merrie van 4 jaar maakt tochten van 30 km. Teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

merrie van 4 jaar maakt tochten van 30 km. Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:18

Hoi, ik heb mijn merrie nu 1 jaar. Ze is nu 4jaar geworden. Ik rijd haar 1 keer per week. Als ik rijd gaan we het bos in en maken we een rit van ongeveer 30 km. We zijn wel langzaam begonnen hoor. Eerste maanden ritjes van 1 u dan 2u, 3u enzoen qua afstanden ook mooi opgebouwd 10, 15,20,25,30 km. De eerste 6 maanden dat ik haar had studeerde ik en sloegen we vaker een keer over en reden we dus soms maar 1 keer in de 14 dagen. Buiten de ritten om staat ze overdag de ganse dag op de weide met mijn ruin.

Nu is ze veranderd in gedrag de laatste 5 ritten. Het begon met soms een keer bokken wat ze vaker en vaker deed. eerst dacht ik aan vreugde bokjes maar nu durft ze echt te bokken meerdere malen tijdens de rit. De laatste rit was afschuwelijk! Ik zat er net 3 min op mijn paard te wachten op iemand die met ons zou meerijden, vertrekken er al een paar van de groep. Ze wilde meegaan maar ik hield haar tegen. Tot zover nog geen probleem. Komt er opeens een pony aan de hand die wat opgefokt is omdat deze naar de wei mocht, begint ze opeens zich dik te maken. Ja en toen met dikke nek staan, opeens in achteruit en niet meer met mijn groepje mee willen, niet vooruit te krijgen en wat bokken. Dan eindelijk in de vooruit gekregen volg ik op een bospad mijn rijbuddy. na 3 min stopt ze met volgen en weer in de achteruit! De struiken in, struiken onder haar buik waar ze op stampte en hysterisch doen. en later toen ik haar vroeg om wat langzamer te lopen, want wilde niet als 1e van de groep rijden, weer in de achteruit en zich dik maken.

Sinds nieuwjaar hebben we zo'n 300 km afgelegd in het totaal.
Vraag ik teveel aan mijn jong paard psychisch? ze mag haar tempo zelf kiezen (grotendeels) ik push niet en we rijden vnl stap en wat stroken draf maar jakkeren ze niet af. Is ze mij aan het uittesten? Kan het aan het zadel liggen, ze is zo breed geworden laatste maanden? ze heeft 2 witte plekken maar die zijn nooit warm of pijnlijk?

Wendy1978

Re: merrie van 4 jaar maakt tochten van 30 km. Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:21

waarom laat je er niet eerst een zadelmaker bijkomen
wij kunnen als bokt zijnde toch nooit door de computer beoordelen of je zadel te klein is of niet?

En drukplekken van je zadel lijken mij nooit goed eerlijk gezegd :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:22

Ik zou als ik jou was idd even uitsluiten dat het het zadel is (want van die 300 km groeit een paard fysiek) of rugproblemen. Als het niet ligt aan een fysieke bemerking klinkt het in mijn oren als een puberstreek.

Als je al 2 witte plekken hebt met zo´n jong paard zou ik in elk geval een andere zadelmaker komen dan degene die je eerst had ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:23

Kan jij je voorstellen als je 1 keer in de week losgaat en even een flinke bewegingstraining moet doen, dat je 3 dagen daarna spierpijn hebt? Jouw paard heb je aangeleerd dat door de bossen daarna vemoeidheid en pijn oplevert.....

Heb op een recreatie stal gestaan, paarden werden de stal uitgetrokken, een flinke bosrit, paard kletsnat terug, op stal of wei in en weg waren ze, tot de volgende zondag......paard was type als brommer uit hok halen en racen maar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:23

Het feit dat ze 2 witte plekken op de rug(neem ik aan??) heeft wilt zeggen dat het zadel niet goed ligt. Dus ze geeft aan dat ze last heeft van het zadel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:25

Witte plekken waar het zadel ligt? Dit zijn meestal drukplekken, niet goed dus... ook vind ik 30 km wel veel als je verder maar 1x per week rijdt, en je paard dus moeilijk conditie kan opbouwen. Voor onze trektocht reden we ook enkele 30 km ritten maar hiervoor hebben we wel de paarden voorbereid door regelmatig te rijden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:28

Ik vind 1x in de week rijden en dan 30km wel wat ongelijk verdeeld.
Gezien het tempo denk ik dat de 30km op zichzelf niet zo'n probleem is, maar wel dat ze verder helemaal niets doet. Doe dan minimaal nog 1x in de week dressuur-/longeerwerk of een korter buitenritje.

