Verlatingsangst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinevdp

Verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 17:54

Hoi hoi,

Ik heb 2 weken geleden een nieuw paard gekocht. Ik heb hem bij zijn vorige eigenaar gezien en gereden.
Een schat van een paard, wel wat dominant, maar voor de rest echt super braaf!
Hij stond daar in een grote loopstal met nog zo'n 10 andere paarden.
Soms als hij werd gereden of zo iets dergelijks, stond hij in een normale box. Ik heb hem (toen ik hem kwam bekijken en ophalen etc.) zelf ook in een individuele box gezien. Hij stond hartstikke braaf en was erg lief.
Nu heb ik hem sinds een paar weken bij ons op stal staan. In een individuele box. (er staan nog 3 andere pony's op stal)
Maar het probleem is als er ook maar 1 pony van stal word gehaald ( al is het maar om te mesten) gaat hij helemaal uit zijn dak.
Hij heeft scheuren in zijn hoeven, zijn hoofd door het dak geslagen, de box vernield en komt zo nu en dan zo wat over de boxrand heen.
Echt verschrikkelijk, als je dan in zijn buurt komt begint hij ook met bijten. Echt een draak is het dan!
En als je hem dan mee naar buiten neemt en bij die andere pony's in het land zet, is het wel weer goed.
Maar ben erg benieuwd hoe jullie er over denken. Denken jullie dat dit door de tijd heen wel zal veranderen??

Groetjes.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:56

Interessant onderwerp! Ik heb een paard die dit ook doet. Ik heb tot nu toe ook nog geen oplossing kunnen vinden.

Denise1984

Re: Verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:58

Ik volg ook even die van mij wordt ook gek.

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:59

Wij hadden vroeger er ook zo eentje in de manege. Nuja paarden genoeg daar natuurlijk. Wij moesten telkens zorgen dat we een extra paard uit de weide haalden om bij hem te zetten. Ging domme dingen doen anders, of ook inderdaad over de box gaan. Was ondertussen 10 jaartjes oud. Ik heb immers nooit geweten of ze dit al dan niet hebben kunnen oplossen... Ben benieuwd naar de reacties. Ik hoop dat je een oplossing zult vinden!!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:25

bij mijn paard is het nooit over gegaan
hij is nu bijna 25 en doet t nogsteeds

wel hebben we heb steeds langer in de box laten doordraaien, maar stonden ze er wel bij om m een tik te geven als hij over de rand kwam of ging stijgeren.

nu kan hij een half uurtje alleen staan, hij staat dan wel gewoon en hinnint wat meer als normaal. hij doet in ieder geval niet meer zo debiel

annesmeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:35

Had je nog contact opgenomen met de oude eigenaar? Misschien weet die meer...
En anders zal ik het gaan opbouwen steeds een beetje langer in de stal laten staan en bij goed gedrag belonen door bijvoorbeeld op de wei te zetten. Kost wel veel tijd en geduld, maar is misschien de enige oplossing?

Succes ermee!

Sabinevdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:21

Ja nouja er hoeft maar en boxdeur open te gaan van een ander paard en hij word al wat onrustig. Als hij ziet dat er één een halster om krijgt en de stal wordt uitgeleid, word hij helemaal gek. Je kunt hem een tik geven, maar dat maakt hem niets uit. Je kunt bij hem gaan staan, maar dan bijt ie. Echt irritant. Ik wou hem net naar binnen doen (om te kijken naar zijn scheuren in zijn hoeven) en dan moest de rest toch echt mee. En aangezien hij de draai in de stal niet kan maken, moest hij buiten langs. ( misschien 8 meter om).
Hij liep wel braaf mee, maar eenmaal in de stal steigerde hij direct weer omdat hij perse moest weten of de rest er ook wel aankwam! En als hij weet dat ze binnen zijn, gaat hij rustig staan eten en kan ik hem lekker gaan poetsen. Maf beest.

