Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Alles gaat met oog op m'n pony en met aankondigen. Wel zo prettig voor haar
Sassol schreef:Haal jij je paard uit de wei zonder gedag te zeggen of kriebel je eerst voordat je het halster om doet?
Poets je je paard puur functioneel of kijk je ook op welke plekken het paard die dag toevallig gekriebeld wilt worden?
Zadel je zo snel mogelijk op of kijk je ernaar dat je paard dit niet als onprettig ervaart?
Zie je überhaupt wat je paard wilt (2x een plek aanwijzen, waarna als je vol overtuiging gaat krabben blijkt dat het paard daar jeuk heeft bijv)?
Doe jij dingen gewoon omdat jij ze zo doet of omdat je paard dat zo liever heeft?
Kortom: maak jij contact met je paard/kijk je vanuit zijn positie?
Ik open dit topic omdat ik benieuwd ben wie hier allemaal contact met zijn/haar paard maakt. Ook hoop ik dus de kant te horen van mensen die dit niet doen of hun misschien aan het denken te zetten.
Ik doel hier verder niet op een discussie over een bepaalde stroming en het is ook niet mijn bedoeling dat mensen aangevallen worden.
Als ze te hardhandig word stop ik even met kriebelen en zo begrijpt ze dat het niet fijn is voor mij. Ze gebruikt tegenwoordig alleen nog maar haar lippen. Ze komt me vaak echt even opzoeken, neusje blazen, elkaar poetsen, samen heen en weer rennen. Ze beseft wel dat ik geen paard ben, maar dat weerhoud haar er niet van om met me te communiceren. En dat stel ik erg op prijs, vind het heel gezellig onze "gesprekjes".
Gypsy schreef:Mijn paard en ik kunnen net zo staan poetsen aan elkaar zoals 2 paarden dat onderling doen.Als ze te hardhandig word stop ik even met kriebelen en zo begrijpt ze dat het niet fijn is voor mij. Ze gebruikt tegenwoordig alleen nog maar haar lippen. Ze komt me vaak echt even opzoeken, neusje blazen, elkaar poetsen, samen heen en weer rennen. Ze beseft wel dat ik geen paard ben, maar dat weerhoud haar er niet van om met me te communiceren. En dat stel ik erg op prijs, vind het heel gezellig onze "gesprekjes".
Sassol schreef:Haal jij je paard uit de wei zonder gedag te zeggen of kriebel je eerst voordat je het halster om doet?
Ja ik begroet met stem en een aai
Poets je je paard puur functioneel of kijk je ook op welke plekken het paard die dag toevallig gekriebeld wilt worden?
Ik poets functioneel en soms kriebel ik weleens maar vaak staat dit los van het poetsen
Zadel je zo snel mogelijk op of kijk je ernaar dat je paard dit niet als onprettig ervaart?
Ik kijk altijd hoe het paard reageert, niet dat ik heel bewust opzadel maar zie zijn uitdrukking enz wel en als er iets anders is als anders valt me dat op.
Zie je überhaupt wat je paard wilt (2x een plek aanwijzen, waarna als je vol overtuiging gaat krabben blijkt dat het paard daar jeuk heeft bijv)?
Ik denk van wel, heb alleen nog niet eerder gehad dat een paard laat zien waar hij gekrabt wilt worden, meestal begin ik zelf met kroelen en merk wel welke plekken hij prettig vind en ga daar door.
Doe jij dingen gewoon omdat jij ze zo doet of omdat je paard dat zo liever heeft?
Lastige vraag waar ik niet direct antwoord op kan geven.
Kortom: maak jij contact met je paard/kijk je vanuit zijn positie?
Ja.
)
) Idem voor borstelen: kist klaarzetten en mevrouw komt al aanlopen: "oh, gezellig!" Qua borstelen wil ik wel graag dat ik er een schone pony aan overhoud, maar ik doe éxtra lang over haar favoriete plekje bij haar schoft en onder haar buik, en dat weet ze ook. Ze humt/wijst zodra het nog wel wat langer mag volgens haar. Wij kennen en lezen elkaar dus behoorlijk goed volgens mij, mijn dame en ik.

, ook omdat dat voor mij de spanning eraf haalt.
)

Ik geef geen snoepjes als ik ze ga halen. Vroegen liepen ze nog wel eens weg omdat ze geen zin hadden, tegenwoordig gelukkig niet meer. Scheelt mij weer snoepjes. 
Ik neem behoorlijk de tijd met poetsen en zadelen
Ik houd niet van gehaast. Ze vind aansingelen niet prettig, dus ook dat doe ik gaatje voor gaatje. En uiteraard let ik op als ze ander gedrag vertoond, en dan evt. actie ondernemen.
Heerlijk. Tellie schreef:Ligt aan mijn tijd. Ik ga echt niet altijd uitgebreid staan borstelen op kriebelplekjes. Paard haal ik ook gewoon uit de wei. Als ze zich gewoon normaal laat pakken dan krijgt ze een kriebel en anders niet. Ze kunnen nog al eigenwijs zijn.Ik geef geen snoepjes als ik ze ga halen. Vroegen liepen ze nog wel eens weg omdat ze geen zin hadden, tegenwoordig gelukkig niet meer. Scheelt mij weer snoepjes.
Snel opzadelen zijn ze gewend en vinden ze ook prima. Daar kijken ze niet van op of om.
Als ze jeuk hebben en ze kunnen er niet bij ben ik niet de moeilijkste en wil ik ook best voor ze kriebelen.
Ik ga wel met de hand wat vaker grazen als ze weer in de paddock staan, of gewoon een lekker rondje wandelen als ik geen zin heb om te rijden.