Jannepauli schreef:Met snoepjes belonen is een typisch menselijke handeling. Ik zie dus wel het punt van Stef en ik ben met haar eens dat het allemaal een beetje doorschiet. Paarden belonen elkaar ook niet met voedsel - ze belonen elkaar met het wegnemen van druk. Dat 'concept' snappen de meeste mensen niet zo goed .
Als je dan toch wil belonen is een 'kriebeltje' ( denk aan het sociale vriendschapsgedrag van een paard) ruim voldoende.
Niet alleen omdat ze die handeling moeilijk uit kunnen voeren, maar ook omdat ze het liever zelf houden. Eten is namelijk overleven bij dieren.
Juist met dat gegeven kun je goed aan het werk. Eten is overleven, dus krijgen ze eten van jou dan is de kans om te overleven groter en daarmee de bereidheid om wat voor je te doen.
Waarom geen voedselbeloning als je er zoveel mee kunt bereiken. Ik denk dat je jezelf tekort doet als je er geen gebruik van maakt.
Ik werk met clicker en op een click volgt voedselbeloning. Ik ben er 100% van overtuigd dat mijn haflinger veel meer doet voor een stukje wortel dan voor een kriebel tussen de manenkam.
Na twee clicken weet ze vaak al wat er van haar wordt verwacht. Natuurlijk voert ze dat niet direct 100% goed uit, maar het begin is er dan al. Dat had ik met click + kriebeltje niet voor elkaar gekregen.
Daarnaast is het wel de bedoeling dat je een voedselbeloning afbouwt als ze het geleerde onder de knie hebben. Dan wordt het af en toe nog als gokkasteffect gebruikt. Bij een nieuwe oefening echter wordt het weer volop gebruikt.
Ik kon bij mijn paardje beslist niet aan de oren komen, laat staan knippen. Na dit met een clicker aan te hebben geleerd, vindt ze het nu juist leuk als er oren geknipt worden, want ze weet dat ze een beloning kan ontvangen. Ze staat keurig stil en doet zelfs haar hoofd haar beneden zodat ik er goed bij kan.
Ik vind dat toch veel plezieriger aanleren, dan wat ik wel eens gezien heb met een theekdoek over de ogen en vast gemaakt aan het halster. Er mocht bij dat paard ook niet aan de oren gekomen worden, helaas pindakaas voor het paard, dan die theedoek maar en zorgen dat je er erg hulpeloos bij staat.
Daar heb ik dan weer problemen mee.
Ik gebruik geen clicker + voedselbeloningen tijdens het rijden, niet omdat ik daar tegen ben, maar omdat ik daar niet handig genoeg mee ben. Clicker in je hand samen met teugels en worteltjes uit je zak halen met handschoenen aan.... dat lukt me niet.