Annesmeets: Ja, de oude eigenaar kent zijn gedrag totaal niet terug! Was echt nieuw voor hun, dat hij zo raar deed. Wel zijn hengsten streken zijn wel bekend, maar dat wist ik wel. Dat hij soms als hij wat zenuwachtig is kan gaan bijten. En nog wat moeilijk is met voetjes geven en dan soms wel wat kan gaan trappen. Maar deze wanhoops daden waren niet bekend!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:02

Het lijkt me geen verlatingsangst maar juist bezitsdrang. Hij is dominant en wenst niet dat iemand uit ZIJN kudde zomaar weggaat.
Het is aan karaktertrek die moeilijk af te leren is. Corrigeer hem daar waar naar nodig en accepteer het niet...doe evt het luik (als dat er is) dicht.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:14

Ik heb dit ook gehad met mijn merrie, heb haar nu 5 maanden en ze begon gelijk de eerste dag toen er een paard weg ging met dit gedrag, uiteindelijk in een box gezet waar ze achter en naast zich paarden had die ze kon zien en toen ging het goed.

Overleg met oude eigenaresse gehad en hier deed ze het niet (misschien logisch daar zaten de stallen aan 3 kanten dicht en had de alleen de voorkant waar ze doorheen kon kijken)

1,5 maand geleden verhuisd naar een nieuwe stal waar zij paarden naast en voor zich heeft (minder dan op de vorige stal) en ja hoor weer hetzelfde gedrag, hier was er geen mogelijkheid om haar op een plek te zetten waar ze meer paarden te zien had.

De eerste keer dat ze dit deed ben ik weg gelopen (op advies van een oudere man) en heb de deur buitendicht gedaan, na een paar minuten was ze stil en rustig aan het eten. Elke keer als ze dus weer dit gedrag vertoont als ik er ben doe ik weer hetzelfde, moet zeggen ze is een stuk rustiger geworden en doet het nu echt nog maar af en toe een keer (1x in de 2 weken ofzo) ipv elke keer dat er een paard uit de stal ging en als ik al weg loop en de deur dicht doe is ze eigenlijk al weer rustig, heel vreemd!

Sabinevdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:11

Mchll__ schreef:
Ik heb dit ook gehad met mijn merrie, heb haar nu 5 maanden en ze begon gelijk de eerste dag toen er een paard weg ging met dit gedrag, uiteindelijk in een box gezet waar ze achter en naast zich paarden had die ze kon zien en toen ging het goed.

Overleg met oude eigenaresse gehad en hier deed ze het niet (misschien logisch daar zaten de stallen aan 3 kanten dicht en had de alleen de voorkant waar ze doorheen kon kijken)

1,5 maand geleden verhuisd naar een nieuwe stal waar zij paarden naast en voor zich heeft (minder dan op de vorige stal) en ja hoor weer hetzelfde gedrag, hier was er geen mogelijkheid om haar op een plek te zetten waar ze meer paarden te zien had.

De eerste keer dat ze dit deed ben ik weg gelopen (op advies van een oudere man) en heb de deur buitendicht gedaan, na een paar minuten was ze stil en rustig aan het eten. Elke keer als ze dus weer dit gedrag vertoont als ik er ben doe ik weer hetzelfde, moet zeggen ze is een stuk rustiger geworden en doet het nu echt nog maar af en toe een keer (1x in de 2 weken ofzo) ipv elke keer dat er een paard uit de stal ging en als ik al weg loop en de deur dicht doe is ze eigenlijk al weer rustig, heel vreemd!

Hmm, dat is inderdaad erg vreemd! Ik doe mijn paard niet zelf naar buiten maar de eigenaar van de stal. En de andere 3 paarden worden door hun eigenaar naar buiten gedaan. En als deze 3 naar buiten gaan, hoort de stalhouder in huis al dat die van mij ook naar buiten moet omdat hij dan zo debiel gaat doen. Terwijl er dan op dat moment niemand op stal is.

Hoe heb je dat gedaan dan, als er wel anderen op stal bezig waren?

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:16

Sabinevdp schreef:
Mchll__ schreef:

Hmm, dat is inderdaad erg vreemd! Ik doe mijn paard niet zelf naar buiten maar de eigenaar van de stal. En de andere 3 paarden worden door hun eigenaar naar buiten gedaan. En als deze 3 naar buiten gaan, hoort de stalhouder in huis al dat die van mij ook naar buiten moet omdat hij dan zo debiel gaat doen. Terwijl er dan op dat moment niemand op stal is.

Hoe heb je dat gedaan dan, als er wel anderen op stal bezig waren?

Ik sta in een schuur met 8 boxen (aan beide kanten staat een paard van mijn merrie) en de hoekbox is leeg, aan de overkant staan 2 paarden en in de hoekboxen staan shetlanders dus deze ziet mijn merrie niet.

