merrie heeft gebeten en wou kloppen !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Athena27

merrie heeft gebeten en wou kloppen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 20:12

Hey iedereen,

ik moet het effe van mijn hart, maar ik ging deze middag naar de wei bij mijn jaarling merrie om er wat grondwerk mee te doen. Ze was super flink in het begin, maar ineens, uit het niks, oren helemaal plat en bijt ze mij keihard in mijn bovenarm (auuwch !!) , daarbovenop draait ze haar achterwerk om te gaan kloppen ook !
Ik snap er echt helemaal niks van, want ik heb ze nu al een half jaartje zoiets en ze is echt superlief en braaf altijd ! Ik was er zo diep teleurgesteld in pfff.
Maar ik zag wel dat ze met haar staart in de lucht liep, en dan bedacht ik mij bij dat ze hengstig is.
Nu vraag ik mij af of het daarom zou komen ? Hoe dan ook, zo gedrag mag helemaal niet vind ik !
Ik vraag mij af of ik de enige ben met dat probleem, en wat zou ik eraan kunnen doen ?
En trouwens erna was ze direct weer poeslief en kwam ze vleien en doen ....

mika11

Re: merrie heeft gebeten en wou kloppen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:14

Wat voor grondwerk doe je dan met de jaarling?
Kan het zijn dat je te lang of te intensief bezig bent geweest?

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:59

oh neen, ik noem dat zo, maar eigenlijk is dat gewoon maar wat deftig leren meelopen, dus dat ze niet trekt en mij omver duwt en een beetje met wat voorwerpen tegen haar komen zodat ze er niet bang van is. Echt heel simpele dingetjes en ik was nog maar 5 minuutjes bezig dus ja, dat kan het zeker niet zijn.
En dan nog, zo een gedrag mag in geen enkel omstandigheden vind ik :(. Ze heeft alles wat ze moet hebben, en dan zo een gedrag erbij, daar kan ik dus echt niet mee om é :(

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:03

Alsof een paard weet wat ie moet hebben. Beestje is 1 jaar, laat lekker staan!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:44

Heeft ze genoeg kuddemaatjes? Dit soort dingen proberen ze namelijk vaak uit op hun kuddegenoten. Die corrigeren elkaar dan waarvan ze leren dat dat dus niet kan. Jij was blijkbaar op dat moment uitprobeer kuddegenoot.. Niet zo handig! Je zou kunnen overwegen een tijdje het werken te stoppen tot ze door deze fase heen is en de kudde, daar ga ik maar vanuit, haar weer met alle vier de hoefjes op de grond heeft gezet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:48

Nou het zal goed kunnen dat ze 'pms' heeft!
Sommige merries zijn onuitstaanbaar als ze hengstig zijn en daar kun je meestal niet zoveel mee.
Want net wat je zegt, het was al direct weer voorbij.
Zelf zal ze misschien ook van slag kunnen zijn door de hengstigheid, ze mag het natuurlijk niet, maar ik zou haar gewoon even observeren en kijken of het vaker voorkomt en wanneer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:03

Zoals mijn voorganger ook zegt, even observeren. Kijken hoe ze de volgende keer is als ze hengstig is. Wij hebben ook wel eens een merrie op stal gehad die altijd lief en braaf was, je kont iedereen erop zetten die voor het eerst ging rijden. Maar zodra ze hengstig was, was ze niet te houden. Scheurde en bokte de bak door, is nu al een stuk minder geworden eigenlijk

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:07

Athena27 schreef:
Ze heeft alles wat ze moet hebben, en dan zo een gedrag erbij, daar kan ik dus echt niet mee om é :(

Paarden gedragen zich niet naar wat ze hebben, dat ze "omdat ze alles al heeft" zich zo gedraagt.
Er is wat anders waarom ze zich zo gedraagt.
Wat voorgangers al hebben gezegd, laat haar lekker staan, ze is pas 1 dan moet ze lekker met soortgenoten zijn en kunnen opgroeien in plaats van leren deftig mee te lopen.
Wacht daar nog lekker een jaartje mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:10

maaike5581 schreef:
Athena27 schreef:
Ze heeft alles wat ze moet hebben, en dan zo een gedrag erbij, daar kan ik dus echt niet mee om é :(

Paarden gedragen zich niet naar wat ze hebben, dat ze "omdat ze alles al heeft" zich zo gedraagt.
Er is wat anders waarom ze zich zo gedraagt.
Wat voorgangers al hebben gezegd, laat haar lekker staan, ze is pas 1 dan moet ze lekker met soortgenoten zijn en kunnen opgroeien in plaats van leren deftig mee te lopen.
Wacht daar nog lekker een jaartje mee.

