Probleem: 2 paarden die niet meer zonder elkaar kunnen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mysecrets

Probleem: 2 paarden die niet meer zonder elkaar kunnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 11:49

Hoi bokkers,

Mijn merrie en de ruin van een vriendin zijn altijd al hecht geweest, maar sinds de verhuizing naar een nieuwe stal, draaien ze compleet door als ze elkaar ook maar een moment uit het oog verliezen.
Ze doen dit vooral als er een achterblijft in stal, ookal staan er nog andere paarden naast en tegenover.
Aan de hand zijn ze wel braaf, behalve als de ruin begint te hinniken, dan is mijn merrie weer afgeleid en krijgen we een concert van heen en weer gebrul.
Ik durf mijn merrie ook niet op stal te zetten en het haar uit te laten zoeken, ze draait compleet door, doet haar hoofd uit het luik en stijgert, met hoofdwonden tot gevolg (luik kan niet dicht) ze hinnikt verder weinig, te druk bezig met zichzelf en de ruin.
De ruin doet hetzelfde in stal, hij houdt wel zijn hoofd binnenboord en hinniken continu, waardoor mijn merrie ook onrustig wordt.
Het proberen in de bak of paddock is geen optie, mijn merrie springt er overheen, hoogte maakt hier in niet uit.

Ik ben radeloos, ik wil mijn merrie weer veel gaan rijden voor de wedstrijden, maar dit alles gaat niet. Dit speelt nu zo een 2 maanden en ik red dit niet alleen. Welke bokker heeft tips voor mij? Of weet iemand die ik kan inschakelen om ons te helpen met dit probleem? Bedankt voor het lezen!

Dees

Re: Probleem: 2 paarden die niet meer zonder elkaar kunnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:11

Gewoon meenemen naar de wedstrijd.
Op het moment dat ze nog wel roept om de ruin maar deze geen antwoord meer kan geven (afstand), dan gaat het heus over. En zodra ze aan het werk moet, wel even streng worden dat ze naar jou moet luisteren.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:12

dat probleem hebben wij gehad met de 2 ponies van mijn dochter. Het enige waardoor we dit hebben kunnen oplossen is door ze echt een paar weken helemaal te scheiden. we hebben de ruin tijdelijk op een andere stal gezet. Toen hij terugkwam niet meer naast de merrie in een box maar 3 boxen er tussen en zeker een half jaar niet meer samen op de wei, op buitenrit of rijden in dezelfde bak.
Heel lastig, maar het was daarna wel opgelost. Ze staan nu weer samen op de wei en kunnen met maar ook zonder elkaar op stap.

Succes

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:44

Ik ben het eens met bovenstaande, hoewel het wel een erg vervelend probleem is.
Mja regelmatig uit elkaar halen, onafhankelijk van elkaar gaan rijden en als het echt nodig is inderdaad zoals esje01 zegt een flinke periode echt uit elkaar halen.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 13:59

Bedankt voor de reacties. Helaas gaat dit bovenstaande allemaal niet zo makkelijk.

Hier in de buurt een stal vinden wat aan de eisen voldoet, is eigenlijk niet te doen, paarden staan dan veel binnen, of maar 1 uurtje naar buiten.

Op wedstrijd gaan met de mijnes die al niet de makkelijkste is met laden en al helemaal niet als er een ruin staat te bleren naar haar, dan is het al helemaal onbegonnen werk.

Ik ga ondertussen verder zoeken, misschien iemand die ons kan helpen, professional oid.

Bedankt!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:02

DIM je DIP :D
Denk In Mogelijkheden in plaats van Denk In Problemen.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:06

Haha Dees, dat doe ik zeker, maar ik vind het niet eerlijk om paard continu in stal te hebben...

