Paard loopt niet goed zonder duidelijke reden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissGigi

Paard loopt niet goed zonder duidelijke reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:17

Hey bokkers,

ik heb al sinds de zomer een probleem met mijn paard, toen ik met haar aan ponykamp meedeed, liep ze tijdens het inrijden voor de eerste buitenrit opeens spontaan kreupel. Eerst werd nog door de begeleiders gedacht aan teugelkreupel, maar nadat alle begeleiders en zelfs de eigenaar van de manage (oud Nederlands springkampioen Jan Dolfing) op haar had gereden, en ze het bleef doen, werd geconcludeerd dat dit het niet was. Hierna heeft Jan Dolfing de hoefsmid laten komen om te kijken of het misschien een hoefprobleem was, maar ook hij kon niks vinden, wel heeft de hoefsmid haar toen gewoon bekapt, om te kijken of ze misschien beter liep daarna, maar dit was ook niet het geval.

Hierna heeft Dolfing er een veearts bij laten komen, omdat het misschien alsnog aan de pezen oid kon liggen, (ze hadden eerst nadat ze zagen dat ze kreupel was haar pezen enz. onderzocht, maar konden zelf geen warme plekken of verdikkingen oid vinden.) Maar het enigste wat zij opmerkte was dat haar rechterbeen één millimeter dikker was, wat in principe het niet kon zijn.

Inmiddels ben ik alweer bijna een halfjaar verder en al die tijd heb ik het gevoel gehad dat er iets niet helemaal klopte, en mijn vader heeft ook regelmatig aan mij verteld dat ze af en toe goed liep, maar dan weer kreupel. Maar omdat ik sinds november niet echt veel meer gereden heb en ik kreupelheid niet herken als ik erop zit, of er naar kijken ernaast (ja slecht, ik zie het echt niet). Heb ik afgelopen vrijdag daarom maar eens aan mijn zus gevraagd om te komen kijken als ik erop reed, zelf beweerde ze dat toen zij erop reed omdat ik uit logeren was, ze niks voelde. Maar na een kwartiertje in draf zei ze al dat mijn paard niet goed liep, waarna zij beweerde dat het bij haar ook niet helemaal goed voelde. De dag daarop heeft ze er nog een keer met mijn vader na gekeken, waarop hij concludeerde dat ze inderdaad niet kreupel liep, maar ook niet goed, als ze met haar rechtervoet afzet, knikt ze op een rare manier met haar hoofd. Maar voor de rest kan hij niet opmaken wat het is, behalve dat ze dus zonder duidelijke reden niet goed loopt.

We hebben overigens alles geprobeerd, met en zonder zadel, harde oppervlaktes en zachte oppervlaktes, na een halfuur rijden en aan het begin. Maar ze doet het overal ongeveer gelijk.

Nu is dus mijn vraag aan jullie of jullie misschien een idee hebben wat dit kan zijn, ik heb namelijk zelf een beetje gegoogle'd, maar kom nergens op uit, behalve artrose, maar dat zou bij verschillende oppervlaktes ongelijk moeten zijn, toch?

X
Laatst bijgewerkt door MissGigi op 07-01-13 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard loopt niet goed zonder duidelijke reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:19

Misschien erg simpel gedacht hoor, maar waarom niet gewoon een degelijk kreupelheidsonderzoek op de kliniek?

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:20

Ik zou ermee naar een dierenkliniek gaan en het uit laten verdoven. Evt. foto's laten maken. Bij artrose gaan ze vaak na een tijdje als ze warm zijn beter lopen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:21

Als je het echt wil weten, afspraak maken bij de kliniek en kreupelheidsonderzoek laten doen. Als de DA het niet kan zien en het wordt niet beter zou ik dat maar doen. Van achter de computer kan bokt je ook echt niet helpen.

Ze heeft pijn, ze loopt niet goed, ze is dus gewoon kreupel. Op deze manier doorgaan vind ik eigenlijk mishandeling. Helemaal als het blijkbaar al een half jaar duurt...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:21

Ja, dat dacht ik ook.
Je kunt naar een paardenkliniek en haar laten nakijken.
Als ze daar iets tegenkomen wat ze niet vertrouwen, kunnen ze er meteen een foto van maken.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:22

Misschien is een osteopaat erbij ze zit misschien wel ergens vast en kan zich daardoor niet helemaal vrij bewegen .

