Mijn paard valt aan, wat te doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_Amber

Mijn paard valt aan, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:37

Hoi!! Ik heb een Arabier paardje, en ze valt mensen aan op een ernstige manier. Bij haar vorige eigenaar had ze dit ook, er werd nooit echt wat aan gedaan. Nu is het wel (vaak) een stuk minder, maar ze blijft het houden. Het is meestal als je haar op komt halen uit de wei/stal (in de bak eigenlijk niet) ze komt met open mond en met oren in haar nek op je af. Soms draait ze zich om om je te trappen, ze steigert soms naar je en ze probeert echt raak te bijten. En dan overdrijf ik echt helemaal NIET. Als ze dit doet is ze echt vals. Eerst had ze het zelfs als je al te dicht bij haar stal kwam, nu gelukkig niet. Maar hoe zou dit kunnen komen, warom doet ze dit, wat is er (misschien) aan te doen?? /3

charysa

Re: Mijn paard valt aan, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:38

onzekerheid , dominatie van het paard
geen idee wat je eraan kunt doen , beste is denk ik iemand erbij halen die er versstand van heeft.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:39

Als er lichamelijk uitgesloten is dat ze ergens pijn heeft, dan is dit puur respectloos gedrag, wat je echt hard moet afstraffen, je mag haar best een fikse mep geven met een schreeuw erbij als ze dit doet.
Maar laat haar eerst onderzoeken door een dierenarts, wie weet heeft ze ergens erg pijn en doet ze dit alleen om dat aan jullie aan te geven! :)

Ik wil je graag komen helpen als lichamelijk alles uitgesloten is, daarvoor mag je wel een pb'tje sturen!
Laatst bijgewerkt door Borisje op 03-02-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Uh, ik heb zoiets ook gehad en dat heb ik opgelost met jawel: flinke schop onder de hol en bij bijten (ik sla niet graag op hoofd) krijgen ze van mij echt een knal.
Ze weten precies wanneer ze te ver gaan hoor.
Soms kan ik dingen hebben maar die 2 dingen als bijten en trappen gaan er bij mij niet in.
Waarom ze het doet... tsja.. dominantie? Iets meegemaakt? ofwel gewoon geen respect voor mensen en haar eigen leven leiden

arankeng

Ik volg je!
Het is gewoon gevaarlijk!

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:43

Ik geef echt goèd straf, en dat helpt ook, want bij haar vorige eigenaar kreeg ze dat amper meer met afwachten enzo tot ze naar haar toe kwam, maar ik geef gewoon een flinke mep. Het werkt, maar niet veel. Maar het is echt wel gevaarlijk, een paar mensen hebben al een flinke beet of trap gehad.

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:44

justin4ever schreef:
Uh, ik heb zoiets ook gehad en dat heb ik opgelost met jawel: flinke schop onder de hol en bij bijten (ik sla niet graag op hoofd) krijgen ze van mij echt een knal.
Ze weten precies wanneer ze te ver gaan hoor.
Soms kan ik dingen hebben maar die 2 dingen als bijten en trappen gaan er bij mij niet in.
Waarom ze het doet... tsja.. dominantie? Iets meegemaakt? ofwel gewoon geen respect voor mensen en haar eigen leven leiden

Dat doe ik natuurlijk ook, elke keer krijgt ze meer straf.. maar als ik haar een flinke tik geeft, gaat ze achter me aan en gaat ze me echt raak bijten..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:50

Terug bijten! Mijn excuses voor het hoge sarcasme niveau van mijn opmerking, maar als ik een paard was en ze deed het bij mij, dan deed ik het echt!

Misschien handig een gedragsdeskundige bij te halen.

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:52

Hopke89 schreef:
Terug bijten! Mijn excuses voor het hoge sarcasme niveau van mijn opmerking, maar als ik een paard was en ze deed het bij mij, dan deed ik het echt!

Misschien handig een gedragsdeskundige bij te halen.

Echt terug bijten doe ik niet , maar flink straf krijgt ze wel

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:53

Hoe oud is je paard dan, en wat doe je er verder mee? (behalve uit de wei halen)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:54

Amanda_Amber schreef:
Ik geef echt goèd straf, en dat helpt ook, want bij haar vorige eigenaar kreeg ze dat amper meer met afwachten enzo tot ze naar haar toe kwam, maar ik geef gewoon een flinke mep. Het werkt, maar niet veel. Maar het is echt wel gevaarlijk, een paar mensen hebben al een flinke beet of trap gehad.

@A-A kom nu.
Als andere mensen gebeten of getrapt worden dan klopt er iets niet in jouw verhaal.

Denk erom, morgen weer op tijd bed uit en naar school.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:55

Amanda_Amber schreef:

De straf werkt niet anders had je geen probleem meer gehad.
Wat je doet heeft geen zin want anders was het allang op gehouden. Zoek iemand die weet wat die doet en die eerst zelf met het paard aan de slag kan en daarna samen met jouw.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:56

Ariebren schreef:
13 jaar en dan dit probleem ??

