Chagerijnig/agressief op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charysa

Chagerijnig/agressief op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 22:07

Hallo Bokkers ,

Ik zit met een probleem waar ik niet echt vrolijk van wordt.
Het gaat om een 10 jarige ruin andalusier x nrps pony.
Aan de hand is het een hartstikke lieve pony maar zodra je hem in zijn stal zet verandert hij in een agressieve pony die je het liefst de stal uitslaat! Je mag absoluut niet in zijn stal komen , hij wilt je bijten en komt steeds dreigend op je af. Je kan hem het halster afdoen dan heeft die een seconden zijn oren naar voren maar zodra het halster weer af is is het een monster op stal! Romeo staat de hele dag buiten van 9 tot 5. In zijn stal krijgt hij onbeperkt ruwvoer aangeboden. Ook vindt ik hem erg onrustig op stal : Op en neer lopen , tanden ontbloten als iemand langs zijn stal komt afgelopen.
Romeo is zolang ik hem ken al altijd zo op stal geweest maar toch vraag ik me af wat het eventueel kan zijn..
Wie zou me kunnen helpen met enkele tips of heeft ervaring met dit soort gedrag?

_Michellee

Re: Chagerijnig/agressief op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:04

Is hij gewend om in stal te staan of heeft hij in het verleden veel buiten gestaan?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:07

_Michellee schreef:
Is hij gewend om in stal te staan of heeft hij in het verleden veel buiten gestaan?

Altijd overdag naar buiten en savonds op stal.

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:09

Is dit gedrag altijd al geweest of ontstaan na bijvoorbeeld een wisseling van stal? Of weet je niet zo veel van zijn verleden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:10

Inderdaad, wissel eens van box.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:12

Ik heb een merrie met precies hetzelfde probleem. Alleen bij haar is het begonnen na een koliekoperatie. Op stal is ze echt heel chagerijnig maar als je haar vastpakt aan het halster of deken is het afgelopen. Ik respecteer het maar,heb zo'n idee dat dit te maken heeft met haar territorium mijn man noemt haar al het bruine monster zonder oren...

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:13

@_Michellee
Hij doet dit zover ik weet al altijd. Ken hem nu een jaar of 5/6.
Romeo heeft op verschillende stallen gestaan en heeft dit in iedere stal nog gedaan.
Stallen met buitenluik heeft ook geen zin.

@Jessix
Heeft niet zo'n heel veel zin. Romeo heeft op meerdere stallen gestaan en zover ik weet op iedere stal dit gedrag vertoont.

Kan het niet zijn dat het een soort Dominantie is?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:14

mimp3 schreef:
Ik heb een merrie met precies hetzelfde probleem. Alleen bij haar is het begonnen na een koliekoperatie. Op stal is ze echt heel chagerijnig maar als je haar vastpakt aan het halster of deken is het afgelopen. Ik respecteer het maar,heb zo'n idee dat dit te maken heeft met haar territorium mijn man noemt haar al het bruine monster zonder oren...

Heb ook een klein vermoeden dat het bij Romeo ook om territorium gaat of dominantie. Respecteer het ook maar het jaagt andere mensen wel angst aan .. :')
Bij ons op stal wordt Romeo al Stoute Romeo genoemd.. Staan namelijk 2 paarden op stal die zo heette haha.

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:16

Nee, ik denk dat ze zich gewoon niet op haar gemak voelt, vooral omdat ze ook zo onrustig is op stal. Als het dominantie zou zijn zou ze zich in bijv. de paddock ook zo moeten gedragen. Ik zou niet weten wat je hier aan kan doen het enige optie waar ik aan denk is dit paard lekker 24/7 buiten zetten. Dit is ook echt geen pretje voor haar. Maar dan moet daar natuurlijk wel mogelijkheid voor zijn...

