Paard draait om in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeetjuhh

Paard draait om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:09

Hallo iedereen,
Ik heb weer een probleem hoor :p
We hebben een paard op de manege,
een vos merrie ik weet niet hoe oud ze heet Nandora.

Ik wou haar afgelopen maandag opzadelen in de stal dus ik wou haar hoofdstel omdoen,
draait ze ineens haar kond naar me toe.
Ik loop weer naar haar hoofd, draait ze weer om.
Ik heb volgensmij wel 10 rondjes gelopen zonder succes.
Ik heb de instructrice geroepen die me vertelde dat ze dat altijd doet, bij iedereen.
Dus ze pakt de zweep slaat haar een paar keer en het paard draait zich natuurlijk om.
Ze kan haar gewoon het hoofdstel omdoen en het gaat gewoon weer goed.

Ik moet volgende wee weer op Nandora rijden maar ik wil haar niet zo slaan met die zweep.
ookal luistert ze niet.
Is er ook een andere manier?
Ik snap dat het ook met geduld kan en we hebben dat al eens geprobeerd.
We stonden andehalf uur te klooien maar we kwamen geen milimeter verder.
Uiteindelijk tog maar weer de insructrice geroepen...

Romée

maaikj

Re: Paard draait om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:10

Een halster omdoen en in het gangpad opzadelen?
Als je bij haar hoofd staat belonen met een snoepje.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:11

Nou, wat je instructrice doet vind ik not done eerlijk gezegd...
Op mijn eerste manege hadden wij ook zo'n pony, en die draaide ook. Wat wij deden. Deur los en in 1 streep er naar toe, deken of manenkam pakken en halster om.
Of anders desnoods met 2 mensen in de stal, en dan "insluiten".

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:11

misschien met een halster vast zetten in de stal? dat werkte bij mijn oude bijrijd paard redelijk, maar dat was een geval apart :+

probeer het eens :j

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:13

We kunnen haar ammergenoeg ook geen halster omdoen... dan doet ze hetzelfde,
En van twee mensen in haar stal trekt ze zich ook niets aan, ze duwt ze gewoon even aan de kant.

Maaikj: we mogen de paarden neit in het gangopad zetten, dat hebben we al eens gevraagd maar dan geeft ze een heel bot atwoord (volgensmij mag ze me ook niet zo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:18

Uit de stal halen en op de poetsplaats zetten....
Wat een rare manege, zou naar een andere gaan, zo ga je niet met paarden om.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:19

russel schreef:
Uit de stal halen en op de poetsplaats zetten....

We hebben geen poetsplaats :o

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:20

Wat ik vroeger altijd deed bij de manege paarden was gewoon stug meelopen, en als je de kans kreeg snel het hoofdstel indoen, en dan opzadelen :)
Niks slaan, gewoon meelopen.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:21

judith370 schreef:
Wat ik vroeger altijd deed bij de manege paarden was gewoon stug meelopen, en als je de kans kreeg snel het hoofdstel indoen, en dan opzadelen :)
Niks slaan, gewoon meelopen.

Dat heb ik ook geprobeerd maar ik werdt er zelf moe van :o

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:21

Dan moet je de teugels over haar hoofd doen ;)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:22

Wanneer een paard zich omdraait wanneer er iemand de stal binnenkomt is dit een teken dat er iets niet goed is. Ik weet het: op een manege kun je hier niet veel mee, maar een manege-paard of een prive-paard zijn allebei paarden en reageren dus het zelfde. Vaak is het op de manege dat het zadel dan niet goed ligt, of een tanden kwestie. 'Ik wil niet' bestaat niet in de paardenwereld, dan bedoelen ze,'er is iets niet goed'.
Een zweep is dominant, eigenlijk geeft het paard zich over, lost dus het probleem echt niet op.
Succes.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:23

Marjolijnvdh schreef:
Wanneer een paard zich omdraait wanneer er iemand de stal binnenkomt is dit een teken dat er iets niet goed is. Ik weet het: op een manege kun je hier niet veel mee, maar een manege-paard of een prive-paard zijn allebei paarden en reageren dus het zelfde. Vaak is het op de manege dat het zadel dan niet goed ligt, of een tanden kwestie. 'Ik wil niet' bestaat niet in de paardenwereld, dan bedoelen ze,'er is iets niet goed'.
Een zweep is dominant, eigenlijk geeft het paard zich over, lost dus het probleem echt niet op.
Succes.

mijn oude bijrijdpaard, waar dit dus ook gebeurde, had uiteindelijk pijn aan z'n rug. dus hij zag mij met een borstel of het zadel en associeerde het met pijn. dat kan dus ook een goede verklaring zijn

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:24

ik zou zweepje mee pakken(niet mee gaan slaan zo als je instructrise).maar als hulpje.je loopt na haar toe zij draait kont,je moet wel snel zijn als je merkt dat ze wilt draaien klein tikje op de zijkant bil(alsof je een verlengde arm hebt)blijft ze staan geef haar wat lekkers.ik zou het ook oefenen als je haar niet hoeft op te zadelen maar bv alleen even poetst of iets lekkers geeft.hoop dat het helpt

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:25

judith370 schreef:
Dan moet je de teugels over haar hoofd doen ;)

