"geef m maar een snoepje"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

"geef m maar een snoepje"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:14

Dit lees ik steeds vaker op bokt.

Vraag:
"mijn paard durft niet langs een waterplas"

Antwoord:
"Ga dit met veel geduld oefenen, en als hij er langs gaat geef je hem een snoepje"

Vraag: "Mijn paard vind de scheermachine eng"

Antwoord: "zet de scheermachine aan en geef hem ondertussen snoepjes"

Vraag: "Mijn paard springt zijn wissels slecht"

Antwoord: "als ie het een keer wel doet, geef m een snoepje"

Ik ben hier echt helemaal flabbergasted (spelling :?) van, wat is dit voor nieuwe trend? Of is bokt nu echt aan het verzanden in een pennyforum?

Anoniem

Re: "geef m maar een snoepje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:16

Sommige paarden reageren soms beter op snoepjes dan op verbale beloningen. Ik zie je probleem niet echt?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:16

Ik geef ze ook snoepjes. Daar beloon ik mee

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:17

Ach ja, als het werkt....
Ik werk in de omgang ook met snoepjes. Met rijden niet hoor. :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:17

Hier krijgen ze geen snoepjes.
Voor je het weet heb je een stel verwende knollen die continu vies lopen te doen voor een snoepje.

Ze hebben bang?
Prima maar ik ben leider dus ze zullen het toch moeten...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:18

Hmmm, hoe krijg je het voor elkaar om je paard na een galopswissel een snoepje te geven? :')

Ik geef mijn paard ook geen snoepjes direct na het goed uitvoeren van een opdracht.
Tijdens een buitenrit in een pauze en na het rijden. Voor de rest niet.

Maar ik snap het probleem ook niet helemaal?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:18

En het probleem is??? Ken veel zeer ervaren en kundige ruiters en trainers die snoepjes gebruiken. Piet Bakker maakt er bv gebruik van. Marijke de Jong ook. Philippe Karl doet het ook wel. Parelli maakt er bij bepaalde paarden gebruik van. Kan nog wel even doorgaan.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:19

Als ik aan het rijden ben geef ik geen snoepje, na het rijden wel. Ik vind het ook belachelijk om bij elk ding dat het paard goed heeft gedaan een snoepje te geven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:19

tessyke schreef:
Voor je het weet heb je een stel verwende knollen die continu vies lopen te doen voor een snoepje.

...

Onzin. Een goed opgevoed paard wat bij bepaalde prestatie een snoepje krijgt gaat echt niet vies doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:20

Beloning is toch niet of snoep of verbaal? Zit nog een heel groot gebied tussen. Wat is er mis met snoepjes? Ik draai het om: Wat is er mis met een schouderklopje? Een kriebel in de manen? Een geruststellend woord?

Het probleem is ook niet het snoepje an sich, maar de manier waarop het geroepen wordt.

Liljebo: Ik weet dat jij je bezig houdt met oa clickertraing. Dat vind ik wel even wat anders dan er maar te pas en te onpas een snoepje in gooien

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:20

Ik ben al een hele poos geen Penny meer, maar de shet belonen met snoepjes, of liever gezegd biksjes, dat doe ik ook. Niet voor elke scheet, maar als ze iets nieuws moet leren, zoals de slijpschijf van de hoefsmid laatst.
Als ze het gewoon is, is het afgelopen. Ze weet ook dondersgoed dat er gewerkt moet worden voor de beloning, dus zeuren of bijten doet ze ook niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:23

liljebo schreef:
tessyke schreef:

...

Onzin. Een goed opgevoed paard wat bij bepaalde prestatie een snoepje krijgt gaat echt niet vies doen.

Precies. Voerbeleefdheid is gewoon iets dat je kunt aanleren. Tenminste, als dat nodig is. De merrie van mijn vriendin die ik nu nog rij, trekt altijd een MEGA leuk hoofd als er snoepjes in de buurt zijn, maar ze zal nooit in zakken wroeten of vervelend worden. Bij haar hoeft die beleefdheid dus niet.

