Paardenliefde een natuurlijke liefde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Paardenliefde een natuurlijke liefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 11:06

Ik weet niet waar dit hoort, maar ik heb het gevoel dat ik dit kwijt moet, in de hoop dat het mensen tot nadenken zet over welke verantwoordelijkheid we hebben als je een paard of een pony hebt. Hoe ga je daar me om.

'Wat een aansteller, het is toch helemaal niet koud, het waait een beetje, maar koud, nee. Het vriest niet eens, het is 2 graden boven 0.
Paarden kunnen daar toch tegen, dat is puur natuur.'

Ja, in een box van 3x3 staat 's nachts een dier uit de natuur,een 100% natuurlijk dier wat alle natuurlijke eigenschappen in zich heeft. Instinct, gevoel, vriendelijkheid, hoog sociale vaardigheden, angst en de behoefte aan een vriend en ga zo maar door. Puur natuur, en hij is nog lief ook, alleen een beetje onzeker.
Overdag lopen ze zo vaak als het kan buiten, maar soms is het zo koud dat ze rillen.Dan mogen de stal in, en het lijkt alsof ze daar zelfs graag zijn. Bij de grootste leg ik een dekentje op 's nachts, want hij rilde van de kou en hij kan zich niet warm rennen in zijn box. Dus dan maar een dekentje op in zijn buitenbox waar het flink kan waaien. De kleinste rent zo nu en dan wel rondjes door de box, dus die heeft niks op.

Maar voor een paard heb ik geen dekentje, voor hem heb ik alleen een zadeltje wat hij zou moeten leren dragen. Hij maakt nogal eens wat stuk, dus gaf zijn eigenaar drie halsters mee, twee longeer lijnen,, drie singels en een koffer met borstels, meer niet. Dus die zal het moeten doen met wat hij heeft. Zijn haartjes omhoog zetten. lekker bibberen en rillen om zichzelf zo warm te houden. Puur natuur, en dat is zijn verantwoordelijkheid.

Hij is alleen.. zijn eigenaar heeft hem bij ons achtergelaten bij ons en al maanden horen of zien we niets. Behalve dat we het niet goed doen, en dat de eigenaar het veel beter deed.
Helaas we zijn niet rijk in geld, anders had ik graag een dekentje voor hem aangeschaft. De dekens die ik heb passen hem niet en zouden daardoor gevaarlijk zijn als hij gaat liggen en verstrikt raakt in de singels. Een deken moet goed passen.
We besteden de centjes liever aan zijn voer, aan zijn extra hooi om zijn motortje van binnen te laten draaien.
Wie houdt er echt van hem, van hem om wie hij is?
Wie zorgt er voor hem, en let op hem of het wel goed gaat en of er toch niet maar eens een hoefsmid moet komen, want ook die is niet meer geweest. Die komt niet uit zichzelf. Het paardje heeft het nodig.

Een paar weken terug stuurde ik toch maar eens een mail, en warempel kreeg ik na een tweede mail van mij of hij iets wilde laten weten een antwoord op mijn vraag wat hij nou wilde met dit paard. Het was korte mail dat hij heel verdrietig was omdat hij had besloten zijn paard te verkopen. Ik mag hem te koop zetten.

Maar dat doe ik niet, dit paard kun je niet verkopen, daar is hij te ver voor heen. Hij heeft leuke papieren, maar hij belandt gelijk bij een slager. Zijn leven is een hel voor dit dier, dit paard is bang, doodsbang. Zo is hij niet geboren, behalve dat hij wel gevoelig is. Met andere paarden gaat hij normaal om, alleen mensen.. die begrijpt hij niet. Men heeft hem bang gemaakt, en er was niemand die hem daarmee heeft geholpen. Echt geholpen.

Er was gisteren, op Sinterklaasavond geen Sinterklaas cadeautje voor ons gastpaard, geen dekentje, geen worteltjes niets. Paul heeft gisteren wel extra vitaminebrokken gehaald en wat koeken die dit paard zo lekker vindt. Van van een hele lieve (paarden)vriendin kregen we een zak wortelen. Een hele zak!

