Paard trekt zich onaangekondigd los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iwouldstay_

Paard trekt zich onaangekondigd los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:56

Beste bokkers,

Mijn paard trekt zich veel los, ze blijft dan trekken tot het halster, touw of de stal breekt.

Het is wel een 'vieze merrie' altijd al geweest, maar zeker niet stout.
Ze trekt zich vooral los wanneer ze weet dat ze iets stout doet, bv bijten wanneer ik aansingel en nog voor ik kan reageren is ze bang van mijn reactie en begint ze zich los te trekken. Vandaag wou ik ze doen opschuiven en ze hief haar been op voor te stampen en ik zei nog maar haar naam en begon al te trekken, blijven trekken tot haar (lederen halster) kapot scheurde.
Ik heb er nog nooit op geslaan ed.
Voor de rest heeft ze wel veel vertrouwen in mensen, dus ik vindt het raar net op dat moment niet.

Ik kreeg dan de raad van mensen om ze met 4 of 5 touwen vast te zetten, of een koeienband rond haar nek.
Maar ik heb gehoord dat dit schadelijk kan zijn voor hun nekwervels en de atlas.
Of een andere raad was dan erop kloppen met een schop, maar dat wil ik ook niet doen.
Ze doet het met een reden en niet omdat ze stout wil doen.

Ik hoop dat iemand mij een goeie tip kan geven.

Thenexttry

Re: Paard trekt zich onaangekondigd los

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:00

hoe zet je je paard vast ? met een gewone knoop of paardenknoop ?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:04

Als je wilt dat je paard zn Atlas of nekwervels/benen breekt moet je m vast gaan zetten met 4 touwen of een koeien halster! Hoe stom kun je zijn iemand deze info te geven!

Sommige paarden KUNNEN gewoon NIET vast staan. Accepteer dat en leer je paard los te staan of doe geen knoop in het touw.

Past je zadel wel? Een normaal paard hapt niet met aansingelen? Hoe singel je aan rag je m gelijk goed strak of doe je wel echt gaatje voor gaatje?

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:10

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:12

__SavannaH__ schreef:
hoe zet je je paard vast ? met een gewone knoop of paardenknoop ?

Ze staat in een opzadelruimte, met 2 koorden vast, 1 met een paniekhaak en 1 rekker.
Moest het nog een paardenknoop zijn, ze is te snel. op 3 seconden is ze los en ze trekt gewoon haar lederen halster door.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:15

Bij dat soort paarden gebruik ik altijd een heel lang halstertouw (leadrope), gaat door de haak van de wand en het uiteinde houd ik zelf vast. Dan merk je direct als ze gaan klooien en kunnen ze zich niet los trekken. Valt prima mee te zadelen/borstelen.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:17

WhySoWhite schreef:
Als je wilt dat je paard zn Atlas of nekwervels/benen breekt moet je m vast gaan zetten met 4 touwen of een koeien halster! Hoe stom kun je zijn iemand deze info te geven!

Sommige paarden KUNNEN gewoon NIET vast staan. Accepteer dat en leer je paard los te staan of doe geen knoop in het touw.

Past je zadel wel? Een normaal paard hapt niet met aansingelen? Hoe singel je aan rag je m gelijk goed strak of doe je wel echt gaatje voor gaatje?

Kga da zeker niet doen, dit is absoluut niet de oplossing.
Ja, door haar headshaking is ze volledig nagekeken. (tandarts, kraker komt regelmarig, veearts ook) Tis gewoon een pruime :) vanals je aan haar liesen komt, vindt ze het niet leuk. Ze is niet stout, gewoon een merrie :D
Ik singel ook geleidelijk aan, praktisch niet zelf, wanneer ik in de piste ben reageerd ze minder heftig.

Het is gewoon een speciaal madam, alles moet haar manier zijn

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:19

o dus tussen 2 palen? Touwtje aan de kan touwtje aan de ander kant, in het midden een knoop. Daat ze er los achter :D opgelost

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:20

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:24

Heel simpel.
Leer je paard los te staan.