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:24

Misschien gewoon een spieren kwestie , haal er eerst eens een osteopaat bij. Wellicht iets niet helemaal lekker in de rug of schouders

MissGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:25

Peppertree schreef:
Als je het echt wil weten, afspraak maken bij de kliniek en kreupelheidsonderzoek laten doen. Als de DA het niet kan zien en het wordt niet beter zou ik dat maar doen. Van achter de computer kan bokt je ook echt niet helpen.

Ze heeft pijn, ze loopt niet goed, ze is dus gewoon kreupel. Op deze manier doorgaan vind ik eigenlijk mishandeling. Helemaal als het blijkbaar al een half jaar duurt...

Ze heeft absoluut geen pijn, dat is destijds op ponykamp al ontdekt, de veearts kon alles doen met d'r wat ze wilde, ze gaf geen krimp, en dat terwijl mijn paard het heel snel laat merken als iets d'r pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:26

Een paard wat geen pijn heeft, loopt niet kreupel.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:26

Als je paard kreupel loopt heeft ze pijn. Anders liep ze dus niet kreupel.

Maar waarom ga je niet naar de kliniek?

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:29

Toch een ostheo laten komen. Die van ons knikte ook met hun hoofd als ze een bepaald been neerzetten maar gaven geen pijn tekens af. Ostheo heeft ze nu lekker los gemaakt en niets meer aan de hand. Zoals de veearts bij ons zegt, als ze kreupel lopen hebben ze pijn.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:32

Kreupelheids onderzoek??

Uitverdoven en een foto-tje zijn zo gemaakt en kunnen je maandenlang dokteren en suggereren besparen!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:35

jaa ik zou ook naar de klieniek gaan, mijn vorige pony had ook zoiets en bleek uiteindelijk toch een hoefbeentak breuk te hebben. je weet het nooit!

MissGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:37

lyanne_sanne schreef:
Toch een ostheo laten komen. Die van ons knikte ook met hun hoofd als ze een bepaald been neerzetten maar gaven geen pijn tekens af. Ostheo heeft ze nu lekker los gemaakt en niets meer aan de hand. Zoals de veearts bij ons zegt, als ze kreupel lopen hebben ze pijn.

Mag ik eigenlijk vragen wat een ostheo is? Ik heb namelijk zo het vermoeden dat het een paardenmasseur is? Dat is namelijk nog te overwegen, maar een kliniek wat vele hier voorstellen, is niet te doen, ik heb zelf geen trailer, en ik heb het vermoeden dat dat ook erg veel kost.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:39

Ja, als je het te duur vindt om je paard te laten onderzoeken, dan houdt het allemaal op toch?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:44

Je kan een paardentaxi bestellen als je geen trailer hebt. Dan kun je naar een kliniek. Valt er wat te regelen met je dierenarts misschien? Die zal dit vaker hebben meegemaakt. Ik heb wel een paard, maar geen trailer. Vind het ook niet zo nodig, want paard staat momenteel vlakbij de lokale kliniek. En ik kan er makkelijk een trailer huren voor een dag. Mijn eerste paard is ook een keer behoorlijk ziek geweest, en die heb ik naar Utrecht gebracht voor uitgebreid onderzoek. Daar is hij drie dagen geweest, toen was er een goede diagnose en een behandelplan. Paard is weer beter geworden. De kosten waren indertijd niet heel hoog voor het onderzoek. De medicatie daarna wel, maar ik had een spaarpot daar voor. Misschien kun je eerst bellen naar een kliniek en vragen wat de kosten zijn van onderzoek.
Een osteo wil zeggen een osteopaat. Zoek maar even op internet, dan vind je het zo.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:46

Ik wil je een thermografie aanraden. Dat is in vergelijking met naar een kliniek toegaan goedkoper en je weet gelijk waar het zit. Kijk maar eens op http://www.paardenservice.nl/ Hij komt gewoon bij je aan huis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:48

goh....je rijdt dus al een half jaar op een paard wat niet rad is.Ik ben al een tijdje met paarden bezig maar dit heb ik nog nooit meegemaakt :7

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:49

der is ook een soort 'paardenambulance' die aan huis fotos kan maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:09

