tegen de deur trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charissa134

tegen de deur trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:32

sinds een maand of 3/4 schopt mijn paard con-stant tegen de deur als we bij stal zijn of af en toe langs lopen.
ik heb zowat alles al geprobeerd: negeren, straffen, aandacht geven niks helpt.
hij doet het waarschijnlijk omdat hij aandacht wil maar als we het negeren graaft hij zowat het beton uit de vloer en de splinters komen van de deur af..
iemand een iedee wat ik hier tegen kan doen? :)

Zilvermoon

Re: tegen de deur trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:36

Hoe lang staat ie per dag op stal? Merrie of hengst/ruin?

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:39

hij gaat ong verdeeld over de dag 5 uur naar buiten en t is een ruin :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:47

Kick chain.. Doet 1keer goed zeer en het is over. Aanmerkelijk minder erg dan straks kapotte pezen en gewrichten..

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:52

Vervelend gedrag. Vaak is het negeren het beste. Wanneer je een boze reactie geeft heeft je paard toch aandacht. Maar staat hij op een pensionstal? Want dan komen er ook mensen langs wanneer je er zelf niet bij bent. En die geven misschien wel aandacht, dus dan is jouw aanpak van te voren al mislukt.
Het is toch een kwestie van verveeld zijn, hij probeert je iets te vertellen. Een paard is geen dier om veel op stal te staan, soms moet het voor ons, mensen. Maar van nature is het geen staldier.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:02

Het komt misschien botter over dan ik het bedoel, maar ik zou niet het symptoom bestrijden (met een kick chain :n ) maar zoeken in de oorzaak: 5 uur naar buiten = 19 uur op stal, vind je dat zelf niet vrij veel? :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:32

Heel lastig. Ik heb maar één keer gehoord van een succesvolle methode om dit op te lossen. "t was ergens hier op bokt. er was een bokker die ook met dit probleem zat. Elke keer als haar paard tegen de deur begon te bonken liep ze vastberaden op de stal af, keek het paard aan en deed gewoon de bovendeur dicht. Het beest was de eerste paar keer zeer verbaast maar na een poosje had hij het grapje heel goed door. Bonken is buitengesloten worden, dus niet meer bonken. Maar zij had dus een dichte bovendeur, misschien kun je iets fabriceren om de stal af te sluiten....

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:37

Tja, het kan van alles zijn... Is er misschien een nieuw paard dat hij niet mag? Sommige paarden gaan daar raar van doen. Maar nee, je zei dat hij het alleen doet als je er bent. Misschien wil hij je gewoon iets duidelijk maken? Doet hij ook andere dingen om je aandacht te trekken? Misschien heeft hij ergens pijn en hoopt hij dat er wat aan gedaan wordt?

Maar ja, voor hetzelfde geld hoopt hij gewoon op meer snoepjes en appels. Heb je al mensen uit de omgeving gevraagd wat ze ervan vonden? Wij zitten hier ook maar ver van jou, achter onze computer.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 09:11

ik vind indd dat hij lang op stal staat maar ik kan er helaas niet veel aan doen, in de winter mogen ze hier alleen in een soort uitloop zodat je even de stal kunt doen.
ik heb al aan iedereen gevraagd en afgesproken dat als ik er ben ik hun paarden ook buiten zet en andersom.
maar er is er maar 1 en er zijn 25 paarden :(

tja de stal kan ik niet echt afsluiten want het is een box met tralies rondom, en een kick chain.. ik weet het ook niet hij kan dan niet meer gaan liggen s'nachts ofwel?
de mensen die in dezelfde gang staan hebben al vaker aangegeven dat het een oorverdovend lawaai is als ze naast mijn paard staan te poetsen ect.
de bak ligt achter de stallen en dus ook als er mensen aan het rijden zijn doet ie het en het echo't nogal dus daar schrikken de paarden er ook van..
het is erg lastig.. :\

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:15

Een rubber mat tegen de deur bevestigen zodat in ieder geval het geluid gedempt wordt en de impact van het schoppen minder is voor de deur en zijn benen.
Het naar buiten gaan heeft er weinig mee te maken, het is gewoon een zelf aangeleerd spelletje. Mijn ruin stond voorheen in de zomer 24/7 buiten en als hij dan even op stal stond en hij zag me lopen schopte hij nog steeds tegen de deur. Het heeft zo'n paard gewoon een keer iets opgeleverd wat hij leuk vond en ze leren sneller iets aan dan af. Het begint vaak met schrapen waarbij ze toevallig de deur raken, dat maakt herrie en iemand roept hee joh en dan begint het feest.
Kan je paard met zijn hoofd naar buiten door de deur? Want dan kan je dat evt dicht maken, als hij niet met zijn hoofd door de deur kan kan hij er al minder tegen aan staan roffelen.

