Paard is dominant in stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Paard is dominant in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:27

Dit is niet voor mij, maar voor een meisje dat hulp vroeg aan mij.
Dus een meisje heeft een springpaard van 5 jaar oud dat dominant gedrag vertoont in de stal en in weide.
Ze heeft me verteld dat het paard op zijn 4 jaar erg gepusht werd, en dat het daardoor ook nog effect heeft.
Het meisje zei me ook dat haar merrie erg prikkelbaar en gevoelig is, en haar typisch merrie karakter het nog erger maakt.
En dat het haar gevoeligheid ook in de familie zit. En dat de vader van haar paard ook erg dominant is in de stal.
Er is ook eens iemand langs gekomen en die zei dat het gedrag van haar merrie moest beteren als ze 7 a 8 jaar is.
Ik zei tegen haar of ze misschien kon starten met HM om een beter band te hebben met haar paard,
maar ze is bang dat dat effect zou hebben op haar spring carreire. Ik kwam met een Join-up en die ging ze alvast proberen.
Ook kwam ik met het idee om misschien eens grondwerk uit te proberen, en had enkele oefeningen opgenoemd,
die dee ze al en gingen goed, maar veranderde niks aan het gedrag van haar paard.
Heb haar bachbloesems aangeraden, en dat ging ze ook alvast aanschaffen.
Maar heb beloofd haar te helpen, en weet misschien iemand nog iets dat zou kunnen helpen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:38

Misschien moet je eerst eens omschrijven wat het gedrag precies is, want alleen 'dominant gedrag'kan niemand iets mee. Vaak is 'dominant gedrag'ook helemaal niet dominant maar gewoon aangeleerd, en kan ook heel eenvoudig weer afgeleerd worden.

mika11

Re: Paard is dominant in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:39

Een join-up proberen is sowieso onzinnig.
Misschien moet het paard gewoon nog goed opgevoed worden?
Hoe oud is dat meisje dan, dat hulp aan jou vroeg?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:40

Oei, ik lees gelijk al iets waar mijn nekharen recht van overeind gaan staan; even een join up proberen op aanraden van een 13 jarige? Dat is nooit een optie en kan slecht aflopen voor het paard...

Wat versta je onder dominant gedrag? 9 van de 10 keer is het totaal geen dominantie namelijk.

Je kan haar helpen door een volwassene te vragen die veel ervaring heeft, om haar te helpen. Dat je zelf de join up ter sprake brengt, geeft al aan dat jij niet de vaardigheden en kennis bezit om haar te helpen. Dus schakel iemand anders in :) dat is het allerbeste voor haar en haar paard.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:43

dianaw33 schreef:
Misschien moet je eerst eens omschrijven wat het gedrag precies is, want alleen 'dominant gedrag'kan niemand iets mee. Vaak is 'dominant gedrag'ook helemaal niet dominant maar gewoon aangeleerd, en kan ook heel eenvoudig weer afgeleerd worden.

Schoppen vanaf je in de stal komt, bijten etc...,

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:43

Dominantie is iets heel anders dan wat jij hier beschrijft, laat haar liever vakkundige hulp inschakelen dan dat we hier straks een levensgevaarlijke situatie hebben.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:44

mika11 schreef:
Een join-up proberen is sowieso onzinnig.
Misschien moet het paard gewoon nog goed opgevoed worden?
Hoe oud is dat meisje dan, dat hulp aan jou vroeg?

Kan altijd helpen voor een beter band met je paard.
Een jaar of 17,18 denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:45

Meisje, een join up zomaar dan kan een paard juist in de ellende helpen. Dat doe je niet 'even' :n

En wat je omschrijft is geen dominantie, maar eerder gebrek aan opvoeding.

Zoek gewoon een volwassene voor haar op die haar écht kan helpen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:46

Caira schreef:
Dominantie is iets heel anders dan wat jij hier beschrijft, laat haar liever vakkundige hulp inschakelen dan dat we hier straks een levensgevaarlijke situatie hebben.