Ik ben even heel benieuwd naar een aantal zaken.
Paard liep voor het eerste kreupel tijdens en buitenrit en gelijk wordt er vanuit gegaan dat het teugelkreupel is dat vindt ik punt 1 al erg raar dat dat gelijk het vermoeden is. Daarnaast erg fout om er dan nog een hele rits mensen op te laten. Ik ken Jan niet maar vreemde manier om met paarden om te gaan eigenlijk. Het eerste wat ik doe is als ik merk dat een paard niet goed loopt is afstappen en aan de hand kijken wat er aan de hand is eventueel meerdere mensen vragen, dan weet je gelijk of het teugelkreupel is of niet.
Daarnaast vraag ik me af of het paard ook rust gehad heeft dus alleen aan de hand wat stappen en niet meer dan dat?
En hoelang heeft het paard dan op rust gestaan en was hier verbetering in. Dat je zelf een kreupelheid niet voelt dat is op zich niet zo erg wat ik dan weer wel erg vindt is dat je schijnbaar gewoon doorrijdt in plaats van er iemand bij te halen zodat er eerst beoordeelt kan worden of hij beter is of niet voordat je opstapt.

Het kan echt ontzettend veel zijn niet ieder geval van kreupel is bij ieder paard hetzelfde is er ook een scan gemaakt van het been omdat er vermoed werd dat het misschien de pees was? Volgens mij kun je dat namelijk nauwelijks/niet vaststellen zonder scan.

Pak deze reactie niet te aanvallend op het is goed bedoelt maar als je meer richting wil hebben in wat je kan doen moet alles gewoon duidelijk zijn anders schiet je er helemaal niet mee op natuurlijk.

anneoffringa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:16

ga naar de kliniek! het hoort er nou een maal bij dat een paard kosten kan maken als hij niet goed loopt/ ziek is

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:25

Tja, of je geeft je paard een lange tijd rust in de wei en hoopt dat het dan vanzelf verdwijnt, of je laat uitzoeken door een goede paardenarts waar het probleem zit en wat de prognose is zodat ze evt. Gericht kunnen behandelen en je advies kunnen geven hoe verder (of niet) en dan scheelt het wellicht erger worden van het probleem en lang wachten met toch elke keer een teleurstelling als het niet over gaat of terug blijft komen.

MissGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:27

Tigra_ schreef:
Ik ben even heel benieuwd naar een aantal zaken.
Paard liep voor het eerste kreupel tijdens en buitenrit en gelijk wordt er vanuit gegaan dat het teugelkreupel is dat vindt ik punt 1 al erg raar dat dat gelijk het vermoeden is. Daarnaast erg fout om er dan nog een hele rits mensen op te laten. Ik ken Jan niet maar vreemde manier om met paarden om te gaan eigenlijk. Het eerste wat ik doe is als ik merk dat een paard niet goed loopt is afstappen en aan de hand kijken wat er aan de hand is eventueel meerdere mensen vragen, dan weet je gelijk of het teugelkreupel is of niet.
Daarnaast vraag ik me af of het paard ook rust gehad heeft dus alleen aan de hand wat stappen en niet meer dan dat?
En hoelang heeft het paard dan op rust gestaan en was hier verbetering in. Dat je zelf een kreupelheid niet voelt dat is op zich niet zo erg wat ik dan weer wel erg vindt is dat je schijnbaar gewoon doorrijdt in plaats van er iemand bij te halen zodat er eerst beoordeelt kan worden of hij beter is of niet voordat je opstapt.

Het kan echt ontzettend veel zijn niet ieder geval van kreupel is bij ieder paard hetzelfde is er ook een scan gemaakt van het been omdat er vermoed werd dat het misschien de pees was? Volgens mij kun je dat namelijk nauwelijks/niet vaststellen zonder scan.

Pak deze reactie niet te aanvallend op het is goed bedoelt maar als je meer richting wil hebben in wat je kan doen moet alles gewoon duidelijk zijn anders schiet je er helemaal niet mee op natuurlijk.

