Longeren en wederzijds respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

Longeren en wederzijds respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 08:12

Ik zou graag willen weten van de ervaringsdeskundigen onder ons of longeren voor een jong paard er zeker toe bijdraagt dat je wederzijds respect bewerkstelligt? Het is nl de bedoeling om met mijn jong paard in de komende maanden longeerlessen te gaan volgen van een gediplomeerde instructrice, daar ik begrepen heb dat longeren veelal verkeerd begrepen word en daarmee ook verkeerd ten uitvoer word gebracht.

Werpt dit tegelijkertijd ook z'n vruchten af in de omgang van het paard?

Ik zou haast zeggen van wel omdat je het paard stemhulpen leert die je in de pratijk ook nodig hebt als is het maar dat je naast hem loopt. Toch zou ik graag van mensen willen horen die ook begonnen zijn met longeren en naar verloop van tijd gedragsmatig toch een ander paard hadden ook in de omgang.

Voor de meeste is dit waarschijnlijk een overbodige vraag, ik wil gewoon graag weten of longeren niet alleen maar het aanleren van hulpen is en tevens het gymnastiseren van het paard.

ik zou zeggen brand los.......

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:23

Ligt eraan hoe je het aanpakt, maar als het goed is maak je je paard idd (net zoals ohz) met longeren ligt op de hulpen, gymnastiseer je hem en ook de verhouding tussen jou en je paard kan sterk beïnvloed worden. Zowel in positieve als in negatieve zin... heb het ook vaak genoeg fout zien gaan, waarbij paard ervandoor gaat of erger nog, in de 'aanval' gaat. En vaak kun je 't het paard niet eens kwalijk nemen, want de trainer heeft dan al meerdere signalen gemist.
Op het moment dat je niet consequent bent (en dus reactie verwacht en krijgt bij de commando's, zo niet > corrigeren) bij; paard wegsturen, naar je toe laten komen, halthouden, bij jou blijven, van hand veranderen, aandacht bij jou houden etc.. dan kun je imo al niet verwachten dat het paard respect voor je heeft/krijgt.
Maar dat geldt voor alles (rijden en grondwerk) wat je met een paard doet, niet alleen longeren ;) Ook als je een paard poetst, hij zet een stap opzij en jij gaat voor hem aan de kant, laat je het paard al weten dat hij 'in charge' is en geen rekening met jou hoeft te houden. Met longeren kan dat net zo goed, als je signalen mist en/of verkeerd reageert (jij je aan het paard aanpast ipv andersom). Imo wordt het effect van longeren op het gedrag van je paard nogal eens onderschat :)
Laatst bijgewerkt door Klimop op 30-01-13 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:33

Om überhaupt te kunnen longeren zal er al een basis van respect voor elkaar moeten zijn. Is dat er niet, dan kom je met longeren ook niet ver.

De basis ligt daarin toch echt bij grondwerk. Als je daar wederzijds respect hebt gecreëerd is het longeren nog maar een kleine stap.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 08:37

Duidelijk antwoord: dan komt mijn volgende vraag, zelf wil ik met het paard deze lessen gaan volgen, simpelweg omdat ik het 'echte' longeren niet ken. Ik ga er dan vanuit als 'leek' zijnde dat een gediplomeerd iemand weet wat hij/zij doet. Echter geef je al aan dat je het ook al eens fout hebt zien gaan omdat de trainer in kwestie dan al meerdere signalen gemist zou hebben. Hoe kan ik als leek zijnde aan de zijlijn zien dat de trainer signalen mist tijdens het longeren? Ik bedoel, ik neem niet voor niets longerlessen en je gaat ervan uit dat het goed uitgevoerd word.

Ik neem aan dat het paard op den duur gedragsverandering ondergaat dat mij niet ten goede komt?? Signaal dat er iets niet goed gaat dan tijdens het longeren?

sjattukuh25

Re: Longeren en wederzijds respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 08:38

@fjordnina, tnx voor je reactie: dat begrijp ik ook maar al te goed. Beter gezegd, je versterkt met het longeren juist die basis?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:00

Ach welnee. Je kunt beter nu goed ler en longeren want met behulp van een goede instructeur krijg je de juiste verhoudingen tussen paard en longeur. Je hoeft echt niet eerst grondwerk te doen hoor. Longeren =ook grondwerk.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 09:18

@chaos: Dat was mijn eerste gedachte dus ook maar omdat ik twijfelde en zoals je kunt lezen de meningen toch al verschillen was voor mij reden om een topic te openen.

