Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marjolijnvdh schreef:Wanneer een paard zich omdraait wanneer er iemand de stal binnenkomt is dit een teken dat er iets niet goed is. Ik weet het: op een manege kun je hier niet veel mee, maar een manege-paard of een prive-paard zijn allebei paarden en reageren dus het zelfde. Vaak is het op de manege dat het zadel dan niet goed ligt, of een tanden kwestie. 'Ik wil niet' bestaat niet in de paardenwereld, dan bedoelen ze,'er is iets niet goed'.
Een zweep is dominant, eigenlijk geeft het paard zich over, lost dus het probleem echt niet op.
Succes.
keona schreef:ik zou zweepje mee pakken(niet mee gaan slaan zo als je instructrise).maar als hulpje.je loopt na haar toe zij draait kont,je moet wel snel zijn als je merkt dat ze wilt draaien klein tikje op de zijkant bil(alsof je een verlengde arm hebt)blijft ze staan geef haar wat lekkers.ik zou het ook oefenen als je haar niet hoeft op te zadelen maar bv alleen even poetst of iets lekkers geeft.hoop dat het helpt
Alvaron schreef:Tja, vroeger (35 jaar geleden) was er op de manege waar ik toen reed ook een paard dat zoiets deed. Die draaide de kont naar de deur, en als je de deur open deed, dan dreigde hij met een opgetrokken achterbeen. Die heb ik toen 1x, 1 mega klets met een zweepje gegeven op z'n kont. Vanaf dat moment heb ik 'm nooit meer hoeven slaan. Zodra hij hoorde dat ik het was kwam hij braaf met z'n hoofd vooraan staan en kon ik 'm zonder problemen pakken, poetsen en opzadelen.
Alvaron schreef:Tja, vroeger (35 jaar geleden) was er op de manege waar ik toen reed ook een paard dat zoiets deed. Die draaide de kont naar de deur, en als je de deur open deed, dan dreigde hij met een opgetrokken achterbeen. Die heb ik toen 1x, 1 mega klets met een zweepje gegeven op z'n kont. Vanaf dat moment heb ik 'm nooit meer hoeven slaan. Zodra hij hoorde dat ik het was kwam hij braaf met z'n hoofd vooraan staan en kon ik 'm zonder problemen pakken, poetsen en opzadelen.
judith370 schreef:Alvaron schreef:Tja, vroeger (35 jaar geleden) was er op de manege waar ik toen reed ook een paard dat zoiets deed. Die draaide de kont naar de deur, en als je de deur open deed, dan dreigde hij met een opgetrokken achterbeen. Die heb ik toen 1x, 1 mega klets met een zweepje gegeven op z'n kont. Vanaf dat moment heb ik 'm nooit meer hoeven slaan. Zodra hij hoorde dat ik het was kwam hij braaf met z'n hoofd vooraan staan en kon ik 'm zonder problemen pakken, poetsen en opzadelen.
Moet je wel uitkijken dat je geen klets terug krijgt

judith370 schreef:Alvaron schreef:Tja, vroeger (35 jaar geleden) was er op de manege waar ik toen reed ook een paard dat zoiets deed. Die draaide de kont naar de deur, en als je de deur open deed, dan dreigde hij met een opgetrokken achterbeen. Die heb ik toen 1x, 1 mega klets met een zweepje gegeven op z'n kont. Vanaf dat moment heb ik 'm nooit meer hoeven slaan. Zodra hij hoorde dat ik het was kwam hij braaf met z'n hoofd vooraan staan en kon ik 'm zonder problemen pakken, poetsen en opzadelen.
Moet je wel uitkijken dat je geen klets terug krijgt
Romeetjuhh schreef:We kunnen haar ammergenoeg ook geen halster omdoen... dan doet ze hetzelfde,
En van twee mensen in haar stal trekt ze zich ook niets aan, ze duwt ze gewoon even aan de kant.
Maaikj: we mogen de paarden neit in het gangopad zetten, dat hebben we al eens gevraagd maar dan geeft ze een heel bot atwoord (volgensmij mag ze me ook niet zo)
welke manege leert je nou om zo met paarden om te gaan!? schandalig maar dat terzijde...matasja schreef:dat zij draait zal zo te horen wel zijn uit angst voor een pak rammelwelke manege leert je nou om zo met paarden om te gaan!? schandalig maar dat terzijde...
wat je kan doen is vetrouwen winnen, loop niet dominant haar stal in ( haar stal is haar veilige plek ) doe alleen de deur op een kier en laat haar zelf naar je toekomen met haar hoofd. laat haar eerst maar eens ruiken, aan jou, aan het hoofstel. dan voorzichtig proberen te aaien, maak jezelf laag, dus niet rechtop lopen en opeens aan haar hoofd zitten.
dan kun je 2 dingen doen, haar met een snoepje uitdagen om haar neus door het halster te steken, of voorzichtig een halstertouwtje om haar hals te laten glijden zodat je haar daaraan vast kan houden als ze weg wil draaien. stel deze dame eerst op haar gemak, daar heb je veeeel meer aan dan haar bang voor je maken en met geweld dat tuig op te doen.
maaikj schreef:Romeetjuhh schreef:We kunnen haar ammergenoeg ook geen halster omdoen... dan doet ze hetzelfde,
En van twee mensen in haar stal trekt ze zich ook niets aan, ze duwt ze gewoon even aan de kant.
Maaikj: we mogen de paarden neit in het gangopad zetten, dat hebben we al eens gevraagd maar dan geeft ze een heel bot atwoord (volgensmij mag ze me ook niet zo)
Wat een rare manege is dat dan, als ik het zo mag zeggen. Ik vind deze manier van omgang namelijk Not done.