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:23

WildWings schreef:
5 uur naar buiten = 19 uur op stal, vind je dat zelf niet vrij veel? :)

Hoezo is dat veel?
die van mij komt misschien nog niet eens 5 uur eruit & heeft nergens last van?
als k haar staldeur open laat staan blijft ze netjes staan?
als ze uurtje buiten heeft gestaan staat ze bij het hek te roepen en wachten tot ik haar kom halen?

Dit verschilt per paard, de ene heeft een grotere drang om naar buiten te gaan dan de andere.
Sommige paarden staan het liefst dag en nacht buiten, en andere juist niet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:27

Precies, als mijn paard voor de 3e x op een dag(heb fanatieke stalgenoten :D )uit zijn stal gehaald wordt om naar de paddock te gaan moeten ze hem er bijna naartoe sleuren, heeft ie niks geen zin in, zeker niet met slecht weer. Dan mag hij van mij lekker terug naar zijn riante warme stal hoor.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:46

WildWings schreef:
Het komt misschien botter over dan ik het bedoel, maar ik zou niet het symptoom bestrijden (met een kick chain :n ) maar zoeken in de oorzaak: 5 uur naar buiten = 19 uur op stal, vind je dat zelf niet vrij veel? :)

Hier moest ik ook aan denken. Het beestje wil gewoon naar buiten en heeft duidelijk niet genoeg aan maar 5 uurtjes. Symptoom bestrijding is eigenlijk het straffen van de natuurlijke behoeften van een paard en dat vind ik persoonlijk een vorm van mishandeling. Het schoppen tegen de deur is niet meer en niet minder dan "Eindelijk, daar zijn jullie, mag ik er alsjeblieft uit?".

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:48

xMEGAN___95 schreef:
WildWings schreef:
5 uur naar buiten = 19 uur op stal, vind je dat zelf niet vrij veel? :)

Hoezo is dat veel?
die van mij komt misschien nog niet eens 5 uur eruit & heeft nergens last van?
als k haar staldeur open laat staan blijft ze netjes staan?
als ze uurtje buiten heeft gestaan staat ze bij het hek te roepen en wachten tot ik haar kom halen?

Dit verschilt per paard, de ene heeft een grotere drang om naar buiten te gaan dan de andere.
Sommige paarden staan het liefst dag en nacht buiten, en andere juist niet.

Sommige paarden berusten in het feit dat ze het grootste deel van de dag opgesloten staan, maar kunnen op (langere) termijn wel lichamelijke klachten gaan ondervinden door opgekropte stress. Je hebt gelijk dat ieder paard anders is, maar voor het grootste gedeelte is het ook maar net wat ze door de mens opgelegd krijgen. Paarden hebben een groot "vergevingsvermogen". ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:51

Vala schreef:
Precies, als mijn paard voor de 3e x op een dag(heb fanatieke stalgenoten :D )uit zijn stal gehaald wordt om naar de paddock te gaan moeten ze hem er bijna naartoe sleuren, heeft ie niks geen zin in, zeker niet met slecht weer. Dan mag hij van mij lekker terug naar zijn riante warme stal hoor.

Staat hij dan alleen in de paddock of mag hij ook met een vriendje/vriendinnetje daar in staan? Sommige stallen willen dat laaste niet hebben, omdat ze bang zijn dat de paarden dan door hun spelgedrag iets kapot kunnen maken. Veel paarden moeten dan alleen staan en dat is inderdaad heel saai. Ook hangt het van de ruimte in de paddock af. Als ze - zoals ik bij sommige stallen zie - alleen maar stil kunnen staan, omdat de paddock niet veel groter is dan hun stal, dan snap ik dat ze er niet veel aan vinden. Een paddock moet toch minimaal de gelegenheid geven om een stukje te kunnen rennen, uitgebreid te kunnen rollen en "zoeken naar eten". ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:35

Mijn paard trapte ook erg in haar stal.
Bij haar was het voernijd en een dominantie probleem.
Eerst rubber matten opgehangen in de stal, om zichzelf wat te beschermen.
Hier staan ze alleen 's nachts binnen, dus dat trappen heeft niks te maken dat ze naar buiten willen.