Een jaarling mag best al dingen leren hoor. Netjes meelopen, vaststaan en eens een rondje wandelen en wennen aan enge dingen hoort bij de basisopvoeding vind ik en dat is alleen maar goed, mits ze de rest van de tijd lekker buiten staan met soortgenoten.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:22

Klopt dat leert die van mij ook, maar deze lijkt er nog niet aan toe, en ook dat hoor jete respecteren.
Jammer alleen dat Ts niet verteld hoe het paardje erbij staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:31

´Hallo, ik moest kloppen, want de bel doet het niet´ :+

Sorry. On topic: hoe lang was je met haar bezig? En hoe heb je gereageerd? Ik hoop dat je haar een goede mep en een schop onder haar pens hebt verkocht? En toen gewoon bent doorgegaan met waar je mee bezig was? Zo ja, top.

1 ding dat belangrijk is als je je jaarling opvoedt, is: kort werken, zo´n 5 tot 15 minuten, en stoppen als het goed gaat. Dan belonen en terug zetten. Anders gaat je paard zich vervelend of wordt hij/zij moe en kan dan dus dit soort streken gaan uithalen.

Daarnaast is de gouden tip ook: duidelijk zijn. Dus iets mag niet, dan consequent reageren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! Ik kan je alleen maar zeggen dat mijn 2,5 jarige, die al van veulen af aan in de hand is (voor dat de Bokt-ridders gaan schreeuwen: ja, ze staat daarnaast ook gewoon lekker in de kudde. Maar toen ze jonger was viste ik haar daar af en toe uit om wat met haar te doen, ja. En nu doen we dat dagelijks) echt een heerlijk paard is (geworden) op deze manier!

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:28

hey iedereen !

bedankt voor de fijne reacties allemaal !!!!
@Vealosz en maaike, als je een paard van 1,4 jaar gewoon op de weide laat staan en er niks mee doet, dan mag jij gerust ze na 2 jaar komen africhten, want dan ga je iets beleven hoor !! Daar ben ik het echt niet mee akoord. Twee keer in de week ga ik erbij, en leer ik ze vastgebonden staan, borstelen, en netjes leren mee wandelen. Ik denk nu niet dat dat zo dieronvriendelijk is hé. Nu kun je ze nog beetje de baas, maar eens ze volwassen, groot en sterk gaat zijn (fries !), dan ga ik er geen weg meer mee kunnen hoor.
Ze moeten al een hele dag niks doen, buiten lekker staan grazen, dan vind ik niet dat ik teveel vraag om er een half uurtje 2 keer in de week wat mee bezig te zijn ...:(.

Maar zoals de meesten zeggen, denk ik inderdaad dat het van de hengstigheid is ... Tenminste dat hoop ik toch, want anders weet ik niet goed wat doen ermee :(. Ik ben verzot van paarden, maar ik wil wel dat het veilig blijft.

@Ffortuna: ik had ze juist geborsteld, en dan was ik er gewoon wat mee aan het wandelen aan het touw in de weide (5 min ofzo). Natuurlijk was ik zodanig verschoten en heb ik vééél te traag gereageerd. Erna eens goed tegen geroepen maar natuurlijk véél te laat, dat besef ik zelf ook :(.
Ik ga helemaal akoord met jouw redeneringen want ik heb nog een ander paard, waar ik van veulen al direct mee gewerkt heb, en toen ze zadelmak werd gemaakt, was het zadel erop en weg ermee. Ze was doodbraaf want ze kende alles al, lekker makkelijk ;).

@troi: ze heeft nog 1 ander maatje op de weide, waar ze héél goed mee overeenkomt. Daarin is zij wel de onderdanige, dus meestal krijgt zij de beet als ze niet wat oplet ... Dus misschien wou ze dat uitproberen bij mij ook, dat kan goed zijn ! Ik ga het zeker in de gaten houden !

Alvast bedankt voor alle fijne reacties ! Ik hoop echt dat het eenmalig was, want ik ben er helemaal verzot op, maar nu is dat gevoel wel effe minder :(. Nu is het terug wat zoeken zodat ik er terug vertrouwen in krijg ... Nu laat ik ze alvast wat op de weide totdat haar hengstigheid gedaan is en dan zie ik verder wel ...

