Paard draait zich om in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Paard draait zich om in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 23:11

Op moment rijd ik een hele lieve fries die nog wel wat moet leren.

Er is alleen een klein probleempje, voor zover je het een probleem mag noemen.
Risse draait zich namelijk elke keer om als ik de stal in ga om hem te poetsen en te rijden.
Het is niet dat ik hem vertrouw, maar hij is speels dus ik let wel op als ik dan de stal in loop.
Hij draait nu namelijk met me mee zodat ik niet bij zijn hoofd kan... Slimmerd!

Ik weet niet zo goed wat ik het beste kan proberen...
Hebben jullie tips?
Op moment blijf ik net zolang bij de staldeur staan tot hij zelf komt, of loop ik even weg en kom later nog eens terug nadat ik met de voerbak heb gerammeld...

Alvast bedankt

mika11

Re: Paard draait zich om in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:02

Hem vastzetten als je gaat poetsen?

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:04

Misschien een worteltje op je hand leggen en hem ermee lokken als hij dan naar je toe komt beloon je hem uitbundig, als je dit blijft herhalen komt hij op gegeven moment automitisch naar je toe :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 08:27

Ik zet hem nu inderdaad vast met poetsen, maar voordat ik hem heb heeft hij zich al omgedraaid...
Als ik hem dan heb dan zet ik hem vast.

Misschien als ik niet eerst de spullen klaarleg, dat hij dan ook wel blijft staan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:33

Tsja.. bij de stal wachten tot hij komt met wat lekkers.. en hij krijgt zijn lekkers pas als hij zijn neus door zijn halster heen heeft geduwd.

Halster voor zijn neus houden met worteltje er onder.. en dan worteltje omlaag doen als hij zijn hoofd omlaag steekt door het halster heen. Steeds lager, tot je het halster over zijn oren kunt schuiven. En dan pas krijgt hij lekkers.

(je halster iets ruimer maken is dan handiger om hem om te doen)

Hij zal leren dat hij iets lekkers krijgt als hij zelf zijn halster aanneemt. Op deze manier vind mijn paard het heel prettig. Ik gebruik al tijden geen lekkers meer en toch steekt ze iedere dag haar hoofd door het halster en zelfs in het hoofdstel. Ze ervaart het als prettig dat ze niet "gevangen" word en werkt graag mee :)

Iets andere benadering dus.. enne.. geduld! Al ben je een uur bezig.. wind je niet op. Als ze de smaak te pakken hebben dan gaat het steeds sneller :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 10:11

Risse heeft zijn halster altijd om in de stal ;) Dus die hoef ik niet meer om te doen.
Hoofdstel neemt hij (meestal) ook gewoon aan :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:50

O? Die van mij niet ivm vast kunnen blijven haken :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:40

Ja dat heb ik inderdaad vaker gehoord ;) Maar bij ons zit niets in de stal waar ze aan kunnen blijven haken gelukkig. Anders zouden wij ze ook af doen ^^

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:14

De shire blijft keurig staan met poetsen (los) maar de shet zet ik vast anders is het geen beginnen aan. Halster neemt ze overigens keurig aan. De shet draait en keert net zo lang tot je het opgeeft dus is vastzetten de enige optie die hier werkt en dan gaat het prima

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:32

Een touwtje over de hals gooien en hem op die manier omdraaien. Mijn merrie draait zich ook om. Het duurt even voordat je er handig in bent, maar dat werkt voor mij heel goed.
Als 'ie echt achterstevoren in de stal staat gewoon even aangeven dat ie in ieder geval een kwartslag moet draaien door middel van een touwtje of een duwtje.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:33

Meewandelen en draaien totdat je haar vast kunt zetten. of pas belonen wanneer ze doet wat je van haar vraagt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 09:00

Dankjewel allemaal :)

Even voor de duidelijkheid nog:
Ik zet haar ook vast, maar het gaat om het moment van pakken (dus nog vóór ik haar vastzet).
Ik moet haar eerst vasthebben voordat ik haar vast kan zetten natuurlijk :')
Sorry als ik onduidelijk overkwam :)

MautjeMautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:21

Ik zou, wat je ook al doet, wachten tot hij komt en dan belonen. En heel erg consequent zijn, iedere keer hetzelfde. Ik heb het ook gehad, ze krijgen het vanzelf door

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:32

Imo heeft dit paard gewoon 0,0 respect voor je en het laatste wat IK dan zou doen is hem omkopen met snoep :x Een paard die z'n kont naar je toe draait is echt Not-Done imo, het is dat ik een paard (die ik niet goed ken) in z'n stal niet zo gauw een schop/tik onder z'n reet zal geven, maar anders.... ga dan in ieder geval met grondwerk aan de gang en zorg ervoor dat hij gewoon luistert als je hem vraagt om te komen (dat lijkt mij één van de basisdingen?), want dit is echt te respectloos voor woorden en zou ik nooit pikken...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:07

