Wat doen als paard schrikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Wat doen als paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 02:15

Vandaag was ik heerlijk in het bos aan het wandelen met mijn mini en dat zijn de momenten dat ik lekker alles kan overdenken :D

En toen vroeg ik me dus af wat nu het beste is om te doen als je paard schrikt. Een tijdje terug liepen we over de weg, staken over bij het stoplicht en meneer schrok toen er een vrachtwagen een tikkeltje ongeduldig was en dus alvast aan reed vlak achter hem. Hij schrok er flink van en ik bedacht me op dat precieze moment ook dat ik eigenlijk geen idee had wat mijn taak nu was? Natuurlijk moet ik rustig blijven maar dan, hoe kan ik hem helpen rustig te worden, te blijven en hem de situatie te laten 'relativeren'? Ik kan me voorstellen dat als je een enge situatie slecht afsluit dit er voor kan zorgen dat het paard steeds angstiger word een goede afsluiting zou er denk ik dus voor kunnen zorgen dat het paard leert dat enge dingen best wel heel erg mee kunnen vallen.

Dus wat doe jij en waarom denk je dat dat het beste werkt?

anneliesdj

Re: Wat doen als paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 02:18

Als het even kan stoppen en naar het enge voorwerp laten kijken, er even naartoe gaan als dat kan.
Maar wanneer het om een bewegend, lawaai makend iets gaat heeft dat weinig zin, dan blijf je zelf gewoon heel rustig, houd je hem kort zodat hij geen gekke dingen kan doen.
Niet teveel gerust stellen, dat werkt juist averechts, hij zal vanzelf kalmeren door de rust die jij uitstraalt.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 02:37

Juist niet kort houden.. Kunnen sommige paarden juist van in de stress raken.
Op het moment dat het paard echt schrikt met rustige stem 'hooo' of 'staaap' zeggen, en op die manier zorgen dat de aandacht weer naar jou komt in plaats van het enge voorwerp.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 02:39

Jij laat ze rondjes om je heen rennen?

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:06

Zelf de rust bewaren en doen of er niets aan de hand is. Gewoon doorlopen of verder gaan waar je mee bezig was. Zodra jij in paniek raakt word dit gevoeld en word het juist veel erger

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:51

rustig blijven idd en veel praten tegen hem ik heb namelijk hetzelfde met m'n paard. en des noods ga je stoppen als je hem aan hoort komen en omdraaien en laten kijken en praten

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:25

Gewoon rustig blijven en geen aandacht aan het voorwerp besteden,
als het niet beweegt zou je eventueel even er naar toe lopen en laten snuffelen, even laten zien dat er niks aan de hand is.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:01

Ik zou het er vanaf laten hangen hoe het paard zich gedraagt. Wil hij rennen of staat hij juist stil? Als het paard gaat rennen zou ik hem kort houden (maar niet té! Dat doen veel mensen en werkt volgens mij juist averechts) en rustig blijven. En als het paard juist stil gaat staan, zou ik gewoon rustig blijven en doorlopen.

In alle gevallen is het rustig blijven in mijn ogen de crux. Zorg er daarbij voor dat je regelmatig in- en uit ademt en dat je ademhaling diep vanuit je buik blijft komen. Zo herkent je paard namelijk jouw spanning (tenminste, als je rustig blijft ademen herkent hij natuurlijk dat je rustig blijft).

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:04

zelf rustig blijven en als het kan je paard laten kijken naar het voorwerp dat eng is ! ;)

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:04

Ligt aan de reden van schrikken, ik rij nu een comediant die schrikt om je te jennen.
maar goed, als het goed is ben jij de leider en als jij het niet eng vind, is het niet eng, toch? Dus adviezen van Ryder lijkt mij ook.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:10

Inderdaad de lijn kort houden, maar niet strak. Die spanning kunnen paarden ook voelen en vaak werkt dat niet. Ik zeg altijd iets in de richting van 'Hoooooo maar' of 'Ruuuuustig' en soms laten kijken/snuffelen als het mogelijk is.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:12

