Nare ervaring veulen met beentjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjj22

Nare ervaring veulen met beentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 16:52

Hallo allemaal!

Ik zou graag tips willen van jullie, omdat ik even niet weet hoe ik dit kan oplossen of verbeteren.

Ik heb een veulentje van 6 maanden en ik haal hem elke dag even een kwartiertje uit stal om te poetsen en te laten wennen aan de normale gang van zaken. Hij loopt ook netjes mee als ik een stukje het erf op loop en hij laat zijn beentjes afspuiten en dat soort kleine dingen.

Sinds deze week heeft hij een ontstoken wondje op zijn achterbeen (spronggewrichten schuren een beetje tegen elkaar aan) en hij voelt zich niet zo lekker. Dit geeft op zich niet, want hij staat gewoon in de kudde en dan kun je er op wachten dat er een keertje iets scheelt. Nu krijgt hij een antibiotica kuurtje en elke dag zalf op het wondje om het te laten genezen.

Maar elke keer als ik hem vast zet om zijn temperatuur op te nemen, antibiotica prikje te geven en zijn wondje in te smeren, wordt hij heel erg bang. Ook logisch omdat niemand ooit aan zijn achterbenen heeft gezeten, vooral niet aan de binnenkant.
Hij gaat dan hangen, steigeren en schoppen omdat hij bang is. Hier valt op zich, met twee personen, wel om heen te werken maar het is elke keer zo'n strijd. Als het allemaal weer gedaan is, dan krijgt hij lekkere muesli of veulenbrok en dan wordt het wel positief afgesloten. Hij heeft dus geen hekel aan me en hij komt braaf zijn stalletje uit als ik dat vraag.

Mijn punt is alleen dat hij nog moet leren dat ik graag aan zijn (binnen-) benen wil zitten en over een tijdje die ook wil optillen en uit krabben. Alleen (door die zalf vooral) vertrouwt hij dat niet. Als ik er aan zit dan begint hij te draaien en weg te lopen en dreigen met slaan.
Dreigen te slaan doet hij overigens alleen als ik aan de binnenkant van zijn achterbenen zit of onder het spronggewricht. Echt slaan doet hij alleen als je aan het wondje zit. Zijn voorbenen kan ik redelijk aanraken, maar dan loopt hij weg, draait om of loopt naar achteren.

Vandaag was hij er toch wel van in paniek en begon weer met hangen en proberen te steigeren maar zo erg dat het halster brak en hij achterover klapte en op de grond viel. Ik wil hem niet elke keer zo bang maken, maar het moet toch behandeld worden!

Ik wil graag dat hij me vertrouwt dat ik hem niet op eet als ik aan zijn benen zit en ik ben heel erg bang dat hij dat niet meer (of heel moeilijk) toe gaat laten, ook als hij groter is. Dat wondje is namelijk echt een vervelend klusje elke dag.
Voor dat hij dit had, heb ik links voor wel een keer kunnen uitkrabben, we waren dus goed op weg.

Misschien een beetje rommelig verhaal zo maar ik hoop dat jullie het een beetje volgen. Graag tips? :D
Laatst bijgewerkt door eefjj22 op 04-11-12 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:54

Komt je veulen maar een kwartier buiten, dan worden ze wel druk. Of lees ik het verkeerd?

eefjj22

Re: Nare ervaring veulen met beentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 16:55

Nee, ik ben een kwartiertje per dag met hem bezig, maar hij komt met de groep elke dag buiten. Ik ga er gewoon naar toe als ik weet dat hij binnen staat met zijn groep om hem een beetje aan mensendingen te laten wennen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:55

Misschien helpt het al om ook aan z'n benen te zitten als je NIET gaat zalven? Gewoon altijd overal je handen naartoe brengen, aaien, voelen, beetje knijpen en duwen.
En zou hij goed afgeleid zijn als hij TIJDENS het behandelen al eet?
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 04-11-12 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:56

Tja dan heeft dat tijd nodig denk ik.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 16:58

Ja, ik zit ook aan zijn beentjes als hij niet behandeld hoeft te worden, maar dan steigert hij ook niet of zoiets, maar hij loopt dan naar voren en naar achteren en hij gaat om en hij tilt zijn benen heel hoog op en hij wil dan slaan.. dat soort dingen. Het is wel echt omdat hij bang niet, niet omdat hij vervelend is.

