kalmerende middelen stresspony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ieeeeriss

kalmerende middelen stresspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:49

hallo,

sinds kort verzorg ik een paardje, deze is bijna 4 maar heel erg fris en schrikachtig. In de bak schrikt hij altijd van dezelfde dingen. De eigenaar is er al meerdere malen afgevallen en ik zelf ook. Hij krijgt totaal geen krachtvoer alleen muslie. Hierbij krijgt hij 1x daags een schepje magnesium. Ik houd er totaal niet van om een beestje te onderdrukken in zijn gevoelens maar het word wel steeds erger. Voor het rijden longeren mag ook niet baten.
Weet iemand nog een middeltje dat zou kunnen helpen tegen dit gedrag?

groetjes!

joeluna

Re: kalmerende middelen stresspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:50

Misschien kun je iets op internet vinden? Als longeren niet helpt dan weet ik het eigenlijk ook niet :S Hoe vaak rijd je per week?

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:51

Pavo NervControl! Super spul, niet teveel van geven want dat dan wordt hij echt sloom. ;) Dat is mijn ervaring dan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:52

Ik zou eerder gaan werken aan het zelfvertrouwen van het paard. Dit doe je door zeer regelmatig schrik-en obstakel oefeningen met het paard te doen. Hoe groter het zelfvertrouwen van het paard tov "enge" dingen, hoe minder de schrikreactie zal zijn. Daarnaast zorgt het juist begeleiden van een paard door zo'n parcour dat het paard ook meer vertrouwen in de ruiter krijgt (eerst aan de hand, daarna onder het zadel), waardoor het paard ook minder snel zal schrikken als de ruiter daar geen aanleiding toe geeft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:52

Hoe lang staat hij buiten op een dag? Hoe vaak wordt er met hem gewerkt?

ieeeeriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:55

Angela schreef:
Ik zou eerder gaan werken aan het zelfvertrouwen van het paard. Dit doe je door zeer regelmatig schrik-en obstakel oefeningen met het paard te doen. Hoe groter het zelfvertrouwen van het paard tov "enge" dingen, hoe minder de schrikreactie zal zijn. Daarnaast zorgt het juist begeleiden van een paard door zo'n parcour dat het paard ook meer vertrouwen in de ruiter krijgt (eerst aan de hand, daarna onder het zadel), waardoor het paard ook minder snel zal schrikken als de ruiter daar geen aanleiding toe geeft.

na het doorzetten van mij of de eigenaar loopt hij gewoon langs de enge plekjes. maar de volgende dag dat je erop stapt kan je weer van voor af aan beginnen. dat is het probleem bij dit paardje. aan de hand is er overigens niets aan de hand. dan luister hij uitstekend en schrikt soms eventjes maar als ik zelf rustig blijft blijft hij dit ook. alleen als je erop stapt is dit vertrouwen dat hij heeft totaal weg.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:56

Je geeft het zelf al aan... aan de hand geen schrikreacties, erop vertrouwen weg. Dan ga je toch geen kalmerende middelen gebruiken, maar aan het probleem werken?!?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:59

Ik ga met GamblersCup mee. Hoe ervaren zijn jij en de eigenaar?
Als jullie van te voren al zenuwachtig zijn dan is geen wonder dat het paard het overneemt. Dus dan zou je kunnen denken om er een ervaren persoon een mee aan het werk te zetten zodat het paard eerst de rust en kalmte kan vinden en dan met jullie verder.

Paard is 4 jaar dus zelf onervaren die heeft een zekere ruiter nodig. Mijn inziens geen kalmerende supplement.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 28-01-13 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:00

Met kalmerende middeltjes onderdruk je het probleem maar los je het niet op.
Dan kun je het beter proberen op te lossen door er aan te blijven werken. De pony is nog maar 4, dus het zal ook een stukje leeftijd zijn.

ieeeeriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 16:05

Tigra_ schreef:
Als jullie van te voren al zenuwachtig zijn dan is geen wonder dat het paard het overneemt. Dus dan zou je kunnen denken om er een ervaren persoon een mee aan het werk te zetten zodat het paard eerst de rust en kalmte kan vinden en dan met jullie verder.