Als je 2 witte plekken hebt van het zadel is dat zeker een indicatie dat hij niet past en daar ze daardoor letterlijk bokkig wordt.
Maar het gedrag kan ook vanwege een mentaal probleem zijn. Dat is voor ons vanaf hier niet te beoordelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:29

Jij rijd echt je paard maar 1 keer per week en dan meteen 30 km???
Buiten dat het zadel misschien niet goed ligt, is dat gewoon een explosie van werk en zal je paard er dus elke keer spierpijn van over houden.
Dat onthoud hij natuurlijk en zal dus steeds met meer tegenzin het zadel op willen.
Bij deze lange afstanden zal je toch echt meer moeten trainen en 4 jaar is eigenlijk ook nog eens veel te jong voor 30 km! Ze zijn nog volop in de groei!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:31

Sowieso 1x per week rijden... Dan kan een paard geen conditie opbouwen... Mijn paard wordt 3-4x per week goed bereden, van de week is bij ons een orientatierit en daar had ie aan mee moeten doen, (rit met vooral stappen/draven, geen galop) van een km of 35..) en daar durf ik hem nu wel aan mee te laten doen. Maar niet als ik hem maar 1x in de week zou rijden!

Sowieso vind ik het erg veel voor een 4 jarige. Als ik heel eerlijk zou zijn, zou ik persoonlijk geen eens een uur achter elkaar op een 4 jarige gaan rijden.

Naar het zadel zou ik sowieso een keer laten kijken... Een jong paard groeit nog veel qua spieren dus veranderd ook.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:33

Ik denk ook dat het wel erg veel is voor een 4 jarige hoor. Beest is nog niet eens uitgegroeid. Ik heb zelf mn paarden bewust niet verder doorgereden nadat ik ze zadelmak had met 4 en dan met 5 pas weer oppakken maar dan voel je best dat dat jaartje rust ze nog heel goed gedaan heeft hoor.. Dit lijkt miij niet goed wat je nu doet.. En als je een beetje nadenkt dan weet je zelf ook dat een paard dat net beleerd is veel minder spieren heeft dan 1 die al doorgereden is. Dus sowieso moet je je zadel altijd goed na laten kijken en dan vooral als je zulke lange ritten maakt.. Dat moet dus altijd en niet net zo lang wachten totdat je paard gaat staken want dan ben je dus veel te laat.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:38

Waarom rijd je maar 1x per week? En dan 30 km dat is geen goede verdeling van het werk. Ik zou toch een keer of 3 gaan rijden en dan geen 30 km maar gewoon wat kortere ritjes want je paard krijgt nu iedere keer flinke spierpijn van maar 1x rijden en dan meteen zo'n enorme rit. En je zadel zou ik ook snel na laten kijken want witte plekken zijn nooit goed natuurlijk.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:39

Ja ik denk dat je teveel vraagt. je kunt beter met z'n jonkie 30km over 7 dagen rijden dan 30km op 1 dag en verder niks.
Dat moet je echt niet gaan doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:44

Moet bevestigend antwoorden op je vraag. 30 KM is veel voor een vierjarig paard. Die van ons kunnen dat gemakkelijk maar die zijn stuk ouder (17 en 8 jaar) en worden zes keer in de week gereden. Waarom bouw je het niet op. Je paard kan best 30 KM als hij wat ouder is, conditie heeft doordat hij regelmatig gereden wordt, maar stap dan de dag er voor en de dag er na goed met je paard zodat alle spierpijn weg is en rijd ook de andere dagen b.v. van de zeven dagen vier of vijf rijden.
Zadel is genoeg over gezegd.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:50

Ik moet inderdaad trekken aan mijn paardje :)) maar dan in de omgekeerde richting. Als ze de trailer met de klep naar beneden doen dan is ze toch zoooo hevig om erin te gaan. trailer betekent voor haar echt 'we gaan de bossen in *\%/* ' . Met opzadelen staat ze rustig met koppie omlaag en een blik van gooei dat spul erop en maak voort :j . Met aansingelen geen bijten of zo. Ik denk inderdaad dat het mijn zadel is waarvoor ik naar evelien van eurohorse ga bellen.
Stijf lijkt ze me niet aangezien we opgebouwd hebben en ze s' morgens als ze uit de stal komt niet stijf loopt en bij drukken op rug enzo geen pijn vertoont. Op de weide loopt ze me vaak achterna om te kroelen en een snoepje te vragen.
Mijn vraag is dus: zou het toch te zwaar zijn die ritten ookal mag zij het tempo kiezen? en dat ze daarom zo doet of kunnen paarden ook echt alleen zo reageren als het zadel niet past?
Er zijn nooit oedeemplekken voelbaar geweest, ik check zodra het zadel afgaat.
Nu ga ik er niet meer mee rijden, evelien moet eerst eens komen en de Da komt morgen ook kijken of het niet de tanden zijn of zoiets.
Bedankt voor jullie mening, ik zal de ritten verkorten en haar in de week wat longeren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:51