Ik kan hem tijdens het behandelen niet voeren, want er zijn echt twee mensen nodig om hem vast te houden en op zijn plaats. Degene die de zalf smeert moet namelijk bijna tussen zijn achterbenen zijn. Bovendien wil hij helemaal niet eten als iemand aan zijn benen zit want hij maakt veel te veel drukte daarvoor. Hij wil dan gewoon weg en vluchten.

Ja, ik begrijp dat het tijd nodig heeft en ik oefen gewoon elke dag steeds een stukje verder en ik hou er pas mee op als hij stil staat en het toelaat. Dan vind ik het weer mooi geweest. Maar ik vind het gewoon zo erg dat hij echt zo bang is geworden er van. Ik kan niet stoppen met die zalf voordat het over is natuurlijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:01

Je kan ook een stok nemen met daar iets aan bv een grote veer, en dan kan je op afstand aan zijn benen zitten.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:02

Ja, ik heb wel een zweepje van 1.20m, maar ik ben nu ook gewoon bang dat ik het nog erger maak als ik dingen doe waar hij van schrikt. Hij heeft nog nooit van zijn leven een zweep gezien namelijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:07

Nee echt een stok of een tak.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:10

Maar denk je niet dat dat te hard is dan? Een stok buigt niet zo makkelijk mee als een lang zweepje als hij schrikt van de aanraking

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:11

Als de zweep maar lang is zo dat jij niet snel geraakt wordt.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:12

marleen_usar schreef:
Je kan ook een stok nemen met daar iets aan bv een grote veer, en dan kan je op afstand aan zijn benen zitten.

Dit was eignelijk ook mijn idee :+
ik denk dat je gewoon veel aan zijn benen moet komen, en omdat het niet helemaal 'veilig' is misschien beter met een stok met een Zachte doek (of zo) eromheen gebonden, en dan niet gelijk tussen zijn benen, maar ook op zijn rug, vaken, buitenkant benen enz.
En vooral veel geduld hebben!
Wij hadden er hier op stal ook zo een, alleen maar draaien en trappen. Nu zijn we aan half jaar veder, en kunnen echt alles met hem doen. Het heeft even geduurd maar je krijg er wel wat voor terug g:D

Ik zou geen zweep nemen, deze 'buigen' namelijk door als je er iets aanwast maakt, en dan kan je hem niet snel genoeg weg halen als je wilt belonen, als hij het goed doet. Want als hij het goed doet moet je hem wel weer gelijk weg halen. Dan is het ook een deel van de beloning

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:14

En als het goed gaat met je stem overdreven veel belonen.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:15

Ik zal dat morgen inderdaad eens even proberen ja, dan probeer ik het eerst wel met een stok en daarna toch met mijn handen want hij zal het toch moeten leren. Niet perse in een week of zelfs deze winter, maar ik vind het heel vervelend dat het voor hem nu zo'n vervelende ervaring wordt op deze manier.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:16

Een bezemsteel met een gevulde huishoud handschoen aan vast gemaakt. Zo kan je heel rustig oefenen, begin gewoon met aaien(met de handschoen) over zijn achterhand en ga langzaam iedere dag een cm of wat naar beneden

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:18

Ik probeer het wel met een kortere stok dan een bezemsteel, hij is nog jong dus hij is niet zo lang. Een bezemsteel is wel onhandig maar misschien heb ik nog een mooie toilet ontstopper ofzo haha

Hebben jullie ook nog ideeen over hoe hij kan leren dat hij moet stilstaan en niet heel de tijd draaien en heen en weer lopen soms?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:20

Het gaat er vooral om dat hij er aan went dat er van alles aan hem zit:D en het voor jouw veilig is.
(wat wij ook met ze doen, is met een skippy bal spelen, op de rug onder de buik enz... die van ons vinden het heel leuk en worden nu al blij als ze de skippy bal zien :+ en ze zijn er niet meer bang voor)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:20

