlijk logischer zijn bij pijn/anticipatie op pijn/verwachten van pijn van bv zadel of met ruiter)

Vandaar dat ik zelf het idee van 'opgeven' heb omdat het zadel er dan toch op ligt en ze er niet meer onderuit kunnen komen
Ze geven dus een signaal aan en dat wordt genegeerd, dus stoppen ze communicatie. Aangeleerde hulpeloosheid is wellicht te sterk uitgedrukt, maar dan denk ik toch in die richting.

Vergelijk met het de wei inlopen met hoofdstel. Paard loopt weg; geeft duidelijk aan: ik wil niet.
Op bepaald moment wordt het paard door baasje toch gevangen (al dan niet met list en bedrog :) ) , hoofdstel gaat aan en er lijkt niets meer aan de hand.
Is het dan ook niet het aangeven van iets, maar opgeven omdat het niet wordt opgepikt/er niets mee wordt gedaan?

Het eruit trainen van dergelijk gedrag is altijd mogelijk. Heb ik destijds ook mee gewerkt. Maar ik heb daar altijd een beetje mijn twijfels over gehouden. Eruit trainen als het slechts ingeroest gedrag is, is natuurlijk niet verkeerd. Maar hoe weet je zeker dat het ingeroest gedrag is of dat het paard niet toch iets wil aangeven?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:13

Ik snap je punt nu, het lijkt dan inderdaad wel op een soort van opgeven door het paard. Paard heeft misschien geleerd dat verzet bij het aansingelen 'te laat' is. Verzet daarvóór heeft wellicht in het verleden opgeleverd dat er in het geheel niet meer gesingeld werd, maar bij het aansingelen zelf is het duidelijk dat protest geen zin heeft, zoiets?
Je moet daarom inderdaad wel oppassen, want het is inderdaad moeilijk te bepalen of het gedrag is ingesleten of dat er toch nog wat aan de hand is. Helemaal mee eens.
Het kan natuurlijk ook zijn dat we ernaast zitten en dat een paard de aanraking van de (koude?) singel op de buik vervelend vindt ofzo, en niet de algehele druk van singel en zadel? Net zoiets als een 'cold back'. Zelf geen ervaring mee, dus weet niet of dat ergens op slaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:12

Zou het kunnen dat het paard maagzweren heeft?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:47

Mijn merrie vertoond hetzelfde gedrag. Zit voor een groot deel tussen haar oren. Als ze afgeleid wordt door een ander paard of een wortel voor haar neus heeft geeft ze geen enkele reactie. Ik heb een tijdje opgezadeld en tegelijkertijd een wortel gevoerd, inmiddels is haar reactie daardoor al een stuk verminderd. Waar ze vroeger haar been optilde, oren in de nek legde en tanden knarsten is de enige reactie die ze nu geeft saggerijnig kijken. Volgens de osteopaat heeft ze gevoelige botten. Ook met borstelen reageert ze altijd een beetje nukkig op haar buik. Zolang ze niet gemeen is vind ik het niet erg. Ze laat merken dat ze het niet prettig vind, dat zou ik ook noen als ik iets niet leuk vind.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:55

Koper schreef:

alle paarden die dit gedrag vertonen?

Ik neem wel aan dat de oorzaak in pijn/ongemak of associatie met pijn ligt. Dat kan van alles zijn, neem ik aan.
Wat mij intrigeert is de reden waarom dit bij deze groep paarden alleen optreed bij het aannemen van de singel en dus niet bij het aansingelen (wat op zich logischer lijkt)

Vandaar mijn idee van het signaleren dat iets niet goed is, met daarna het opgeven omdat er toch niets mee wordt gedaan. Maar dat is dus gewoon een theorie

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:56

Weidebloem schreef:
Mijn merrie vertoond hetzelfde gedrag. Zit voor een groot deel tussen haar oren. Als ze afgeleid wordt door een ander paard of een wortel voor haar neus heeft geeft ze geen enkele reactie. Ik heb een tijdje opgezadeld en tegelijkertijd een wortel gevoerd, inmiddels is haar reactie daardoor al een stuk verminderd. Waar ze vroeger haar been optilde, oren in de nek legde en tanden knarsten is de enige reactie die ze nu geeft saggerijnig kijken. Volgens de osteopaat heeft ze gevoelige botten. Ook met borstelen reageert ze altijd een beetje nukkig op haar buik. Zolang ze niet gemeen is vind ik het niet erg. Ze laat merken dat ze het niet prettig vind, dat zou ik ook noen als ik iets niet leuk vind.

