Bijten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider1

Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:02

Hoi, ik heb een friese hengst van 3,5. ( Jerom :) )
Hij is jong, dus speels enzo, maar tijdens vrijheidsdressuur, poetsen ofzo durft hij weleens bijten, niet superhard, maar toch is dit niet gezellig!

Hoe kan ik dit het beste afleren?

Hier is hij :)
Afbeelding

Maureen_M

Re: Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:04

Ik heb bijten afgeleerd met een keer een hele flinke tik op de neus. sinds dien heeft ze het nooit meer gedaan

Maar goed, sommige vinden dit misschien niet paard vriendelijk. Bij mij heeft het wel geholpen. Je moet alleen niet blijven slaan, gewoon een x een hele flinke tik. En dan leren ze het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:04

Door 'm direct een beste zaaier terug te verkopen, liefst met een beste schreeuw erbij.
Zéér korte metten mee maken.

Ik ga er vanuit dat als me dat een 2e x overkomt, ik de eerste keer niet tijdig of niet hard genoeg geslagen heb.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:08

Ik ben niet echt een voorstander van slaan, maar vorige keer heb ik een trekje gegeven aan het halstertouw ( dus hij had geen bit in )
en eens flink geroepen... Maar dat helpt niet echt...
Maar slagen vind ik zo zielig ?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:10

Rider1 schreef:
Ik ben niet echt een voorstander van slaan, maar vorige keer heb ik een trekje gegeven aan het halstertouw ( dus hij had geen bit in )

Sorry dat ik het zeg maar... wees niet zo soft :')

Tuurlijk, je moet je paard niet helemaal gaan afbeulen, slaan en schoppen. Maar een corrigerende tik kan echt niet kwaad. Daar gaat hij niet dood van. Je moet gewoon heel streng hierin zijn, anders zul je nooit verder komen in het vrijheidsdressuur.

Paarden worden dan flink dominant en gaan dan ook misbruik van je maken. Het begint met bijten.. maar als je dat niet afstraft word het erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:10

'm Over een jaar naar de slager moeten brengen omdat 't een onhandelbaar mormel geworden is, dát is zielig.

Waarom heb je in hemelsnaam een jonge hengst als je er zo in staat? Komt niet goed...

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:11

En jouw bijten is niet zielig? Dat is nu nog een beetje happen maar vroeg of laat is het een keer goed raak.
Beter 1 of 2 keer minder lief maar zeer duidelijk optreden dat het daarna duidelijk is dan telkens blijven aanklooien omdat je in de ogen van het paard geen grenzen stelt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:11

Rider1 schreef:

Prima dan doe je toch op jouw manier met die rukjes.

Straks lig jij in het ziekenhuis.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:15

flinke klap geven, niks zieligs aan. paarden onderling zouden ook een harde trap terug geven.
als je er nu niks aan doet, heb je later geen leuk paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:20

minajtje schreef:
flinke klap geven, niks zieligs aan. paarden onderling zouden ook een harde trap terug geven.
als je er nu niks aan doet, heb je later geen leuk paard.

Juist minajtje ben ik met je eens.

En er is niet voor niks zoveel mensen bang voor hun eigen paard en er is niet voor niks zoveel paarden heel vervelend in hun gedrag omdat het niet is opgevoed.

Echt geloof me paarden onderling pakken elkaar hard terug dus dan is een klap van ons echt niet zielig of een mishandeling, maar een noodzaak.

Maar dat moet je zelf weten het is jouw paard.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-01-13 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:20

flinke lel verkopen,... bijten is not done

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:25

Het is echt een superlief beest, hij heeft alleen zijn kuren. En ik denk toch wel dat ik beslis welke paarden ik koop en welke niet @Sonja. Dit is het enige probleem bij hem, hij durft soms eens happen ( wat nog nooit inme was ) bij vrijheidsdressuur ( achteren gaan op commando en knielen) en soms eens bij poetsen bij z'n buik. Dus het is absoluut geen onhandelbaar beest.
Kan het kloppen dat jullie dachten ( denken? ) dat hij écht doorbijt, en steeds opnieuw. Want aan jullie reacties te zien lijkt dit wel.
Als hij dit volgende keer doet, zal ik hem een lap geven. En wat als dit niet werkt?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:26

Rider1 schreef:
Het is echt een superlief beest, hij heeft alleen zijn kuren. En ik denk toch wel dat ik beslis welke paarden ik koop en welke niet @Sonja. Dit is het enige probleem bij hem, hij durft soms eens happen ( wat nog nooit inme was ) bij vrijheidsdressuur ( achteren gaan op commando en knielen) en soms eens bij poetsen bij z'n buik. Dus het is absoluut geen onhandelbaar beest.
Kan het kloppen dat jullie dachten ( denken? ) dat hij écht doorbijt, en steeds opnieuw. Want aan jullie reacties te zien lijkt dit wel.
Als hij dit volgende keer doet, zal ik hem een lap geven. En wat als dit niet werkt?