Sanne_com schreef:
Het gaat er vooral om dat hij er aan went dat er van alles aan hem zit:D en het voor jouw veilig is.
(wat wij ook met ze doen, is met een skippy bal spelen, op de rug onder de buik enz... die van ons vinden het heel leuk en worden nu al blij als ze de skippy bal zien :+ en ze zijn er niet meer bang voor)

edit; Veel oefenen, en op een rustige plek zonder veel andere indrukken neerzetten.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:25

Haha een skippybal zal ik nog maar even mee wachten voor ik aan halster nummer 4 kan beginnen. Maar het is wel een heel leuk idee! Misschien van de zomer eens proberen!

En ik ga zeker veel oefenen, hij staat altijd op de spuitplaats, verder is hij nog nergens geweest namelijk. Zijn buik is trouwens helemaal geen probleem, dat is niet erg. Alleen zijn benen. Doekjes, jassen en dat soort dingen gooi ik ook gewoon rond mij en rond hem neer. Dat is ook helemaal geen punt. Ik heb vanmorgen mijn paard als kapstok gebruikt. Maakt hem niet uit.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:35

Das mooi :D Maar ik zou met de 'stok' wel eerst ook op zijn buik enz beginnen, hij moet dat ding eerst leren kennen.

Ik zou hem ook een paar keer verplaatsen en ergens anders neerzetten, zo leert hij dat ook weer.
En met dat draaien, als je je voorstelt dat hij niet door je heen kan. Kunnen (of doen) ze het meestal ook niet. Of dat is in ieder geval mijn ervaring.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:37

Ja, dat is waar. Ik zal hem eerst laten wennen.

Dat is inderdaad wel een goede, om hem eens ergens anders te zetten. Hij kan ook met draaien niet door mij heen want hij loopt om me heen haha. Maar ik wil gewoon dat hij stil staat eigelijk. dat is heel moeilijk voor hem maar ik vraag me af in hoeverre iets angst of zenuwen is of gewoon meuten.
Als hij gewoon zit te meuten dan kan hij best een keer een standje krijgen maar als het angst is, dan wil ik dat niet doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:42

Zou je niet eerst eens gewoon wachten tot de wond genezen is en je hem niet meer hoeft te behandelen? Gerwoon niet alles tegelijk willen. Want nu is het even vervelend voor hem, dat is even niet anders, je doet hem pijn en logisch dat zijn vertrouwen een knak krijgt. Over een half jaar is het weer vergeten en daardoor heel anders waarschijnlijk.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:46

Ja, dat kan ook wel maar ik wil niet elke dag op die plek zitten terwijl het pijn doet en dan verder niet want dan krijgt hij dalijk negatieve associaties met mijn handen en zijn benen. Dat wil ik juist voor komen. Want afspuiten kan wel, maar aaien niet. Dat is ook voor de hoefsmid heel erg lastig namelijk

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:47

Neem de tijd voor je veulen, je kan hem ook een keer een verwenbeurtje geven zonder die prikjes en derg. nu ziet hij je dan alleen maar als hij die nare behandeling moet ondergaan en ziet hij jou als boosdoener.
De veulens van ons zijn dol op paardensnoepjes, geef ze die bijv een keer en loop weer weg zonder dat je ook iets gaat doen met je veulen.
Succes want het is echt leuk als een veulentje opgroeit met angst voor een mens :(:)

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:48

Ja, ik geef hem eigelijk al te veel snoepjes en extra'tjes door deze heisa haha maar hij moet die prikjes elke dag hebben en dat zalfje ook. Morgen komt de DA weer langs voor controle, maar als het wondje niet over is moet ze het ook nog eens zien te verbinden. Ik kan dus niet een dagje geen medicijnen geven.

Hij is ook niet bang voor me gelukkig, als ik zijn stalletje in kom, dan blijft hij wel gewoon staan en kan ik hem zo meenemen, maar hij weet wel wat er gaat gebeuren en als het klaar is is er niks aan de hand. Ik kan alles doen met het beestje, zo lang ik zijn beentjes niet aanraak.