Paard is 4 jaar dus zelf onervaren die heeft een zekere ruiter nodig. Mijn inziens geen kalmerende supplement.

ik houd zelf altijd erg van een uitdaging. Er is mij niets over het paard verteld voordat ik erop stapte dus ik stapte 'open-minded' op. Ik ben zelf niet snel bang maar wil geen hevige ongelukken met mij of anderen veroorzaken. Ik rijd zelf nu zo'n 13 jaar en heb meerdere paardjes meegemaakt daarbij is het wel goed gegaan. deze ziet alleen echt spoken die er niet zijn. leeftijd speelt ook absoluut een rol, maar er zit totaal geen verbetering in.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:11

ieeeeriss schreef:
Tigra_ schreef:

ik houd zelf altijd erg van een uitdaging. Er is mij niets over het paard verteld voordat ik erop stapte dus ik stapte 'open-minded' op. Ik ben zelf niet snel bang maar wil geen hevige ongelukken met mij of anderen veroorzaken. Ik rijd zelf nu zo'n 13 jaar en heb meerdere paardjes meegemaakt daarbij is het wel goed gegaan. deze ziet alleen echt spoken die er niet zijn. leeftijd speelt ook absoluut een rol, maar er zit totaal geen verbetering in.

Kunnen natuurlijk vele dingen zijn. Je zegt dat het juist erger wordt dan gaat er toch echt iets niet goed en of dat rijtechnisch is kan ik vanaf hier niet zien natuurlijk.
Je zult toch de omstandigheden eens nader moeten bekijken. En ook hoe dit dier is ingereden, hoe ging dat is hij altijd goed onder het zadel geweest. En hoe lang is sinds kort. Dat kan 2 maanden zijn maar ook 2 weken. Wanneer zijn die problemen ontstaan. Je zult de oorzaak toch moeten achterhalen en dat kunnen heel veel dingen zijn.
Niet goed ingereden, teveel gevraagd of te weinig vragen. En dan kun je een passende oplossing verzinnen. Gezien dit voornamelijk onder het zadel is denk ik toch echt dat daar het probleem zit. Dus ga maar een goed na of het beestje goed is ingereden end.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 28-01-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:14

Misschien is het paardje er nog niet aan toe om al gereden te worden?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:15

Een cursus schrik- en obstakeltraining kan echt wonderen doen hoor. Je leert dan op de juiste manier te reageren in het zadel, en je paard er doorheen te helpen ipv dat het paard het probleem "oplost" door er van tussen te gaan. Het is toch echt zo dat een paard dat vertrouwen in de ruiter heeft, altijd een schrikreactie heeft die direct te corrigeren is. Een paard dat echt 100% vertrouwen heeft, zal enkel letten op de aanwijzingen van de ruiter tijdens het rijden, en de enge dingen niet eens opmerken.

Zaak is ook dat het paard zoveel aangeboden krijgt om te doen (naar voren, terug, links, rechts enz) dat het geen tijd heeft om te bedenken of er nog iets is om van te schrikken, de aandacht is dan immers bij de ruiter, en niet bij de rest van de wereld.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:26

Tigra_ schreef:
[ leeftijd speelt ook absoluut een rol, maar er zit totaal geen verbetering in.

Maar je zegt zelf dat je "sinds kort" dit dier verzorgd.... je kunt van een 4 jarige natuurlijk niet verwachten dat ie binnen 2 maanden volassen geworden is in kop en lijf.... ik denk dat je een heel eind komt met aan de hand werken, schriktraining, goede begeleiding met het rijden en een grote dosis geduld.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:52

GamblersCup schreef:
Tigra_ schreef:
[ leeftijd speelt ook absoluut een rol, maar er zit totaal geen verbetering in.

Maar je zegt zelf dat je "sinds kort" dit dier verzorgd.... je kunt van een 4 jarige natuurlijk niet verwachten dat ie binnen 2 maanden volassen geworden is in kop en lijf.... ik denk dat je een heel eind komt met aan de hand werken, schriktraining, goede begeleiding met het rijden en een grote dosis geduld.

