Mijn merrie is nu 4.5 jaar en sinds haar 3 jaar onder het zadel. Ze is altijd al een beetje een fel karaktertje geweest, in het begin beet ze ook als je haar stoorde tijdens het grazen en eten. Dat heeft ze afgeleerd
. Maar de laatste tijd is ze weer enorm lastig naar mij toe. Met longeren stijgert ze soms uit protest als ze van richting moet veranderen. Dan gaat ze voor mij staan oren plat en steigers. Ik sla dan met het einde van mijn longeertouw naar haar hoofd en na een paar keer doet ze het niet meer. Ze kijkt wel vies als ze moet keren maar oké, ze doet het toch. Maar vanavond in de stal wilde ik haar borstelen nadat ze net eten had gekregen en mikte ze met haar achterbeen naar mij. Ze stampte niet maar ze mikte. Ik heb haar een pets verkocht op haar bil en van haar eten weggejaagd (want dat doet de leider toch?). Heb ze naar buiten gejaagd. Ze zette het op een drafje en gooide met haar hoofd, mijn hondje liep op dat moment voor haar door en had keiveel chance want ze stampte keihard en echt gericht naar de hond met haar voorpoot.
!Nu hond is niet geraakt maar ik was woedend.
Daarna wilde ze terug de stal in maar ik heb haar laten wachten, stond voor de stalopening en weigerde haar binnen te laten tot ze kalmeerde en haar hoofd wat liet zakken. Daarna ben ik in de stal gegaan naar haar hooi en mocht ze komen eten. Heb haar toen verder geborsteld en ze was poeslief
.Nu vraag ik me af wat er met haar scheelt, is het gewoon zo dat ze aan mij als leider twijfelt of ben ik niet de leider? Of zou ze me beu zijn want ben elke dag uren bij haar in de buurt en oefen om de 2 dagen of zo wat leiderschap oefeningen (nog niet eens 5 minuutjes). Ik prul graag met mijn paardjes terwijl ze grazen frutsel ik aan haar haren en borstel ik haar of ben met de hond bezig in de wei enzo... . Ben dus echt wel veel bij hen in de buurt. Mijn ruin ligt echt serieus onder de sloef bij haar, ze houd hem echt kort
. Ik moei me er niet echt mee, behalve als ik er tussen sta dan wens ik niet geplet te worden tussen haar en de ruin
.Soms twijfel ik aan mijn methode, zou ik haar niet beter wat meer met rust laten? Ik weet het even niet zo goed.
Heb ook wel lol met haar hoor, wandelingen en in bos rijden, wind ze super. En in de wei doe ik ook regelmatig schriktraining met plastic zakken lawaai maken , met paraplu rondlopen, met zeil over grond rondlopen enzo....
Morgen gaan we trouwens weer lekker het bos in ritje maken
.
.
En hou dit maar goed vol!!
. Voorbijsteken op een drafje hoort niet en dus wordt er regelmatig een paard op de vingers getikt door haar
. En drammen hoort ook niet want dan werpt ze vieze blikken of gooit ze haar kont een keertje even naar boven. Het enige wat ik kan doen is zelf afstand houden en vooral de zijkanten opzoeken tijdens de rit. Zeer vervelend dat constant waakzaam zijn. Als ik op grote ritten ga dan doe ik een rode strik in en vaak hoor ik mensen zeggen dat ze enorm vies kan kijken
. Haar tijdens draven of galop voorbijgaan dat kan ook al niet want ZIJ zal winnen en als dat niet met snelheid kan dan duwt ze de andere tegen de struiken aan. Op die momenten luistert ze totaal niet. Als iemand tips voor in groep rijden met een dominante merrie onder je kont heeft>shoot !