Paard wilt buiten niet meer vooruit...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Paard wilt buiten niet meer vooruit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 13:44

Mijn bijrijdpaard wilt met buitenrijden niet meer vooruit.
Ze gaat stilstaan, en als ik probeer te drijven gaat ze achteruit lopen. Als ik dan een tik geef, gaat ze alleen maar harder achteruit lopen.
Dus zweep gebruiken werkt alleen maar averechts.
Ik heb ook al geprobeerd haar haar zin te geven, en dus stil te blijven staan totdat ze het zat is.
Maar mevrouw is liever lui dan moe en vindt het stil staan allemaal wel best :') Vorige keer toen ik dat probeerde, heb ik letterlijk 35 minuten stil gestaan...
Sinds ik dat geprobeerd heb, is het eigenlijk alleen maar slechter gegaan...
Ze doet het niet allen bij mij, ze doet het bij iedereen. Als er een ander paard bij is doet ze het prima. Ze doet het ook gewoon prima als er iemand anders mee fietst (zonder paard). Voorop lopen met een ander paard/ groep doet ze ook gewoon.
Als ik er naast loop is er ook geen probleem, dus alleen als ik er op zit wilt ze niet verder.
Richting de bak (is een km ofzo verderop) doet ze het ook gewoon allemaal prima...

Heeft iemand een gouden tip hoe ik dit het beste kan oplossen? En waarom ze dit zou doen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:31

_horselovee_ schreef:
Heeft iemand een gouden tip hoe ik dit het beste kan oplossen? En waarom ze dit zou doen?

Je paard doet dit omdat ze het niet vertrouwt om in haar eentje naar buiten te gaan. Ze ervaart de ruiter dus niet als leider, heeft er geen vertrouwen in.

Hoe staat ze stil? Mijn paard heeft dit vroeger ook gedaan. Maar dan wel als een standbeeld, spieren gespannen en hoofd omhoog. Ik deed dan niks, wachtte tot ze d'r spieren ontspande, het hoofd weer naar beneden ging en dan gaf ik been. Liep ze vaak even, spande dan weer aan en stond stil. Dan gewoon herhalen.

Aangezien het paard het bij anderen ook doet, zul je hier een langere adem voor moeten hebben dan wanneer je de enige bent en dus ook maar één methode gebruikt. Je zult moeten laten zien dat JIJ wel te vertrouwen bent.

1x wou ze echt niet, vond het huis waar ze langs moest heel eng :') Toen ben ik afgestapt, ben 10x heen en weer aan de hand gedraafd en toen verder gereden. Maar dat was puur uit instinct, dus of dit werkt voor jouw paard weet ik niet.

amsterdam_30

Re: Paard wilt buiten niet meer vooruit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:45

Heb je haar na die 35 minuten weg laten lopen? Als je dat nog eens probeert, zou ik JUIST inhouden als zij het zat is om stil te staan. Na een tijdje been geven en kijken of ze loopt. Dan wellicht na een paar stappen zelf weer stilzetten en na een tijdje weer been geven om te gaan lopen?
Of achteruit laten lopen waar ze heen moet zodra ze in zn achteruit gaat? Als ze achteruit wil... Prima.. Maar dan net zo lang als jij dat wil en niet stoppen als zij het zat wordt.
Maar als eerste zou ik proberen om samen met een ander paard naar buiten te gaan en het dan na een tijdje alleen proberen. Of rij je al regelmatig met anderen buiten? Omdat je zegt dat ze dan wel braaf is?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 15:48

Zoiets had ik idd ook al in gedachte :j. Ze is (nja vooral was) redelijk dominant naar mensen toe.
Maar wat ik dan wel weer appart vind, is dat ze verder echt een mega braaf paard is. En vaak wel goed luistert...

Gewoon normaal, iig niet gespannen. Ook gewoon als we rustig ontspannen stappen, staat ze opeens stil en veranderd ze verder niet van houding. Alleen wil ze voor geen goud meer vooruit...