Ik moet zeggen dat ik er aan begin te wennen, maar ik zou zo graag weer op wedstrijd en springles enz. willen. Het is gewoon ff lastig, ik vind de optie uit elkaar halen namelijk erg goed, maar wel naar een stal waarop een van de 2 paarden niet hoeft in te leveren qua buiten staan.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:07

Op de trailer zetten en gewoon gaan. Dit is echt ongezond.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:10

Inderdaad gewoon uit elkaar halen die twee. Kan je niet ergens anders in een bak gaan rijden? Dat je daar een aantal keer met de trailer heen gaat en daar gaat rijden. Dan zijn ze in ieder geval een tijdje uit elkaar en kan jij rijden zonder dat jouw merrie die ruin hoort. Waarschijnlijk zal ze dan neit meer lastig zijn als ze de ruin niet constant hoort.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:12

Het gebrul negeren. De merrie doet ook debiel als ik mijn ruintje op laad voor wedstrijd. Ze wordt vanzelf wel een keer moe. :+
En beide weten dat als ik langs ze sta, ik geen flauwekul wil. Dus die wat geladen wordt bergt zich sowieso.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:21

Het klinkt allemaal zo gemakkelijk als jullie het typen, was dat maar zo.

Ik wil even duidelijk maken dat mijn merrie zeer goed is opgevoed en er aan de hand dus absoluut geen tijd voor geklier is, ze luisterd prima.

Trailerladen vind ik een ander geval, betreft hier een merrie met een trauma, (ze neemt mij absoluut niet in de maling, er is in het verleden iets gebeurd!!!!) dus zo makkelijk gaat dat helaas niet. Het laden moet nog veel meer geoefend worden, voordat dit vlekkenloos gaat, als dat goed ging was de optie ergens anders rijden enz. een stuk makkelijker.

Nogmaals ik wil alle opties aangrijpen, maar ik wil geen stukke paarden.

Voor een andere stal wordt gekeken, was mijn eigen idee ook al een tijdje, maar het is hier niet te vinden, dat vind ik de meest mooie oplossing, merrie uit haar vertrouwde omgeving, zonder de ruin, niks meer aan de hand, mijn merrie is nog al van uit het oog uit het hart namelijk.

Char_elle: dat is een optie idd, zou ik ook graag willen, als het laden beter gaat zal ik dit ook zeker doen.

Malih: Ongezond, ik weet niet of ik het zo moet noemen, het is een samenloop van omstandigheden. Natuurlijk is het niet gewoon, ik probeer het natuurlijk ook om ze uit elkaar te krijgen, maar waar moet ik naar toe, als hier geen stallen vrij zijn waar ze overdag naar buiten kunnen.

Ayasha: het gebrul wordt absoluut genegeerd, wat doet jou merrie dan? Springt die ook overal overheen? Hoe heb jij dit opgelost?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:22

Sorry, ik snap dat het een groot probleem is, maar opmerkingen als gewoon uit elkaar halen vind ik gewoon zo ongevoelig. Net als mensen kunnen paarden ook hartvrienden krijgen (ook al kan je het niet zo noemen, maar ze horen gewoon bij elkaar). Naar mijn weten ga je ook niet je kindje die helemaal dol op een ander kindje is elkaar maanden niet meer laten zien...

Voor het oplossen van het probleem, mijn paardje heeft dat in minder erge maten, hij gaat niet flippen als ik hem uit zijn wei haal, maar in het begin wel erg hard hinniken. Ik denk dat het beste is wat je kan doen, om steeds de merrie of ruin een paar minuten uit het zicht van de te halen, en ze dan weer bij elkaar brengen, en dit steeds langer doen (kleine ritten met de trailer of aan de hand). Zodat ze leren dat het normaal is dat ze soms uit elkaar gaan, maar ze snel weer bij elkaar komen. Hinniken gegarandeerd, negeren, maar snel ook weer terug brengen naar de wei.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:26

DeSprinkhaan: Daar heb je gelijk in, ze zijn zeer aan elkaar gehecht. Mijn merrie heeft een shocktoestand gehad door een penicilline shot, toen ze weer even stond terwijl ze nog in shock was, tikte de ruin haar aan en zo konden wij in de buurt komen voor het tegengif, sindsdien zijn ze zo close.