Wat ik beschrijf, zijn de dingen die dat meisje aan mij heeft verteld :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:46

Een join-up een betere band?
Hoe kom jij daarbij, daar is het helemaal niet voor bedoeld.
En waarom raad jij bach bloesems aan? :+

Dat meisje kan beter iemand erbij halen, die echt verstand van paarden heeft. :)
Het paard is niet dominant, dat schoppen en bijten in de stal heeft daar niets mee te maken.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-01-13 18:48, in het totaal 3 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:47

vuurneon schreef:
Meisje, een join up zomaar dan kan een paard juist in de ellende helpen. Dat doe je niet 'even' :n

En wat je omschrijft is geen dominantie, maar eerder gebrek aan opvoeding.

Zoek gewoon een volwassene voor haar op die haar écht kan helpen.

Zij noemt het dominant, en ik weet natuurlijk wel dat je een join-up niet 'even' kunt doen! :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:48

Dat is in principe geen dominant gedrag. Een dominant paard hoeft juist niet te schoppen en te bijten.
Dit paard kan anticiperen op iets wat ze niet leuk vindt :training die saai of te zwaar is, of slecht passend zadel/ bit hoofdstel, ruiter die niet ervaren genoeg is.
Of dit paard heeft gewoon geleerd dat dit gedrag tot gevolg heeft dat mensen wegrennen als ze dit doet en haar met rust laten. Dat wegrennen is dan de beloning waardoor ze het gedrag blijft herhalen.
Een goede gedragsdeskundige kan dit voor je uitzoeken, het is nooit makkelijk om de precieze oorzaak te vinden. En die heb je wel nodig om dit agressieve gedrag weg te trainen.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:48

Wij hebben ook een merrie met gebruiksaanwijzing op stal staan. 4 jaar en super lief, tenzij ze je niet mag. Dan slaat ze, en gericht. Degene die haar nu voornamelijk doet is ook bezig met parelli etc. en dat helpt haar enorm goed. Misschien een idee om dat meisje dat te laten onderzoeken en kijken of dat helpt. Daarmee word je de leider over je paard en zouden de dominantieproblemen die ze heeft over moeten gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:50

Als je weet dat je het niet zomaar even doet, waarom raadt het het in vredesnaam aan voor een 'betere' band voor een paard die niet dominant is en zowel jij als die meid er geen ervaring in hebben?

Ik snap dat je nog maar 13 bent en daarom vertel ik je ook; zoek echt goede hulp en doe het zelf niet. Je bent te jong, te onervaren om dit op te lossen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:51

mika11 schreef:
Een join-up een betere band?
Hoe kom jij daarbij, daar is het helemaal niet voor bedoeld.
En waarom raad jij bach bloemens aan? :+

Dat meisje kan beter iemand erbij halen, die echt verstand van paarden heeft. :)
Het paard is niet dominant, dat schoppen en bijten in de stal heeft daar niets mee te maken.

Bach bloesems gebruiken ze veel voor paarden die zenuwachtig zijn etc. zover ik heb gelezen.
En wil je nu zeggen dat ik geen verstand van paarden heb? :?
Met alle respect natuurlijk maar ik weet heus wel waar ik mee bezig ben :)
En zij noemt het dominant, ik hou me er buiten hoe jullie of zij het noemt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:53

Laten we nu het woord dominantie alsjeblieft niet meer gebruiken! Dit paard is niet dominant en de problemen zijn ook niet op te lossen met oplossingen voor dominant gedrag!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:53

dianaw33 schreef:
Dat is in principe geen dominant gedrag. Een dominant paard hoeft juist niet te schoppen en te bijten.
Dit paard kan anticiperen op iets wat ze niet leuk vindt :training die saai of te zwaar is, of slecht passend zadel/ bit hoofdstel, ruiter die niet ervaren genoeg is.
Of dit paard heeft gewoon geleerd dat dit gedrag tot gevolg heeft dat mensen wegrennen als ze dit doet en haar met rust laten. Dat wegrennen is dan de beloning waardoor ze het gedrag blijft herhalen.
Een goede gedragsdeskundige kan dit voor je uitzoeken, het is nooit makkelijk om de precieze oorzaak te vinden. En die heb je wel nodig om dit agressieve gedrag weg te trainen.