Inderdaad, dit is nog maar een peuter, pas over 4!!! jaar, op zijn achtste, word 'ie mentaal volwassen.
Maar goed, iemand anders vroeg het ook al, hoe vaak komt het dier buiten?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:31

Geduld, dat is het enige wat je momenteel moet hebben naast dat je (verzorg)paard je volledig moet kunnen vertrouwen. Aangezien hij nog erg jong is en jij hem nog niet zo lang doet, kan het nog wel een tijdje duren. Mensen willen vaak te snel of vergelijken paarden met elkaar ("Ja, maar die andere deed het ook binnen zoveel tijd") en dat werkt niet. Ik heb zelf ook meerdere paarden beleerd en allemaal zijn ze anders. Het kan zelfs jaren in beslag nemen. In ieder geval in GEEN GEVAL met kalmerende middelen werken, maar eerst aan je eigen kunnen. ;)

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:48

Hoe longeer je? Rent hij dan ook aan de longeerlijn of zet je hem echt aan het werk? Luistert hij naar je stemhulpen. Heb je wel eens geprobeerd om gewoon eerst de bak te verkennen door naast hem te lopen een paar rondjes rechtsom en ook linksom een paar rondjes? Dit scheelt ook iets. Hier door zal hij zich ook beter op zijn gemak voelen bij jou.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:09

Het hoeft niet altijd aan omstandigheden te liggen maar het kan ook gewoon het karakter van het paard zijn. Mijn paard is bijna 8 jaar en die heeft het nog steeds. Hij is gewoon enorm alert en dat ligt in zijn aard. Ik werk voornamelijk aan de hand maar dat helpt geen fluit tegen zijn schrikachtige gedrag. Intensief werken maakt ook niet uit, hij let dan wel op mij maar ondertussen ziet hij evengoed ook nog alle andere dingen. Aan het vertrouwen ligt het ook niet, als hij iets heel erg "eng" vindt en ik loop erheen dan komt hij gewoon als een klein peutertje achter mij aan. Als we in de bak staan en hij schrikt van iets komt hij vaak ook achter mij staan, alsof ik hem moet beschermen voor het monster haha.
Bij mijn paard komt het dus echt door een hoge dosis alertheid, dat zit eenmaal in zijn karakter en krijg je er echt niet zomaar uit. Maar ik zou wel voordat je supplementen of iets gaat gebruiken eerst al het andere uitsluiten, en dat kan even duren.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:44

Mijn paard is ook alert en onzeker. Wat betekent dat zij snel in de stress schiet en zaken eng vindt. Wat kun je hier aan doen?
Zorgen dat jij zijn leider wordt waar hij op kan vertrouwen. Dat betekent: rustig blijven, belonen en corrigeren wanneer dit moet en consequent zijn.
Vervolgens moet je tijd met je paard doorbrengen, zodat hij op jou gaat vertrouwen als leider.

Ik heb mijn paard nu 5 jaar en ik kan alles met haar. Wanneer er een nieuwe iemand op haar gaat rijden, schiet ze weer in haar oude patroon. Dit is namelijk haar karakter en dat heeft dan weer tijd nodig.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:53

ik ben ook van mening dat het karakter gewoon ook zo kan zijn. Mijn paard is nu ook 8 en de reactie's blijven. Ze gaat al 4 jaar elke week 1 a 2 keer mee en toch blijft het erin zitten. Vooral als het winderig weer is zoals nu is het erg. Deze pony is naturlijk nog maar 4 dus dat is wel jong. Ik denk ook dat je dan eerst nog wat aan het vertrouwen moet werken.
Maar dit is geen garantie dat het daarmee over is.

Ik gebruik strezz (holistische praktijk den hoek) druppels voor mijn paard omdatze anders door dr nerveus gedrag klachten van lichamelijke aard krijgt. Dit werkt wel en ze wordt er absoluut niet sloom van. Ze schrikt nog steeds maar het is beter controleerbaar dan zonder en is makkelijker te overtuigen om dr toch maar langs te gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:37

wat "monique" hier beschrijft is onzin.
Ieder paard kan je bij de les houden, dus ook dit paard tenzij er medisch iets niet in orde is.
Het is niet welke oefeningen je met dit dier doet die de oplossing zullen brengen, nee het is de wanier waarop je dit doet, en dat kan dan het grote verschil maken.
Vraag eens een trainer om samen met jou even aan dit probleem te werken, zoiets kost idd geld, maar kan jou dus ook helpen bij het oplossen van het probleem.
Zo zelf wat verder aanklooien aan de hand van goedbedoelde tips via een forum, dat werkt eigenlijk niet, meestal werkt het tegen je. En maak je het dus steeds erger.
De fout moet je altijd bij de mens zoeken en nooit bij het paard. (klinkt simpel maar is het zeker niet, waarom denk je dat een trainer 6j studie moet doen, en hij kon pas beginnen aan die studie als hij al jaren en jaren dressuurmatig aan het rijden was).
Zoek dus hulp.