Ik vind dit een hele goede vraag. Mijn 5 jarige schrikt ook regelmatig ergens van en dat zit ik ook maar te improviseren en hem proberen vertrouwen te geven. Toch weet ik nooit wat ik précies moet doen. Ik probeer vaak zelf rustig te blijven en als ik merk dat ik ergens naar kijk, gaat hij ook gelijk kijken. Ik probeer hem altijd te laten kijken en vertrouwen te geven.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:17

Gohja, het beste wat je kan doen? Verschilt van paard tot paard denk ik :) Sommige willen dan liever met rust gelaten worden om alles goed te bekijken, andere willen dan weer een stevige ruiter die hen alle vertrouwen geeft..
En verder; veel de schrik gaan opzoeken, want je kan alleen genezen van een schrik door die te gaan opzoeken ^^ -Wel steeds voorzichtig blijven natuurlijk ;) -

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:51

Als je in bepaalde situaties afhankelijk bent van begrip en geduld van je mede-aardbewoners (zoals die vrachtwagenchauffeur) heb je idd een probleem. Dat kun je niet zomaar zonder goede basis op dat moment oplossen, niet als ze niet meewerken en de tijd nemen, en daar heb ik nogal mijn twijfels over.

Waar je wel voor kunt zorgen is een goede basis. En op het moment dat hij schrikt, iedere keer aan het werk zetten, kleine cirkeltjes rijden, voeten laten bewegen. Als je dat iedere keer doet, dan gaat hij snel leren dat schrikken=werk. En dan gaat hij het op de lange duur laten om te schrikken.

Zie

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:13

hmm. ik heb een paard met een gebruiksaanwijzing heb ik het idee soms haha :+

op het moment dat hij iets ziet wat hij ontzettend spannend vind geef ik hem altijd de tijd om rustig te kijken, maar dat is dan nog geen schrikken , meestal kijkt hij dan nog eventjes en dan is zijn aandacht weer terug bij mij.

Op het moment dat hij wel onverwachts schrikt en ik ben met hem aan de wandel dan praat ik tegen hem , ( van kleins af aan is hij dit gewend en meestal ontspant hij hier ook wel van ) , meestal laat ik hem kijken naar het object waar hij van schrikt en laat ik hem er eventueel aan ruiken , als voorbeeld een plastic tasje: meneer vond het altijd vreselijk eng om er langs te lopen , heb verschillende keren een plastic zakje aan hem laten zien , laten ruiken , laten ritselen. tegenwoordig gaat het super en is hij er niet meer zo bang voor ..

ik vind zelf een goede manier om de aandacht van je paard te trekken is door te praten tegen je paard, ik ben het gewend en mijn diertje ook maar je trekt wel de aandacht van je paard waardoor zijn aandacht van de omgeving weg is. wat bij mij resulteerd in een minder heftige schrikreactie :D

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:18

Ik heb geleerd dat je juist niet tegen ze moet gaan praten als ie iets eng vind. Daarmee 'bevestig' je juist dat iets eng is. Teugels op maat houden. Ontspannen en doen alsof er niks aan de hand is. Evt hooo of iets dergelijks kan wel aangezien je dat wel vaker gebruikt. (klinkt gek maar zo is mij dat geleerd )

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:30

Ligt eraan wat het paard gewend is, mijn ruin heb ik van veulen af aan geleerd dat hij beloont wordt als hij bij iets engst gaat kijken aangezien het een nieuwsgierig paard is werkt dit ook voor hem. Hij springt hooguit twee passen vooruit en draait dan om om te gaan kijken. Hij vertrouwt mij volledig en als ik rustig.ben loopt hij eigenlijk altijd wel met me mee. ik zeg altijd het is goed kerel kom maar kijken en dan is het meestal wel Ok. Echter als ik nerveus wordt vind hij alles spannend dat is dan weer een nadeel.
Mijn merrie is het tegen over gestelde, als zij iets engst vind wel ze daar zo snel mogelijk weg, inmiddels heeft ze in de loop van de jaren wel geleerd dat je misdragen niet helpt maar ze wordt nog altijd behoorlijk nerveus en heet en blijft dan ook een tijdje kijkerig. Het enige wat helpt is rustig blijven maar ze is soms wat onvoorspelbaar dus dat is ook moet altijd even makkelijk. Beste helpt door veel enge dingen normaal te maken door er vaker mee te oefenen