Volgens mij weet hij gewoon dat er gereden gaat worden. Daar zal hij wel geen zin in hebben.
Eerlijk gezegd heb ik geen verstand van grondwerk. Wat zou ik kunnen doen? Longeren?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:29

Als je hem steeds uit de stal haalt om te gaan rijden, lijkt het mij logisch dat hij dat dan weet op een geven moment... vind het eigenlijk ook een beetje sneu dat hij dus liever in z'n stal blijft staan, zegt wel iets over hoe leuk die het vindt om iets met je te doen :x Wordt hij nooit meegenomen naar een paddock/wei, stukje wandelen oid..?
Ik kan me er eerlijk gezegd ook weinig bij voorstellen dat je een paard niet te pakken krijgt in een box (in een weiland van een halve hectare oke..) :+ Buiten het feit dat een paard imo uit zichzelf naar je toe moet komen, als hij van je weg draait zet je toch gewoon z'n achterhand opzij en dan staat hij weer met z'n hoofd bij jou?
Lijkt me niet heel moeilijk, aangezien je sowieso een beetje controle over het paard hebt voordat je er naast gaat staan of zelfs op gaat rijden (wordt anders erg gevaarlijk)..

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:35

Risse gaat ook vaak genoeg mee buiten rijden en ik breng hem ook naar de wei.
Als hij naar de wei gaat blijft hij ook netjes staan...

Risse gaat met zijn kont naar de deur staan en dan tegen de rand van de box aan.
Als ik dan aan zijn vrije kant langs hem wil lopen draait hij gewoon mee...

Vind het heel vervelend, want ik ga natuurlijk ook voor een goede band :)
Heb veel paarden gereden, maar dit nog nooit op die manier meegemaakt.
Hij is ook de enige die dit doet.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:46

Dus hij gaat met z'n kont tegen de deur staan..? Hoe krijg je 'm dan open? :')
of staat hij met z'n zij tegen de muur en kont richting de deur? want dan snap ik al helemaal niet hoe hij van je weg kan draaien aangezien er een muur staat?
misschien volg ik 'm gewoon niet helemaal hoor :=

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 19:22

Nou ik heb even mijn best gedaan met paint, hahaha.
Afbeelding

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:33

wauwie :)) zelfs de kleuren kloppen (je bent blond neem ik aan?) _O-

maar jij zegt, als je aan de rechterkant langs hem naar voren loopt, draait hij 'mee'..? Hoe kan hij dan draaien als ie links tegen de muur staat (ervan uitgaande dat hij niet in de achteruit gaat)? :?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:52

Haha nee ik ben niet blond, sorry..
Hij krijgt het voor elkaar op eén of andere manier, anders vroeg ik niet om tips.
Heb wel meerdere dingen geprobeerd, maar wilde gewoon graag weten wat het beste is.
Niet alleen voor mij, ook voor het paard.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:34

Ja sorry maar 'op de één of andere manier' kan ik ook niks mee natuurlijk :')
hoe moeilijk kan het zijn om een paard uit zo'n kleine ruimte te krijgen die z'n halster al om heeft, hij kan nergens naartoe??
Als hij met z'n hoofd wegdraait zet je z'n kont naar achteren zodat hij weer omdraait, lijkt me dat je niet continu rondjes om hem heen gaat lopen... klinkt alsof hij gewoon een spelletje speelt en de rollen moeten worden omgedraaid

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 15:53

Ik vind het jammer dat je zo neerbuigend doet tegenover mij.
Dat het paard een spelletje speelt, was ik ook al achter. Dat vermeldde ik daarom ook.

Ik krijg hem ook altijd wel te pakken hoor, ik vraag alleen wat de beste manier is om het aan te pakken.
Er zijn zoveel verschillende manieren, maar ik wil graag weten hoe ik het op de beste manier doe, zodat hij ook respect voor me heeft. Goedschiks? Kwaadschiks?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:10

Deur opzij, stal in lopen, deur weer dicht, drie grote stappen, halster pakken.

Zoiets? Heb je dat al wel eens geprobeerd?

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:15

Wat gebeurt er als je gewoon stil blijft staan? Meestal draait het paard zich naar je toe. De mijne in ieder geval wel. Zijn altijd nieuwsgierig.
Stal in blijven staan, zodra hij naar je toe draait bij het halster pakken.