Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:04

Voordat ik heel bokt over me heen krijg, graag eerst de OP goed lezen.

Het gaat om het volgende. Ik heb vier paarden: 1 kwpn merrie, haar jaarling merrie, 1 A-pony merrie en 1 shetlander ruin. Verder staat er nog 1 oudere D-pony bij, die niet van mij is.
De jaarlingmerrie heb ik 2 weken geleden uit de opfok gehaald omdat ze iets meer zorg nodig heeft en ik haar dichter bij huis wou hebben ( ze stond in de Eifelopfok, verder prima adres). Nu wil ik alle paarden graag samen in 1 weide, de rest van de weides heeft rust nodig in de winter. Alle paarden gaan goed samen, alleen mijn shetlander heeft het echt gemunt op de jaarling en jaagt haar zo op, dat ze door het draad gaat. Het is zelfs zo, dat als ik hem in de wei ernaast zet, hij door het draad gaat ( waar gewoon stroom op staat) om vervolgens de jaarling door het draad te jagen. Ze is vrij onderdanig en bijt niet van zich af. Als hij de kans krijgt bijt hij haar in de hals of kont en houdt ook echt vast. Ik ben dus genoodzaakt om hem aan de stick te zetten. Maar dit vind ik niet fijn, hij moet lekker met de rest samen kunnen. Ik ken hem zo ook echt niet, hij is wel wat brutaal, maar verder nooit zo gemeen geweest.
Vandaag heb ik het nog een keer geprobeerd, ze stonden in de grootste weide waar nu genoeg gras staat. Maar ik zette hem er bij in en het was 1 streep richting Phoebe en hij hing gelijk in haar kont.

Nu zit ik te denken om zo'n stroomhalsband voor honden aan te schaffen. En op het moment dat ie achter haar aan gaat, en vlak bij haar is zo'n stroomstootje te geven, zodat ie het wel met haar associeert.
Heeft iemand ervaring bij het gebruiken van zo'n band bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:09

Ik denk dat het geen effect heeft, ondanks dat ik t wel een goed idee vind. Als jij weg bent en er komt een confrontatie over bijv eten dan gebeurd het net zo hard weer. Een hond heb je toch vaker bij je.

Setteli

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:13

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb ook al gedacht aan de band voor omheningen. Dat ik het omheining apparaatje bij de jaarling vast maak, en als ie daar te dicht in de buurt komt dat ie een schokje krijgt. Dan hoef ik er niet continu bij te zijn.
Sowieso zou ik er een dagje voor vrij nemen om er goed bij te blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:17

Tja ik vraag me af of stroom uberhaupt gaat werken als ie ook al dwars door ander stroomdraad heen gaat...

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:17

ik heb er 2 liggen, kosten mij 250 euro voor een setje met 1 afstandbediening, tot 300 meter en waterdicht.
ik heb ze misschien 6 keer gebruik, bij de ene hond werkte het perfect.
bij de andere hond dus niet, die kon ik op de hoogste stand zetten en die krabte alleen maar achter haar oor en ging gewoon door.
ik denk dat het evt wel een oplossing is, maar ik zou vragen of je het mag testen een week voor je het echt gaat kopen..
op marktplaats adverteert een online webshop waar ik ze ook vandaan heb waar je ze een week mag testen wel met geld overmaken natuurlijk maar is het niets en zijn ze heel dan mag je ze terug sturen en krijg je netjes binnen een week je geld terug.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:19

Op zich geen slecht idee, mits tijdelijk en je moet inderdaad een probleem verzinnen voor wat Joolien zegt. En als hij geen respect heeft voor het draad, hoe lang duurt het dan voordat hij haar gaat bijten ondanks de halsband? En misschien zorgt zoiets er alleen maar voor dat hij een slechte associatie met de jaarling krijgt? Hoe lang heb je ze bij elkaar laten staan? Soms duurt het wel een paar weken voordat er rust in de kudde is nadat er een nieuw paard bij is gekomen. Hoe rot ook, bijten en slaan hoort er gewoon bij wanneer paarden de rangorde (opnieuw) bepalen. Ik weet dus niet hoe lang je het al hebt geprobeerd, maar ik zou het even aankijken. Als je shet dominant is en wil blijven zijn, zal je jaarling moeten leren hem uit de weg te gaan. En je shet heeft tijd nodig om in te zien dat het nieuwe paard geen bedreiging vormt voor zijn plaats in de kudde, en hij zal, denk ik, uiteindelijk dus wel bedaren als zij zich lang genoeg onderdanig opstelt. Maar het is lastig oordelen vanaf hier :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:21

Ik vraag me inderdaad ook af of hij genoeg onder de indruk zou zijn van een stroom schokje. Want hij gaat ook door stroom draad om haar te kunnen opjagen.

Overigens denk ik dat je hem niet meer kan helpen op die manier. Door zijn naam doet hij dat soort dingen natuurlijk. Je had hem beter knuffelbeertje kunnen noemen ;) :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:23

Graaskorf omdoen bij de shet??

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:24

Is het niet zo dat je shet erg gehecht is aan één van de andere paarden en de jaarling als een bedreiging ziet als in, bang dat zij zijn vriendje afpakt? In dat geval zou je de shet ook nog apart kunnen zetten met zijn maatje, en de rest aan de andere kant van het draad. Maar voordat je dat doet zou ik het toch nog even de kans geven om zichzelf op te lossen! Heb altijd paarden in kuddeverband gehouden, en hoewel de ene verandering meer tijd nodig heeft dan de ander loopt het eigenlijk altijd wel los met de tijd.