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:38

Cassidy schreef:
Als je in bepaalde situaties afhankelijk bent van begrip en geduld van je mede-aardbewoners (zoals die vrachtwagenchauffeur) heb je idd een probleem. Dat kun je niet zomaar zonder goede basis op dat moment oplossen, niet als ze niet meewerken en de tijd nemen, en daar heb ik nogal mijn twijfels over.

Waar je wel voor kunt zorgen is een goede basis. En op het moment dat hij schrikt, iedere keer aan het werk zetten, kleine cirkeltjes rijden, voeten laten bewegen. Als je dat iedere keer doet, dan gaat hij snel leren dat schrikken=werk. En dan gaat hij het op de lange duur laten om te schrikken.

Zie

Daar ben ik het mee eens, maar ik neem even mijn paard als voorbeeld;
deze schrikt namelijk bijna nergens van, alleen vrachtwagens zijn het grote probleem.
Nu kun je hem natuurlijk alleen blootstellen aan vrachtwagens als je dus langs de weg gaat rijden
(wat bij ons helaas ook niet anders kan, want we moeten altijd langs een drukke weg, met een fietspad erlangs waar we op lopen)
Het nadeel hiervan is dat er niet altijd de ruimte is om een cirkel te maken...
De mijne wil rennen en wat ik ook probeer, dat doet hij ook meestal.
Een cirkel maken op een fietspad waar alleen een bermpje tussen grenst aan de grote weg vind ik zelf niet verantwoord voor mijn medeweggebruikers want die denken vaak dat mijn paard juist niet te houden is en de weg opschiet.
(waar ik zelf ook bang voor ben)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:39

Nirvana_ schreef:
Juist niet kort houden.. Kunnen sommige paarden juist van in de stress raken.
Op het moment dat het paard echt schrikt met rustige stem 'hooo' of 'staaap' zeggen, en op die manier zorgen dat de aandacht weer naar jou komt in plaats van het enge voorwerp.

mijn ervaring is dat je dat niet moet doen want paarden houd je niet voor de gek , als je bang bent merken ze dat echt wel :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:51

Dona85 schreef:
Cassidy schreef:

Zie

Daar ben ik het mee eens, maar ik neem even mijn paard als voorbeeld;
deze schrikt namelijk bijna nergens van, alleen vrachtwagens zijn het grote probleem.
Nu kun je hem natuurlijk alleen blootstellen aan vrachtwagens als je dus langs de weg gaat rijden
(wat bij ons helaas ook niet anders kan, want we moeten altijd langs een drukke weg, met een fietspad erlangs waar we op lopen)
Het nadeel hiervan is dat er niet altijd de ruimte is om een cirkel te maken...
De mijne wil rennen en wat ik ook probeer, dat doet hij ook meestal.
Een cirkel maken op een fietspad waar alleen een bermpje tussen grenst aan de grote weg vind ik zelf niet verantwoord voor mijn medeweggebruikers want die denken vaak dat mijn paard juist niet te houden is en de weg opschiet.
(waar ik zelf ook bang voor ben)

Je probleem valt op te lossen. Je hebt iemand nodig met een vrachtwagen en wat tijd. Niet wachten tot je die situatie tegenkomt waar je geen kant uitkunt, maar situatie creeren. En als je iemand hebt met een vrachtwagen waar jij een een flink weiland mee kunt oefenen, dan heb je de basis te pakken.
Ik heb een keer een uitleg gegeven bij een paard dat bank is voor tractoren. Vervang de tractor door een vrachtwagen en je hebt iig iets waar je aan kunt gaan werken.
Een quote uit een eerder topic

Cassidy schreef:
Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een tractor? Juist, een object dat als de motor aanstaat, beweegt en geluid maakt.
Een paard is ook bang voor dingen die recht op hem af komen, en zal minder moeite hebben met dingen die van hem afgaan. Bij een optocht waar een fanfare en paarden tegelijkertijd op straat zijn, loopt de fanfare altijd voor het paard uit. Op het moment dat jij op een weiland achter een trekker aan kunt rijden die van je paard weggaat, zal de nieuwsgierigheid het uiteindelijk winnen. Op het moment dat dingen van hem afgaan, krijgt het paard namelijk de indruk dat hij dat enge ding (dat kan een koe zijn, of een tractor) aan het wegjagen is.

