Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Michellette schreef:Waarom als het dier zo panisch wordt dan toch doorgaan met het proberen om een deken op te krijgen. Je zegt zelf dat hij al een dikkere vacht heeft dan vorig jaar. Geef hem de tijd om lichamelijk weerstand op te bouwen. Hier een merrie van nu 21, die ook altijd dik in de dekens stond en daardoor een erg dunne vacht had, nu al een paar jaar gewoon zonder. Elk jaar groeit haar vacht dikker en momenteel doet ze niet onder voor de rest. Wees blij dat een zadeldek wel kan en houd het daarbij. Als al zoveel dingen niet helpen laat hem het dan zelf doen. Elk paard kan zonder deken, al willen veel mensen daar niet aan.
Michellette schreef:Waarom als het dier zo panisch wordt dan toch doorgaan met het proberen om een deken op te krijgen. Je zegt zelf dat hij al een dikkere vacht heeft dan vorig jaar. Geef hem de tijd om lichamelijk weerstand op te bouwen. Hier een merrie van nu 21, die ook altijd dik in de dekens stond en daardoor een erg dunne vacht had, nu al een paar jaar gewoon zonder. Elk jaar groeit haar vacht dikker en momenteel doet ze niet onder voor de rest. Wees blij dat een zadeldek wel kan en houd het daarbij. Als al zoveel dingen niet helpen laat hem het dan zelf doen. Elk paard kan zonder deken, al willen veel mensen daar niet aan.
RosiePosie schreef:Je zou eens kunnen proberen om een twee longeerlijn voorzichtig over zijn rug te bewegen en uiteindelijk achter hem langs te doen. Verder, vooral veel aanraken, met doeken etc. Stoppen voor hij het eng vindt.
Authentic schreef:Hoe reageert hij bij aanrakingen op de plek waar de deken normaal zit? Evt met carrotstick en vanuit aanraken uitbouwen?
Amirah_Silke schreef:Hetzelfde als een van hierboven,
Bv een oud deken een paar dagen gewoon in stal leggen.
Ga hem aaien/kietelen met het deken over je handen, steeds meer over de rug tot je hem een heeele grote knuffel geeft en het deken erop ligt
Vlug vastmaken en ervoor zorgen dat het ZEKER niet loskomt en het paard er even mee in paddock/weide laten en uitbokken
Uiteindelijk zal hij moeten toegeven dat dat 'ding' ligt en hem toch geen pijn doen sinds die ene keer
Natuurlijk belonen als hij is gestopt met bokken/vluchten etc... En het deken aanvaardt.
Hopelijk heb je hier iets aan want het heeft al vele paardjes die ik ken geholpen aan hun 'trauma'
Grtjes Silke
knollentuin schreef:eens, ik denk dat er wel werk zit in het stukje op de grond : bijf uit mijn ruimte en wijken voor druk. een paard mag never nooit in jouw ruimte komen of door je heen drukken,ook al heeft ie paniek.. makkelijker gezegd dan gedaan. schriktraining vind ik altijd een beetje onzin{en nu krijg ik heel veel mensen over me heen..} een situatie met 8 "enge" dingen in een bak is veel minder eng als een onverwacht iets.leuk voor een dagje lol met zn allen op stal .
zoek iemand die je hiermee helpen kan , kan parelli kan voest maar ook een heel ervaren iemand op je stal zijn.
carrotje schreef:Vooral de deken helemaal dicht vouwen tot een klein pakketje . Desnoods begin je met een vliegendeken. En dan stapje voor stapje.
Maar ik vraag me echt af of je dit pérse moet willen. En ik snap je insteek wel. Maar een ongeluk daar kan niemand aan doen. En ga je paard maar is vertellen dat het deken hem niet opeet. Stel het lukt je om de deken op te leggen wat ga je doen wanneer je de bilkoorden wil vastmaken. Ik zou het laten rusten.
carrotje schreef:Vooral de deken helemaal dicht vouwen tot een klein pakketje . Desnoods begin je met een vliegendeken. En dan stapje voor stapje.
Maar ik vraag me echt af of je dit pérse moet willen. En ik snap je insteek wel. Maar een ongeluk daar kan niemand aan doen. En ga je paard maar is vertellen dat het deken hem niet opeet. Stel het lukt je om de deken op te leggen wat ga je doen wanneer je de bilkoorden wil vastmaken. Ik zou het laten rusten.