Bij elke verkeerde stap die ze doet, terug zetten.
Kost een tijdje, maar is de beste oplossing.

EN MOND HOUDEN !!!!

Dus niet belonen of straffen.

Elk geluidje ziet een paard al commando om wat te gaan doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:34

Voor een van mijn paarden heb ik een paniek halster. Ze is wat claustrofobisch en ik vind het belangrijk dat ze altijd het vrije gevoel heeft. Dus ze wordt nooit opgesloten in de stal maar kan zelf in en uit lopen. Ik zet haar gewoon vast (met paniek knoop) met paniek halster en als ze in paniek los wilt dan schuift het halster vanwege de druk gelijk over haar hoofd op de grond en is ze vrij. Ook in de trailer staan ze met dat halster. Hierdoor is het paard zeer relaxed geworden. Een keer in de trailer hoorden we een enorm spektakel en schommeling van de trailer. Toen we eindelijk langs de kant konden om te kijken stond onze lady zonder halster zeer op haar gemak in de trailer. Ik blij met paniek halster!
Ze heeft ook wat zadeldwang en voor mij past dat helemaal bij het plaatje of deken op- af doen vindt ze naar enz. Alles doe ik altijd of het de allereerste keer is met zeer veel rust en dat werkt gewoon goed. Aan singelen doe ik heel relaxed gaatje voor gaatje. Wellicht heb jij ook een paardje dat gewoon wat meer vrijheid gevoel nodig heeft als een normaal paard en waar je wat meer tijd voor moet nemen.
Als ik nu kijk en vier jaar geleden is ze al heel erg normaal geworden. Los staan is voor haar geen enkel probleem maar ik vind het belangrijk dat ze ook vast kan staan en mij daarin vertrouwd.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-11-12 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:35

Ariebren schreef:
Heel simpel.
Leer je paard los te staan.

Bij elke verkeerde stap die ze doet, terug zetten.
Kost een tijdje, maar is de beste oplossing.

EN MOND HOUDEN !!!!

Dus niet belonen of straffen.

Elk geluidje ziet een paard al commando om wat te gaan doen.

Ze kan los staan, maar ze gaat veel op wedstrijd en dan moet ze ook gebonden staan in de camion..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:51

Dus in de camion breekt ze zich ook los ??
Voor de Hollanders, de camion is de paarden trailer.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:38

Dan staat ze dus te kort. Als ze maar dr kont tegen de stang aan staat en ze dan nog een paar cm ruimte heeft is dat toch prima? Dan staat ze toch vast zonder dat ze kan gaan hangen.. Ik zie het probleem niet zo?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:44

@Why....
Ik ook niet.
Maar waar is het overschot van oude paarden mensjes, die nu de aow plunderen, om deze jonge paarden meid eens te helpen.
En dan in de praktijk, niet via Bokt.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:48

Ik heb mn paarden sowieso nooit vast staan. Vind dat gewoon een stuk opvoeding. Al dat geklooi van tegenwoordig. Vroeger ging het allemaal veel makkelijker waren de paarden niet zo moeilijk en niet zo zeikerig en kleinzerig als nu :D En vooral de eigenaren niet zo moeilijk. Mijn paarden worden nog steeds op zn boerenfluitjes opgevoet en dat bevalt me prima :j
Kan er niet zo wakker van liggen eigenlijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:52

Mensen met paarden of paarden mensen ??

Maar een penny moet het ook nog leren.

Half Bokt nu weer boos met deze opmerking. :7

Maar de omgang met paarden leer je niet op Bokt.
Dat leer je van een ouder, ervaren paarden mens.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:53

WhySoWhite schreef:
Dan staat ze dus te kort. Als ze maar dr kont tegen de stang aan staat en ze dan nog een paar cm ruimte heeft is dat toch prima? Dan staat ze toch vast zonder dat ze kan gaan hangen.. Ik zie het probleem niet zo?