Dus de angst voor tractoren, daar is aan te werken, in een veilige omgeving. Zoek een beginpunt op, is dat 500 m van de tractor vandaan, dan is dat 500 meter. Laat de trekker van je afrijden, bijvoorbeeld op een groot veld of weiland. Ga op je paard zitten (of loop er naast) en ga er achteraan. Eerst in stap, later misschien in draf of zelfs galop. Verklein gaandeweg de afstand naar de trekker. Ga niet stilstaan, laat de energie wegvloeien, laat het paard zijn voeten bewegen.
Op het moment dat het paard vol vertrouwen en in stap, draf en galop achter de trekker aankan, en de afstanden kleiner worden, Zet je hem stil. Rust en ontspanning is beloning. De trekker laat je in een grote cirkel om jou heen rijden. Ook hier weer beginafstand opzoeken waarbij het paard geen schrikreactie toont. Is het 500 meter, dan is het 500 m. Laat de tractor zich langzaam naar je toetasten. Dichterbij, al is het maar een halve cirkel, en heel geleidelijk aan, en - heel belangrijk, weer van je vandaan. Laat de tractor beide kanten opgaan, want een paard heeft twee hersenhelften en pakt alles apart op. Je traint de linker hersenhelft, en vervolgens de rechter hersenhelft, en voegt alles samen tot een paard.

Belangrijk is dat je niet te vroeg stopt met deze oefening. Als er iemand een uur cirkels om je heen moet rijden, dan moet hij dat gewoon doen. Wissel af met de oefening achter de trekker aanlopen, en de trekker cirkeltjes om je heen maken. Stilstaan voor paard is de beloning. Paniek en stress? Laat het paard een cirkeltje lopen. Energie laten wegvloeien. In dergelijke situaties is het heel handig als je paard de One Rein Stop beheerst.

Begin niet te vroeg met het vervolg: tractor op je af laten komen. Eerst moeten wegrijden en de cirkeltjes om je heen bevestigd worden. En wat heel belangrijk is: weten wanneer je kunt stoppen, en weten wanneer je door MOET gaan. Stoppen op een moment dat het paard schrikt, leert het paard alleen: ik schrik en enge tractor gaat weg, of de motor gaat uit. Als je hem leert dat het enge ding pas weg gaat of uit gaat als hij ontspant, dan leert het paard: ik ontspan, eng ding gaat weg.

Voor jou een aantal filmpjes. Het helpt om uitgebreid grondwerk te doen voorafgaande aan deze oefening. Kijk naar de reacties van het paard, die soms best heftig kunnen zijn, en zie wat er gebeurt.

En als laatste filmpje een voorbeeld hoe je een paard aan koeien laat wennen. De koeien lopen van nature van het paard weg, dus paard "jaagt" ze weg. Daar krijgt hij heel veel zelfvertrouwen door.

Onderstaande filmpjes van grondwerk, betreft een 2 jarige zeer angstige merrie. Zie de veranderingen door de dagen heen. Methode is Clinton Anderson Downunder Horsemanship, ontloopt Parelli niet zoveel:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Pat Parelli met Troubadour op dag 3 na zadelmak maken, paard leert omgang met koeien (achter ze aan lopen, koeien lopen voor hem weg)

http://www.youtube.com/watch?v=R5WwFZxe4TA

Voorbeeld dat het ook bij een bokker werkt (bij probleem met koeien):

[TI] Zoë doods bang voor koeien.

Ik heb geen filmpjes van reacties op tractoren.