Wij zetten hier de paarden zelf buiten dus heb ik dat probleem niet zo, kun je niet vragen of een van de andere eigenaren jouw paard ook gelijk mee willen nemen als zij naar buiten gaan (heeft denk ik uiteindelijk nog geen zin want dan krijgt jouw paard zijn zin doordat hij/zij ook gelijk mee mag).

Hoe bedoel je andere mensen op stal bezig zijn? Als er bijvoorbeeld iemand aan het poetsen is aan de overkant en haar gewoon volledig negeerd houdt ze vanzelf op, het gaat er meer om als ik er bij ben dat ze maar door blijft gaan. Ook denk ik dat het dicht doen van de deur werkt omdat ALS ze flipt ze altijd maar naar buiten zit te kijken....

Sabinevdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:26

Mchll__ schreef:
Ik sta in een schuur met 8 boxen (aan beide kanten staat een paard van mijn merrie) en de hoekbox is leeg, aan de overkant staan 2 paarden en in de hoekboxen staan shetlanders dus deze ziet mijn merrie niet.

Wij zetten hier de paarden zelf buiten dus heb ik dat probleem niet zo, kun je niet vragen of een van de andere eigenaren jouw paard ook gelijk mee willen nemen als zij naar buiten gaan (heeft denk ik uiteindelijk nog geen zin want dan krijgt jouw paard zijn zin doordat hij/zij ook gelijk mee mag).

Hoe bedoel je andere mensen op stal bezig zijn? Als er bijvoorbeeld iemand aan het poetsen is aan de overkant en haar gewoon volledig negeerd houdt ze vanzelf op, het gaat er meer om als ik er bij ben dat ze maar door blijft gaan. Ook denk ik dat het dicht doen van de deur werkt omdat ALS ze flipt ze altijd maar naar buiten zit te kijken....

Ja, naast mijn paard staat nu een shetlander die hij op zich best kan zien. Tegen over hem staat een paard en links daarnaast ook één.

Nou als mijn paard flipt blijft hij zo doen totdat iemand hem komt ophalen. En volgens mij doet hij het alleen maar erger als er helemaal niemand op stal is, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Dan staat hij soms helemaal nat van het zweet op stal. Dus ik weet echt niet hoe ik dit bij hem er uit krijg! :(

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:28

Hier ook een, zo lang hij een buurvrouw heeft prima, maar als die de stal uit is breekt hij alles af.... ik volg dit even.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:30

Gewoon even er doorheen, ik wilde haar ook niet alleen laten staan en bleef maar bij dr hangen maar uiteindelijk heeft het echt geholpen die deur dicht en wachten tot ze rustig werd.

Ik was echt bang dat ze uit dr stal zou komen zo hoog kwam ze af en toe.

Je hebt je paard pas, ik zou zeggen proberen waard! Succes ermee :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:21

Ik ga dit even volgen, die van mij heeft het heel extreem. Zodra er een pony uit de wei of stal gaat staat hij te gillen en houdt niet meer op, Hij wil het erf niet af en als ik dat probeer draait hij zich gewoon om en gaat terug..

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:32

Ik volg dit ook, mijn paard gaat helemaal door het lint als hij alleen staat, dan blijft hij maar door de wei rennen en hinniken, echt heel irritant en ook wel weer zielig omdat hij echt in paniek is :(:)
Hij vertoont dit gedrag ook als er een bepaald paard de wei uit gaat om gepoetst en/of bereden te worden. Dat is een merrie waarmee hij dikke maatjes is. Op dat moment maakt het voorhem niet uit of de rest van de kudde nog compleet is, als zij maar weg is is het raak...
Geen idee wat ik hier aan kan doen? Heb al geprobeerd om hem gerust te stellen en ook om hem te straffen voor zijn gedrag maar niks helpt op dat moment.
Als je een van de andere paarden uit de wei haalt is er helemaal niks aan de hand :( dan blijft hij gewoon rustig staan eten.

Sabinevdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 12:50

Nou hij is al wat rustiger op stal. Als er een paard uit gaat is het nog steeds een drama, maar ik denk dat ik gewoon wat geduld moet hebben.
Vanochtend is de hoefsmid er bij geweest ( voor die scheuren in zijn voorhoeven) die heeft geen hoef fatsoenlijk omhoog kunnen krijgen. En een afspraak gemaakt voor volgende week. Het was een drama en volgende week proberen we het met wat Tranquigel. Ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt! Ik ga zondagmorgen beginnen hem weer op te pakken, eerst even wat longeren. Kijken hoe dat gaat.

