Advies gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:28

Hallo allemaal,

Ik heb geen ernstig probleem, maar ik zit er wel mee. Wellicht hebben jullie advies hoe ik het beter aan kan pakken.

Eerst, het gaat om een super lieve, maar dominante en eigenwijze Tinker van acht jaar oud.

Het gaat om twee kleine dingetjes. Als ik in de wei kom, komt mijn paardje nooit naar me toe, maar ik loop naar hem. Dan zoekt hij even of ik eten heb, en dan gaat hij weer verder waar hij mee bezig was. Dan kan ik hem wel gewoon rustig het halster aan doen en mee nemen naar de poetsplaats. Hier krijg ik de indruk van dat hij niet blij is om me te zien, het hem alleen om het eten gaat, dat hij mee komt omdat het moet. Verder is hij met het poetsen/rijden ect. niet echt enthousiast, maar wel heel braaf.

Dan het tweede, het bit indoen, als hij het hoofdstel ziet en ik ga naast hem staan, dan verstrakt hij al helemaal en wilt hij het liefste weg (en soms rukt hij zich ook daadwerkelijk los), een stal in (waar dan soms wat te eten is..) Nu vraag ik mij af, vind hij het bit nou zo vervelend of is het gewoon stout en wil hij eten?

Alvast bedankt

LUNNAAX

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:54

Wat jij heb in t weiland dat heb ik ook maar daar zal ik me niet druk over maken als ik jou was!

En die 2e ik heb echt geen idee

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:57

Loopt je paard ook weg als je met je zadel aan komt zetten? Of met je poetskist? Zou hij een reden kunnen hebben om het bit of hoofdstel niet prettig te vinden? Past het bit wel goed, haal je de bakstukken niet per ongeluk door z'n ogen, enz.

Dat hij op de wei niet naar je toe komt tenzij je snoep bij je hebt heb ik ook jarenlang gehad. Het is een symptoom dat de verstandhouding met je paard niet optimaal is. Zou me niks verbazen als dat samenhangt met zijn gedrag bij het optomen en rijden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-11-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:59

wat doe je alemaal met je paard? rij je alleen en poets je hem? werk je aan je realtie met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:25

Koper, hij kan op de poetsplaats niet weglopen, of begrijp ik je vraag verkeerd? Ik denk niet dat er een reden voor is, ik ben altijd heel voorzichtig met het hoofdstel aan doen en zijn gebit is ook een tijdje terug nog gecontroleerd. Ik heb een normale enkel-gebroken bustrens, daar is ook niks geks aan denk ik..

Maureen95, ik doe eigenlijk alles met hem, poetsen, knuffelen, dressuur, longeren, buitenrijden. Ik had laatst les met hem in loswerken maar daar vond hij niet veel aan. Hoe zou ik aan de verstandhouding kunnen werken?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:29

Ik stuur je even PB

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:29

Heb je al wel is een ander bitje geprobeert? het probleem zou best is kunnen liggen dat je een enkel gebroken bit hebt omdat je dan het zogenoemde "schaar" effect krijgt. misschien toch is een dubbelgebroken proberen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:35

LidyK97 schreef:
Koper, hij kan op de poetsplaats niet weglopen, of begrijp ik je vraag verkeerd? Ik denk niet dat er een reden voor is, ik ben altijd heel voorzichtig met het hoofdstel aan doen en zijn gebit is ook een tijdje terug nog gecontroleerd. Ik heb een normale enkel-gebroken bustrens, daar is ook niks geks aan denk ik..

Maureen95, ik doe eigenlijk alles met hem, poetsen, knuffelen, dressuur, longeren, buitenrijden. Ik had laatst les met hem in loswerken maar daar vond hij niet veel aan. Hoe zou ik aan de verstandhouding kunnen werken?

Je snapt m'n vraag goed. Hoe kan hij dan wel weglopen als je het hoofdstel in wil doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:36

Bedankt Shari_Becker, dat ga ik ook eens proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:37

Koper schreef:
LidyK97 schreef:

Je snapt m'n vraag goed. Hoe kan hij dan wel weglopen als je het hoofdstel in wil doen?

Omdat hij aan twee kanten vast staat met het poetsen en zadelen, dat is ook geen probleem. Maar met het hoofdstel moeten die touwen los. Dan piept hij hem er gauw tussen uit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:38

kan je dan niet (tenmisnte doe ik) het halster om de hals doen? dan zit die nog even een beetje vast.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:39

Touwen voor 'm langs aan elkaar vastmaken met de clips. Of halster om z'n nek gespen als je gaat optomen.

