In 5 sec. van braaf naar gevaarlijk...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CelienL

In 5 sec. van braaf naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 23:30

Ik hoop dat het hier goed staat...

Ik moet dit echt eventjes kwijt, weet eventjes niet meer wat te doen.
Het gaat hier over een 10 jarige bwp ruin (1.73m) die ondertussen al een half jaar van mij is. Het rijden ging niet altijd super, maar lessen genomen en het ging nu wél heel erg goed.
Hij is verkeersmak en de 500m die we moeten afleggen tot aan de binnenbak was ook nooit een probleem, zelfs niet de eerste keer. Maar gisteren...
Mijn vader stelde voor omdat het zulk goed weer was te gaan wandelen met de paarden. Ze hadden de hele voormiddag buiten gelopen maar ik merkte al dat bij het opzadelen hij erg onrustig was (grond afgraven, draaien,...) Maar goed, toch vertrokken. Ik zat er echt helemaal relaxed op zoals normaal maar toen we de straat uitreden. Mijn god, net een bom die ontplofte ! Hij zag een mevrouw met 2 honden (hier doet ie normaal echt NIKS tegen) en wilde weglopen ! ZOMAAR. Hij steigerde & ik bleef erop zitten. Papa kwam effe helpen en ben er toen afgegaan. Ik dacht dat hij nu terug kalmer zou zijn. Fout gedacht dus. Hij zette zich kaarsrecht tegenover mij, wilde zich lostrekken, bokken. Heb hem nog kunnen houden en naar een vertrouwd weilandje gebracht waar ie dan gras begon te eten. Op weg terug naar huis (hij kent het stukje) zette hij zich weer recht en trok zich weer los ! Ik vloog een paar meter verder en gelukkig kon papa hem net houden. Hij was zo ongeloofelijk druk, en hij toonde echt zijn kracht. Man, wat was ik er bang van. Mijn lieve, grote teddy veranderde in een monster. Eenmaal terug op stal was ie doodnormaal. Hij kijkt normaal van niks op, en nu was het 1 brok spanning. En het feit dat ie heel hard is in zijn mond (ben altijd arabische volbloeden gewoon geweest??)... Ik kan hem gewoon niet houden. Ik heb serieus overwogen om hem te verkopen en een nieuwe arabier te kopen. Maar hij is zo lief en zo'n goed dressuurpaard ! Heeft er iemand tips ? Ik durf nu met hem niet meer rijden...

Hij staat elke dag (behalve bij regen) van 12u-19u buiten en krijgt basismengeling zonder haver + hooi & hij was een maand niet bereden (wegens examens).
Denken jullie dat het hierdoor zou komen? te veel energie? Beter eerst eens longeren? of mee spelen?

Groetjes

unihorses

Re: In 5 sec. van braaf naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:33

ik heb zelf een half arab. maar hier merk ik echt als ik er al 2 weken niet op heb gezeten. lekker longeren en spelen. en dan erop. het hoeft niet energie te zijn, denk meer de bezigheid. gewoon nog 1 x proberen en je neit door 1 gebeurtenis laten leiden.

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 23:36

@unihorses Ja, ga ik is proberen... Het is net dat ik het met mijn arabieren nooit voor heb gehad en nu koop ik een bwp dressuurpaard en hup, krijgen we dit :n

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:41

Te weinig gewerkt denk ik, en misschien met de regen van de afgelopen dagen door de pensionhouder meer op stal gehouden dan jij denkt? ( of heb je je paard aan huis?)
Enn wat je ook niet moet vergeten is dat de meeste weiden op dit moment wat nat en dus glad zijn. Paarden houden daar rekening mee, en zijn buiten in de wei dan vaak voorzichtiger dan normaal.
Maar als ze dan even "vaste" grond onder de voeten hebben ( asfalt, bakbodem), dan kan dat voor een paard héél uitnodigend zijn om dat even te gaan stunten, de kans te grijpen om zich even uit te leven.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:46