Waarom voel ik me zo rot... waarom voel ik dat ik soms gewoon de pest heb aan mensen die zoveel van hun paarden 'houden', zeggen te houden, maar ze in werkelijkheid zo in de steek laten en met zichzelf bezig (lijken?) te zijn.

Mag ik dit niet zeggen? Is dit niet netjes van me? Is het niet correct of integer naar de eigenaar toe?
Nee, mijn netheid is inderdaad een beetje verminderd, ik voel medelijden met een paard wat zelf niets kan zeggen, wat schreeuwt om van alles maar niemand hoort hem. Niemand is echt met hem bezig.
Vandaag laat ik hem weer buiten, hol wat met hem, geef hem hooi in het werkbakje en zal hem weer strelen. Misschien een beetje spelen met hem, en hem laten hollen en laten lachen. Want dat kan hij, hij wil zo graag...

Ik vrees voor zijn lot, en ik kan er helemaal niks aan doen, want hij is niet van mij. Hij is van iemand anders. Iemand die zegt veel van hem te houden en die nu de tijd nodig heeft. De laatste woorden in de mail waren 'je hoort z.s.m. van me'.

Fijne dag verder, fijne dag voor al mijn paardenvriendjes en vriendinnetjes, en ook degene waar ik geen vriendjes mee ben maar die net als ik zo goed als je kan voor onze paardenvrienden willen zorgen en dat doen. Geniet van alle mooie dingen om je heen en vooral van degenen die om jou geven, om wie jij bent. Liefde is een geschenk, het meest kostbare geschenk wat je kunt krijgen en wat je kunt geven. Liefde.

Liefde is niet wat je zegt, liefde is wat je doet voor degenen waar je van houdt.

Afbeelding
Solo

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:49

Ik wordt verdrietig van je verhaal. Twee maanden geleden heb ik afscheid moeten nemen van mijn paard, mijn vriendje. Alles wat in mijn mogelijkheid lag heb ik gedaan om hem beter te maken. En iedere dag anderhalf uur in de auto, omdat de allerbeste plek voor hem hier in de buurt niet te vinden was. Maar we hebben verloren.
Mensen verklaarden me voor gek dat ik alles voor hem deed. Maar hij was mijn vriend en mijn verantwoordelijkheid.
Dat anderen dan zó onverschillig met hun dier omgaan steekt. Gelukkig vindt dit paard liefde bij jou, maar zoals ik het lees is zijn lot bepaald. De harteloosheid van sommige mensen verbaasd mij..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:54

Wat een verdrietig verhaal :\ Gelukkig krijgt hij bij jou nog aandacht en paardenvriendjes. Hij zou echter volgens mij ook zoveel opknappen met een mens voor hem alleen die lekker geduldig met hem aan de slag kan :\ En zou er nu echt geen dekentje in zijn maat voor hem te regelen zijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:55

Zet anders even de maat hier neer.

jes_sam

Re: Paardenliefde een natuurlijke liefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:08

Wat een zielig verhaal, de tranen biggelen over mijn wangen ;( hopelijk komt het goed met hem!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:39

Wat een knap paard! Maar wat een vreselijk verhaal...
Maar ondanks alles is hij niet helemaal verloren, hij staat iniedergeval bij jou en ik weet zeker dat jij dit paard het vertrouwen in mensen terug kan geven... dat is ook wat jij bij mijn paard hebt gedaan en dat was maar binnen een paar uurtjes.

Wat een onmacht, vreselijk!

SummerHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:07

wat een zielig verhaal ;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:25

Heb je de eigenaar ook rechtstreeks gevraagd om een deken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:29

Zou daar totaal niet moeilijk over doen en gewoon een tweedehands deken voor dat dier kopen van een paar tientjes ...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 11:17

Weet je, mensen nemen het snel voor elkaar op. Je mag niets onaardigs zeggen over een ander behalve rechtsreeks, dat is erg netjes. Het is ook zo, maar ik hoop dat je ook kan bedenken dat het niet letterlijk om een deken gaat.
Deze 'mantel der liefde' geldt volgens mij niet alleen voor mensen onder elkaar, want we zijn heel netjes en correct tegenover elkaar. Iedereen weet hoe het moet, hoe het hoort en vooral wat een ander moet doen en laten. De eigenaar kent het paard het beste, weet veel en vooral hoe het hoort, wat er moet en wat er niet mag.

Ik ben niet de enige die zich ergert, en me zelfs boos maak, aan de vaak enorme achteloosheid van mensen die een paard ergens stallen en waar een eigenaar maar zelden, of zoals als bij mij maanden helemaal niet op komt dagen. Uiteraard zorgen de pensionhouders, de gaststallen of de particulieren zo goed als ze kunnen voor de paarden van de ander. We laten ons zelfs vertellen wat we wel en niet mogen doen, want 'de klant is Koning(in)'. Het beessie moet netjes luisteren naar de baas. Wij, degenen die een stal beschikbaar stellen en de hele dag bezig zijn met de paarden van de anderen, zijn 'slechts' de stal uitmesters, de voerscheppen, degenen die een aai geven, het paard behandelen als een Koning, de verantwoordelijken voor de gezondheid van dat paard of de pony en degenen die mogen aanhoren dat we het heel vaak verkeerd doen. Maar ja, daar betaal je voor.... toch?

Daar lees ik maar bar weinig over op bokt. Dat begrijp ik ook, en misschien is het ook wel netjes naar de klanten toe, die het zo vreselijk goed voor hebben met hun paard of pony. In woorden, maar in daden? Soms lijkt het wel of een paard in de garage staat, en alleen maar olie en diesel nodig heeft. Een biomechanisch wezen wat als het een beetje mis gaat de schuld krijgt van zijn of haar 'probleemgedrag'. Zoals het paard waar ik over schrijf.
Het is er maar een. Maar wat voor een, hij is zo vriendelijk en ook nog eens prachtig als hij zich goed voelt.

We weten diep in ons (paarden)hart best wel dat er heel veel paarden zich rot vervelen en dat ze lichamelijk niets te kort komen, maar mentaal heel eenzaam zijn. Ook al kunnen ze door de tralies anderen zien, ruiken en horen.
Ja ik heb de eigenaar gevraagd wat de bedoeling is, en het antwoord is 'je hoort z.s.m. van me'...

Ik hoop, en misschien is het helemaal niet netjes van me, dat het anderen een beetje tot nadenken zet.
Reageer je alsjeblieft op mij af, wees boos, verontwaardigd, beledigd of wat dan ook. Ik ben mens en kan relativeren, maar een paard die kan dat niet. Die praat niet, die gedraagt zich alleen maar als paard en is 100% afhankelijk van de mens.
Een paard hebben is een verantwoordelijkheid aangaan, luisteren, kijken, doen en niet alleen als het je uitkomt. De lusten en de lasten, en als een paard schreeuwt om hulp (gedrag) niet de rug toekeren maar actief iets doen.

Geen paard wordt bang, agressief, teugelkreupel of met een stalgebrek geboren. Ieder paard begint op 100% goed. Daarna begint de weg van verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vooral de bereidheid om dat ene dier te helpen met een aangenaam en paardwaardig leven. Dat is, volgens mij hoe je er mee omgaat en of je voldoende begrijpt van paardengedrag, dan kan ieder paard bloeien.
Ja, ik ben verdrietig en niet om mezelf maar om een paard wat een onzekere toekomst heeft. Een paard wat in zijn leven van hot naar her is gesleept, met alle goede bedoelingen, maar wat ondanks die goede bedoelingen heeft geleerd dat mensen eng zijn, dat mensen onbetrouwbaar zijn en dat je beter uit de buurt van mensen moet blijven. Da's knap vervelend als je in 'mensenland' leeft.

Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die dit allemaal uitstekend doen. Gelukkig maar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:06

Heb je nou nog steeds niets van de eigenaar gehoord? Is er echt geen mogelijkheid dat je hem over kunt nemen? Want ik geef je groot gelijk dat je bang bent dat hij niet goed terecht komt. Zou ik me ook zorgen over maken.

Wat betreft de kou, je zou idd zoals eerder is geopperd even kunnen kijken naar een tweedehands deken als de eigenaar niet met een deken komt. Als hij onverhoopt ziek mocht worden haal je er toch ook een DA bij, desnoods op eigen kosten?

Voor je eigen gemoedsrust hoop ik dat er snel duidelijk komt. Dat de eigenaar het paard weghaalt of er een andere oplossing komt. Sterkte.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:31

Shirley schreef:
Zou daar totaal niet moeilijk over doen en gewoon een tweedehands deken voor dat dier kopen van een paar tientjes ...

Jahoor.. Zo kun je voor ieder paard wel van alles gaan aanschaffen..

Ik vind dit soort gevallen ook altijd schrijnend om te zien, geen liefde, geen tijd
en geen aandacht. Geen lekkere emmer slobber en extra dekentje op een koude
avond, geen lekkere uitgebreide poetsbeurt als het een keer rotweer is. Geen knuffels,
geen snoepje voor het weggaan.. Ik zie het ook vaak om mij heen en gelukkig
kan mijn paard zeggen (als ze kon praten :D ) dat er ECHT van haar gehouden wordt.

Als advies zou ik zeggen; probeer je erbij neer te leggen en zo goed mogelijk voor je eigen
paard(en) te zorgen. Je kunt niet iedereen zn lasten dragen, ookal zou je dat soms wel willen :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:46

@Apple: mooi verhaal, maar een foute conclusie. Ik mis het kijken naar wat het paard prettig vindt. Mijn oudste merrie vindt de deken ab-so-luut niet leuk, ik krijg serieus lelijke gezichten als ik met dat ding aan kom. Mijn middelste merrie tolereert een poetsbeurt maar vindt het niet altijd even fijn. Van je eigen gevoel en daden uitgaan en dat projecteren op een ander, en tot de conclusie komen dat anderen, die niet hetzelfde als jij doen maar naar hun paard luisteren en ze niet lastig vallen met wat ze niet prettig vinden automatisch niet van hun paard houden....tja.....

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:55

Dat over die deken is per paard verschillend natuurlijk. Ik baseerde dit vooral op
mijn eigen paard :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:21

Dat had ik idd door. Wil je dan niet gaan generaliseren?

Mijn paarden krijgen ook geen snoepje voor het weggaan. Ik geef helemaal niets uit de hand. Maakt me dat dan een slechte en niet liefhebbende eigenaar?

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:55

De mooie, vriendelijke, grijze jongen.....

Nu ik je verhaal lees, voel ik weer langzaam een knoop in mijn maag komen. Hij verdient zo hard een normaal paardenleven in de mensenwereld.
Hij wil ( zoals je zei ) echt heel graag, maar weet inderdaad niet goed hoe.

Snap er geen hout van, hoe je, je bloed eigenpaardenvriend zo kan laten zitten. Mijn god, zal het niet over m`n hart kunnen verkrijgen.
Het maakt me kwaad, heel kwaad......

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:01

Cassidy schreef:
Dat had ik idd door. Wil je dan niet gaan generaliseren?

Mijn paarden krijgen ook geen snoepje voor het weggaan. Ik geef helemaal niets uit de hand. Maakt me dat dan een slechte en niet liefhebbende eigenaar?

Ja echt heel slecht.. Waarom heb jij een paard?! -:(-

Kom op zeg, ik reageerde vanuit mijn oogpunt/paard/ervaring, trek
het je niet zo aan. We proberen (jij en ik in ieder geval ;) ) zo goed
mogelijk voor onze paarden te zorgen en of dat nou met of
zonder snoepje voor het weggaan is ; who cares?