Ik zal niet voor niets les nemen en het longeren door een juiste persoon laten doen en mij daarin laten begeleiden, juist om te voorkomen dat ik iets verkeerd doe waardoor mijn paard mij niet zal begrijpen en andersom. Ik denk juist in deze verstandig en dat daarmee ook e.e.a in goede banen geleid word. Zowel ik krijg goede instructie als het paard en daarmee de omgangsvorm zal verbeteren en stabieler kan worden juist met een jong paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:21

Persoonlijk zou ik bij een jong paard liever gaan grondwerken, aangezien longeren veels te belastend is.
Op die manier kun je ook commando's aanleren, conditie komt vanzelf dat hebben ze pas later nodig.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 09:24

Grondwerk icm de start van longeren?? Altans dat is mijn idee er achter. Wellicht dat ik mij verkeerd uitgedrukt heb vwb jong paard. Paard in kwestie word 4 jaar, naar mijn idee nog jong paard. Ik heb deze bewust nog een jaar laten staan, omdat zijn lichaam alles behalve in verhouding was een jaar geleden. Dan was longeren zeker een belasting geweest naar mijn idee. Nu staat hij goed in verhouding en is hij ook qua gedrag er toch wel aan toe meer te doen dan alleen maar grondwerk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:28

Ah ok, ja dat is inderdaad wat meer geschikt.
Zelf longeer ik altijd in de bak, dan kun je ook wat rechte lijnen meepakken, en laatst bv had ik wat "hindernisjes" in de vorm van een sprong, een balkje, en plastic waar overheen gelopen moest worden, neergezet. En dan proberen ze er zo overheen te sturen, da's nog best leuk.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 09:30

dat lijkt me idd een goed idee, neem aan dat je het paard eerst kennis laat maken met al deze dingen vooraleer je hem hier overheen stuurt aan de longe??

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:32

Hangt er vanaf. Als je al een bepaalde verstandhouding met je paard hebt, zou hij zich in principe ook aan de longte over enge dingen moeten laten leiden. Dat is ook wel weer eens een uitdaging.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:50

Mijn voorkeur zou zijn om voor het longeren, het paard bekend te maken met het loswerken en je lichaamstaal. Dat is vele malen fijner communiceren dan met stemhulpen, aansluitend hierop stukje grondwerk.
Later ga ik dan het longeren toevoegen. Je paard heeft dan geleerd om op lichaamstaal om je heen te lopen en daardoor kun je dus de lijn en je zweepje gebruiken om het paard te gymnastiseren.

Ik vind het tov het paard niet eerlijk om verhoudingen uit te "vechten" met een lijn eraan, het paard moet ook de mogelijkheid hebben om je te vertellen wat je wel of niet goed doet en of het ergens niet mee eens is. Met een lijn eraan word het hier toch in beperkt.
Bovendien is longeren fijner als je paard gehoorzaam is en begrijpt wat de bedoeling is.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:02

@Gypsy, ik denk niet dat het verstandig is om een groen paard meteen te longeren met hindernissen. Wat ik persoonlijk zou doen is een schriktraining doen met het paard en deze vertrouwd laten worden met bepaalde objecten/hindernissen. Hierdoor zal het paard meer zelfvertrouwen krijgen en vertrouwen in zijn leider, ipv het paard meteen in het "diepe" te gooien. Later zou dit eventueel toegepast kunnen worden met longeren, maar dan moet het paard natuurlijk wel eerst begrijpen wat de bedoeling is.

Ik ben het gedeeltelijk met ijssnuiver eens. Een paard moet zeker eerst leren dat er bepaalde lichaamshouding/taal is. Denk wel dat het fijner is om een paard hierbij juist wel bepaalde commando's/stemhulpen te geven zodat er een voorbereiding gemaakt kan worden op het longeren.

Je zegt dat een paard de mogelijkheid moet hebben om te kunnen "vertellen" wat er wel of niet goed gedaan word en duidelijk moet kunnen maken als hij het er ergens niet mee eens is.

Hoe kan een onbeleerd paard "vertellen" wat er wat wel of niet goed word gedaan als hij zelf amper van toeten of blazen af weet?

Als ik mijn paard bijvoorbeeld de kans zou geven zodat hij duidelijk mag maken dat hij het er niet mee eens is, dan krijgt meneer praatjes en dan kom ik nog geen steek verder. Hij mag het met mij eens zijn of niet, maar uiteindelijk hoort hij te gehoorzamen aan dat wat er van hem gevraagd/verlangd word. Mits hij natuurlijk snapt wat de bedoeling is, ik ga natuurlijk niet verwachten van hem dat hij een piaffe gaat doen als hij niet snapt hoe. Als hij het niet met mij eens gaat ie zich maar een blauw steentje zoeken als hij terug op de weide staat. Maar goed dat is mijn mening daarover.

Ik denk ook niet dat TS meteen haar paard aan de longe zal gooien zodat het paard maar meteen moet uitzoeken wat de bedoeling is. Uiteindelijk kom je er toch niet aan onderuit om een longerlijn te introduceren, er moet ergens een begin gemaakt worden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:09

Dat hangt er volledig vanaf hoe je iets brengt.
Gebruik je lichaamstaal/hulpen die voor de paarden herkenbaar zijn, dan is het allemaal vrij eenvoudig en snappen ze vrij snel wat de bedoeling is.
Op moment dat jij je hulpen te groot/te onverwachts/tegenstrijdig geeft, zal daar vanuit het paard een reactie op volgen. Daar kun je zelf weer op inspelen door bij jezelf te gaan kijken wat je verkeerd deed.