Wat je zegt doen we idd ook, dat gaat erg goed, het enige wat dus niet gaat is er 1 in de paddock, wei, bak of stal te laten... Dat is het probleem, aan de hand is er niets aan de hand hoe ver je ook van elkaar af bent, nou weet ik niet hoe de ruin dan is maar dan spreek ik dus over mijn merrie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:28

DeSprinkhaan is helemaal prima dat ze vriendjes zijn maar een uurtje zonder elkaar moet gewoon kunnen. Punt uit.
En da's een kwestie van wennen, niet meer of minder.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:29

Meestal helpt het ook om te wisselen van stal, ze te scheiden en bij andere paarden in te zetten zodat ze niet gehecht aan een paard raken maar met meerdere paarden samen staan dan gaat het meestal ook wel beter.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:31

Laurabyoux schreef:
Wat je zegt doen we idd ook, dat gaat erg goed, het enige wat dus niet gaat is er 1 in de paddock, wei, bak of stal te laten... Dat is het probleem, aan de hand is er niets aan de hand hoe ver je ook van elkaar af bent, nou weet ik niet hoe de ruin dan is maar dan spreek ik dus over mijn merrie.

Ik snap dit niet helemaal... kan je het misschien opnieuw uitleggen... wanneer doen ze moeilijk, wanneer niet?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:31

Ilsaaaa: dat klopt idd, maar hier in de haarlemmermeer zijn maar weinig stallen waar je paard iig 4 uur buiten komt in de winter, meestal staan ze binnen of krijgen ze te weinig hooi of zijn de stallen niet veilig, ik heb ondertussen bijna alle stallen wel bezocht... Maar dat is idd de beste optie, heb 1 stal gevonden en daar sta ik op de wachtlijst.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:34

DeSprinkhaan schreef:
Laurabyoux schreef:

Ik snap dit niet helemaal... kan je het misschien opnieuw uitleggen... wanneer doen ze moeilijk, wanneer niet?

Mijn paard (de merrie) is goed opgevoed, dus aan de hand steeds stukjes uit elkaar halen of uit het zicht, gaat prima, ook al doe je dit een uur... Het is meer puur als ze ergens los staan, dus in de bak, paddock of stal, dan gaan ze compleet uit hun dak (mijn merrie dus alleen als de ruin hinnikt, hinnikt hij niet, is er niks aan de hand en de ruin zodra de merrie al uit zicht is). Aan de hand is mijn merrie dus braaf, ook zonder de ruin in de buurt. Hoe de ruin is aan de hand, weet ik niet, want hij is van een vriendin van mij. Zo iets duidelijker?

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:36

Oei dit is een heel lastig probleem. Ik ken dit en weet dat dit nooit zomaar is opgelost. Inderdaad af en toe bij een ander paard zetten zodat ze hier ook steun bij kan zoeken. Dan zal ze zich niet meer alleen op het paard dat weg is focussen.
Verder langzaam afbouwen, iedere dag een kwartiertje langer zonder elkaar, ik snap dat dit heel moeilijk is maar hoe langer je wacht hoe groter het probleem wordt.
Desnoods (als je hier de mogelijkheid toe hebt) allebei in een ander koppel zetten, zo komen ze even in een andere omgeving en kunnen uitvinden dat ze ook onafhankelijk van elkaar kunnen leven.
Verder wel proberen toch weg te blijven gaan, hoe cru dit ook klinkt, ze wennen er na een tijdje vanzelf aan.

Ik wens je heel veel succes!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:37

Ayasha schreef:
DeSprinkhaan is helemaal prima dat ze vriendjes zijn maar een uurtje zonder elkaar moet gewoon kunnen. Punt uit.

Ik zeg ook niet dat ze altijd bij elkaar moeten blijven, maar reacties als "op de trailer zetten en gewoon gaan. dit is echt ongezond" vind ik een beetje bot, al dat niet respectloos voor het paard.
Je moet ze duidelijk maken dat ook al ga je uit elkaar, je komt weer bijelkaar. Dit heb ik met mijn paardje gedaan die ook erg aanhankelijk van de ezeltjes werd, en nu is hij alleen een beetje nerveus bij het weggaan, maar daarna is het helemaal goed

Laurabyoux: waarom laat je ze dan niet bij elkaar? Want dat maakt toch niet uit, of kan dat niet op de plek waar ze nu staan?

