Paarden kunnen kou voelen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Paarden kunnen kou voelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:11

..ik geloof van niet!

ik kreeg het hier vandaag met een vriendin over; zei is ervan overtuigd dat een paard het koud kan hebben wanneer hij nat is, of dat nu van zweet of door regen komt. Ik denk zelf van niet, omdat ik niet beter weet dan dat een paard natuurlijke vetten in zijn vacht heeft zitten, en dat dus niet voelt, tenzij hij geschoren is dan kan het dénk ik wel (of altijd een deken draagt als het 'koud' is).

dus nou vraag ik me toch af hoe jullie hier over denken?

edit; ik weet niet of het hier goed staat, ben bang van niet :+ zou iemand het dan kunnen verplaatsen?
Laatst bijgewerkt door melody7 op 17-11-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:13

Laatst bijgewerkt door schotjes op 17-11-12 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:13

zeker wel! heb bij een vorige stal een x iemand zijn arabier binnengehaald die met slecht weer echt stond te schudden in zn tuig! reken maar dat die het koud had.
Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 17-11-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:14

Een paard kan het toch gewoon koud hebben? Zet jij maar es een nat paard in de wind, krijgt ie t echt wel koud! :P

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:14

een paard kan zeker kou voelen. mijn shetlander (!) die stond altijd helemaal te trillen van de kou in de regen, nu met z'n regendekentje helemaal niet meer. die shetlander is niet geschoren en had bij z'n vorige eigenaar nooit een deken. (wel een schuilstal) en als je paard kledder nat en warm is van het rijden en je zet hem in de wei kan hij ook kou vatten. er zijn niet voor niets zweet dekens ;) de meeste paarden die altijd buiten staan hebben een dikke wintervacht en hebben het dus niet snel koud, maar het kan wel!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:15

Tuurlijk kan een paard het koud hebben.
Buiten de gewone paarden om denk eens aan de oudere paarden met weinig spek of veulentje laat in het jaar geboren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:16

Ja, een paard kan kou voelen.
Uiteraard.

Echter heeft hij meer massa dan wij en zal het minder snel koud hebben en zijn comfort zone is anders dan die van ons.
Maar uiteindelijk komen ze met haar/zonder haar ook op een punt waar ze kunnen onderkoelen.
En voor ze onderkoeld zijn zullen ze het ook wel koud krijgen.
Ze zijn voorzien van mechanismes om weer op te warmen, maar ook die kunnen niet afdoende zijn of falen.

Paard heeft wel vetten zijn vacht (als je die er niet uit gewassen hebt of geborsteld), maar als het lang genoeg nat blijft en waait en er te weinig te eten is (interne kachel stoken), gaat hij het echt wel koud krijgen.

Idem in een pak sneeuw en een sneeuwstorm, mijn fjord zal daar niet snel last van hebben met zijn bontjas, die subliem isoleert, maar ken er zat met een muizenvachtje die het dan toch echt koud hebben.

Kortom het ligt aan het paard, aan de manier waarop hij gehouden wordt en de weersomstandigheden,
maar koud krijgen kunnen ze het allemaal op een zeker punt.

(kan mijn fjord het volgens jou koud krijgen als die bij -10 door het ijs zakt en het 2 uur duurt voor
de brandweer hem uit het water heeft gevist?)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:17

Ja dat kan. Ik heb mijn paard vandaag flink laten lopen zweet gutste er vanaf maar stond knetterhard te rillen tijdens het afzadelen. ( ongeschoren)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:17

ja, ze kunnen het koud hebben maar van een beetje regen vind ik niet. als je dan ook kijkt zie je dat hun vacht eronder gewoon droog is. als hij bezweet is kan hij het wel degelijk koud krijgen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:18

oke, maar gewoon de paarden die áltijd op wei staan, niet geschoren zijn en een berenvachtje hebben, die krijgen het toch echt niet koud?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:19

Dat ligt er denk ik aan. Als je je paard weinig poetst en op die manier zijn natuurlijke vet in de huid niet verstoord zal hij er vrijweinig last van hebben als hij wat nat wordt (zeiknat even buiten beschuiving gelaten). Als je je paard regelmatig poetst/wast of scheert verstoor je de vetbalans in de vacht en dringt het water door tot op de huid en krijgt hij het wel koud.
Om die reden poets ik mijn paard in de zomer amper zodat hij bij regen dus eigenlijk droog blijft.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:20

ik denk dat een paard het zeker koud kan hebben, zoals mijn oude arabier.
de leeftijd, vachtkwaliteit en het ras zaten tegen bij 2 maanden regen vorige winter!
daarom een winterdeken op(naast onbeperkt ruwvoer).
onder de deken bleef ze droog en dus warm. (vaak gecheckt)

het is per paard en situatie verschillend, scheer ze niet over één kam...

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:21

melody7 schreef:
oke, maar gewoon de paarden die áltijd op wei staan, niet geschoren zijn en een berenvachtje hebben, die krijgen het toch echt niet koud?

die zullen het niet snel koud krijgen. maar als je die paarden op een stuk zand zet zonder hooi en het regend uren krijgen ook die paarden het koud. of als ze bezweet zijn na het rijden en je zet ze zo in de wei krijgen ze het ook koud.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:21

Jawel hoor! Mijn paard stond graag binnen bij de overgang van zomer naar herfst. Ik wilde hem deze winter dekenloos houden, dus hij moest even doorbijten... Nu heeft hij echt een wintervacht en staat ook weer steeds vaker buiten op zijn uitloop. Door de dikke vacht kan hij nu beter tegen de kou.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:23

Nou dames de dekens mag dan weg worden gegooid en zweet dekens aan schaffen!!!