De begeleiding van het ponykamp kwam erachter toen we nog aan het inrijden waren voor de buitenrit, in een binnenbak dus. Ik heb zelf totaal geen verstand van kreupelheid, daarom heeft de begeleiding van dat ponykamp alles voor me georganiseerd/overgenomen (uiteraard werd om alles mijn toestemming gevraagd) En natuurlijk is voordat de begeleiders erop gingen eest onderzocht of er iets opgezwollen/dik of warm was. Toen dit niet het geval was, en er min. 20 paarden in die bak reden, en we eigenlijk net weg wouden, hebben ze zo onderzocht of het teugelkreupel was.
Mijn paard heeft nadat de hoefsmid en vee arts haar hebben onderzocht een behoorlijke tijd rust gehad, deels omdat dat mij aangeraden was, deels omdat ik op dat moment door een depressie ging en geen zin had in paardrijden, en deels omdat ik absoluut geen tijd had. Het kwam misschien hoogstens 8x in de maand voor dat ik erop zat om te rijden, maar dan alleen af en toe kleine stukjes in draf, totdat ze zelf weer wou stappen. Zo heb ik afgelopen halfjaar voornamelijk gereden, ik heb haar in het afgelopen halfjaar niet harder laten gaan dan een snelle middendraf, en dat was omdat mijn zus en vader wouden kijken hoe ze liep. Maar ik heb haar wel in het afgelopen halfjaar regelmatig aan de hand een halfuurtje stappen meegenomen, dit probeerde ik sowieso 3x in de week te doen.
Ik heb dus niet zoals -mijn fout, sorry- misschien in de beginpost gesuggereerd word, gewoon mijn trainingen doorgereden, ik heb haar voornamelijk tijdens ritjes laten stappen, en af en toe draven totdat ze zelf weer naar stap wou.

Voor de rest loopt ze niet kreupel meer zoals in het begin op ponykamp, maar nog steeds loopt ze niet goed, niet kreupel, maar ook niet zoals ze hoort te lopen, de situatie is dus wel verbeterd maar nog steeds loopt ze niet zoals ze liep/hoort.
Er is geen scan gemaakt van het been, omdat de vee arts destijds op het ponykamp geen aanwijzingen waren dat het haar pezen waren, dit is toen alleen gecontroleerd door aan de benen enz. te voelen op bulten, opgezwollen plekken en warme plekken. Hieruit hebben ze besloten dat dit het niet kon zijn, en nog steeds niet kan zijn.

De reden dat ik het afgelopen week door mijn zus en vader goed heb laten bekijken, omdat ik het zelf niet zie, en aangezien ik zelf weer door mijn depressie heen ben, en ook meer tijd heb voor mijn paard. Ik mijn trainingen weer wou oppakken, maar hiervoor wou ik eerst weten of ze wel weer helemaal goed liep. Geloof me, ik ben echt geen dierenbuil die verwacht van haar paard dat ze met kreupelheid op hetzelfde niveau kan doorwerken. Daarom wou ik dus weten, voordat ik mijn trainingen weer begon, of ze weer goed liep, en dat ik er nu dus eigenlijk pas ben achtergekomen dat ze nog steeds slecht loopt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:33

Ook een DA kan niet door de benen heen kijken, dus je weet echt niet zeker dat het de pezen niet geweest zijn. Sterker nog...een acute blessure kun je niet eens direct op een scan zien.

Echt hoor, ga naar de kliniek en laat het nakijken. Ga niet lopen aanmodderen met een kreupel paard. Een paard wat niet goed loopt, slecht loopt en niet graag wil lopen is gewoon kreupel, hoeveel leukere woordjes er ook voor te verzinnen zijn.

Ik zeg niet dat je een dierenbeul bent, geloof best dat je het beste met je paard voor hebt. Maar als je niet de moeite neemt om te laten kijken wat er nu met je paard aan de hand is terwijl je na het openen van dit topic ondertussen wel kan aanvoelen dat dat eigenlijk de enige optie is, vind ik wel dat je er een kan gaan worden. Dat je het niet wist, is tot daar aan toe, dat je er nu nog niet aan wilt om het te laten onderzoeken, dat kan écht niet.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:41

De manier waarop wij hier in Nederland leren rijden is niet bevorderlijk voor de rug van het paard. We vinden dat een paard meteen in de krul moet lopen, maar vergeten dat een paard dit uit zichzelf doet wanneer de rug volledig is ontspannen en er van achter naar voren wordt gereden. Hier uit voort komen ontzettend veel problemen. Zoek een instructeur die ingewijd is in de wereld van rechtrichten en ga ervoor zorgen dat je je pony op de juiste manier gaat berijden. Zorg ervoor dat diegene je ook heel duidelijk de theorie achter het rechtrichten kan uitleggen. Succes verzekerd.