Oortje uitknippen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nasertto

Oortje uitknippen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 18:50

Mijn 6-jarige paardje wordt niet bepaald blij als ik z'n oortjes wil uitknippen (alleen de uitstekende haren). Hij gooit z'n hoofd erg omhoog en draait dan met z'n ogen. Ik heb het al vaak geoefend met hem:
- oortjes vasthouden en aaien, gaat erg goed.
- de schaar / het scheerapparaat van ver naar dicht bij halen, zolang dat goed gaat.
Bij mijn weten heeft hij geen rare ervaringen gehad met z'n oren of er tussen. De voorpluk vlechten vindt hij totaal geen probleem, het zijn dus voornamelijk zijn oortjes knippen. Kan iemand me helpen?

eclair98

Re: Oortje uitknippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:56

Misschien steeds een snoepje geven als hij braaf is?

nasertto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:19

eclair98 schreef:
Misschien steeds een snoepje geven als hij braaf is?

Ik hoop dat dat werkt! Dankjewel! Hij lust graag wat lekkers, dus dat moet goedkomen ;)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:25

Die van mij vindt het ook niet fijn, meestal gebruik ik een praam, dan is er niks aan de hand.

nasertto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:35

ninne1 schreef:
Die van mij vindt het ook niet fijn, meestal gebruik ik een praam, dan is er niks aan de hand.

Praam wil ik alleen gebruiken als het niet anders wil, het moet geen nare ervaring worden, vind ik.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:03

Praam op, hup hup hup en voor je het weet ben je klaar en is die weer af. Imo weegt het minutenlang proberen terwijl het paard elke keer het hoofd wegtrekt en blijft bewegen niet op tegen die ervaring. Ben het met je eens, als het niet nodig is niet nodig. Maar zowel en als het genoeg rust geeft dat je in no-time klaar bent, waarom rekken en zonder praam blijven proberen als dat niet werkt. Bij zorgvuldig/ eerlijk gebruik levert een praam echt niet gelijk trauma's op.. Maar dat is ieder zijn mening.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:35

Met praam op is mijn paard lekker relaxed en suf.
Als ik dat niet doe staat ze alleen maar te trekken en te draaien en dat is veel stresvoller dan een praam, dan ben je in 2 minuten klaar.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:37

Bij die van mij doe ik ook een praampje om. Probeer het eerst zonder praam, en dan snel het scheerapparaat er door en klaar. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:41

Vind het altijd zo een onzin, met pramen in de weer voor iets wat dus écht nutteloos is. Gewoon dat oor dichtknijpen en dan de haren die er uit steken afknippen, net als de pluizen aan de onderkant van de oren. Ziet er dus gewoon net zo netjes uit én haalt de bescherming niet weg. Een praam aanbrengen omdat het paard functioneel geschoren moet worden dat begijp ik, maar vanwege iets puur esthetisch? Zal er nooit aan wennen.

nasertto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:59

Lara_Silver schreef:
Vind het altijd zo een onzin, met pramen in de weer voor iets wat dus écht nutteloos is. Gewoon dat oor dichtknijpen en dan de haren die er uit steken afknippen, net als de pluizen aan de onderkant van de oren. Ziet er dus gewoon net zo netjes uit én haalt de bescherming niet weg. Een praam aanbrengen omdat het paard functioneel geschoren moet worden dat begijp ik, maar vanwege iets puur esthetisch? Zal er nooit aan wennen.

Dan mag jij me helpen, want het is niet zo makkelijk bij hem als dat jij suggereert ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:02

Je paard zo kort mogelijk vastzetten en dan de oren bijknippen. Zo doe ik het ook altijd. Er zelf geen grote heisa van maken. Wordt het paard alleen maar onrustiger van.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:04

Wat een domme oplossingen worden hier gegeven. Pak je paard eens wat vaker bij de oren, zodat hij eraan went.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:05

nasertto schreef:
Lara_Silver schreef:

Dan mag jij me helpen, want het is niet zo makkelijk bij hem als dat jij suggereert ;)

Zoals FriesWytske al zegt gewoon goed kort vast zetten en desnoods hulp vragen. Hoe langer jij poespas maakt rond die oren (zoals eerst bij wijze van een half uur aaien) hoe nerveuzer die zal worden. Kort vastzetten, schaar klaar, oor pakken en dichtknijpen en gaan met die banaan. Nu gebruik ik overigens een schaar met ronde punten, want ik kan me heel goed voorstellen dat een paard het geluid van een scheerapparaat bij of zoals bij sommigen direct ín het oor heel erg onprettig vind. En terecht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:06

Ben benieuwd wat jij dan domme oplossingen vind, antj_vip. Ik zie er geen één staan.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:09

Lara_Silver schreef:

Helemaal mee eens

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:20

paard kort vastzetten vind ik persoonlijk geen goed idee, wat als hij hard met het hoofd gooit dan krijg je dus trauma's. gewoon blijven proberen en als hij braaf is stop je even beloon je hem, als hij zijn hoofd omhoog gooit dan gewoon proberen verder te doen en hem met je stem kalmeren. als het echt niet anders kan kun je de praam gebruiken.
@lara_silver: een praam is geen geweld tuig, het prikkelt juist zenuwen waardoor een paard rustig wordt (komt een bepaalde stof vrij) bij goed gebruik vind een paard het juist fijn om een praam om te krijgen hoor. maar ben wel van mening dat zonder praam beter is, en ook fijner voor jezelf.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:24

RT-P >> OPG

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:46

craiester schreef:
paard kort vastzetten vind ik persoonlijk geen goed idee, wat als hij hard met het hoofd gooit dan krijg je dus trauma's. gewoon blijven proberen en als hij braaf is stop je even beloon je hem, als hij zijn hoofd omhoog gooit dan gewoon proberen verder te doen en hem met je stem kalmeren. als het echt niet anders kan kun je de praam gebruiken.
@lara_silver: een praam is geen geweld tuig, het prikkelt juist zenuwen waardoor een paard rustig wordt (komt een bepaalde stof vrij) bij goed gebruik vind een paard het juist fijn om een praam om te krijgen hoor. maar ben wel van mening dat zonder praam beter is, en ook fijner voor jezelf.

Je beschrijft het gebruik van een praam wel erg netjes vind ik. In werkelijkheid knijp je je paard zo hard in zijn voorlip dat er endorfine vrij komt, dat maakt ze rustig. Dat een praam geen pijn doet verhaaltje daar geloof ik dus niets van. En daarmee vind ik het een middel waar helemaal niet zo makkelijk naar gegrepen moet worden, maar juist in zeer moeilijke situaties. Ook bij een paard dat eerst kopschuw was (hierbij denk ik aan de mijne) kun je tot een praam-vrije knipbeurt komen, je moet het gewoon goed aanpakken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:03

Gewoon niet knippen, dan maar een paar pluimen. Maar dat is mijn mening.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:04

antje_vip schreef:
Wat een domme oplossingen worden hier gegeven. Pak je paard eens wat vaker bij de oren, zodat hij eraan went.

Bij sommige paarden kan dat ja, maar sommige worden bang van het geluid ;)

ControlFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:15

Rustig blijven en veel oefenen. Regelmatig de oren aanraken tijdens het poetsen, zodat hij eraan gaat wennen. Een praam kan een oplossing zijn, als het echt niet lukt op een andere manier.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:30

Snap niet wat het probleem van een praam is..
Even de praam erop lijkt me voor een paard fijner dan telkens maar die oren vast pakken en maar lief snoepjes erin proppen als hij even braaf is, of steeds maar weer z'n oren vast pakken tot hij het ooit goed gaat vinden.
Dus ik zeg; probeer het is met praam, waarschijnlijk lukt het na een paar keer met praam, ook prima zonder.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:06

marshmellow schreef:
Snap niet wat het probleem van een praam is..
Even de praam erop lijkt me voor een paard fijner dan telkens maar die oren vast pakken en maar lief snoepjes erin proppen als hij even braaf is, of steeds maar weer z'n oren vast pakken tot hij het ooit goed gaat vinden.
Dus ik zeg; probeer het is met praam, waarschijnlijk lukt het na een paar keer met praam, ook prima zonder.

Eg logische redenering, dat de strenge manier en tevens symptoombestrijding fijner zou zijn dan het probleem aan de bron aanpakken.... :j

Zeker bij iets dergelijks, waar geen nood bij is en wat vrijwel nutteloos is heb je alle tijd om te oefenen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:40

Je kunt je paard aanleren zijn hoofd naar beneden te brengen en stil te houden tijdens knippen. Deze commando kan je in kleine stappen aanleren. Bijvoorbeeld:

- je zet je hand op de manen vlak achter de oren en druk zacht, je geeft een stemcommando: 'laag'
- bij geen reactie druk je harder
- bij nog geen reactie zet je je stevig je vingers erin
- DIRECT als het paard EEN FRACTIE naar beneden gaat laat je los
- bij het bovenstaande geldt: je bent zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig
- het bovenstaande herhaal je (over een aantal dagen tot weken) totdat het paard direct zijn hoofd naar beneden brengt als je je hand op de manen zet en zachtjes drukt in combinatie met de stemcommando
- dan oefen je met een schaar toebrengen naar de oren, niet direct gaan knippen
- tot slot kan je de oren knippen zonder problemen

Ps. voor marshmellow ivm haar/zijn vraag wat het probleem is met een praam: bij een mens komt ook endorfine vrij als hij of zij gewond raakt. Toch gebruiken wij ook geen verwonding om het kalmerend effect te realiseren. Nouja, mensen die zichzelf automutileren dus wel. Ik weet niet of een praam pijn doet. Maar endorfine komt niet 'spontaan' vrij vermoed ik. Ik neem dus zo weinig mogelijk het risico.

GiermanLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:38

Het paard dat ik rij haat het als je aan zijn oren komt, maar met de praam word ie gevaarlijk. Ik zet hem klem, hoofd bijvoorbeeld bij de muur, kort vastzetten, oor vastpakken en een slag draaien. Paard kan nergens heen, voila zo klaar!