Ja je moet het zelf weten hoor

Moest dat mijn paard zijn kreeg hij meteen een klap hoor. Ook happen vind ik niet toegestaan. Paarden worden daar hebberig van, en dadelijk hebben ze perongeluk een vinger van je ofzo.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:29

Neen ik ook niet, daarmee gaf ik eerst een snok aan het halstertouw. Dit werkte wel voor de rest vd dag, maar de dag erna niet meer. Dus morgen zal ik kijken of hij het nog doet, zo ja, straf ik hem ( met een lap ) zo nee, ja haha dan kan ik hem moeilijk straffen ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:30

Sonja schreef:
Door 'm direct een beste zaaier terug te verkopen, liefst met een beste schreeuw erbij.
Zéér korte metten mee maken.

Ik ga er vanuit dat als me dat een 2e x overkomt, ik de eerste keer niet tijdig of niet hard genoeg geslagen heb.

Amen. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:30

Je weet toch dat als je een hengst doet dat ie kan bijten, als je een hengst aanschaft ga ik er vanuit dat je kennis van opvoeding hebt, dat is wel zo verstandig omdat hengsten best wel eens link uit de hoek kunnen komen. Nu heb je een ogenschijnlijk braaf dier, maar dat had ook anders kunnen lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:31

Oh ja, snokken aan het halstertouw moet je ook mee oppassen, daar kunnen ze heftiger van worden en als jij hard trekt en zij tegelijkertijd het hoofd omhoog gooien komt dat niet ten goede van de nek spieren.

Maureen_M

Rider1 schreef:
Neen ik ook niet, daarmee gaf ik eerst een snok aan het halstertouw. Dit werkte wel voor de rest vd dag, maar de dag erna niet meer. Dus morgen zal ik kijken of hij het nog doet, zo ja, straf ik hem ( met een lap ) zo nee, ja haha dan kan ik hem moeilijk straffen ;)

Dan doe je het nog een keer he...
En doet hij het nog eens

Dan doe jij het nog eens.
En iedere keer als hij het doet
Blijf jij het doen totdat je paard het snapt ;)

minajtje

Rider1 schreef:

nu hapt hij nog, maar als hij merkt dat jij daar niet op reageerd bijt hij straks. je kunt beter nu ingrijpen voor het te laat is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:33

De antwoorden zijn hierboven al gegeven, en hier ga ik volmondig met mee.
Je moet bij het beleren van een paard een beetje meer zelf paard worden, anders begrijpt het paard jou niet.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:34

Ik doe dit niet alleen hoor :)
En ja dat weet ik. Het is niet dat ik niets van dat dier afweet hoor, ik weet goed genoeg wat hij doet en wat hij niet zal doen. Oke, het kan altijd eens misgaan, maar dat kan ook met een 20jarige ruin ,merrie, shetlander, de allerbraafste pony/paard waar je zegmaar een kleuter op kan zetten.
en @joolien ( 2e reactie) bedankt voor de tip!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:38

Rider1 schreef:

Als hij bijt direct een hele flinke soejang geven dus.

Echter denk ik dat je als je op een forum moet vragen wat je met een bijtende hengst moet doen en tot nu toe dacht dat je er met een rukje aan het halstertouw wel kwam (omdat slaan sielugh is) , je vooral eerst eens moet gaan verdiepen in hengstengedrag.
En zet je vast schrap voor het moment dat zijn hormonen de overhand gaan nemen en je lieve hengst gaat "puberen"

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:41

Hier heb ik echt wel al overnagedacht.. Geloof me :)
Maar iedereen heeft een ander beeld van slaan. Slaan dat je écht doormept, dat hij écht pijn heeft.
Slaan, een tikje
Slaan, een lap zodat hij op z'n plaats staat
enzovoort...
en bij mij kwam het eerst over van: slaan dat je écht doormept.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:46

Rider1 schreef:

Dat is juist verkeerd, om maar jou te laten zien hoe onlogisch dat is, want je doet hem elke keer en elke dag weer opnieuw een snok, want hij leert er niks van en doet hij het elke keer weer opnieuw.

En happen is ook niet goed dat wordt bijten later.

Ik ken zelfs 2 personen die een halve vinger kwijt is door een beet van een paard en weer een ander een neus vermorzeld door een beet van een paard.

Met 1 goede harde klap is het gelijk over en hoef je als het goed is niet elke dag m klap te geven

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:48

O, maar ik bedoel ook echt wel een beuk zó hard dat je handen zeer doen, hoor. En anders een rotschop. En ja, dat mag hem écht pijn doen. Is niet zielig. Het wordt pas zielig als hij straks boven jou staat te klauwen en je een klap tegen je hoofd geeft. Of erger, want dat kan ook nog.
Voer in werkelijk alles wat je doet door dat jij hem leidt en niet andersom. Nooit. En blijf opletten, je nu zo brave beest kan van het ene op het andere moment omslaan en dan is het te hopen dat hij verdomd veel respect voor jou heeft