Dat doen we maar ze is super groot

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:25

Tja, vroeger (35 jaar geleden) was er op de manege waar ik toen reed ook een paard dat zoiets deed. Die draaide de kont naar de deur, en als je de deur open deed, dan dreigde hij met een opgetrokken achterbeen. Die heb ik toen 1x, 1 mega klets met een zweepje gegeven op z'n kont. Vanaf dat moment heb ik 'm nooit meer hoeven slaan. Zodra hij hoorde dat ik het was kwam hij braaf met z'n hoofd vooraan staan en kon ik 'm zonder problemen pakken, poetsen en opzadelen.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:26

keona schreef:
ik zou zweepje mee pakken(niet mee gaan slaan zo als je instructrise).maar als hulpje.je loopt na haar toe zij draait kont,je moet wel snel zijn als je merkt dat ze wilt draaien klein tikje op de zijkant bil(alsof je een verlengde arm hebt)blijft ze staan geef haar wat lekkers.ik zou het ook oefenen als je haar niet hoeft op te zadelen maar bv alleen even poetst of iets lekkers geeft.hoop dat het helpt

Ik zal het eens proberen

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:27

Alvaron schreef:
Tja, vroeger (35 jaar geleden) was er op de manege waar ik toen reed ook een paard dat zoiets deed. Die draaide de kont naar de deur, en als je de deur open deed, dan dreigde hij met een opgetrokken achterbeen. Die heb ik toen 1x, 1 mega klets met een zweepje gegeven op z'n kont. Vanaf dat moment heb ik 'm nooit meer hoeven slaan. Zodra hij hoorde dat ik het was kwam hij braaf met z'n hoofd vooraan staan en kon ik 'm zonder problemen pakken, poetsen en opzadelen.

Moet je wel uitkijken dat je geen klets terug krijgt :=

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:27

Alvaron schreef:

Zat is nu ook wat Nandora doet , dreigen
Alleen als je haar slaat kun ej het wel 10x doen ookal is het zo hard

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:30

judith370 schreef:
Alvaron schreef:

dat kreeg ik dus wel :=
ik vond het dood eng... heb hem een paar harde klappen gegeven en ben erg boos op hem geworden maar daardoor werd hij ook weer nog bozer op mij. persoonlijk zou ik dat dus niet proberen om ik al meerdere moest vluchten zodat ik geen hoeven in mn buik kreeg...

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:31

judith370 schreef:
Alvaron schreef:

Was met de deur nog dicht, tussen de tralies door. Daarna stond ie achterin kon ik de stal in en 'm gewoon pakken. 1x was voldoende.
Daarna nooit meer problemen gehad. Was net die ene klap op precies het juiste moment. Vanaf dat moment is ie tot z'n dood mijn favoriet geweest.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:32

Romeetjuhh schreef:
En van twee mensen in haar stal trekt ze zich ook niets aan, ze duwt ze gewoon even aan de kant.

Maaikj: we mogen de paarden neit in het gangopad zetten, dat hebben we al eens gevraagd maar dan geeft ze een heel bot atwoord (volgensmij mag ze me ook niet zo)

Wat een rare manege is dat dan, als ik het zo mag zeggen. Ik vind deze manier van omgang namelijk Not done.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:33

dat zij draait zal zo te horen wel zijn uit angst voor een pak rammel :n welke manege leert je nou om zo met paarden om te gaan!? schandalig maar dat terzijde...
wat je kan doen is vetrouwen winnen, loop niet dominant haar stal in ( haar stal is haar veilige plek ) doe alleen de deur op een kier en laat haar zelf naar je toekomen met haar hoofd. laat haar eerst maar eens ruiken, aan jou, aan het hoofstel. dan voorzichtig proberen te aaien, maak jezelf laag, dus niet rechtop lopen en opeens aan haar hoofd zitten.
dan kun je 2 dingen doen, haar met een snoepje uitdagen om haar neus door het halster te steken, of voorzichtig een halstertouwtje om haar hals te laten glijden zodat je haar daaraan vast kan houden als ze weg wil draaien. stel deze dame eerst op haar gemak, daar heb je veeeel meer aan dan haar bang voor je maken en met geweld dat tuig op te doen.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:34

matasja schreef:
dat zij draait zal zo te horen wel zijn uit angst voor een pak rammel :n welke manege leert je nou om zo met paarden om te gaan!? schandalig maar dat terzijde...
wat je kan doen is vetrouwen winnen, loop niet dominant haar stal in ( haar stal is haar veilige plek ) doe alleen de deur op een kier en laat haar zelf naar je toekomen met haar hoofd. laat haar eerst maar eens ruiken, aan jou, aan het hoofstel. dan voorzichtig proberen te aaien, maak jezelf laag, dus niet rechtop lopen en opeens aan haar hoofd zitten.
dan kun je 2 dingen doen, haar met een snoepje uitdagen om haar neus door het halster te steken, of voorzichtig een halstertouwtje om haar hals te laten glijden zodat je haar daaraan vast kan houden als ze weg wil draaien. stel deze dame eerst op haar gemak, daar heb je veeeel meer aan dan haar bang voor je maken en met geweld dat tuig op te doen.

Dat ga ik ook eens doen,
Het si ook niet de manege die dat doet maar mijn 20 jarige instructrice de eigenaresse weet er niets van dat ze
Nandora de zweep geeft...

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:35

maaikj schreef:
Romeetjuhh schreef:

Wat een rare manege is dat dan, als ik het zo mag zeggen. Ik vind deze manier van omgang namelijk Not done.

Het is ook de 20 jarige instructrice die dat doet.
De eigenaresse weet er dus niets van.
Ik was al van plan het te zeggen

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:38

Heeft ze het ook door als je het hoofdstel achter je houd en met een hand snoepjes aan komt lopen?
als je bij dr hoofd bent, snoepjes geven en teugels om de nek doen, weer snoepje geven en praten tegen het paard (leren ze op veel maneges ook niet). Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren! Is moeilijk maar werkt wel het beste merk ik bij mijn paard teminste.