Het is niet zo dat iedereen er op rijdt hoor. :) Alleen ik en de eigenaresse. Maar bij de vorige bijrijders deed ze dit ook. De eigenaresse probeert het helemaal niet meer. Dus ik ben de enige die het nu probeerd :)

Haha :P denk t niet, want ze vindt het niet eng volgens mij...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:52

Dan ga ik mee met wat amsterdam_30 zegt:

Stilstaan, maar dan ook echt blijven stilstaan. Dus als ze wil lopen: ja daahaag, we stonden zo lekker stil. En als ze dan opgegeven moment écht écht niet meer stil wilt staan zeg je: nou vooruit dan, omdat je het zo graag wilt :')
Merk je dat de rem er weer op komt, ga je weer lekker stilstaan tot ze weer voorwaarts is.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:02

@amsterdam30 nee, ze stond nog steeds heel rustig stil. Maar toen ik was het echt zat toen. Toen was ik echt boos geworden en heb ik een paar tikken gegeven :o. Want ze vond het allemaal wel leuk dat stil staan had ik het gevoel...
Dat van dat achteruit laten lopen ga ik proberen! Alleen is bij het begin van de dijk (waar ze dus niet heen wilt) wat prikkeldraad, dus moet even kijken of dat gaat lukken. (k ben wat bang geworden voor prikkeldraad door m'n vorige vzpaard... (die was er in gesprongen en bijna overleden)).

Buitenrijden met andere paarden doen we al regelmatig :) Eigenlijk bijna meer dan in de bak, en ze wordt dagelijks bereden.

@Sassol Het probleem is dat ze het stilstaan juist wel leuk vindt, en dus niet zo is dat ze wel weer verder wilt. Zelfs na die 35 minuten niet :')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:05

Staat ze in één seconde stil? Anders kun je kijken of je bijvoorbeeld nog wel zijwaarts/schuin/rondjes kan draaien, zolang ze maar in een voorwaartse beweging blijft.

Hoe goed is ze aan het been in de bak? Hoe scherper ze daar is, hoe minder problemen je buiten ervaart.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:09

Pfft.. Hardnekkig zeg!! Dus na die lange tijd stilstaan wilde ze eigenlijk nog niet lopen?
Kan mij alleen bijna niet voorstellen dat een paard het uren zou volhouden om echt stil te willen staan met ruiter, maar jee.. Wat zul jij dan een geduld moeten hebben als ze NOG langer dan de al genoemde 35 min stil blijft staan.
Oei.. Uitkijken met prikkeldraad inderdaad en is er aan 1 kant ook water of iets anders gevaarlijks?
Lastig dit!
Ben benieuwd wat voor tips er nog meer langskomen. krijg wel een beetje het idee dat dit een trucje is van haar en dat ze je vooral uitprobeert?
Wat is jouw eigen gevoel??

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:16

Sassol schreef:
_horselovee_ schreef:

Je paard doet dit omdat ze het niet vertrouwt om in haar eentje naar buiten te gaan. Ze ervaart de ruiter dus niet als leider, heeft er geen vertrouwen in.
.

Dit is precies het eerste wat in mij op kwam. Jaren geleden had ik het zelfde probleem met een bijrijdpony. Op momenten dat hij het eng vond worden ging hij stil staan en was hij met geen mogelijkheid vooruit te krijgen. Sterker nog, het werd alleen maar erger als je ging poeshen.

Werk aan de vertrouwensrelatie met je paard, doe schriktraining in de bak en maak daarbij duidelijk dat hij je kan vertrouwen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:36

@Sassol Jup, ook vanuit draf kan ze in 1 keer stil staan en niet meer vooruit willen. Vanuit galop heeft ze dat nog niet gedaan. Ze wil wel lopen en voorwaarts zijn, zolang het maar richting huis is. Rondjes heb ik idd ook al eens geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Dan wil ze wel lopen richting huis zeg maar, maar dan niet meer richting de andere kant zeg maar...

In de bak is ze (vaak) gewoon lekker actief, en zit ze met 1 kuitdruk (soms 2) in draf. Dus actief aan de hulpen is ze wel... Richting de andere kant (richting de bak dus) doet ze het ook gewoon priman, is ze ook gewoon lekker actief.