mOniiQue8 schreef:
Het hoeft niet altijd aan omstandigheden te liggen maar het kan ook gewoon het karakter van het paard zijn. Mijn paard is bijna 8 jaar en die heeft het nog steeds. Hij is gewoon enorm alert en dat ligt in zijn aard. Ik werk voornamelijk aan de hand maar dat helpt geen fluit tegen zijn schrikachtige gedrag. Intensief werken maakt ook niet uit, hij let dan wel op mij maar ondertussen ziet hij evengoed ook nog alle andere dingen. Aan het vertrouwen ligt het ook niet, als hij iets heel erg "eng" vindt en ik loop erheen dan komt hij gewoon als een klein peutertje achter mij aan. Als we in de bak staan en hij schrikt van iets komt hij vaak ook achter mij staan, alsof ik hem moet beschermen voor het monster haha.
Bij mijn paard komt het dus echt door een hoge dosis alertheid, dat zit eenmaal in zijn karakter en krijg je er echt niet zomaar uit. Maar ik zou wel voordat je supplementen of iets gaat gebruiken eerst al het andere uitsluiten, en dat kan even duren.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:22

Wat ik beschrijf is geen onzin. Het is mijn situatie dus kan niet iemand die mijn paard niet kent oordelen dat dit onzin is.
Ik kan mijn paard bij de les houden maar ondertussen is hij alert op de omgeving. Alles wat anders is of onverwacht vindt hij eng. Mensen kunnen dit ook hebben, dus waarom paarden niet. Ieder paard is uniek dus ze zijn allemaal verschillend van elkaar. Daarnaast heb ik wekelijks les van een instructrice met genoeg ervaring hierin. Zij ziet dit ook en ik leer ook van haar hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Dit lukt wel, maar het blijft erin zitten. Een paard is nou eenmaal een vluchtdier dus als hij iets engs ziet vlucht hij, dat zit in zijn natuur. Het ene paard heeft het alleen erger dan het andere, vooral als ze al temperamentvol en energiek zijn aangelegd.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:01

Ik ga hierin echt wel mee met Monique. Niet ieder paard is hetzelfde!
Net zoals het ene paard beter springt dan het andere. Het ene sneller loopt dan het andere.
Elk paard heeft een andere karakter en dit soort schrikgedrag kan best in het karakter verankerd liggen.
Je kunt dan samen met je paard een weg vinden om ermee om te gaan. Ja ieder paard kan zijn aandacht erbij houden, de vraag is hoe lang en hoe intens. Paarden zijn voor een groot deel vormbaar maar het zijn en blijven dieren!

Ik zou niet perse direct naar de kalmeringsmiddelen grijpen maar eerst een kijken wat je zelf kunt veranderen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:26

Een middeltje dat helpt is nadenken over waar het fout gaat, als hij aan de hand niet zo veel/vaak schrikt dan is hij dus onzeker onder het zadel.
Die onzekerheid moet jij en de eigenaar wegnemen gebeurd dat niet dan zal de situatie waarschijnlijk alleen maar erger worden, voor je verder gaat denken in middeltjes en kalmerende middelen haal er iemand bij die er verstand van heeft en jullie kan helpen met het probleem en stop daar je geld in i.p.v. dure middeltjes die alleen symptomen bestrijden.
Laatst bijgewerkt door Boompje1985 op 07-02-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:33

Diertje is vier en heeft mogelijk een wat "rillerig" karakter.
Oplossing: zeer ervaren ( professionele!) ruiter er op om het dier door te rijden, en dan pas onder begeleiding weer de eigenaar of TS op het paard.
Gaat alle verschil van de wereld maken! Want hoe "rillerig"ook: het is élk paard te leren om de aandacht bij het werk te houden... Echter er zijn maar weinig ruiters die dit het paard kúnnen leren.

Een prof er op dus die het paard kan leren de aandacht bij het werk te houden, wat er ook gebeurd, en die dus vervolgens de eigenaar en jou kan leren hoe jij er voor kunt zorgen dat het paard ook bij júllie de aandacht erbij houdt.

Vrees dat dit niet het advies is wat je wilde horen, maar het is het enige zinnige wat ik hier nu op kan zeggen. Wil nog wel even de vraag herhalen die iemand hier eeder al gesteld heeft: Hoe vaak, hoe lang komt het paard per dag buiten? En dan bedoel ik vrije beweging? Want het probleem kan natuurlijk ook daar mee te maken hebben...