Maar er zullen jammer genoeg altijd mensen zijn die veel makkelijker zijn
en hun problemen bij iemand anders neerleggen.

Sterkte ts , Solo is echt een knapperd !

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 23:42

Vorige maand kreeg ik een mail, eindelijk, dat de eigenaar heel verdrietig was en dit paardje wil verkopen. Dus daarom laat hij niets van zich horen, heeft geen vragen niets.
Maar zo'n paard wil niemand, zeker nu niet met het overschot aan paarden, en om hem 'goed' te krijgen, oei, daar gaat heel veel tijd in zitten en het is ook maar de vraag of hij ooit....

Het is wat Cassidy zegt, naar het paard kijken, en luisteren naar zijn behoeften. Dit paard kun je niet zomaar aanraken, hij heeft zoveel angsten en daarom staat hij hier. Ik zou hen helpen, gratis en alleen de stalling en voer zou worden verrekend. Maar het gaat niet snel genoeg denk ik. Dit dier is beschadigd, mentaal beschadigd. Vrees dat er maar een koper is, en die denkt in kilo's.
Dus ik heb een aantal mogelijkheden gegeven, een ervan is afstand doen. En toen was het weer stil...

Want deze Solo doet het best goed en gaat vooruit, met hele kleine stapjes, hele kleine vorderingetjes en soms weer een paar stappen terug. Er zijn al veel mensen die meehelpen, belangeloos en tot nu toe is iedereen die hem ontmoet heeft flink onder de indruk. Wat mij toch wel goed doet, want dan ligt het dus niet alleen aan mij dat hij zo bang is. Ja ben ook maar een gewoon mens, doe mijn best maar kan niet toveren. Er zijn zo nu en dan mensen die ons helpen door iets met hem te doen, met kleine dingen die zo groots zijn. Hem benaderen is al heel moeilijk, maar dankzij die anderen krijgt dit paardje heel voorzichtig weer wat vertrouwen. Van mij mag hij voorlopig ook best blijven, zo lang als hij nodig heeft want verdorie wat is dit dier in de war en wat laat hij zien hoe graag hij wel wil.
Als we hem zouden 'overnemen' zou er ooit vast hier op bokt, of in mijn eigen netwerk ooit heus wel iemand te vinden zijn waar hij kan wonen. Iemand die van hem houdt, en hem de tijd geeft die hij nodig heeft en werkt aan de basis. Dan zou hij tot die tijd gewoon krijgen waar hij behoefte aan heeft, want dat heb ik hem beloofd...

Zo zou hij de gewone dingen leren, en leren dat mensen best leuk zijn. Halstertje om, niet wegrennen, niet bibberen, niet diep hijgen, niet meer met je ogen rollen en nog veel meer gedrag wat voor een deel is aangeboren door zijn gevoeligheid als gevoelige persoonlijkheid, maar voor het grootste deel veroorzaakt is door onbegrip. Met ander paarden gedraagt hij zich goed, alleen als hij mensen ziet is het mis.

Het is idd een knapperd, xApple, dat is hij zeker. Hoe bang hij ook is, hij doet zijn best om mensen geen pijn te doen. Dat is nobel en knap.
Maak ajb geen ruzie over hem, ik weet zeker dat het goed komt, allen weet ik niet wat 'goed' zal zijn.

Dank voor de lieve Pb's bokkers, en voor de (morele) steun, het is fijn om te weten dat Solo niet solo (meer) is maar inmiddels heel wat vriendjes en vriendinnetjes heeft die om hem geven. Om hem als paard.
Geloof ook dat er een (passend) dekentje gaat komen. Dat ontroert me wel, hulp kan uit onverwachtse hoek komen. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:58

Misschien gaat het langs me heen, maar heb je dan geen duidelijke afspraken gemaakt met de eigenaar toen hij in training kwam? Een tijdsschatting, verwachte betrokkenheid, prijzen etc? Wie is verantwoordelijk voor DA, hoefsmid, ontwormen, enten enz enz.
Was het doel sowieso om hem verkoop klaar te maken?
Ik mis een beetje het zakelijke aspect aangezien dat voor zover ik begrijp een dienst is die aanbiedt.