CelienL schreef:
@unihorses Ja, ga ik is proberen... Het is net dat ik het met mijn arabieren nooit voor heb gehad en nu koop ik een bwp dressuurpaard en hup, krijgen we dit :n

das wel jammer( of gelukkig is maar net hoe je het bekijkt ), wij vielen met onze neus in de boter met die van ons. zou eerst maar kijken hoe het nu gaat met wat meer beweging. ik weet niet hoe oud ze is ? maar een maand stil kun je nogal wat paarden gek mee krijgen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:54

riagr schreef:
Te weinig gewerkt denk ik, en misschien met de regen van de afgelopen dagen door de pensionhouder meer op stal gehouden dan jij denkt? ( of heb je je paard aan huis?)
Enn wat je ook niet moet vergeten is dat de meeste weiden op dit moment wat nat en dus glad zijn. Paarden houden daar rekening mee, en zijn buiten in de wei dan vaak voorzichtiger dan normaal.
Maar als ze dan even "vaste" grond onder de voeten hebben ( asfalt, bakbodem), dan kan dat voor een paard héél uitnodigend zijn om dat even te gaan stunten, de kans te grijpen om zich even uit te leven.

Yep, herkenbaar! Dus eerst effe longeren of grondwerk voordat je (buiten) gaat rijden! Kan ie zijn ei kwijt.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:57

Als je op stal al merkt dat hij onrustig is, waarom ga je er dan op? Ik heb zelf een merrie die zich ook fel los kan trekken en weg kan rennen (hoe sterk je ook bent, haar houden kan dan echt niet hoor) en als zij op stal al zo is kan ik er echt om wedden dat ze dat onderweg zal doen. En dat is niet zomaar lollig of teveel energie, dat is gewoon pure onrust en nervositeit. Als je paard in zo'n bui is zou ik mooi in de bak (of op de plek zelf) aan de slag gaan met zijn onrustigheid tot hij echt rustig is. Dan maar geen buitenritje in my opinion :=

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:06

ik ga hier ook mee met wat "riagr" zei.
te weinig beweging gehad ervoor, en idd het is nu winter, tis wel vrij zacht maar de paarden zijn nu frisser dan in de zomer, das altijd zo.
Ik zou ook zeggen gewoon niets van aantrekken en opnieuw proberen, maar wel opletten dat je er niet weer af gaat, en dat het paard zich zeker niet mag kunnen lostrekken, wanneer hij leert dat hij sterker is dan jullie, dan zit je pas echt met een probleem.
1x is niet zo erg maar ze leren deze dingen bijzonder snel hoor.
opletten dus.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:11

Riagr is door schade en schande wijs geworden :D :D :D
( gelukkig meestal wel blijven zitten, maar 1 x echt gelanceerd -O- )

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:04

Heel erg bedankt al ! :)
Hij staat inderdaad aan huis. Ga hem terug wat meer buiten zetten maar dit kon ik voorheen niet doen om dat ie last had van mok... We zullen wel zien de volgende keer

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:17

Als hij een maand niet gereden is en het is toch een bloedpaardje (lijkt mij) dan had je dit kunnen verwachten. Zou de eerste dag na zo lang niet gereden te hebben eerst longeren en de volgende dag pas rijden.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:43

Ik denk dat hij inderdaad te veel energie had. Misschien handig dat als je weet dat je een tijdje niet kunt rijden brok/muesli afbouwt tot niks. De mijne krijgt alleen hooi en heeft energie zat;). Als ik 2 weken niet rij en ik stap erop is het ook een bommetje.
Of eerst even longeren zodat hij zijn energie kwijt is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:49

Ehh.. je hebt hem een maand stilgezet... en je wilde meteen op buitenrit... kennelijk vertrouwde je je paard juist heel erg... dat doe ik zelfs niet met mijn 20-jarige. Eerst even in de bak... en even voelen wat zijn bui is... en die had je al zien aankomen want je schrijft ook dat je hem onrustig vond.
Volgende keer dus beter naar je paard luisteren... en ook met examens zorgen dat je paard beweging krijgt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:53

Ik denk ook overtollige energie. Nou reed ik met mijn verzorgpaard ook rustig na een maand niet rijden buiten hoor, maar die van mij komt niet omhoog. Daarom vond ik het nooit zo erg om toch buiten te rijden dan...