Rust en geduld is uiteindelijk het allerbelangrijkste tussen mens en paard, daar ben ik zeker nu helemaal van overtuigd. En natuurlijk soms moet je hem weer even op zijn plek zetten, maar daarna is het ook goed.

En voor mensen met het zelfde probleem, heb geduld en ga rustig met hem om. Herhaal en herhaal telkens weer waarvoor hij bang is en beloon hem dan om het andere paard weer terug te laten komen. Telkens laat je het andere paard wat langer weg als het telkens goed gaat. Luister naar je paard, en zoek de oorzaak van het probleem. Bij mijn paard speelt zijn dominantie gewoon een rol. Hij doet zich dominant voor, maar juist omdat hij heel onzeker is. Daarom probeer ik nu zijn 'zelfvertrouwen' wat op te krikken. Hij is gewoon bang om in de steek gelaten te worden. En zoals de smid, dat soort dingen vind hij eng omdat het nieuw voor hem is. En daarom gaat hij, denk ik, zo debiel doen.

Ik hoop dat mijn geduld beloont wordt!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:11

@ hierboven

Ik ben wel benieuwd hoe jij dat aanpakt, want ik zou graag tips willen. Mijn pony doet het volgende:
- Of hij bevriesd en is met geen mogelijkheid in beweging te krijgen
- of hij gaat er als een idioot vandoor en er is geen houden aan.

Hoe doe jij zoiets? want het is bij beide erg extreem. Die van mij wil de wei niet uit, wil niet alleen staan en al helemaal niet ergens alleen met mij heen zoals bijvoorbeeld het erf af, op het erf rondlopen gaat opzich nog wel.

Sabinevdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:21

Deijs schreef:
@ hierboven

Ik ben wel benieuwd hoe jij dat aanpakt, want ik zou graag tips willen. Mijn pony doet het volgende:
- Of hij bevriesd en is met geen mogelijkheid in beweging te krijgen
- of hij gaat er als een idioot vandoor en er is geen houden aan.

Hoe doe jij zoiets? want het is bij beide erg extreem. Die van mij wil de wei niet uit, wil niet alleen staan en al helemaal niet ergens alleen met mij heen zoals bijvoorbeeld het erf af, op het erf rondlopen gaat op zich nog wel.

Als ik jou was zou ik ( als hij stil blijft staan) iemand achter hem aan laten lopen. die hem min of meer wat opjaagt. Als hij eenmaal loopt, direct belonen! ook zou ik proberen zijn hoofd wat laag te houden. Dat werkt voor paarden wat ontspanning op. en vooral als ze stil gaan staan doen ze meestal hun hoofd zo ver mogelijk omhoog. Probeer dit in eerste instantie te voorkomen.

En als hij er als een idioot vandoor gaat, zou ik het eens proberen om het halstertouw over zijn neus te halen en als dat niet werkt door zijn mond. En als hij dan alsnog als een idioot gaat rennen zou ik toch een halster ketting gebruiken en dan precies het zelfde te proberen.
Het klinkt wel zielig vind ik altijd, maar een paard wat er vandoor gaat is een gevaar voor jou, anderen en hem zelf. Hij moet even op zijn plaats worden gezet en als dat op zo'n manier moet, tja dan moet het maar. Je hoeft er natuurlijk ook niet direct aan staan trekken. Maar wanneer hij er vandoor gaat zet hij er zelf druk op. Dan heeft hij de keus om de druk te verminderen door weer bij je terug te komen, of om er keihard door heen te lopen en de druk erger word.

Heb je wel eens van Monty Roberts gehoord? Als ik jou was, zou ik dit ook eens met je paard gaan doen. Zo krijgt hij wat meer respect voor je en zal hij eerder bij je blijven. Dit ga ik ook met die van mij doen, wanneer ik hem fatsoenlijk de bak in krijg!