Ik leerde die van mij (groen uit de wei, vrij doordrammend) vanalles met snoepjes, van halster aandoen tot weet ik veel wat. Maar ik heb wel als eerste zo'n beetje de beleefdheid aangeleerd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:24

Met snoepjes belonen is een typisch menselijke handeling. Ik zie dus wel het punt van Stef en ik ben met haar eens dat het allemaal een beetje doorschiet. Paarden belonen elkaar ook niet met voedsel - ze belonen elkaar met het wegnemen van druk. Dat 'concept' snappen de meeste mensen niet zo goed .
Als je dan toch wil belonen is een 'kriebeltje' ( denk aan het sociale vriendschapsgedrag van een paard) ruim voldoende.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:24

bij mij krijgen ze aai over de hals en als echt iets groots is dan krijgen ze wortel stukje of appel wel na rijden altijd wortel

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:25

Ik geef mijn jonge paarden bij t opstappen ook een snoepje, blijven ze braaf staan en als ik afstap weer als beloning.... verder ben ik niet zo snoepgeverig...

Goed gedrag mag je toch belonen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:26

Als je de merrie die ik hierboven noemde de keus geeft tussen een kriebel en een snoepje dan weet ik toch wel wat ze kiest :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:28

Tuurlijk heb je paarden die er niet lastig van worden maar hoevaak hoor en zie je niet zulke gevallen?
Ik heb al meermaals paarden in training gehad waar de eigenaar niet bovenstond en paardlief alles met snoepjes liet doen.
Nou dat zijn behoorlijke lastpakken in het begin hoor :n

Hier worden ze beloond met kriebels op hun favoriete plaatsjes.
Mijn mijn merries is dat aan de staart, bij de hengst aan de borstkas en de ezel vindt alles prima.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:28

Tja het is makkelijk om te belonen met snoep en lekkere dingen, je kan hem ook belonen met ontspanning.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:32

Ik ben ook absoluut tegen het geven van snoepjes. Ik beloon mijn paard dmv mijn stem of door hem een klopje te geven.
Ik heb dus een goed opgevoed paard, die doordat anderen hem dus wel eens een snoepje geven, af en toe graag wil bedelen tot zelfs aan mijn jaszakken trekken enzo. Daar heb ik dus een grote hekel aan en dat mag hij van mij niet. Maar hoe kan ik hem daarvoor straffen als anderen hem op die manier 'verpesten' door hem wel wat te geven?!
Wat is er mis met een 'braaf' of 'goed zo' op een geruststellende manier? Dat doe ik in de omgang en ook als ik er opzit en er is er nog geen ene geweest die daar niet op reageerde (mits je consequent blijft).

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:32

Als je iets concreet hebt om te belonen vind ik niks mis met een snoepje. Neem het voorbeeld van de plas. Een paard zou van mij geen snoepje krijgen om langs de plas te lopen, het is voor een paard ruim te interpreteren wat ie dan eigenlijk goed gedaan heeft. Sta je echter met je paard in de plas dan heb je iets concreet. Het paard staat letterlijk in de situatie waar ie bang van was. Als je op dat moment een snoepje geeft is de kans groter dat paard de link legt tussen de beloning en wat ie gedaan heeft.
Echter heb ik nooit koekjes bij, die liggen in de zadelkamer. Dus meestal behelp ik me gewoon met verbaal belonen of een goede aai.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:35

Belonen met snoepjes is helemaal niet verkeerd, als je maar goed beloont. Daarbij, als jouw paard vervelend naar jouw toe wordt van snoep, zit er duidelijk iets niet goed in de verhouding tussen paard en ruiter voedernijd daar buiten gelaten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:36