@amsterdam_30
Daar verbaaste ik me dus ook al over :') Ze bleef ook nog stil staan als ik niets gedaan had. Maar ik was er gewoon echt helemaal klaar mee (al helemaal omdat de dag daarvoor het wel redelijk goed ging), en heb haar toen dus ook aangepakt... Maar toen liep ze wel :)
Het is moeilijk uit te leggen, maar er is aan beide kanten prikkeldraad. of ik moet gewoon een stukje richting op de dijk er naast lopen (want dat doet ze dus wel) en daarna er op en dat proberen...
Ik weet het echt niet meer... Ik heb idd wel een beetje het gevoel dat het een trucje is... Want als ik wil rijden, moet ik eerst door een smal gangetje heen (ze staat bij de eigenaresse achter het huis). Daar is een keer iets gebeurd, en we dachten dat ze daar bang van was geworden want ze ging iedere keer op het zelfde moment poepen. Maar ik ging dat dus iedere keer gelijk opruimen (eerst terug lopen, schep pakken, paard vast zetten en opruimen). Maar sinds ik de schep meteen mee neem, heeft ze het eigenlijk nooit meer gedaan... *klopt af*.
Dus het zou best kunnen dat het gewoon een trucje is.
Of ze wil gewoon echt niet weg van de kudde. Maar waarom zou ze richting de bak dan wel doen..?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:40

Weidebloem, dat kan ook. Maar waarom doet ze dit dan ook bij de eigenaresse, die haar al (meer dan) 3 jaar heeft en ook schriktraining enzo heeft gedaan?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:51

_horselovee_ schreef:
Weidebloem, dat kan ook. Maar waarom doet ze dit dan ook bij de eigenaresse, die haar al (meer dan) 3 jaar heeft en ook schriktraining enzo heeft gedaan?

Mijn eerste paardje deed het ook bij mij, was ook al geruime tijd in mijn bezit maar was wel een paard met een verleden. Had een paar jaar als manege pony rondjes in de bak gelopen. Het blijft natuurlijk lastig beoordelen zonder het zelf mee te maken. Maar dat het paard al lang in iemands bezit is hoeft nog niet te betekenen dat het paard de eigenaar blindelings volgt. Vooral het feit dat het paard wel wil als je zelf voorop loopt of met een ander paard/fiets gaat wel wil, doet mij denken aan dat het paard alleen niet durft en ergens een grens heeft getrokken waar het niet voorbij wil. Te ver van de vertrouwde locatie.

Doet het paard het iedere keer op ongeveer dezelfde plek? Dat was bij dit paard wel het geval. Ook bij onaangename plekken als een varkensstal was het een ramp om te passeren. Misschien is crostraining iets? Veel oefenen op onbekent terrein? Denk toch dat het paard te ver uit zijn confort zone is en niet durft.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:03

De mijne gaat buiten soms ook stilstaan + achterwaarts op been/zweep. Wat bij mij helpt is eerder zijn met een tik geven (zodra je merkt dat ie begint in te houden), of achterwaarts de kant op gaan die je wilde. (En vervolgens de hemel in prijzen als hij weer gewoon voorwaarts gaat.)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 17:08

Okee, dat zou idd heel goed kunnen dan.
Wat zou dan de beste manier om vertrouwen op te bouwen? Vaak wandelen ofzo?
Er wordt trouwens ook parelli met haar gedaan.

Ja, en als ik daar langsheen ben is er weer een volgende plek waar ze dan weer iedere keer stopt. Dat is bij mij dan weer niet. Ook met de groep is ze de enige die langs enge dingen heen sjokt, en nergens van op kijkt (onder het zadel dus).
Cross training weet ik niet of dat zou gaan lukken. Het is nml een westernpaard met westerntuig... En ze is niet trailermak (en er is daar trouwens ook geen trailer).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:10

Mijn paard gaat met geen mogelijk buiten voorwaarts als ik er op zit, als ik er naast loop heb geen problemen.Hij is erg onzeker, en als ik er op zit heeft het gevoel dat hij het allemaal zelf moet doen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 17:12

@FCSA een tik geven helpt bij mij dus niet, dan gaat ze meteen stil staan en achteruit lopen. Dat achterwaarts ga ik denk ik wel eens proberen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:49

Mijn paard doet dit ook buiten. Of beter gezegd: deed. Mijn instructrice had een tip die heel goed bleek te werken:

Zodra hij stilstaat gewoon blijven staan. Tot het moment dat je paard diep uitademt/zucht/briest/nageeft, dan is hij weer ontspannen. Dan nog 1 of 2 passen vragen en halthouden. En dan is het klaar, omdraaien en rustig naar huis.