Ik ben nu een jong paard aan het beleren(5 jaar, maar onbeleerd). Hiermee ben ik in augustus gestart met het freestyletraject. Dus begonnen met het loswerken. Hou voor je paard te begrijpen hulpen aan en wees heel consequent in je timing en beloning en je kunt al heel snel verder.

Zelf werk ik vrij weinig met stemhulpen. Een heel enkele keer een "draf", maar meer voor het belonen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:13

Ik werk wel met stemhulpen. Voor iedereen te gebruiken en ook handig voor als je met een wagen gaat werken evt. Uiteraard icm lichaamshulpen etc.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:23

Ieder zijn eigen manier van aanpakken zeg ik maar. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Maar goed, stemhulpen/lichaamstaal of niet, daar gaat het niet om.

Om even ontopic te blijven werd het volgende gevraagd;

sjattukuh25 schreef:
Ik zou graag willen weten van de ervaringsdeskundigen onder ons of longeren voor een jong paard er zeker toe bijdraagt dat je wederzijds respect bewerkstelligt?

Ik zou zeggen ja, maar ach ik ben geen ervaringsdeskundige :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:24

Wat een vreselijk onzinnig bericht Ramarant. Ik denk dat jouw post minder toevoegt als onze posts over manieren van hulpen geven. Dat is iig nog informatief en bovendien ontopic.

Dat jij geen ervaringsdeskundige bent is totaal niet interessant. Bovendien heb je het zelf ook over hulpen?

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:30

Dat is dan jouw mening Chaos. Als "jullie" posts meer manieren van hulpen zou geven en meer zou toevoegen, waarom word er dan niet een antwoord op TS haar vraag gegeven?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:32

Ramarant schreef:
Dat is dan jouw mening Chaos. Als "jullie" posts meer manieren van hulpen zou geven en meer zou toevoegen, waarom word er dan niet een antwoord op TS haar vraag gegeven?

Volgens mij gaf ik wel degelijk antwoord in mijn post. Maar toch:

Nee ik vind dat longeren niet bijdraagt aan wederzijds respect. Er moet wederzijds respect zijn VOOR je besluit om te gaan longeren.
Longeren kan wel bijdragen aan het gymnastiseren van het paard.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 16:38

even voor alle duidelijkheid, het gaat hier per definitie niet erom of longeren een manier is van hulpen aanleren al dan niet wellicht met loswerken. Dit is overigens heel duidelijk dat deze manieren van werken dit kan bewerkstelligen.

Heel stiekem kan ik het antwoord op mijn eigen vraag mezelf bedenken door alleen al logisch na te denken, op het moment dat men met een jong paard gaat longeren al dan niet bekend met de longe dan zal het paard uiteraard moeten leren luisteren, zowel buiten het longeren om als tijdens het longeren. Het kan echter zo zijn dat verschillende paarden door hun temperament op bepaalde vlakken minder snel onder de indruk zijn en daardoor af en toe bananen in hun oren hebben. Het is dus een kwestie van proberen of een temperamentvol paard ten tijde van longeren dmv zijn energie kwijt te raken juist meer onder de indruk van zijn/haar leider en daardoor de band van wederzijds respect meer zijn vruchten zal afwerpen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:39

Ramarant schreef:

Volgens mij staat er al lang antwoord hoor. Dat jij dat niet ziet staan kan ik echter niks aan doen.

Ik geef bijvoorbeeld al aan dat als je instructie hebt bij het leren van longeren (want zowel paard als longeur zijn in deze situatie groen zover ik begrijp) dat de verhoudingen tussen paard en longeur prima duidelijk zullen worden. Goed longeren is net zo moeilijk als goed rijden, vandaar de begeleiding.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 16:42

@chaos: even voor de duidelijkheid ik zal niet beginnen aan het longeren, ik heb een instructeur hiervoor en daarbij ga ik les nemen juist om het longeren goed te leren om op een juiste manier over te brengen op mijn paard

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:43

En ik laat mensen die moeite hebben leiding te geven over hun paard juist eens in de round-pen staan met een van mijn dieren. Dan kunnen ze zien wat hun voor reacties krijgen van een paard en ik kan vervolgens uitleggen waarom en hoe anders te doen.

Daar komt bij dat als je paard voldoende volgroeid is en meelopen aan een touw kent + vooruit, achteruit, zijwaarts dan kun je prima starten met longeren.

Sjattukuh: Nou gaat helemaal goedkomen dan!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 16:45

@Chaos: Dat denk ik ook wel ja, ik ben leergierig en juist om te voorkomen dat IK mijn paard verkeerd begrijp en begeleid wil ik longeerlessen nemen, better safe than sorry.

De genoemde dingen kent hij wel en omdat hij nogal energiek is lijkt het hoog tijd dat hij eens gaat werken. Ik denk ook wel dat hij daar zijn welbekende 'ei' in kwijt kan