Verschillende haarwervels op hoofd = intelligent paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Verschillende haarwervels op hoofd = intelligent paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 22:33

Iemand vertelde met onlangs het volgende:
een paard dat verschillende haarwervels op het hoofd heeft, zou meer dan gemiddeld intelligent zijn.
Eén en ander zou te maken hebben met het sluiten van de fontanellen van het veulen in de baarmoeder.
Kan iemand dit meer duiden voor mij? of een link bezorgen naar een wetenschappelijk artikel hierover?

amyz

Re: Verschillende haarwervels op hoofd = intelligent paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:34

Ik lees even mee! Ontdekte gisteren dat mijn nieuwe aanwinst 2 kruinen heeft, dus ben heel benieuwd, heb inderdaad ook wel eens zoiets gehoord/gelezen :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:41

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:23

Ik heb altijd gehoord dat paarden met meerdere kruinen moeilijk zijn en hoe meer hoe moeilijker. Kan natuurlijk ook te maken hebben met intelligent maar daar geloof ik niet zo in die van mij is gewoon ontzettend lomp. Zal vast wel een verklaring voor zijn ben wel benieuwd overigens wie er met die verklaring komt.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:26

Tigra_ schreef:
Ik heb altijd gehoord dat paarden met meerdere kruinen moeilijk zijn en hoe meer hoe moeilijker. Kan natuurlijk ook te maken hebben met intelligent maar daar geloof ik niet zo in die van mij is gewoon ontzettend lomp. Zal vast wel een verklaring voor zijn ben wel benieuwd overigens wie er met die verklaring komt.

dat dacht ik ook ja.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:28

volgens mij zijn er wel mensen op bokt die karakter analyses doen bij paarden, ook gebaseerd op onder andere de kruinen. De meesten halen die wijsheid uit een boek van Linda Tellington Jones "de persoonlijkheid van uw paard"geloof ik, ik heb dat boek ook.

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:51

Ik ben hier ook benieuwd naar, mijn paard heeft bv aan beide kanten een kruin op zijn slaap. (Nooit eerder gezien bij een paard..) En sowieso veel kruinen over zijn lichaam!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:10

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:22

Wie zegt dat ik er in geloof? Ben alleen wel benieuwd wat er allemaal over gezegt word.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:30

Hm, zég ik dat jij er in gelooft?
De link boven mijn post is naar een web site waar iemand haar diensten aanbiedt; paardenkarakter analyses te maken op grond van dergelijke koffiedikkijkerij. Er zullen dus mensen in geloven, daar verbaas ik me over (zou ik eigenlijk niet moeten doen, er zijn écht geen grenzen in wat voor idiote dingen mensen bereid zijn te geloven...).

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:34

Oke dan heb ik niks gezegt! Ben het wel redelijk met je eens, tegenwoordig word overal wat achter gezocht.. De raarste dingen. Maar goed daar gaat dit topic niet over dus ga ik verder niet op in :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:38

Nou nou er hoeft toch niet gelijk weer iemand de sfeer te verpesten van zo'n topic?

Maar ik vind het maar een raar idee dat het zou uitmaken aan de kruinen (zo heet dat toch?)
Bij mensen ligt het toch ook niet aan het haar of de kleur? (En dit zeg ik niet omdat ik blond ben hoor :D ) .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 07:16

Kuggur schreef:
Er zijn blijkbaar echt geen grenzen aan de goedgelovigheid.
Serieus, wie gelooft dit soort nonsens...?

ik :D

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 07:32

Ik heb een kijkje genomen op de karakteranalyses.nl en heb er een heel wazig gevoel bij. Het staat bol van de aannames en niet onderbouwde conclusies. Ik mis de wetenschappelijke onderbouwing, de onderzoeks- en analysemethoden. Ik mis een onderzoek naar andere invloeden op het karakter. Wat denk je van opvoeding, leefomstandigheden, ervaringen, voeding noem maar op. Heeft ze deze meegenomen in het onderzoek? Wat zijn biologische invloeden, hoe leren paarden? Allemaal vragen die in mij opkomen, en waar ik eerst voor mezelf antwoord op zou willen voor ik hierin zou kunnen geloven.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:13

Het lijkt mij toch dat omgeving, opvoeding etc invloed hebben op het gedrag, niet op het karakter. :)

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 13:06

how how how! Ik vraag toch ook naar een wetenschappelijke verklaring mensen!
Ieder gelooft wat hij/zij wilt, ik ben ook niet zo van de 'karakteranalyse', maar vergeet niet dat er een aantal volkswijsheden uit het verleden, achteraf gestaafd zijn met wetenschappelijk bewijs!
Wie weet is er inderdaad iemand hier die dit forum leest en weet heeft van een wetesnchappelijk onderzoek/artikel hierover? Waarom niet, daarvoor mag dit forum toch gebruikt worden?

Ik heb het trouwens over intelligentie. Ik denk dus aan paarden die bv. meedenken op de hindernis tijdens een eventing, snel nieuwe dingen leren, ...
Karakter en gedrag zijn inderdaad deels gevormd door omgang en opvoeding.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:15

ik denk vrees dat de kans op een god gefundeerd onderzoek klein is, want ontdekken of meer of minder kruinen invloed heeft op de intelligentie of het karakter, levert immers geen medische en economische voordelen op.
Dit betekent dat je bent aangewezen op "ervaringsdeskundigen".

ik geloof best wel dat enig verband kan zijn, alleen niet dat het werkelijk zwart-wit kan bekeken worden. De meeste paarden in mijn omgeving die meerdere kruinen hebben zijn vaak net iets eigenwijzer dan de andere. Of ze intelligenter zijn? geen idee. hoe ze reageren op nieuwe dingen hangt toch ook af van de opvoeding, hoe de begeleider anticipeert...
Net zoals er mensen zijn met een hoog IQ maar er toch niet in slagen hogere studies tot een goed einde te brengen...