Oke, dankjewel :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:54

dianaw33 schreef:
Laten we nu het woord dominantie alsjeblieft niet meer gebruiken! Dit paard is niet dominant en de problemen zijn ook niet op te lossen met oplossingen voor dominant gedrag!

Ga ik mee akoort.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:55

Ts; waarom ga je niet gewoon een ouder, ervaren iemand vragen? Kun je zelf ook nog van leren :j dat kan voor jou ook een goede ervaring zijn zo :)

Want nu stel je ook achter elkaar verschillende dingen voor; join up, lukraak Bach bloesems en grondwerkoefeningen. Er moet gewoon terug worden gegaan naar de basis.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:58

CalipsoLover schreef:
Bach bloesems gebruiken ze veel voor paarden die zenuwachtig zijn etc. zover ik heb gelezen.

Geen ervaring en kennis genoeg om zo'n meisje goed te helpen.
Dat blijkt uit de adviezen die jij haar hebt gegeven.
Wel heel aardig van je natuurlijk dat je het wilt proberen. :)
Maar ik denk dat zij echt iemand erbij moet hebben, die nog meer ervaring en kennis heeft.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:00

Waarom vraagt een 17 jarige hulp aan een 13 jarige?
Klinkt een beetje als de lamme helpt de blinde (sorry als het een beetje bot overkomt).
Waarom vragen mensen nou geen hulp aan volwassen personen met voldoende paardenervaring, zucht...
En daarom belanden er zoveel paarden bij de slager omdat ze gevaarlijk zijn (gemaakt!).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:03

Bach bloesems moet je niet zomaar gaan aanraden, dat kan je beter overlaten aan een bijvoorbeeld een Homeopaat die ermee werkt en het dier onderzoekt en behandeld.

Hier is meer sprake van opvoeding, ze moet gewoon leren zich netjes te gedragen naar de mens toe.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:03

vuurneon schreef:
Ts; waarom ga je niet gewoon een ouder, ervaren iemand vragen? Kun je zelf ook nog van leren :j dat kan voor jou ook een goede ervaring zijn zo :)

Want nu stel je ook achter elkaar verschillende dingen voor; join up, lukraak Bach bloesems en grondwerkoefeningen. Er moet gewoon terug worden gegaan naar de basis.

Heb gezegd dat ze er misschien ook beter een gedragsdeskundige bij haalt :)
Maar dat wilt ze niet omdat haar grootvader ook zo was.
En heb gezegd dat het waarschijnlijk geen dominantie is, daar ging ze tegen in en was er vast besloten van dat haat merrie dominant is,
en dat de ruiter die had gezegd dat het als ze 7-8 jaar zou zijn het beter zou gaan, ook zei dat ze dominantie is.
Heb het uiteindelijk wel min of meer kunnen uitpraten dat haar merrie NIET dominant is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:05

mika11 schreef:
CalipsoLover schreef:

Geen ervaring en kennis genoeg om zo'n meisje goed te helpen.
Dat blijkt uit de adviezen die jij haar hebt gegeven.
Wel heel aardig van je natuurlijk dat je het wilt proberen. :)
Maar ik denk dat zij echt iemand erbij moet hebben, die nog meer ervaring en kennis heeft.

Daarom vraag ik hier ook hulp :)
Iemand die er meer verstand van heeft, wilt ze niet omdat het in de familie zit. {:)-:

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:06

Ragdollcat schreef:
Bach bloesems moet je niet zomaar gaan aanraden, dat kan je beter overlaten aan een bijvoorbeeld een Homeopaat die ermee werkt en het dier onderzoekt en behandeld.

Hier is meer sprake van opvoeding, ze moet gewoon leren zich netjes te gedragen naar de mens toe.

Mijn mama heeft daar verstand van, zij is een soort homeopaat :)