Verwacht niet dat dit probleem met een keer opgelost is. Daar is herhaling, herhaling en herhaling voor nodig. Paard moet leren nadenken, en zijn instinct in de kast zetten. Er is maar beperkt ruimte tussen die oren, instinct en denken. Als je de kant waarmee hij na moet denken niet traint en onderhoudt, gaat instinct het overnemen, iedere keer weer. En omdat een paard een vluchtdier is, en bij gevaar de vluchtreactie als bijna eerste reactie komt, is het niet meer dan normaal dat hij de benen neemt.

Dus niet een keer een uurtje aan besteden, dan een half jaar er niets mee doen, en verwachten dat hij het heeft onthouden. Dit moet je dagelijks meenemen. Paarden vergeten dingen die ze ooit eens geleerd hebben, helemaal als er nog een paniekreactie bij komt kijken. Niet voor niets moeten de paarden van de bereden politie, en andere adressen die meedoen aan prinsjesdag, een paar dagen daarvoor weer het strand op om weer aan rotjes en vuurwerk te gaan wennen....

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:01

marjo_elise schreef:
Ik heb geleerd dat je juist niet tegen ze moet gaan praten als ie iets eng vind. Daarmee 'bevestig' je juist dat iets eng is. Teugels op maat houden. Ontspannen en doen alsof er niks aan de hand is. Evt hooo of iets dergelijks kan wel aangezien je dat wel vaker gebruikt. (klinkt gek maar zo is mij dat geleerd )

het idd negeren van de reactie kan ook goed werken, maar op het moment dat mijn ruin iets eng vindt praat ik tegen hem en zie ik hem ook duidelijk ontspannen dus misschien ligt dat per paard anders? ook denk ik dat de toon van je stem een wereld van verschil maakt, zelf voel ik het redelijk snel aan als mijn draak gaat schrikken dus ben er op voorbereid waardoor ik rustig kan reageren op zijn eventuele reactie! :)

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:03

Cassidy schreef:

Hij gaat het op den duur laten om te schrikken? ik denk niet dat schrikken een reactie is die je zomaar kunt 'laten'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:09

Er zit maar bepertke plek tussen die oren. Instinct en Ratio. Als je Ratio traint, gaat er minder ruimte overblijven voor Instinct, dus die vluchtreactie. Ratio train je op momenten dat je hem met van alles confronteerd en je reacties op schrikreacties correct uitvoert, gaat een paard gaandeweg steeds minder van dingen schrikken. Alleen dat moet je wel onderhouden. Een keer een oefening van een uur en daarna de rest van zijn leven niet meer confronteren gaat niet helpen. Politiepaarden ondergaan regelmatige confrontatie met van alles wat ze op straat tegenkomen. Die gaan niet meer schrikken van een betonmolen, een tram of andere dingen en geluiden die ze regelmatig tegenkomen.

Heb je de filmpjes al bekeken? Je reageert te snel op mijn reactie dus ik denk zomaar niet. Het toont duidelijk hoe snel een paard aan dingen gewend raakt als je weet wanneer je door MOET zetten en wanneer je op KUNT houden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-02-13 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:09

Hangt van de situatie af.. Als het in de binnenbak is word ik er een beetje
pissig van en stuur ik haar in tempo nog 3 keer langs het 'enge', vaak is het helemaal
niet eng en loopt ze te klieren.

Buiten zou ze alleen schrikken als ze het echt eng vindt, dus dan doe ik rustig..
even kriebelen, laten kijken, paar lieve woordjes en dan toch doorlopen. Ze vindt
buiten heel weinig eng, dus als er dan een keer iets is vind ik het niet eerlijk
om boos te worden.

Als er een shetlander aankomt, spring ik eraf en ga ik er aan de hand langs :+
Die zijn volgens mijn paard namelijk levensgevaarlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:13

Ik zou zo snel niet afstappen. Een paard dat de benen neemt hou je namelijk niet. Installeer de One Rein Stop voordat je dingen gaat opzoeken, kan de perfecte noodrem zijn bij schrikreacties.