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:36

ik was er natuurlijk niet bij maar vind dat je wel een beetje overdrijft in je reactie's. het is een dier die leven nou eenmaal niet uit een boekje. misschien was ze gewoon wat chagereinig net zoals wij mensen dat ook wel eens zijn. maar om nu meteen te zeggen dat dat je ineens een stuk minder verzot op je beestje bent en dat je het vertrouwen weer wat terug moet krijgen vind ik wel wat ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:45

Heeft ze nou leeftijdsgenoten om mee te spelen?

En een goed opgevoed veulen hoeft niet vaak in handen, dat is onzin, als ze vertrouwen hebben is dat niet zomaar weg en stap je er als 3 jarige zo op. Ik vind jonge paarden waar te veel mee omgeknoeid is juist vervelend.
Als veulen netjes behandelen en dan op laten voeden door soortgenoten , je hebt ze voor dingen als bekappen de sowieso al in handen, dat is genoeg. Ik denk dat dit een duidelijk teken van je jonge paard is

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:46

2 keer in de week ga je erbij en ga je haar dingen leren... misschien een idee om haar 5 keer in de week te bezoeken en niet altijd iets van haar te vragen. Nu kom jij en moet ze iets dus ze gaat er tegenin. Logisch. Ga erheen en verlang eens een keertje niks, doe eens wat zij wil. een dier lees je ,wij kunnen ons aanpassen een dier kan zich alleen voegen naar de wensen van zijn mens, maar als die wensen niet leuk zijn moet je je natuurlijk verzetten.

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:47

ik wil gewoon bedoelen dat ik gewoon mijn vertrouwen er beetje in kwijt ben, dat vind ik nu niet te vergaand hoor. Ze stond gewoon naast mij, bijt keihard in mijn arm (serieus blauwe plek !) en draait haar om en wou beginnen kloppen. Je zou voor minder er schrik van gekregen hebben, zeker omdat het echt helemaal uit het niks kwam ! Dus ik vind dat ik zeker niet overdrijf ofzo, ik ga vééél voorzichtiger zijn in het vervolg, dat is zeker ! Al je daar een klap van krijgt, kun je u wel serieus verwonden hoor ! Dus sorry dat ik mijn vertrouwen erin wat kwijt ben :(. Ik begrijp je reactie echt niet hoor, want ik ben een enorme dierenvriend en zulke reacties kwetsen wel hoor ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:51

[***] schreef:
Heeft ze nou leeftijdsgenoten om mee te spelen?

En een goed opgevoed veulen hoeft niet vaak in handen, dat is onzin, als ze vertrouwen hebben is dat niet zomaar weg en stap je er als 3 jarige zo op. Ik vind jonge paarden waar te veel mee omgeknoeid is juist vervelend.
Als veulen netjes behandelen en dan op laten voeden door soortgenoten , je hebt ze voor dingen als bekappen de sowieso al in handen, dat is genoeg. Ik denk dat dit een duidelijk teken van je jonge paard is

Zo denk jij erover, maar er leiden meerder wegen naar Rome hè ;)

Ik show bijvoorbeeld al een ruim jaar met mijn 2,5 jarige (aan de hand uiteraard) en dan is het toch echt fijn dat je paard al iets meer kan dan 'braaf zijn bij de smid'. Ieder z'n richtlijnen!

TS, ik heb ook wel eens mijn zelfvertrouwen verloren toen mijn paard iets jonger was en me uitprobeerde. Maar ik had het al snel terug door wat aanwijzingen van iemand die me heeft begeleid. Wellicht is dat ook iets voor jou? Probeer in elk geval wel lekker ontspannen om te gaan met je paardje, als jij vanaf nu heel gespannen bent is dat ook niet goed want dat beïnvloedt je paardje ook.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:58

hee het is geen aanval, je moet gewoon beseffen en leren lezen. Lichaamstaal lezen maar ook uitstralen.
Natuurlijk wil niemand dat je een paar hoeven in je gezicht of ergens heb staan. Maar een baby van 1 jaar oftewel een kleuter in mensenjaren wil onderzoeken, grenzen verleggen en heeft leiding nodig. Van jou of van een paardeleider. Maar je overvraagt een jaarling snel en wat doe je als je wel wil maar niet snapt of wel wil maar niet kan of zelfs ongehoorzaam wil zijn omdat dat je leeftijd is. Er zijn maar weinig paarden die een mens echt bewust pijn willen aandoen.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:58