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:39

En kun je niet gaan met haar gaan rijden met een ander paard, een paard waar ze wat steun bij kan zoeken, en dan vaker met het zelfde paard en het zelfde met de ruin doen, misschien dat ze dan langzaam loskoppelen?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:45

hier mijn 2 merries, de ene kan nog wel zonder de ander, maar andersom is het drama.

mijn jonge merrie heeft in der jonge jaren een hoop moeten doorstaan, is vaak verhuisd en kon zich nergens aan hechten, want na even moest ze de laan weer uit.
toen ik der heb gekocht is ze bij mijn oudere merrie komen te staan, maar die kon der niet luchten of zien.
totdat ze met ze 2e verhuisde naar een nieuwe stal, ze kwamen letterlijk over de staldeur, als ze niet bij elkaar mogten staan.
in het land de eerste tijd moest ik ze aldoor samen mee nemen, 1tje longeren de ander los in de bak erbij.
inmiddels gaat het in het land redelijk goed ze staan in een groep van 16 en daar is mijn ruin bijgekomen waar ze dus ook behoorlijk close mee zijn, dus als ik er 1tje mee neem kleeft de ander gewoon vast aan de ruin.

echter op stal kan ik nog steeds de jonge merrie niet alleen zetten of laten staan zonder de oudere merrie, want ze komt letterlijk over de staldeur heen (heeft ze ook echt gedaan totdat ze bij die ander is)
andersom is het geen probleem meer, het is nu zo'n 2jaar en word stukje bij beetje beter, de aanhouder wint.

echt uit elkaar halen had bij mij geen zin, jonge paard kwam zelfs het land uit achter de trailer aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:48

DeSprinkhaan schreef:
Ayasha schreef:

Ik zeg ook niet dat ze altijd bij elkaar moeten blijven, maar reacties als "op de trailer zetten en gewoon gaan. dit is echt ongezond" vind ik een beetje bot, al dat niet respectloos voor het paard.
Je moet ze duidelijk maken dat ook al ga je uit elkaar, je komt weer bijelkaar. Dit heb ik met mijn paardje gedaan die ook erg aanhankelijk van de ezeltjes werd, en nu is hij alleen een beetje nerveus bij het weggaan, maar daarna is het helemaal goed

Laurabyoux: waarom laat je ze dan niet bij elkaar? Want dat maakt toch niet uit, of kan dat niet op de plek waar ze nu staan?

En hoe doe je dat? Ga je een gesprek met ze aan om het ze uit te leggen?
Nee je laad ze op, gaat doen wat je moet doen, laad ze weer af en gooit ze weer bij elkaar en je herhaalt dat zodat ze het leren. Hoe meer tamtam jij maakt om het "scheiden" hoe meer het paard zal flippen want als baasje ook al zo onzeker wordt er van is er vast reden om te flippen!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:54

Ik bedoel in het begin ze maar heel kort uit elkaar halen, zo'n 5 minuten, en ze dan weer bij elkaar zetten. Zodra de die vijf minuten kalm blijven (want na een tijdje merken ze dat ze snel weer terug bij elkaar zijn, en wachten ze geduldig af), verleng je het naar 10 minuten, dan naar 15 minuten, ect.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:02

Kijk, ik ben dus niet de enige met dit probleem. Ik vind de tips die nu gegeven worden ook een stuk duidelijker.

Ilsaaaa: rijden met een ander paard, dat gaat dus niet omdat er dan eentje in stal moet blijven staan. Ze heeft ook geen steun aan de andere paarden omdat er vaste groepjes van 2 zijn en de rest dus niet bij elkaar komt.

Tessa Ugo: helaas gaat in een ander koppel zetten niet, de enige optie die ik nu zie is dus een paard verhuizen.

Luf midnight: Mijn merrie is ook half over de staldeur geklommen, met flinke hoofdwonden... Dat risico wil ik dus niet meer nemen, ik vind dat namelijk ongezonder dan 2 paarden die kleven. Vervelend is dat he? Bij jou is het dus pas na 2 jaar over gegaan? of begrijp ik dat verkeerd?

Ayasha: je laatste reactie is die voor mij bedoeld of voor desprinkhaan? Als ie voor mij is bedoeld: ik ben niet onzeker, ik wil op mijn doel af, maar wel hele paarden in plaats van stukke paarden. Als ie tegen desprinkhaan is: heb ik niets gezegd.

Desprinkhaan: het laatste wat je zegt heb ik gedaan, dat gaat aan de hand prima, op stal dus niet, als ik er voor zou kunnen zorgen dat het hoofdluik dicht gaat, kan ik het proberen, ben te bang dat ze er door heen gaat, maar ik zou niet weten hoe ik dat luik dicht krijg.