Tijdelijk een graaskorf om doen om bijtwonden te voorkomen is ook een goed idee!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:29

het ontwijken hangt er ook van af hoe groot de oppervlakte is.
Als ts bv de paarden in de winter in een paddock van 20*40 moet houden, kan de jaarling simpelweg niet ontwijken.
Als je (zoals bij ons op stal), ruim 3 hectare hebt per weide (en ze ook de volle 6 hectare kunt openzetten), dan zou ik zeggen: samenmikken die handel, ruimte genoeg en jaarling moet maar wat harder rennen :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:40

Even reageren. Hij duikt heel snel door het stroomdraad heen, zodat ie het niet echt voelt. Ik ben er normaal gesproken ook voor om ze het zelf even uit te laten vechten, maar hij heeft haar al 2x door het draad gejaagd, met zelfs 1 afgebroken weidepaal tot gevolg. En hij gaat gewoon door. Ik heb geen zin om haar te laten verongelukken. Hij heeft 1 vriendin (de A pony), maar zij is heel beschermend naar hem toe. Hij mag van haar met niemand anders omgaan. Hij trekt zich daar niet veel van aan, dus zodra hij achter Phoebe aan gaat, zij mee rent en ze dus 2 pony's achter zich aan heeft. Deze 2 apart zetten heeft ook geen zin, want dan gaat ie nog door het draad heen om achter Phoebe aan te gaan.

Ik had inderdaad misschien een andere naam voor hem moeten verzinnen :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:49

Mijn stal eigenaar doet dit soms.
Ik heb er een grote hekel aan en m ook al verteld dat hij m omkrijgt als ie m bij mn paard om doet :=
Dit omdat ik van mening ben dat je hier, net als bij honden, héél goed mee op moet passen
Je paard kan de schok met iets anders associeren en daardoor een angst ontwikkelen.
Echter ik moet zeggen dat het bij hem wel werkt.
Hij doet het ook als een paard jaagt
Hij gaat een paar uurtjes in de buurt van de wei zitten en als
Het paard dan jaagt geeft ie een schok.
Het is daarna altijd over.
De pony van zn dochter zet kennelijk geen stap verkeerd als ie dat halster omkrijgt.
En ik heb gezien dat het na gebruik dus daadwerkelijk is opgelost.

Maar zoals ik al aangaf, ondanks de resultaten vindt ik het maar niets

Ik denk trouwens dat je shet hier wel van zou schrikken.
Op de tik van het draad is ie vast voorbereid, deze zal ie niet aan zien komen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:56

Klopt, ik zal hem dan ook heel zorgvuldig gebruiken. Fijn om zo'n reactie te lezen, waarbij het werkt

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:05

Even buiten het feit van het gebruik van zo'n apparaat om: wat denk je dat de beste timing zal zijn dan?
Als hij al aan het jagen is en bijna bij je jaarling aankomt een schok geven of als hij de aanloop neemt naar je jaarling toe: schok óf als hij überhaupt met het idee speelt je jaarling aan te vallen: schok.
Ikzelf zou het niet aandurven, niet alleen vanwege de methode maar ook om de onbekende resultaten: is er geen mogelijkheid je shet en jaarling een ritje met de trailer naar onbekend gebied te laten maken, ze ergens een week met z'n tweetjes op onbekend terrein te laten lopen en dan weer samen naar huis te brengen, náást de 2 overige paarden en dan te kijken wat er gebeurd?
Mijn ervaring is namelijk dat zelfs de grootste rivalen erg aan elkaar gaan hangen op dit soort momenten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:10

Op het moment dat ie haar echt aanvalt, zodat ie het met haar associeert. Dus niet op het moment dat ie begint te rennen. Ergens anders naartoe brengen is geen optie

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:17

moest hij haar aanvallen moest ik erbij zijn zou ik mijn zweep toch even meenemen en hem toch een een goede rake mep verkopen dat hij het nooit meer zal doen . :j

klinkt msschien een beetje sadistisch maar is in mijn ogen toch beter dan een schoktoestel .

wat je misschien ook kan doen is hem eens alleen zetten met de jaarling ,bv een binnenbak ofzo waar ze niet weg kan en dat ze maar vriendjes moeten worden :) .
en mama bied ook geen bescherming zeker ? :')

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:23

Ik ben laatst met een longeerzweep achter hem aan gegaan en hem alle hoeken van de wei laten zien. ( ja echt dierenbeulerij). Ik was hem zo zat. Toen was het even over, hij was helemaal buiten adem. Ik trouwens ook :+

En nee, mamma helpt niet, die vindt eten belangrijker :D

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:27

als je wilt wil ik wel eens wat vragen over deze toestand aan een leerkacht van mij .
is een paardenfluisteraar .

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:29

Vragen kan altijd, alle tips zijn welkom

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:41

Of het werkt is een 2e, maar ik vind het eigenlijk wel een heel goed idee. Het zal alleen wel belangrijk worden dat je het heel goed gaat timen. Alleen een praktisch puntje: heeft hij al een dikke wintervacht? grote kans dat het dan misschien niet zo goed doorkomt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 23:10

Nee nog niet, hij heeft tot vorige week met een eczeemdeken gelopen. Vacht is wel wat dikker, maar niet super dik

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 00:07

Ik heb een band besteld. Ik zal wel updaten of ie werkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:08

ik ben benieuwd!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:14

Graaskorf klinkt als een super-idee! Kan de shet de jaarling tenminste niet erg verwonden met de tanden, maar kunnen ze wél proberen uit te vechten wie het eigenlijk voor het zeggen heeft.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 00:19

Er valt niet veel uit te vechten. Shet valt aan en jaarling rent alleen heel bang weg. Met graaskorf kan ie wel niet bijten, maar jaagt ie haar evengoed door het draad.