Ze heeft zich nog niet losgetrokken op de camion. Het is eigelijk een camionetje, waar ze met 2 paarden op staan. Als ze niet vast hangt kan ze met haar hoofd bij het andere paard.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:58

1 van mijn merries trekt zich op de trailer ook nooit los, maar vaststaan kan ze niet. Ze is nogal zenuwachtig, en als ze bij het poetsen/opzadelen druk van het vaststaan voelt, trekt ze zich ook in een paar seconden los. Ik gebruik dus ook de truc van een heel lang touw, wat ik door de ring haal, en het uiteinde zelf vasthou. Zo kan ik prima borstelen/zadelen en heb ik over het algemeen geen problemen.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:01

Leuk om als onervaren penny te worden afgeschilderd.
Zeker omdat jullie me niet kennen.
Ik heb al jaren ervaring als groom bij ruiters die geen landelijke proefjes meer rijden, dit zijn dus ook geen lompe knollen zonder karakter zoals de meeste hier. Paarden met zoveel bloed die over kastelen van sprongen springen, ga je niet zomaar de les gaan spellen.
Maarja, dit weet een penny zoals ik natuurlijk niet :)
Ik dacht de meest belachelijke commentaren al gehad te hebben of facebook om met een schop op dit paard te slaan, maar deze slaan toch wel alles!

Bedankt bokt.nl, jullie hebben getoond wat een belachelijke stelletjes dikke nekken hollanders jullie zijn!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:04

TS probeer je niet te irriteren aan dergelijke opmerkingen, hier en daar zit er misschien toch een tip tussen die je verder kan helpen? Het is makkelijk om kritiek te geven vanop afstand hé. Hopelijk krijg je toch wat gouden raad in je topic, er zitten ook echt wel mensen tussen die willen helpen!

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:05

JoCo schreef:
TS probeer je niet te irriteren aan dergelijke opmerkingen, hier en daar zit er misschien toch een tip tussen die je verder kan helpen? Het is makkelijk om kritiek te geven vanop afstand hé. Hopelijk krijg je toch wat gouden raad in je topic, er zitten ook echt wel mensen tussen die willen helpen!

Ja idd, heb toch wel al een paar goede tips gehad:)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:43

_O- EY PENNY! DA DOEJE NI E _O-

Nee oke. Bai probeerde haar soms ook los te trekken, vooral bij het opzadelen :) Heeft haar ook al opgehangen, dus is ook ni zo simpel op te lossen. Heb een gewoon halster, met paniekketting (zo in plastic :)), en als ik corrigeer stopt ze wel tegewoordig, is nooit zo ver gegaan dat ze echt iets kapot heeft getrokken.

Heb ook tijdje met langer touw gewerkt, achter spijl gestoken en zelf vast gehouden, ook wel handig. Tenzij ze hun willen ophangen natuurlijk *\%/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:57

Iwouldstay_ schreef:
Leuk om als onervaren penny te worden afgeschilderd.
Zeker omdat jullie me niet kennen.
Ik heb al jaren ervaring als groom bij ruiters die geen landelijke proefjes meer rijden, dit zijn dus ook geen lompe knollen zonder karakter zoals de meeste hier. Paarden met zoveel bloed die over kastelen van sprongen springen, ga je niet zomaar de les gaan spellen.
Maarja, dit weet een penny zoals ik natuurlijk niet :)
Ik dacht de meest belachelijke commentaren al gehad te hebben of facebook om met een schop op dit paard te slaan, maar deze slaan toch wel alles!

Bedankt bokt.nl, jullie hebben getoond wat een belachelijke stelletjes dikke nekken hollanders jullie zijn!

En zelfs als je alle ervaring van de wereld hebt, kun je ook nog wat van die domme Hollanders leren die wel openstaan voor een andere insteek. Kunnen die ruiters die over kastelen van sprongen springen en waar jij groom bij bent ook nog wat van leren. Sterker nog, ik durf te beweren dat zij als ruiter wel openstaan voor advies van een ander, en jij als groom niet.