Later is het tussenschot met haar buurvrouw helemaal opgehoogd zodat ze elkaar niet meer kunnen zien.
Mijn paard staat op een hoek dus aan 1 kant een buurvrouw.
Gelukkig zijn het buitenstallen met een luik, dus ze kan lekker naar buiten kijken en de andere paarden nog zien.
Maar sinds het tussenschot dicht is, is het trappen over. :)
En zij trapte echt hard, dikke achterbenen, kapotte hak, kapotte stal. :oo

Wat je ook nog kan proberen jouw paard op een andere plek te zetten, waar zo min mogelijk mensen langs komen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:41

Shenavallie schreef:
Vala schreef:

Staat hij dan alleen in de paddock of mag hij ook met een vriendje/vriendinnetje daar in staan? Sommige stallen willen dat laaste niet hebben, omdat ze bang zijn dat de paarden dan door hun spelgedrag iets kapot kunnen maken. Veel paarden moeten dan alleen staan en dat is inderdaad heel saai. Ook hangt het van de ruimte in de paddock af. Als ze - zoals ik bij sommige stallen zie - alleen maar stil kunnen staan, omdat de paddock niet veel groter is dan hun stal, dan snap ik dat ze er niet veel aan vinden. Een paddock moet toch minimaal de gelegenheid geven om een stukje te kunnen rennen, uitgebreid te kunnen rollen en "zoeken naar eten". ;)

Hij staat met 2 andere ruinen, ze spelen veel en hebben voldoende ruimte. maar als hij sóchtends 2 uur buiten geweest is met ze en s'middags ook nog eens 2 uur dan heeft hij het wel gezien hoor, als ik hem dan weer buiten wil zetten heeft ie er eigenlijk weinig zin meer in.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:55

Wat is een kick chain? Heb ik nou nog nooit van gehoord en ik zit toch echt pas een jaar of veertig in de paarden... :o?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:57

Heeft hij onbeperkt ruwvoer?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:09

Het is een manier van aandacht vragen.
Gewoon negeren. In de hoop dat hij/zij er op een gegeven moment mee ophoud omdat hij geen aandacht krijgt

Overigens kunnen ze makkelijk de wand nog raken als de deur dicht zit, ze trappen tenslotte naar voren.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:10

Die van mij doet het ook.
HIj doet het voor aandacht.

Hij kan met zijn hoofd uit zijn stal. Als ik dat leuk dicht doe, doet hij het niet.
Hij doet het al zo lang ik hem ken, 12 jaar. Tot nu toe nog nooit wat opgelopen. Paard is bijna 20.
Ik zou verder niks weten om het hem af te leren.

Kick chain ook nog nooit van gehoord.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:19

Kick chain is een band die je om de benen van het paard heendoet, naar gelang met welk been hij trapt, en daar hangt een ketting aan.
Sla zelf maar eens een dikke ketting tegen je scheen aan, dat doet zeer. Paard trapt, ketting zwaait en klapt tegen zn benen aan.

(Om nog maar te zwijgen aan de gevaren als het paard met het andere been op de ketting van het ene been gaat staan etc.)

Ja, het kan werken en een wond of kneuzing door de ketting is uiteindelijk makkelijker op te lossen dan artritis of zelfs loslaten van de hoefwand door het vele schoppen, maar dan denk ik..
Als je al dingen wilt oplossen met pijn inflicteren, Pawingbracelets eerst proberen, die lijken me een stuk vriendelijker en kunnen evengoed werken. (http://www.pawingbracelet.com/) Die lijken me ook eerder irritatie te geven dan echt pijn toe te dienen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:13

Kick chain, Idd, paard trapt doet zichzelf flink zeer, probeerd het nog een keer om zeker te weten waar het door komt doet zichzelf weer flink zeer en laat het vervolgens.. Zal zichzelf vervolgens niet meer kreupel schoppen/pezen en botten stukslaan etc. etc.
Even hard maar voorkomt veel ellende.
Bij chronische schoppers, ik zou wel echt al het andere eerst proberen, een erg effectieve oplossing ter voorkoming van ellende.

Pawing bracelet ken ik niet. Kun je me het principe uitleggen?

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:27

de paddock waar hij in staat is ong 40 meter lang en 20/25 m breed hij gaat altijd met zijn vriendje naar buiten die naast hem staat en ze spelen dan echt de hele tijd (achter elkaar aan rennen, steigeren, deken bijten, elkaar aanduwen, halster trekken ect) eigenlijk is hij constant bezig want hij krijgt s'ochtens tegen 7uur kuil gaat van 9 tot 11 naar buiten met hooi dan meestal rond 1uur weer eruit tot 3/4 uur daarna gaat hij op stal krijgt om 5 uur brokjes en om 6uur/half 7 ga ik rijden en dan staat hij meestal half 8/8uur weer ingepakt op stal krijgt hij hooi dus opzich kan hij zich niet heeel erg vervelen.. of vergis ik me daar in? :o

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:25

niemand verder nog tips? :)