Je zult dan merken dat het steeds beter gaat. Misschien dat je niet altijd even ver rijdt, ik heb vandaag zo'n 500 meter gereden voordat hij stilstond. Inclusief spoorwegovergang en een zootje spoorrails in de berm waar hij wel naar keek maar toch maar moedig langs liep zonder stil te staan. Edit: dit was onze eerste buitenrit op een nieuwe locatie. Paard is 2 weken geleden verhuisd.
En al had ik maar 2 meter gereden. Nou en. Ik rijd liever 2 meter op een ontspannen paard dan dat is met geweld en dwang 2 kilometer met een gestresst paard afleg.

Het gaat -voorlopig- niet om de afstand die je aflegt maar om de kwaliteit ervan. O n t s p a n n i n g. Been geven werkt alleen maar averechts, mijne gaat dan ook achteruit. Of gooit de kop omlaag, grijpt het bit en dendert terug naar z'n wei. Dat is gewoon niet leuk. Als jij laat merken dat je het signaal van je paard dat ze zich zorgen maakt om weg te gaan bij de kudde oppikt zal ze vanzelf meer vertrouwen in je krijgen. Zorgend leiderschap heet dat. Een paard kan daar wat mee. Een ruiter die geweld gebruikt en het paard dwingt, zo iemand kan een paard niet vertrouwen. Stilstaan mag, het gaat erom dat ze ontspant en van jou aanneemt dat het ook veilig is om dat stilstaan een halve meter verder te doen. Aangezien ze het bij alle ruiters doet ligt het niet aan jou. En je paard kan ook niks doen aan haar onzekerheid.

Neem haar serieus, wacht tot ze ontspant en vraag dan nog ÉÉN keer 1 of 2 stappen. Dat is genoeg. Verder heb je alleen tijd nodig. Succes!

@ Marleen_Usar: hij moet 't ook zelf doen. Met jouw begeleiding. Het zelfvertrouwen van je paard zal daarvan groeien. Daarom heb je ook niks aan dwang, daar maak je 'm alleen maar onzekerder mee.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-09-12 20:11, in het totaal 6 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:51

Nou daar gaat een hoop tijd in zitten, je geeft het paard wel zijn of haar zin.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:55

@ koper...... je beloont hiermee het positieve. Het laatste wat je doet blijft hangen...paard loopt, je houdt halt en gaat naar huis.... :)* lopen is naar huis gaan...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:56

Tja, het is maar wat je belangrijker vindt. Ik wil graag veilig over straat. Als je geen limiet stelt qua tijd en afstand en de ontspanning als doel stelt kun je niet falen ;)

Enne, de zin geven? Ik noem het serieus nemen. Paard maakt zich echt zorgen. En dat mag, het is een levend wezen met gevoel en emoties. Maar als mijn paard stilstaat, ik rustig wacht tot hij ontspant en dan been geef en mijn paard netjes weer voorwaarts gaat en we op mijn initiatief dan halthouden en omdraaien. geef ik hem dan zijn zin? Of hij mij? Het is ook geen wedstrijdje. Een mens redeneert zo. Een paard niet.