Of het is weer een zondag avond topic. :7

Of je bent te stom om op stal eens een volwassen paarden houder erbij te halen.

Guttegutte, kan 't wat minder zeg? Beetje gepikeerd deze zondagavond?

TS, wat doe je aan grondwerk met je pony?
Als er lichamelijk niets aan hem/haar mankeert zou ik op zoek gaan naar iemand die je iets kan bijbrengen over lichaamstaal van je paard én jezelf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:56

Vraag eens hulp in je omgeving want dit lukt je duidelijk niet alleen.
Waar woon je? Misschien kun je een bericht plaatsen op MP of op bokt.

Ik denk dat je te grof en/of op het verkeerde moment straft. Arabieren zijn heel gevoelig voor zoiets, die zullen je laten merken als je te ruw bent. En waarschijnlijk is ze nog niet begrepen waardoor het steeds erger wordt. Ik zou er niet teveel mee rommelen maar hulp vragen, liefst aan iemand die ervaring heeft met arabieren.

Ariebren wil je ophouden? Je posts voegen weer helemaal niets toe en ik vind het nogal grof om zo tekeer te gaan tegen een 13 jarige.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 03-02-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:57

mika11 schreef:
Hoe oud is je paard dan, en wat doe je er verder mee? (behalve uit de wei halen)

Ze is 11 en ik rijd 6 keer per week. Ik doe Dressuur (En ze moet ook echt werken, aan de teugel en wijken enz.) en ik spring 1/2 keer in de week.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:57

Je krijgt van mij pb

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:58

Ariebren schreef:
Amanda_Amber schreef:

@A-A kom nu.
Als andere mensen gebeten of getrapt worden dan klopt er iets niet in jouw verhaal.

Denk erom, morgen weer op tijd bed uit en naar school.

Het klopt wel, ze doet dit bij alle mensen

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:59

Gimli_ schreef:
Ariebren schreef:
13 jaar en dan dit probleem ??

Of het is weer een zondag avond topic. :7

Of je bent te stom om op stal eens een volwassen paarden houder erbij te halen.

Guttegutte, kan 't wat minder zeg? Beetje gepikeerd deze zondagavond?

TS, wat doe je aan grondwerk met je pony?
Als er lichamelijk niets aan hem/haar mankeert zou ik op zoek gaan naar iemand die je iets kan bijbrengen over lichaamstaal van je paard én jezelf.

Ik longeer haar minimaal 2x per week.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:59

Amanda_Amber schreef:
mika11 schreef:

Ze is 11 en ik rijd 6 keer per week. Ik doe Dressuur (En ze moet ook echt werken, aan de teugel en wijken enz.) en ik spring 1/2 keer in de week.

Hoe is haar gedrag dan als je haar poetst en zadelt etc?
En onder het zadel, is ze dan wel braaf?

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:00

anneliesdj schreef:

Ik denk dat je te grof en/of op het verkeerde moment straft. Arabieren zijn heel gevoelig voor zoiets, die zullen je laten merken als je te ruw bent. En waarschijnlijk is ze nog niet begrepen waardoor het steeds erger wordt. Ik zou er niet teveel mee rommelen maar hulp vragen, liefst aan iemand die ervaring heeft met arabieren.

Ariebren wil je ophouden? Je posts voegen weer helemaal niets toe en ik vind het nogal grof om zo tekeer te gaan tegen een 13 jarige.

De oude eigenaar was 17, en ze doet het nog beter bij mij. De man die bij mijn paard op stal woont, heeft dit ook allemaal meegemaakt en reken maar dat hij dr aanpakt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:01

En jij rijdt er gewoon mee.

Andere mensen worden getrapt en jij wordt ook getrapt in stal ??

Dus jij hebt geen probleem om ze uit stal te halen om 6 keer in de week te rijden ?? :7

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:02

Amanda_Amber schreef:
anneliesdj schreef:

De oude eigenaar was 17, en ze doet het nog beter bij mij. De man die bij mijn paard op stal woont, heeft dit ook allemaal meegemaakt en reken maar dat hij dr aanpakt

En daar gaat het ws mis, heb je je al eens afgevraagd waarom ze zo doet?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:02

Meestal zeg je dus soms wel en soms niet? En wat doe je als het gebeurd? Doet ze dit bij iedereen die haar uit de wei haalt of alleen bij jou?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:03

Mag haar wel bij mij brengen :')
Leuk zon uitdaging, zulke gevalletjes krijg ik vaker over de (stal)vloer en ben niet perfect maar ik krijg het vaak voor elkaar.
Ik zal je even pb sturen.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:04

Amanda_Amber schreef:

Nou als ik een paard had dat al enkele mensen gericht gebeten of getrapt had, had ik die allang ergens op opvoedingskamp gestuurd bij iemand die er verstand van heeft. Of als ik 13jaar was en daar zelf niet aan dacht, mag ik toch hopen dat mijn ouders dat al voor me gedaan hadden....