Opbouwen door 1x per week te trainen is niet mogelijk....

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:57

oké dus toch te zwaar voor haar, blij dat ik het nu weet, ga de ritten dus beperken tot 20 km of is dat nog teveel? Het is omdat ze het zo graag doet en omdat het zomer is dat ze wat langer werden.
Zadel gaat inderdaad niet meer op, sla mezelf voor mijn kop _-:( !
En ga haar nu ook 1 keer in de week longeren zo'n 15 min.
Vinden jullie evelien van eurohorse goed? wil niet nog eens niet-passend zadel op haar leggen |o

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:58

Grrrr, ik heb het echt niet zo bedoeld, maar ze blijft maar wandelen en lopen. Ik zal haar dus tegen zichzelf moeten beschermen, want zij blijft maar doorgaan?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:01

Waarom ga je niet gewoon een keer of 4 per week een uurtje rijden en longeren. Wissel dit dus af door bv. 2x in de week dressuur te rijden, 1x in de te longeren en 1x in de week een buitenritje. Op dit manier krijgt ze de kans om spieren en conditie op te bouwen en kan je aan haar werken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:02

20km moet wel kunnen als je haar inderdaad ook door de weeks nog wat beweging geeft.
En volgens mij is Evelien prima :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:02

De afstand is niet het probleem, maar dat je maar 1x in de week gaat.
Vergelijk het eens met jezelf. Jij gaat voor de marathon trainen, maar dat doe je 1x pw.. Hoe lang zou je nodig hebben voor die 40km? Dat je die rustig kan rennen zonder helemaal verzuurd te worden?
Hoe voel jij je 3dagen na de eerste keer rennen? Je spieren zijn helemaal kapot en pijnlijk.

Ga liever 3x pw naar buiten met een rit van 5 a 10 km en bouw het dan uit.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:04

Djilna schreef:
Ik vind 1x in de week rijden en dan 30km wel wat ongelijk verdeeld.
Gezien het tempo denk ik dat de 30km op zichzelf niet zo'n probleem is, maar wel dat ze verder helemaal niets doet. Doe dan minimaal nog 1x in de week dressuur-/longeerwerk of een korter buitenritje.

Als je 2 witte plekken hebt van het zadel is dat zeker een indicatie dat hij niet past en daar ze daardoor letterlijk bokkig wordt.
Maar het gedrag kan ook vanwege een mentaal probleem zijn. Dat is voor ons vanaf hier niet te beoordelen.

zelfde gedachte!

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:04

ik zou sowieso een paar keer per week gaan rijden en dan bedoel ik gewoon stap draf galop en dan een uur of 2 uur. maar echt niet 1 keer in de week 30 km! en ze is ook nog jong en met die plekken zou ik een neiuw zadel kopen die echt 100% zeker goed ligt!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:11

jama het tempo beslist ze ECHT zelf, ik moet haar zelfs tegenhouden in de laatste km zodat ze uit kan stappen en niet nat op de trailer gaat staan.
Rijden kan ik maar 1 keer in de week maar zal haar dan longeren om de dag een kwartiertje.
7 okt heb ik normaal een rit van 30 km (ben al ingeschreven), zou ik dat kunnen halen als ik ze vanaf vandaag om de dag 15 min longeer? EN met een NIEUW zadel? (hoop dat evelien volgende week kan komen). Zonder nieuw zadel ga ik alvast niet!!!!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:13

Is het de Van Gogh rit toevallig?

Ik zou er persoonlijk niet aan mee doen met een 4jarige, heel veel indrukken, en ook een lange rit... Nu nog elke dag minimaal een kwartier longeren heeft geen zin. Conditie moet je echt opbouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:16

Evelien is zeker een goede zadelmaker, maar ik zou haar wel mee laten kijken naar de klachten van je paard en normaals eerst de rug/het lijf goed laten nakijken.