Een paard dat bij jouw in training gebracht is met als einddoel verkoop heeft sowieso niets meer aan zijn huidige baas, die rol kan de trainer overnemen.
Of was de bedoeling dat de eigenaar samen met paard in training zou gaan?

Van gebrek aan menselijke aandacht worden de meeste paarden (mits in groepshuisvesting) niet perse ongelukkig.

Edit: zie nu je post dat hij gratis in training stond.
Is het dan een kennis van je?

Gratis dingen aanbieden lokt wangedrag uit.
Hoe rot dit ook is, de wereld is geen eerlijke plek.

Ik hoop dat he toch nog een goede oplossing kan vinden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:04

Ik geloof dat ik die Solo erreg leuk vind! helaas heb ik al een paard. Maar misschien kunnen we hem eens laten zien in het topic voor mensen die nog een paard zoeken... Dat is in elk geval beter dan de handel in én misschien kun je via bokt een heel klein beetje inschatten waar het kind dan terecht gaat komen....

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:08

Ik hoop zo dat het goed komt met Solo. Hoe heet hij eigenlijk echt?

Zijn verhaal raakt me. Het is echt vreselijk om zo "achtergelaten" te zijn. Ik weet hoe dat voelt.
Ik zou hem graag wel willen helpen, daar zou ik alle tijd en liefde aan willen besteden.. Helaas terug naar de werkelijkheid.. die tijd heb ik helaas nu niet.
Het is echt een mooi paard en ik hoop dat hij later mentaal ook blij is.
En dat blijft toch wel mooi aan Solo dat hij mensen geen pijn doet. Waarschijnlijk weet hij dat hij bij jou in goede handen is en dat je hem helpt.
Hij mag heel blij zijn dat er iemand is zoals jij!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 00:15

Nee, Sizzle ik train niet, ik help en werk heel kleinschalig met paarden en mensen, en dat doe ik non profit zodat ik niet commercieel hoef te zijn/te denken maar me helemaal kan toewijden aan waar ik achter/voor sta. Afrekenen doe je met mijn man, want die betaalt hooi/stro/brok etc. niet met mij. Dit doe ik omdat ik me gespecialiseerd heb in paarden(gedrag) en echt iets goeds wil doen voor anderen zonder belachelijke prijzen te rekenen.
Mijn werk is mens en paard samen helpen, en de paarden zijn meestal het probleem niet.

Wat ik me niet had beseft is dat non profit ook opgevat kon worden als profiteren.
Dom van me om mensen te vertrouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:22

Aha, nu snap ik het al wat beter :j

Ik vind je inzet lovenswaardig, absoluut !
Helaas trek je daarmee inderdaad ook het rotste publiek.
De mensen die echt wat boor hun paard willen betekenen betalen je met alle liefde een vast bedrag (en geven soms zelfs nog ongevraagd meer uit waardering).
Dat hoeft echt niet schreeuwend duur te zijn. Maar jouw leven moet ook betaald worden daar is echt helemaal niets verkeerd aan.
Voorlopig hoop ik met je mee dat Solo een goed plekje vind, maar probeer misschien toch ook om er lering uit te halen en misschien voortaan een klein contractje te maken?
Het is erg genoeg dat het nodig is, maar helaas werkt het wel vaak zo.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 00:28

Regel 1 met paarden.. vertrouwen, respect en affectie.
Is dat, nee moet dat met mensen echt anders zijn?

Ga er weer een nachtje over slapen en de paardjes nog even hooi en water geven, het vriest hier. Zij kunnen er ook niks aan doen dat ze zijn wie ze zijn. Zij zijn gewoon 'zichzelf' en altijd goudeerlijk.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-12-12 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:30

oeoeoeoe ja naief van je dat vertrouwen... Zucht, erg hè dat het zo is.