Ben benieuwd of het gaat lukken! Succes.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:32

Kan het niet laten om te reageren. Dit is namelijk mijn vak. Ik herken dat gedrag wel en zou je denk ik wel wat tips kunnen geven.
Je paard is zo te lezen gevoelig, en dat uit zich in de stal als hij het idee heeft alleen achter te blijven. Dan krijg je een kettingreactie van gedrag wat allemaal te maken heeft met een overschot aan energie en onzekerheid.
Zelf concludeer je al dat geduld werkt, en inderdaad, paarden, vooral gevoelige paarden hebben meer tijd nodig om aan een nieuwe plek te wennen.
Wat ik je ook zou adviseren is om het krachtvoer te verminderen, een handje, om te voorkomen dat hij te veel energie opslaat. In ons NL hooi zit vaak al meer dan genoeg. Vet eten helpt ook, wat lijnzaadolie, sla olie of olijfolie reduceert soms het extreme nerveuze gedrag ook al wat.
Het beste is om veel te bewegen, maar dat zal niet altijd in de praktijk mogelijk zijn. Door bewegen gaat het stress hormoon (cortisol) door het lijf en kan op een natuurlijke wijze afgevoerd worden. Paarden zelf doen dat door te rennen, maar dat lukt niet in een box.
Pas een beetje op met trainingstechnieken waar je niet bekend mee bent, vooral gevoelige paarden kunnen daar heel averechts op reageren. Van extremere angst tot agressie, en daar zit je niet op te wachten en je paard ook niet. Op you tube staan wat filmpjes van mijn werk waar een paard te zien is, een gevoelig paard, waarbij dat flink mis is gegaan.
Als ik je berichten zo lees ben je wijs genoeg om je paard te helpen, tijd en je gezond verstand gebruiken zullen je inderdaad helpen, jullie helpen.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 28-11-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:34

Ik volg dit ook even; hier ook een hengst die er beslist niet tegen kan als er in 'zijn harem' iets veranderd. Enerzijds went hij eraan, anderzijds heeft hij dagen dat hij bezweet onder z'n dek vandaan komt omdat hij zich weer zo druk heeft lopen maken. Hij heeft eerst totaal geïsoleerd gestaan, maar dat liep uiteindelijk uit op totale paniek. Nu hij zijn eigen groep heeft (met individuele boxen) gaat het goed, zolang er maar niets gebeurd.
Ik heb me erbij neergelegd dat hij soms zulke dagen heeft c.q. zulke dingen doet (tegen de muren op klimmen / zichzelf soms verwonden). Het merendeel van zijn leven staat hij nu wel rustig en maakt een tevreden indruk. De pieken moet ik dan maar voor lief nemen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik met rijden geen enkel probleem heb; wat dat betreft is hij super opgevoed! Maar als ik hem een paar dagen minder beweging geef, maakt hij zich wel sneller druk dan als hij gewoon goed aan het werk gezet is; kennelijk bouwt hij met voldoende beweging toch ook spanning af in zijn lijf en wordt het minder snel een bommetje met ongewenst gedrag.
Hij staat nu ruim een jaar op deze stal en is inmiddels wel heel veel verbeterd ten opzichte van de beginperiode. Een boerenwijsheid zegt dat ze alle seizoenen een keer moeten hebben meegemaakt om zich volledig thuis te voelen. Ik weet niet of dat echt zo is, maar hij heeft wel echt tijd nodig gehad om na de verhuizing te wennen.

Sabinevdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:39

@ Apochewinta

En je hebt hem min of meer alleen meer beweging gegeven om dit resultaat te behalen?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:45

Ik pas de training hier niet op aan, als je dat bedoelt?
Hij was / is in goede sportconditie en dat blijf ik gewoon onderhouden. Het is niet zo dat ik hem moe rijd, zodat hij op stal rustiger is. Ik heb alleen gemerkt dat hij na twee dagen rust een vollere accu heeft. Daarmee reageert hij ook feller op zijn omgeving en dus ook op alle veranderingen op stal.

Sabinevdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 11:48

Nee ik bedoelde meer, dat als je hem meer beweging geeft.
Hij dus uit zich zelf rustiger is op stal.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:18

Ik volg dit ook even.. Mijn paaed breekt ook de boel af als hij alleen op stal staat. Nu loopt hij 24/7 buiten, hij heeft wel een box voor als ze een keer op stal moeten of om te poetsen en zadelen. Zodra ik hem in zn box zet en bij hem vandaan loop gaat hij heel onrustig te doen (al is het maar als ik even mn poetsspullen pak). Als een paard in de box naast hem staat doet hij dit niet.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd; negeren, corrigeren, niets heeft tot nu toe het gewense resultaat.

Vroeger heeft hij alleen gestaan in een achtertuin bij iemand, daar kreeg hij regelmatig wat lekkers als hij onrustig in zn box deed... Daarnaast denk ik dat hij bang is om weer alleen achter gelaten te worden, terwijl zn buurvrouw toch echt weer terug komt elke keer...