Edit: niek_aaron: zo ongeveer. Alleen is naar huis gaan dan niet meer nodig als beloning omdat het paard ontspannen is en vertrouwen heeft in de ruiter. En de ruiter dat vertrouwen niet beschaamt. Dát is de beloning.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:37

Het feit dat je paard het niet doet met andere paarden, maar wel alleen, geeft al aan dat het geen 'trucje' is en het hij het niet doet om jou te pesten, maar hij gewoon echt niet durft. En inderdaad marleen_usar, daar gaat heeeeeel veel tijd, geduld en moeite inzitten. Zo heb ik ook eens ergens net als TS een uur op m'n dooie gemakje gestaan voordat peerd een stapje in de goeie richting zette. Gelukkig scheen de zon. Op dat moment meteen uitgebreid belonen met stem, of als je wil een brokje of een pluk gras, en omdraaien en naar huis gaan. Zoals koper ook al zegt. Je zal zien dat je steeds een stukje verder komt en dat het uur een half uur wordt, een kwartier, tien minuten, vijf minuten... Boos worden heeft geen zin (tenminste als ik dit zo hoor is het geen paard dat zich makkelijk laat overtuigen).

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:50

Ik heb niet alle reacties nog gelezen, dat zal ik zo nog even doen maar ik moest meteen aan mijn 21 jarige haflinger denken (die echt wel bomproof is en vaker bij vorige eigenaren naar buiten is geweest) Kreeg hem nooit van het erf af als ik er alleen op uit wou. Wel wanneer ik er naast liep dan ging ie prima mee en ook met anderen er naast of met andere paarden erbij. Kon ook doen wat ik wou maar hij ging gewoon niet. Dan stapte ik af liep met hem mee en wou dan bij de weg weer opstappen. Dat wou hij dus ook niet. Oplossing was eigenlijk heel simpel, als hij niet mee wou bleef ik er op zitten en liep er iemand een paar meter met ons mee en toen kwam hij wel vooruit toen heb ik mijn benen er goed aangehouden, uitgebreid beloond en naar een paar meter weer omgekeerd. Dan maak je zelf de keus wanneer je stopt en weer terug wilt en zo leert het paard ook dat hij vanzelf thuis komt en dat je vanzelf weer omkeert. Wel is dit in een keertje niet opgelost, althans bij mij niet, krijg hem wel zelfstandig van het erf af maar op een gegeven moment krijgt hij toch wel wat 'heimwee' maar met veel oefenen gaat het steeds beter :)

Edit: zie dat dit dus ook al genoemd is, gewoon veel oefenen dus, ook al kom je maar 2 meter verder in onspanning het is een begin, bij mijn haf hielp t ook om hem af en toe gerust te stellen door wat gras te eten in de berm. Niet het handigst met het bit in maar die paar plukjes kunnen geen kwaad en zo kreeg die van mij ook een positieve ervaring met buiten rijden in dat gebied.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 15:58

bedankt iedereen!

Vandaag helaas niet kunnen proberen, want had niet heel veel tijd. En wil wel de tijd nemen als ik er mee bezig ga. :)
Kan ik dan wel gewoon na het rijden in de bak dat doen, of is het beter om direct na het opzadelen dat te doen?
Want als ik op die splitsing ben, kom ik vaak niet verder dan 1 meter :+ En vind het een beetje zonde om 16 km te fietsen voor een uur stil staan :+

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:26

Hierbij de gouden tip. Het werkt alleen bij brave stakende paarden en niet bij bange, paniekerige paarden. Één persoon leidt het paard (op of naast het paard) en één persoon loopt exact achter het paard met een leadrope. Zodra het paard stopt, draait de tweede persoon rondjes met het touw. Dit geeft een zwiepend geluid. Het paard wordt onrustig en zal naar voren lopen. Stop dan direct met zwaaien. Dat is de beloning. Als het paard toch niet loopt, zwiep dan het touw op de grond. Dit tikt nog harder. Werkt zeker weten. Als het paard achter uit loopt, loopt het in het zwiepende touw. Dat doet hij één keer, dan nooit meer. Misschien is dit een moeilijke oefening, vraag dan een professional erbij. Als een paard gespannen is, zal hij misschien trappen. Weet dus wat zijn motief is. Het werkte bij mijn paard dat gewoon erg graag bij de kudde wilde blijven maar verder erg braaf is. Al de tips die hierboven zijn gegeven werkte niet voor haar. Ik heb het ongeveer tien keer moeten doen en toen was ze hergeprogrammeerd.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 18:51

Bedankt!
Maar het probleem is, ze wilt alleen niet als ze alleen is. Als er iemand bij is loopt ze dus wel gewoon :+