Athena27 schreef:
ik wil gewoon bedoelen dat ik gewoon mijn vertrouwen er beetje in kwijt ben, dat vind ik nu niet te vergaand hoor. Ze stond gewoon naast mij, bijt keihard in mijn arm (serieus blauwe plek !) en draait haar om en wou beginnen kloppen. Je zou voor minder er schrik van gekregen hebben, zeker omdat het echt helemaal uit het niks kwam ! Dus ik vind dat ik zeker niet overdrijf ofzo, ik ga vééél voorzichtiger zijn in het vervolg, dat is zeker ! Al je daar een klap van krijgt, kun je u wel serieus verwonden hoor ! Dus sorry dat ik mijn vertrouwen erin wat kwijt ben :(. Ik begrijp je reactie echt niet hoor, want ik ben een enorme dierenvriend en zulke reacties kwetsen wel hoor ..

het was mijn bedoeling niet om je kwetsen en ik zeg ook nergens dat je geen dierenvriend bent. maar ik vind persoonlijk dat je van een mug een olifant maakt. tuurlijk hoort ze je niet te bijten. maar er zijn zoveel oorzaken waarom ze dat gedaan zou kunnen hebben. hou het gewoon in de gaten, en kijk of ze dit gedrag vaker vertoont dus ook bij andere mensen? en voor nu zou ik er niet teveel achter denken en is nog een jong paardje en die gaan nou eenmaal wel eens dingen doen en uitproberen waar jij niet helemaal blij van wordt.

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:59

bedankt Ffortuna, helemaal mee eens !! Ik ga zeker proberen om er wat ontspannen en met zelfvertrouwen terug bij te gaan ... Ik doe mijn best ! Ik ga ook misschien iemand proberen zoeken die mij wat kan helpen ermee, dat kan inderdaad ook helpen misschien ...

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 20:05

oké thanxs pipo en marlon, ik voelde mij gewoon wat gekwetst das alles gewoon want ik heb er echt het beste mee voor ! :( Ik weet gewoon, dat ik daar niet teveel mee doe en daar ga ik echt niet aan gaan twijfelen. Ik kon eerder paardrijden dan lopen, en weet heel veel over paarden dus. Alleen had ik zo een gedrag nog niet gezien en had ik beetje schrik ervoor gekregen. Ik ga ook eerlijk zijn dat ik ervoor altijd héél brave paarden heb gehad, waardoor deze nu héél veel meer karakter heeft en ik soms niet goed weet hoe ermee om te gaan. Maar het is allesinds een goede leerschool om met haar te werken en om ermee bezig te zijn ...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:12

En als ze zich nou nog eens vergist... Mijn advies, lik op stuk en dus acuut een mep geven. Zo leren paarden elkaar ook dat ze zoiets niet hoeven te flikken. Misschien moet je dat een paar keer herhalen maar je zult zien dat ze als jij steeds hetzelfde reageert ze vanzelf zal gaan 'nadenken' en zal stoppen met deze uithalen.

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 20:49

hey mrie ! Ik denk inderdaad dat dat het beste gaat zijn, want als je paarden onder elkaar bezig ziet, zijn ze ook niet lief met elkaar hé en is het ook de rangorde uitvechten. Gewoon iedere keer een goeie tik op de neus, en hopen dat het overgaat dat gedrag ... ze heeft het nu wel nog maar 1 keertje gedaan, dus misschien was het wel een tijdelijke inzinking :). Bedankt !

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:06

hier ga je toch wel de fout in lijkt me.. sinds wanneer pakt een paard een ander op zijn neus? Dat doen prooidieren niet! Ik zou me eens goed gaan inlezen in de lichaamtaal van een paard en niet lukraak ergens een mep gaan uitdelen. Al helemaal niet op de neus. Ik krijg zo stiekum toch wel een beetje een eng idee van jouw goedbedoelde opvoedingsmethoden. Lees,leer kijk en steek er wat van op en handel daarnaar, maar doe nooit zomaar iets.

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 21:54

mja, zo kun je over alles beginnen discussieren en analyseren hé want alles wat ik hier blijkbaar zeg valt toch niet in goede aarden ... Ik zal haar dan terugbijten, en dan mijn kont draaien en haar ne klop met mijn been geven, want das wel paardengedrag. Ik heb gezegd om haar een tikje te geven hé, niet een pak slaag é zeg. Das iets waar je nu weer uren kunt over discusieren en doen, maar eerlijk gezegd heb ik daar echt geen zin in :(.