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:20

_Michellee schreef:
Nee, ik denk dat ze zich gewoon niet op haar gemak voelt, vooral omdat ze ook zo onrustig is op stal. Als het dominantie zou zijn zou ze zich in bijv. de paddock ook zo moeten gedragen. Ik zou niet weten wat je hier aan kan doen het enige optie waar ik aan denk is dit paard lekker 24/7 buiten zetten. Dit is ook echt geen pretje voor haar. Maar dan moet daar natuurlijk wel mogelijkheid voor zijn...

Zou best eens kunnen wat je zegt maar dan vraag ik me weer af waarom hij dit in iedere stal doet?
In de wei ligt het er maar net aan hoe zijn bui is en kan hij ook dreigend op je af komen. 24/7 buiten zou misschien wel een optie kunnen zijn

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:23

JNY024 schreef:
_Michellee schreef:

Zou best eens kunnen wat je zegt maar dan vraag ik me weer af waarom hij dit in iedere stal doet?
In de wei ligt het er maar net aan hoe zijn bui is en kan hij ook dreigend op je af komen. 24/7 buiten zou misschien wel een optie kunnen zijn

Omdat hij zich blijkbaar in geen enkele stal op zijn gemak voelt. Misschien door iets in het verleden: ongelukje of slechte behandeling, je weet het niet. Maar het is voor dit paard zeker geen pretje om elke nacht zo te moeten staan. Ik zou kijken naar verdere mogelijkheden :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:23

Dat was de meest voor de hand liggende oplossing, van box wisselen. Vaak vinden ze de box of de buren gewoon niet prettig. Dominantie... Waarom dat alleen op stal? Lijkt me niet.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:28

Jessix schreef:
Dat was de meest voor de hand liggende oplossing, van box wisselen. Vaak vinden ze de box of de buren gewoon niet prettig. Dominantie... Waarom dat alleen op stal? Lijkt me niet.

Daar heb je een punt.
Het is wel een matcho pony. Ik heb zelf het idee dat hij weet wie aan de hand en onder het zadel de baas is en dat hij gewoon zijn plekje wilt beschermen.

Kan er wel mee leven dat hij zo op stal is maar zou het graag anders zien.

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:30

JNY024 schreef:
Jessix schreef:

Daar heb je een punt.
Het is wel een matcho pony. Ik heb zelf het idee dat hij weet wie aan de hand en onder het zadel de baas is en dat hij gewoon zijn plekje wilt beschermen.

Kan er wel mee leven dat hij zo op stal is maar zou het graag anders zien.

Jij kan er wel mee leven, maar hij ook? Daar zou ik vooral aan denken.... Als hij elke avond zoveel energie moet verspillen aan heen en weer lopen, dreigen etc...... Dat is toch niet fijn voor hem? Hij voelt zich overduidelijk niet op zijn gemak en dat is echt niet fijn voor zo'n dier. Als de mogelijkheid is om hem 24/7 buiten te houden zou ik daar zeker gebruik van maken aangezien hij dit gedrag dan niet vertoont!

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:32

Bedankt voor je tip

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:32

Hoe is hij dan in de stal als je van een afstandje kijkt? (zonder dat hij het ziet) Heeft hij het wel naar zijn zin? Vindt hij het een fijne plek? Durft hij te liggen bijvoorbeeld? Als hij zich goed voelt in de stal, veilig voelt en alleen zo reageert als er een mens binnenkomt dan is het wel verdediging.

Konden ze maar praten!! :')

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:34

Jessix schreef:
Hoe is hij dan in de stal als je van een afstandje kijkt? (zonder dat hij het ziet) Heeft hij het wel naar zijn zin? Vindt hij het een fijne plek? Durft hij te liggen bijvoorbeeld? Als hij zich goed voelt in de stal, veilig voelt en alleen zo reageert als er een mens binnenkomt dan is het wel verdediging.