Heb je al gekeken naar de filmpjes over Aussie Tie Ring en Safe Clip? Geloof het of niet, dit zijn AMERIKAANSE oplossingen, uit de WESTERN sport, waar sommige stomme diknek HOLLANDERS wel open voor staan. En misschien die ruiters die over kastelen van sprongen springen en waar jij bij groomt ook...

Maar goed, bewijst wel weer, dat je een paard wel naar water kunt leiden maar hem niet kunt laten drinken. En dat je een mens wel naar kennis kunt leiden, maar er niet voor kunt zorgen dat hij die betonnen plaat voor zijn hoofd laat zakken....

En excuses als deze domme Hollander op je poezelige tenen is gaan staan.
Soms kun je maar beter gewoon echt knoerthard recht door zee gaan (en dat geld in de omgang met paarden net zo) dan te voorzichtig zijn, en bang te zijn om op tenen te trappen (of een paard te zachtaardig aan te pakken)....en even gedoseerd op het goede moment hard inkomen door middel van een flink roei bij een paard kan echt wel het gewenste resultaat geven. Geldt voor mensen trouwen ook.

Zie deze reactie dan maar ook als een kneiterharde en echt diknek Hollandse reactie op die van jouw. Onaangenaam om zo aangevallen te worden, maar wel recht door zee. Ik durf je recht in je gezicht hetzelfde te zeggen en ga niet achterbaks achter je rug om roddelen. Ik heb de ervaring gemaakt dat ze daar in Belgie heel goed in zijn.

Veel wijsheid gewenst bij het oplossen van dit probleem.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:31

Cassidy schreef:
En zelfs als je alle ervaring van de wereld hebt, kun je ook nog wat van die domme Hollanders leren die wel openstaan voor een andere insteek. Kunnen die ruiters die over kastelen van sprongen springen en waar jij groom bij bent ook nog wat van leren. Sterker nog, ik durf te beweren dat zij als ruiter wel openstaan voor advies van een ander, en jij als groom niet.

Heb je al gekeken naar de filmpjes over Aussie Tie Ring en Safe Clip? Geloof het of niet, dit zijn AMERIKAANSE oplossingen, uit de WESTERN sport, waar sommige stomme diknek HOLLANDERS wel open voor staan. En misschien die ruiters die over kastelen van sprongen springen en waar jij bij groomt ook...

Maar goed, bewijst wel weer, dat je een paard wel naar water kunt leiden maar hem niet kunt laten drinken. En dat je een mens wel naar kennis kunt leiden, maar er niet voor kunt zorgen dat hij die betonnen plaat voor zijn hoofd laat zakken....

En excuses als deze domme Hollander op je poezelige tenen is gaan staan.
Soms kun je maar beter gewoon echt knoerthard recht door zee gaan (en dat geld in de omgang met paarden net zo) dan te voorzichtig zijn, en bang te zijn om op tenen te trappen (of een paard te zachtaardig aan te pakken)....en even gedoseerd op het goede moment hard inkomen door middel van een flink roei bij een paard kan echt wel het gewenste resultaat geven. Geldt voor mensen trouwen ook.

Zie deze reactie dan maar ook als een kneiterharde en echt diknek Hollandse reactie op die van jouw. Onaangenaam om zo aangevallen te worden, maar wel recht door zee. Ik durf je recht in je gezicht hetzelfde te zeggen en ga niet achterbaks achter je rug om roddelen. Ik heb de ervaring gemaakt dat ze daar in Belgie heel goed in zijn.

Veel wijsheid gewenst bij het oplossen van dit probleem.

Met recht door zee is niks mis, maar om TS af te schilderen als onervaren penny is nog iets anders.
Vooral als je haar niet kent.

Edit. Ze vraagt om hulp. Niet om zomaar uitgescholden te worden.

Groetjes van die andere Belg *D