Maar dat is natuurlijk alleen maar symptoombestrijding. Je paard geeft aan dat er wat verkeerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:56

dat is wel een handig iets, maar het probleem is er inderdaad nog steeds. nu kan hij niet meer weg maar hij wilt het wél

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:14

Precies. En waarom hij verstrakt als je met het hoofdstel aan komt weten wij ook niet, er zijn al wat ideeën voorbijgekomen en wie weet heb je daar wat aan.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:16

Je zegt dat het rijden niet enthousiast is.. vindt je het wel leuk ? Probeer anders is wat anders.. ? (springen , buitenrijden)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:24

ik geef altijd een klontje nadat mijn paard het bit met hoofdstel om heeft.
Ze doen altijd happen naar het bit en kan dan in alle rust het hoofdstel voorzichtig over de oren brengen en geef ik daarna een klontje.Dáárna maak ik de riempjes vast.
Misschien doe je het nu ook wat gehaast, waardoor het nog onplezieriger is.
Idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:37

superwoman, dat is een goed idee, maar als het bit een probleem is, ga ik het liever eerst met een ander bit proberen anders neemt hij het alleen voor het klontje aan vrees ik.

_nvds, buitenrijden doen we, dat vind hij wel leuk. maar op de poetsplaats staat hij ook niet echt opgewekt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:51

LidyK97 schreef:
superwoman, dat is een goed idee, maar als het bit een probleem is, ga ik het liever eerst met een ander bit proberen anders neemt hij het alleen voor het klontje aan vrees ik.

_nvds, buitenrijden doen we, dat vind hij wel leuk. maar op de poetsplaats staat hij ook niet echt opgewekt.

Je moet idd wel zeker weten of het bit goed is.
Verder is het motiveren jouw taak.
Je hoort nogal eens "mijn paard vind dressuur niet leuk" en na het zien van het ruiterniveau weet ik wel waarom :P
Paardrijden is moeilijk, goede lessen helpt vaak al heel veel.
Dus ook voor het paard, want steeds dezelfde fouten ondergaan (van de ruiter) is geen pretje natuurlijk.

Met poetsen heeft hij vast wel een plekje wat hij heel fijn vind....maak het prettig en leuk, ook met snoepjes kun je ze motiveren :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:57

superwoman, je hebt helemaal gelijk! ik heb al goede lessen, ik vind het belangrijk om daarin te investeren. hoe zou ik het beste kunnen motiveren?

klopt, maar het liefst voer ik niks, dan krijg ik snel het gevoel dat ik dien als snoepautomaat, haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:05

LidyK97 schreef:
superwoman, je hebt helemaal gelijk! ik heb al goede lessen, ik vind het belangrijk om daarin te investeren. hoe zou ik het beste kunnen motiveren?

klopt, maar het liefst voer ik niks, dan krijg ik snel het gevoel dat ik dien als snoepautomaat, haha

Misschien krijgt je paardje nu het gevoel dat hij enkel moet werken voor je... zoek een middenweg!

Motiveren met rijden kan zijn dat je bijv even met lange teugel gaat galoperen tussendoor of in draf...dat je leuke oefeningen doet tussendoor,ook de dressuur is steeds afwisseling door steeds te schakelen en van hand te veranderen. Doe eens gek tussendoor, desnoods nog een klontje wanneer je erop zit. Verras hem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:09

bedankt voor je advies! :) maar als hij nu, als ik op hem al kom meteen al gaat zoeken naar voer lijkt me ook geen goed teken denk ik?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:18

LidyK97 schreef:
bedankt voor je advies! :) maar als hij nu, als ik op hem al kom meteen al gaat zoeken naar voer lijkt me ook geen goed teken denk ik?

Lijkt erop dat hij zich meer als leider voor doet dan jij.
Een snoepje geven is echt geen probleem, mits jij wel de leiding hebt en behoud. Jij moet aangeven wanneer hij een snoepje mag, niet andersom.
Ik denk dus dat daar je "werkpuntje" ligt, het leiderschap. (dus niet bazig, maar leider die hij wil volgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:19

daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben :j hoe zou ik daar het beste aan kunnen werken?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:23

misschien eens een tandarts laten komen.

Mijn paard heeft dat een tijdje gedaan omdat die last van de tanden had en dna kan ik me voorstelle dat je zoiets in je mond echt niet lekker vind.

Of misschien eens de optie bitloos bekijken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:45

LidyK97 schreef:
daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben :j hoe zou ik daar het beste aan kunnen werken?

Zal je ook vast wel les in kunnen krijgen.
Zelf heb ik altijd veel gekeken hoe anderen dat doen en dan krijg je wel een voorkeur en daaruit " je eigen ding".
Heb ook altijd veel gekeken naar paarden onderling. Dan zie je ook hoe ze reageren (bijv waarschuwingen, soms heel subtiel, die moet je zien voordat je er zelf op kan reageren) Weten wat je lichaamshouding uit straalt en dat eventueel veranderen..