Ja dat zou makkelijk zijn he := , zou ook aardig wat dierenarts rekeningen en stress besparen als ze je gewoon meteen konden vertellen wat het was of dat het allemaal wel mee viel :D

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:37

Jessix schreef:

Hij is meestal met hooi bezig wat ik zie als ik ergens mee bezig ben. Liggen denk ik wel dat hij doet aan zijn mestvlekken te zien :') Naar mijn mening denk ik dat hij het wel naar zijn zin heeft , hij heeft nu een grote ruime lichte box terwijl hij bij zijn vorige eigenaar in een donker klein stalletje stond. Ook komt hij nu veel langer buiten in een wei met een andere pony waar hij naast op stal staat. Dit klikt volgens mijn ook wel goed.

Konden ze zeker maar praten had me een hoop denkwerk minder bezorgt! :j

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:38

@_Michellee : Als ze echt konden praten had ik denk ik 2 hele verwende paarden gehad haha

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:39

JNY024 schreef:
@_Michellee : Als ze echt konden praten had ik denk ik 2 hele verwende paarden gehad haha

Ach die heb ik sowieso al haha :D.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:41

Jup ik ook.
Mijn andalusier eet geen zemelen zonder mueslie meer.. :Y)

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:51

JNY024 schreef:
Jup ik ook.
Mijn andalusier eet geen zemelen zonder mueslie meer.. :Y)

En die van mij geen spelt zonder muesli _O- erg eigenlijk :')

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:22

Hoe oud ben je als ik vragen mag ?

Op stal moet het paard zichzelf overgeven aan...weet hij dat hij niet weg kan...kun je 2 kanten op denken !
Dominantie of onzekerheid/angst !

Dit paard heeft géén vluchtgedrag en valt dus letterlijk aan bij iederéén...in de wei soms wel en soms niet...
Wandelen is géén probleem...
Als je vóór hem staat ,wil hij dan weleens een kopstoot geven of je weg duwen ?

Zo te lezen is hij duidelijk op zijn plek gezet zodra hij die halster omkreeg maar weet hij ook dondersgoed dat hij vrij is zonder halster !

Hoe gedraagt hij zich tegenover andere paarden in de wei ? Is dat ook wisselvallig ?
Houdt hij op afstand dmv dreigen/bijten of is het echt erachteraan gaan jagen ? Dus een moment/even of langere tijd ?

Ik zou dit paard direkt testen op een aantal dingen om zeker te zijn dat de bewegingen op stal en om en afdoen van het halster niet het probleem veroorzaken !
Dus mensen wegsturen om dat moment niet mee te hoeven maken....dus reactie op pijn/ongemak ergens in zijn lichaam, vaak nek/hals/schouder/voorbeen !
Ook het willen blijven lopen is vaak een teken dat het paard in beweging wil blijven en niet stil kan staan...te hoog op het voer of lichamelijk/geestelijke probleem !
Schraapt ze met de voorbenen ? Bijt hij op het hout of andere problemen als weven of kribbebijten ?

Dus halster om houden/laten...altijd wel beveiligd met elastiek ertussen bij eventueel blijven haken.
Mag je hem wel bij zijn oren komen ?
En links en rechts om 2 rondjes draaien in de stal met halster en touw .dus om jouw heen ?

Uit voorzorg op een rustig plekje zetten...om dit probleem niet te triggeren !
Grotere stal, paddock of in de wei ...
Deken op met koud ,vochtig weer om de spieren warm te houden !
Energie-arm voer en gedoseerd droge hooi , dus niet meer onbeperkt hooi en géén kuil !
Mestballen en natheid stal in de gaten houden !

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 00:52

@broadway

Ik ben 17 jaar.

Dit paard heeft géén vluchtgedrag en valt dus letterlijk aan bij iederéén...in de wei soms wel en soms niet...
Wandelen is géén probleem...
Als je vóór hem staat ,wil hij dan weleens een kopstoot geven of je weg duwen ?

Nee als je uit zijn stal met hem aan het werk gaat of poetsen /knuffelen is het een braaf dier.