Voortaan gewoon eerst lekker longeren, overtollige energie eruit en dan naar buiten gaan :j

En niks niet je paard gelijk verkopen hoor, hij doet dit nu voor de eerste keer. Wie weet doet ie het nooit meer...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:57

Nou ja... ze heeft het paard pas een half jaar... en de laatste maand stil gestaan... dus hoe goed ken je je paard dan... dat je zeker weet dat hij niet overeind komt etc.
@Anoli... die van mij steigert ook niet... en bokt zelden ... maar buiten wil ik wel veilig langs alle takjes en bakkabouters kunnen rijden zonder voor een auto te springen... dus zelfs dan goed kijken/luisteren/voelen naar welke bui m'n paard heeft.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:01

Evelijn schreef:
Nou ja... ze heeft het paard pas een half jaar... en de laatste maand stil gestaan... dus hoe goed ken je je paard dan... dat je zeker weet dat hij niet overeind komt etc.
@Anoli... die van mij steigert ook niet... en bokt zelden ... maar buiten wil ik wel veilig langs alle takjes en bakkabouters kunnen rijden zonder voor een auto te springen... dus zelfs dan goed kijken/luisteren/voelen naar welke bui m'n paard heeft.

Ja bij die van mij is het wel goed opletten, maar waar ik rijd weinig tot geen andere verkeersgebruikers dus ik ging gewoon van je "verstand op 0 en doorrijden" :')
Uiteraard niet aan te raden voor iedereen :n

Maar juist als je je paard nog niet goed kent, zou ik niet naar buiten gaan na een maand stilstaan :n
Juíst dan zou ik hem eerst longeren en kijken hoe hij reageert.

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:02

Jep, ik vertrouw hem. Had dit nog nooit meegemaakt want ik kon met mijn volbloed arabieren gewoon opstappen en wegrijden, ook al stonden ze 2 maand stil. Tja, er zat wel pit in, maar dat is nooit anders geweest en na 10 min was dat alweer voorbij... Ik weet nu inderdaad dat het bij hem niet zo het geval is :)
En ik kon hem niet echt longeren of in de bak laten want die ligt aan het einde van de straat (moest ik er dus ook mee naar buiten) en de wei ligt veel te glad... Hopelijk blijft het een paar dagen droog, kunnen we weer aan de slag :) Bedankt voor de tips !

ddjj123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:15

Schrok hij niet van de honden ?

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:15

nee, het begon al van ervoor. Hij is honden gewend, er lopen er elke dag 2 tussen z'n benen :)

sis97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:56

Ik weet niet of je paard last heeft van vuurwerk? maar die van mij word het kleinste vuurwerk knalletje al heel onrustig van. kan hem dan ook niet houden en hij loopt de hele dag maar te stuiteren van angst en zijn ogen draaien in zn hoofd. gaat het nu al beter met hem?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:47

CelienL schreef:
Jep, ik vertrouw hem. Had dit nog nooit meegemaakt want ik kon met mijn volbloed arabieren gewoon opstappen en wegrijden, ook al stonden ze 2 maand stil. Tja, er zat wel pit in, maar dat is nooit anders geweest en na 10 min was dat alweer voorbij... Ik weet nu inderdaad dat het bij hem niet zo het geval is :)
En ik kon hem niet echt longeren of in de bak laten want die ligt aan het einde van de straat (moest ik er dus ook mee naar buiten) en de wei ligt veel te glad... Hopelijk blijft het een paar dagen droog, kunnen we weer aan de slag :) Bedankt voor de tips !