No way, geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om snoepjes te geven, in ieder geval niet zomaar bij ieder dingetje wat hij goed doet. Ik heb zo'n etterstraal die na 2x een snoepje eist en dan wordt hij happerig en vervelend opdringerig. Hij was behoorlijk 'verziekt' door het toestoppen van pepermuntjes door anderen, maar gelukkig weet hij dat hij bij mij niet hoeft te proberen te bedelen.
Een aai en 'braaf' moet maar genoeg zijn.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:39

als ze braaf zijn krijgen ze een kriebel over de hals en soms zeg ik daar "braaf" of "goed zo" bij. maar voer? nee nooit! mijn paarden krijgen nooit uit de hand eten. zo mag ook niemand anders mijn paarden uit de hand voeren. als ze eten krijgen is dat op de grond of in de voerbak. maar ook zeker niet als beloning. als je even niet helemaal bij de les bent en je voert op het verkeerde moment dan krijg je daar alleen maar meer problemen mee. om het risico van verwende, drammerige paarden te voorkomen voer ik niet uit de hand.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:43

Snoepjes? mijn paard kent ze niet eens.. Als ze iets eng of moeilijk vind beloon ik tijdens het rijden met ontspanning (even lange teugel of een rondje volle galop omdat ze dat leuk vind). en aan de hand altijd met een klopje, aai en lieve woordjes.

Paarden kunnen zo ongelovelijk opdringerig en zelfs gevaarlijk -Ja! echt! Gevaarlijk- worden van snoep. Iedereen zijn eigen ding maar de mijne krijgt absoluut niks anders te eten dan z'n normale voer. :o

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:48

Jannepauli schreef:
Met snoepjes belonen is een typisch menselijke handeling. Ik zie dus wel het punt van Stef en ik ben met haar eens dat het allemaal een beetje doorschiet. Paarden belonen elkaar ook niet met voedsel - ze belonen elkaar met het wegnemen van druk. Dat 'concept' snappen de meeste mensen niet zo goed .
Als je dan toch wil belonen is een 'kriebeltje' ( denk aan het sociale vriendschapsgedrag van een paard) ruim voldoende.

Niet alleen omdat ze die handeling moeilijk uit kunnen voeren, maar ook omdat ze het liever zelf houden. Eten is namelijk overleven bij dieren.
Juist met dat gegeven kun je goed aan het werk. Eten is overleven, dus krijgen ze eten van jou dan is de kans om te overleven groter en daarmee de bereidheid om wat voor je te doen.

Waarom geen voedselbeloning als je er zoveel mee kunt bereiken. Ik denk dat je jezelf tekort doet als je er geen gebruik van maakt.
Ik werk met clicker en op een click volgt voedselbeloning. Ik ben er 100% van overtuigd dat mijn haflinger veel meer doet voor een stukje wortel dan voor een kriebel tussen de manenkam.
Na twee clicken weet ze vaak al wat er van haar wordt verwacht. Natuurlijk voert ze dat niet direct 100% goed uit, maar het begin is er dan al. Dat had ik met click + kriebeltje niet voor elkaar gekregen.

Daarnaast is het wel de bedoeling dat je een voedselbeloning afbouwt als ze het geleerde onder de knie hebben. Dan wordt het af en toe nog als gokkasteffect gebruikt. Bij een nieuwe oefening echter wordt het weer volop gebruikt.

Ik kon bij mijn paardje beslist niet aan de oren komen, laat staan knippen. Na dit met een clicker aan te hebben geleerd, vindt ze het nu juist leuk als er oren geknipt worden, want ze weet dat ze een beloning kan ontvangen. Ze staat keurig stil en doet zelfs haar hoofd haar beneden zodat ik er goed bij kan.
Ik vind dat toch veel plezieriger aanleren, dan wat ik wel eens gezien heb met een theekdoek over de ogen en vast gemaakt aan het halster. Er mocht bij dat paard ook niet aan de oren gekomen worden, helaas pindakaas voor het paard, dan die theedoek maar en zorgen dat je er erg hulpeloos bij staat.
Daar heb ik dan weer problemen mee.

Ik gebruik geen clicker + voedselbeloningen tijdens het rijden, niet omdat ik daar tegen ben, maar omdat ik daar niet handig genoeg mee ben. Clicker in je hand samen met teugels en worteltjes uit je zak halen met handschoenen aan.... dat lukt me niet.