Als een paard het niet koud heb dan maak die ook geen winter vacht aan.

Paarden voelen warmte en kou aan net als elke dier en mens.
Laatst bijgewerkt door kensha op 17-11-12 22:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:23

Uiteindelijk wel lijkt me. maar op zich als je niks aan zijn vacht doet, hebben zij wel zijn eigen afweersysteem hiertegen (wintervacht). De regen etc. blijft hier op liggen waardoor het zijn huid niet raakt en dus ook niet snel koud krijgt.

Ook kou kunnen ze hiermee goed verweren..

Volgens mij heeft dit wel grenzen, extreme regenval & extreme kou.

Zodra een paard gaat zweten, komt dit wel van binnenuit en zal het dus anders ligge, geschoren, gepoetste haren etc.. zal allemaal zorgen dat ze het eerder koud hebben

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:24

wij hebben een paard gehad, die geen deken op had, dus gewoon ze wintervacht
en toen het vroor. stond te trillen in de bak. naderhand met een deken was het trillen weg.

me haflinger daarintegen die heeft wat meer vetjes, hij heeft het niet koud.

het ligt er ook aan wat voor paard.
een arabiertje zal het eerder koud hebben dan een trekpaard, haflinger enz
Laatst bijgewerkt door gipsyboy op 17-11-12 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:26

Mijn paard kan het wel degelijk erg koud krijgen van de regen. Zij heeft goede dekens, maar als ze de halve dag in de wei staat, met van die vieze miezerregen, staat ze na een tijdje toch echt te shaken onder haar deken. Ze staat met haar billen tegen de regen in en na een paar uurtjes regen, heeft ze het toch echt koud. Ze is ook niet meer de jongste, heeft een heel mooi dun velletje wat ik dus ook niet hoef te scheren en krijgt goede waterdichte en warme dekens op. Ze heeft haar leven lang al onder dekens gestaan en is dus een beetje verwend op dat punt. Als het koud is en regen, dan heeft zij het ook snel koud. Dan zit er niks anders op dan haar binnen halen, helemaal inpakken in wollen dekens een half uurtje/uurtje laten staan en dan is ze weer warm.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:33

sheela schreef:
Mijn paard kan het wel degelijk erg koud krijgen van de regen. Zij heeft goede dekens, maar als ze de halve dag in de wei staat, met van die vieze miezerregen, staat ze na een tijdje toch echt te shaken onder haar deken. Ze staat met haar billen tegen de regen in en na een paar uurtjes regen, heeft ze het toch echt koud. Ze is ook niet meer de jongste, heeft een heel mooi dun velletje wat ik dus ook niet hoef te scheren en krijgt goede waterdichte en warme dekens op. Ze heeft haar leven lang al onder dekens gestaan en is dus een beetje verwend op dat punt. Als het koud is en regen, dan heeft zij het ook snel koud. Dan zit er niks anders op dan haar binnen halen, helemaal inpakken in wollen dekens een half uurtje/uurtje laten staan en dan is ze weer warm.

bij mij hetzelfde verhaal, maar dan met een shetland. zou je niet verwachten van zo'n pony :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:36

Dat paarden het koud krijgen van zweten is zo te zien nog steeds een hardnekkig fabeltje.
Mijn merrie staat 24/7 buiten zonder deken, en dat gaat altijd prima. Het is een kwestie van een afdakje en voldoende ruwvoer aanbieden.

Het is wel een keer voorgekomen dat ze stond te bibberen. Die muts had zich door en door nat laten regenen terwijl ze net in de rui was. Even met een pluk hooi op stal gezet en een tien minuten later was het alweer in orde. :)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:38

@melody7;
Ben in september met iemand samen op wedstrijd en die had haar paard zonder deken buiten gezet, en ik de mijne wel een deken opgedaan. Ze staan ook heel de zomer dag en nacht buiten.
Nou dat paard stond de volgende ochtend echt te trillen en spieren te trillen aangezien t snachts had geregend en t waaide.
Dus ook de paarden die gewent zijn buiten te staan kunnen het koud krijgen!
En t zijn nog wel trekpaarden ook...

Gypsy

Re: Paarden kunnen kou voelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:41

Maar rillen is an sich nog geen ramp hoor, voor paarden gewoon een alternatieve manier om zich warm te houden. Maar je moet natuurlijk wel iets veranderen als je ziet dat je paard rilt. Schuilgelegenheid en meer ruwvoer bv.

marjotje82

Re: Paarden kunnen kou voelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:43

Je hebt rillen en rillen, deze stond toch echt te shaken, buik enorm opgetrokken en spande al z'n spieren...

@gypsy als ze idd kunnen schuilen scheet dat heel veel!
Geeft best veel bescherming

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:43

Oke, ik herzie mijn mening maar weer :j
Alleen het paard wat ik rij/verzorg is wel echt zo'n wolbeer die het nooit koud heeft vorige winter stond ze in de sneeuw buiten met ijspegels aan dr snor en nog ging ze niet naar binnen, zelfs snachts niet!

Edit, ze mag zelf kiezen of ze haar stal in gaat ;) en krijgt idd wel genoeg voer

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:23

marjotje82 schreef:
Je hebt rillen en rillen, deze stond toch echt te shaken, buik enorm opgetrokken en spande al z'n spieren...

@gypsy als ze idd kunnen schuilen scheet dat heel veel!
Geeft best veel bescherming

Hhhm da's niet best nee.
Ik wil niets anders dan mijn paardje 24/7 buiten, maar dat zal nooit zonder schuilgelegenheid zijn!