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 13:31

Toch even verder gezocht op het web en hier is een artikel dat het over een mogelijk verband heeft, doch niet wetenschappelijk:
http://www.equisearch.com/horses_care/h ... -patterns/
Op p. 2 staat er kort genoteerd dat de vorming van de kruinen en de hersenen op hetzelfde moment in de baarmoeder gebeurd - en de weefsels uit dezelfde embryonale laag komen. Ik moet er wel bij noteren dat ik het vluchtig gelezen heb, dus de vorige zin is misschien niet geheel correct geformuleerd.

@Petitparis, idd, geen commercieel nut, maar er is destijds ook onderzoek gevoerd naar de vachtkleur van labradors en hun karakter. Hieruit kwam ontegensrpekelijk naar voren dat donkere exemplaren agressiever waren, meen dat er een genkoppeling in het verhaal zat (waarmee ik niet wil zeggen dat iedere donkere labrador een agressieve hond is - we spreken over relatieve schalen!)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:17

Noiske schreef:
how how how! Ik vraag toch ook naar een wetenschappelijke verklaring mensen!
Ieder gelooft wat hij/zij wilt, ik ben ook niet zo van de 'karakteranalyse', maar vergeet niet dat er een aantal volkswijsheden uit het verleden, achteraf gestaafd zijn met wetenschappelijk bewijs!
Wie weet is er inderdaad iemand hier die dit forum leest en weet heeft van een wetesnchappelijk onderzoek/artikel hierover? Waarom niet, daarvoor mag dit forum toch gebruikt worden?

Ik heb het trouwens over intelligentie. Ik denk dus aan paarden die bv. meedenken op de hindernis tijdens een eventing, snel nieuwe dingen leren, ...
Karakter en gedrag zijn inderdaad deels gevormd door omgang en opvoeding.

Tellington Jones zegt dat ze deze analysemethode heeft opgesteld aan de hand van plusminus 2500 paarden, ruim genoeg voor een wetenschappelijke analyse; alleen heeft ze zover ik weet geen wetenschappelijke ambities.

Overigens is de gezichtsanalyse ook bij mensen in zwang geweest, met wetenschappelijke onderzoeken en al. Deze zijn behalve in onbruik geraakt ook nog eens omgeven door een groot taboe aangezien het een graag gehanteerde methode van de Nazi's was tijdens de tweede wereldoorlog. Gezien de ethische problemen zul je nu geen wetenschapper meer vinden die daar zijn vingers aan brandt.

Ik sta er persoonlijk niet zo negatief tegenover; zo gek is het toch niet om te bedenken dat gezichtskenmerken en temperamentkenmerken min of meer geclusterd zijn? Sterker nog; bij mensen met een chromosoomafwijking kan iedere leek zien dat er specifieke gelaatstrekken horen bij bijvoorbeeld het syndroom van down of het syndroom van turner. en in families komen zowel uiterlijke als innerlijke overeenkomsten voor.

Zo geeft Tellington Jones aan dat paarden die de ogen meer aan de zijkant hebben en daarom minder goed vooruit kunnen zien vaak wat schrikkeriger zijn. Dat vind ik geen gekke gedachte. Ook zegt ze dat paarden met grote ogen vaak intelligent zijn, misschien kunnen ze gewoon beter/verder/scherper kijken? Maar we wijten zoiets wel aan het karakter als mensen zijnde.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:40

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik enkele berichten verwijderd. Als je hier niet in gelooft of niet de moeite wilt nemen om een serieus bericht te plaatsen is het verstandiger om dit topic gewoon te negeren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:56

"Als je hier niet in gelooft is het verstandiger het topic te negeren". Inderdaad Marga pas op voor kritieke geluiden, dan is het tenslotte niet gezellig meer.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:35

Je mag best kritisch reageren zolang je dat maar onderbouwd doet. En nu graag weer on topic. Dank je wel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:42

Ik denk dat je hier geen bewijs voor zult vinden, al helemaal niet wetenschappelijk.

Er zijn meedere mensen die hier boeken over geschreven hebben. Kijk ze in en zie wat jij er van vind. :)
Er zijn vast Bokkers die je boektitels kunnen bezorgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:44

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat je hier geen bewijs voor zult vinden, al helemaal niet wetenschappelijk.

.

Hier ben ik het mee eens. En de vermoedelijke reden is dat geen instituut bereid zal zijn geld uit te geven aan een dermate absurde hypothese.
Het is denk ik goed vergelijkbaar met karakter analyses aan de hand van een horoscoop. Die zijn wetenschappelijk onderzocht, en dáár kwam uit dat iedereen zich wel herkend in een willekeurige hoscoop (hoewel in een bepaald onderzoek iedere proefpersoon zonder het te weten dezelfde analyse toegestuurd had gekregen).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:51

Er zal inderdaad wel 'iets' onderzocht zijn wat je misschien (niet zomaar mag, maar wel zelf) kunt 'doortrekken'. Meer dan dat zul je nooit hard krijgen. :)