Hoe gedraagt hij zich tegenover andere paarden in de wei ? Is dat ook wisselvallig ?
Houdt hij op afstand dmv dreigen/bijten of is het echt erachteraan gaan jagen ? Dus een moment/even of langere tijd ?
Onderdanig tegen over zijn weidemaatje maar wel heel erg speels.
Het is echt dreigen en het duurt maar een moment.

Dus mensen wegsturen om dat moment niet mee te hoeven maken....dus reactie op pijn/ongemak ergens in zijn lichaam, vaak nek/hals/schouder/voorbeen !
Hij is voor dat we hem kochten nagekeken door een fisio en behandelt omdat hij op rechts vastzat werd ons verteld.

Ook het willen blijven lopen is vaak een teken dat het paard in beweging wil blijven en niet stil kan staan...te hoog op het voer of lichamelijk/geestelijke probleem !
Schraapt ze met de voorbenen ? Bijt hij op het hout of andere problemen als weven of kribbebijten ?

Romeo is niet echt vriendelijk behandelt. ( ken hem zo'n 5 jaar voordat we hem zelf kochten ) *verwijderd* Daardoor heeft hij denk ik het onrustige lopen in de stal ontwikkeld en was hij erg kopschuw geworden. Toen is hij verkocht en bij een ander meisje terecht gekomen die hem wel eerlijk behandelt heeft. Hij is wel al van vergekomen bij zijn laatste eigenaresse Maar goed dat was toen nu staat hij wel de hele dag buiten en krijgt hij een kilo brok. Sochtends een halve bak en savonds. Hij heeft wel een vorm van luchtzuigen maar pakt niks vast. Hij doet zijn hoofd naar beneden en begint gewoon te zuigen. Dit doet hij ook in de wei.

Dus halster om houden/laten...altijd wel beveiligd met elastiek ertussen bij eventueel blijven haken.
Mag je hem wel bij zijn oren komen ?
En links en rechts om 2 rondjes draaien in de stal met halster en touw .dus om jouw heen ?

Bij zijn oren mag ik gewoon komen.
Ik denk bij links/rechts om rondjes dat hij je allang een trap in zijn stal heeft verkocht.
Uit de stal is het geen probleem.

Uit voorzorg op een rustig plekje zetten...om dit probleem niet te triggeren !
Grotere stal, paddock of in de wei ...
Deken op met koud ,vochtig weer om de spieren warm te houden !
Energie-arm voer en gedoseerd droge hooi , dus niet meer onbeperkt hooi en géén kuil !
Mestballen en natheid stal in de gaten houden !

Hij staat op een prive stal waar bijna nooit mensen lopen.
Alleen als er mensen lopen reageert hij zo. Sta je niet voor zijn stal of ziet hij je niet is er niks aan de hand en staat hij gewoon hooi te eten.
Energie-arm voer staat hij al op.
Waarom geen onbeperkt hooi als ik vragen mag?
Stal wordt iedere dag netjes uitgemest.
Laatst bijgewerkt door Martine op 15-01-13 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:00

Is het een manege waar die staat op heeft ie altijd op een drukke pensionstal gestaan?
Hoe is het in de gang van de stallen druk of rustig?
Hoe is de stal indeling?Open stallen zodat de paarden kunnen snuffelen of zijn het dichte wanden?
Kunnen ze uit de stal kijken of zijn er tralies ervoor?
Staan er alleen aan beide zijde s paarden of ook erachter?

Sommigen paarden houden van rust, teveel "prikkels" kan bij paarden bepaalde ondeugden triggeren...
De een heeft baat bij contact van de buurman de ander kan je beter in een stal met dichte wanden zetten...

Daarbij is Stal management ook belangrijk structuur en regelmaat en dat de paarden ook hun rust kunnen vinden.

Ik probeer bijv mijn paarden zo min mogelijk op stal op te zadelen.
Ik zet ze dan op de poetsplaats.
Hun box is hun plaats om terug te kunnen trekken en dan moet je daar niet teveel in rommelen..