Ik denk dat je hier zelf het antwoord al geeft. De weide is glad, en wat iemand anders al zei, veel paarden zijn dan uit zichzelf voorzichtiger en zullen minder spelen en rennen dan wanneer het land droog is. Dat gecombineerd met een maand geen andere arbeid resulteerde in een paard dat zich simpelweg even uit moest leven. Ik heb een hele lieve pony, maar vorige winter was het ook lang nat en daarna koud. En stond ie met een blessure stil. Nou na een maand veranderde ook mijn knuffelteddybeer in een waar monster :Y) Om de gekste dingen schrikken, uit het niets recht omhoog komen en dan het liefst flink willen bokken en een sprintje trekken. Hij had zo'n behoefte aan beweging dat ie echt even niet meer wist wat ie met zichzelf aan moest. En elke prikkel (een blaffende hond etc.) waar ze normaal niet zoveel om geven is dan een reden om flink uit de plaat te gaan.
Het is lastig in jouw geval dat je de weg over moet om bij de bak te komen. Misschien dan nog maar even iets langer vrij geven, en zodra het land beter te doen is daar eerst zn energie weer onder controle krijgen. Over de weg met zo'n energiebom is zowel voor jezelf als andere weggebruikers een potentieel gevaar natuurlijk.

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:47

heb een kwpner merrie van 12 jaar en die staat ook al even stil ivm een blessure aan mijn been, weet ook niet goed wat ik met haar aan moet. als ik haar longeer is ze ook niet te houden. ze doet dan zo gek dat ze gewoon over haar eigen benen struikelt. heb ook geen bak op het moment want dat is 1 modder bende. dus wordt in het land gereden en gelongeert. straks van het voorjaar kan ik wel weer in een bak met haar werken.

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 16:21

Het is inderdaad niet gemakkelijk in de winter :) Ik speel nu vooral met hem, het is nu toch wat droger

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:52

CelienL schreef:
Heel erg bedankt al ! :)
Hij staat inderdaad aan huis. Ga hem terug wat meer buiten zetten maar dit kon ik voorheen niet doen om dat ie last had van mok... We zullen wel zien de volgende keer

In het weiland rennen/bokken ze idd minder omdat het glad is. Dus hij zou meer energie kunnen hebben. Gooi hem een keer los in de bak ofzo. Of Longeer eerst voor het rijden. Blijf proberen en geef niet op !

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:53

Eliine schreef:
CelienL schreef:

Ik denk dat je hier zelf het antwoord al geeft. De weide is glad, en wat iemand anders al zei, veel paarden zijn dan uit zichzelf voorzichtiger en zullen minder spelen en rennen dan wanneer het land droog is. Dat gecombineerd met een maand geen andere arbeid resulteerde in een paard dat zich simpelweg even uit moest leven. Ik heb een hele lieve pony, maar vorige winter was het ook lang nat en daarna koud. En stond ie met een blessure stil. Nou na een maand veranderde ook mijn knuffelteddybeer in een waar monster :Y) Om de gekste dingen schrikken, uit het niets recht omhoog komen en dan het liefst flink willen bokken en een sprintje trekken. Hij had zo'n behoefte aan beweging dat ie echt even niet meer wist wat ie met zichzelf aan moest. En elke prikkel (een blaffende hond etc.) waar ze normaal niet zoveel om geven is dan een reden om flink uit de plaat te gaan.
Het is lastig in jouw geval dat je de weg over moet om bij de bak te komen. Misschien dan nog maar even iets langer vrij geven, en zodra het land beter te doen is daar eerst zn energie weer onder controle krijgen. Over de weg met zo'n energiebom is zowel voor jezelf als andere weggebruikers een potentieel gevaar natuurlijk.

Beter zou ik het niet kunnen zeggen . Precies wat ik dacht !