Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

minajtje schreef:Benno08 schreef:misschien eens een passend zadel opleggen?
hoe kun jij zomaar weten of het zadel niet past?

CMLotte schreef:Niet gedacht dat het paard ergens zeer heeft? Dit lijkt me niet normaal gedrag wat een paard toont?
zoutenootjes schreef:CMLotte schreef:Niet gedacht dat het paard ergens zeer heeft? Dit lijkt me niet normaal gedrag wat een paard toont?
In de OP staat duidelijk dat het paard wegloopt en dat de TS daar een oplossing voor zoekt. Zoek eens op singeldwang, dan wordt het wat duidelijker misschien. Het is een paard op de manege, die hebben niet altijd het geduld om te blijven staan bij het aansingelen. Het is een bekend verschijnsel bij manege paarden dat die met beginnende ruiters wel eens streken uithalen zoals halverwege het opzadelen aan de wandel gaan, of draaien, of wat anders proberen.

zoutenootjes schreef:Dat is zeker zo, CMLotte, als jij je best doet om een paard wat af te leren, komt er de volgende dag weer een ander. Maar, als het een goede manege is (die zijn er ook) dan lopen er mensen van de stal rond die letten op wat er gebeurt tijdens het opzadelen, en die helpen als er wat mis gaat. Dat voorkomt dat een paard allerlei gewoontes ontwikkelt die niet handig zijn in de omgang.
Helaas gebeurt het ook (spreek uit ervaring) dat een manege iedereen maar een beetje laat aanmodderen tijdens het opzadelen, dat is best jammer.
Ik heb zelf van mijn eerste paardrijlessen het meest geleerd. We moesten een half uur van te voren aanwezig zijn en dan werd er uitgebreid uitgelegd hoe een paard (of pony) moest worden geborsteld en opgezadeld. Bij iedere pony (of paard) werd alles ook nagekeken. Na de les mocht je niet meteen weg, dan werd er afgezadeld met ook uitgebreide uitleg over het hoe en waarom. Vooral de uitleg waarom hielp het begrip vergroten.
valyzja schreef:Ik ben het eens met MandyR. Halster om de nek. Een makkelijke oplossing en als hij probeert weg te lopen (Zodat hij half aan zijn halster en touw hangt) zachtjes tegen hem/haar praten. Gerust stellen. Ook paarden hebben soms streken die niet makkelijk op te lossen zijn.