Weet je zeker dat er niets aan de hand is? (een osteopaat kan er niet inkijken en gevoelige botten vind ik een vreemde diagnose. Botten zijn niet bij de een gevoeliger dan bij de ander,. Dus daar kan ik mij niet bij voorstellen.)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:09

Pony van een vriendin is hier ook 'opeens' mee begonnen nadat iemand anders voor de pony had gezorgd terwijl zij op vakantie waren. Wat er precies is gebeurt zijn we nooit achter gekomen maar opeens was de pony niet op te zadelen en aan te singelen. Stijgeren, weg lopen, etc. etc.
Dit hebben we met veel geduld terug kunnen brengen naar dat de pony met het zadel opleggen niks doet maar zodra je de singel aanneemt onder de buik ze in de 'berggeit-stand' gaat staan en met haar staart zwiept. Eerst heel losjes aansingelen en vooral de pony niet vast geknoopt aan de muur laten staan (wel halstertouw door de ring en uiteinde zelf vasthouden). Eenmaal die singel vast dan kun je zonder problemen verder aansingelen.
Pony wordt ondertussen ook veel in de ponylessen gebruikt maar leskindjes mogen haar absoluut niet alleen opzadelen. Mijn vriendin doet dit altijd zelf.

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:14

Mijn shet had altijd een hekel aan de singel.
Vooral als kinderen haar aan singelden. Die hielden er vaak wat minder rekening mee.
sinds ze bij haar 15 inch zadel en haar pinokkio zadel een singeltje heeft met elastiek is het helemaal over.

Ik gooi het er dus op dat er geen beweging zit in de singel. controleer haar zo ie zo nog altijd.
Ze vond het eerst verschrikkelijk en nu reageerd ze niet eens meer op het aansingelen.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:33

Ik ken een merrie die zich bij het aansingelen liet vallen en dan doodstil op de grond lag. De eerste keer dachten we werkelijk dat ze dood was......
Hoe groter het vertrouwen in haar eigenaar werd des te minder liet ze zich vallen en nu doet ze het niet meer.

Mijn paard gaat altijd met zijn hoofd schudden tijdens het aansingelen, hoe voorzichtig ik het ook doe. Verder kijkt hij er niet boos bij, legt de oren niet in de nek. Het is even weg geweest toen hij zijn nieuwe zadel kreeg maar doet het nu weer.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:47

Hier een pony die het ook doet, trapt naar de buik op het moment dat de singel tegen haar aan komt. Heb het gedrag geanalyseerd met een lang touw. Touw over de rug, geen probleem. Touw onder de buik door zonder aanraking, ook geen probleem. Zodra het echter om haar heen zat schopte ze. Het leek alsof het eng vond dat er iets om haar heen zat. Vlak ervoor zat een freeze reactie, dan trap en vervolgens gaf ze zich over. Aangezien ze het op alles deed, dekensingel, longeersingel, zadel en dus ook touw, vermoed ik dat ze nooit echt gewend is geraakt aan dat er iets om haar heen zat. Het zal toch een beklemmend gevoel geven denk ik zo. De overgave komt volgens mij omdat ze een keer flink op haar donder heeft gehad voor de trap.

Met het touw gaat nu steeds beter, ze trapt niet meer. Nog wel lichte freeze, alsof ze zich braced voor wat komen gaat. Ik werk dus lekker verder met het touw, zadel ligt nu te verstoffen, eerst dit maar goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:39

Voor de mensen die over gewone singeldwang en oplossingen schrijven:Lees aub voor het reageren de openingspost goed door. Dit om een heleboel ruis in dit topic te voorkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:08

liljebo schreef:
Koper schreef:

alle paarden die dit gedrag vertonen?
Volgens mij in principe wel. Er zijn van die punten aan je paard waaraan je, aan de reactie als je op die punten druk uitoefent met je hand, aanwijzingen krijgt als er iets in de maag niet goed zit. Bij voorbeeld een maagzweer. Één van die punten is de singelplek. Als de zweren erger worden kun je het ook bijv. achter de schoft zien.

Er bestaat een filmpje over, zal es kijken of ik het zo gauw kan vinden :)

Edit:
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-02-13 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:11

Ik heb inderdaad ook weleens gedacht aan een maagzweer. :j Maar alle overige symptonen heeft hij niet..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:16

Er kunnen toch zo veel redenen zijn waarom een paard gevoelig is op die plekken? (Filmje gekeken.) En ook zoveel redenen waarom ze gevoelig reageren op zadel? Maagzweren kunnen het inderdaad zijn, maar ook nog 100 andere dingen, of een combinatie van e.e.a.?
Bovendien verklaart het nog steeds niet waarom het boze gedrag stopt als de singel eenmaal vastzit en ook niet er is bij het strakker singelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:59

ben het wel met visitor eens. Maagzweer per definitie lijkt mij een te simpele verklaring. Ik weet bv dat mijn merrie met een beroerd zadel is gereden door de vorige eigenaar en (waarschijnlijk ten gevolge daarvan) flink artrose heeft. Maar een maagzweer ... nee, daar zie ik geen enkel symptoom van. Bovendien verklaart het idd niet uitgerekend het gedrag met het aannemen, maar het niet meer reageren als de singel eenmaal in aangenomen en dus ook niet bij het strakker trekken van de singel.
Bij een maagzweer zou ik dan juist een reactie verwachten.