Mijn merrie respecteert mijn persoonlijke ruimte niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Mijn merrie respecteert mijn persoonlijke ruimte niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 14:55

Hoi hoi Bokkers !!

Ik ben sinds kort trotse eigenaresse van een jonge NRPS merrie. Zelda is nu bijna een 18-maander en ze is werkelijk een schat van een paard, al heeft ze af en toe duidelijk van die veulen-streken :+ Ik probeer dan ook consequent te zijn in mijn handelen naar haar toe. Zo moet ze buiten haar inloopstal wachten wanneer ik in de stal haar eten geef. Pas wanneer ik signaal geef mag ze binnen. Dit lukt al relatief goed, al moet ik soms eens wat strenger optreden.
Maar nu is mijn probleem dat ze me een beetje omver loopt, zowel in de wei als aan het halster. Bij dit laatste doet het probleem zich vooral voor als ik buiten haar 'comfort zone' ben, dus buiten haar kleine wei (want op haar wei is het geen enkel probleem en loopt ze netjes mee alsof ze nooit anders doet). Dan loopt ze nogal te trekken en loopt ze behoorlijk voor me uit. Op zich is dit niet zo mijn probleem, ik hou haar gewoon tegen met druk en indien ze daar niet naar luistert, dan draai ik een rondje met haar om haar weer bij mij te houden. Dit lukt aardig, maar er is nog wat werk aan. Alleen als ik draai loopt ze me in haar onoplettendheid gewoon omver. Ze is dan zodanig gefocussed op iets anders, dat ze gewoon draait zonder kijken, met alle pijnlijke gevolgen van dien (ze stond op mijn voet). Zo durft ze mij ook geregeld omver lopen in haar wei, wanneer ze haar aandacht op iets anders vestigt. Zolang haar aandacht bij mij is, dan houdt ze de nodige afstand, maar als mijn vriend dan eens komt kijken ofzo, dan loopt ze me omver om te gaan kijken wie er daar is.

Niet echt een pretje dus...
Maar nu is mijn vraag:
Hoe kan ik haar leren dat ze ten alle tijde mijn ruimte moet respecteren (en dus niet op mijn voeten moet gaan staan) ??
Ik heb al geprobeerd met drukpunten, haar achteruit te zetten, gewoon haar opzij te duwen, maar niks schijnt effect te hebben als haar focus ergens anders op ligt...

Alvast bedankt voor de hulp !

PowerReiner

Re: Mijn merrie respecteert mijn persoonlijke ruimte niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:59

Achteruit zetten zou moeten werken, alleen krijgt ze dit niet na 1 keer door, dit moet consequent gebeuren.
Dat ze vooruit loopt is net zoveel een probleem als omver lopen. Heeft ook met elkaar te maken. En ook dat is een probleem want hoeveel controle heb je nu eigenlijk als ze voor je loopt en aan het trekken is.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:59

als je met haar aan de hand loopt; stilstaan, dan moet zij ook stilstaan, zo niet dan naar achter duwen.
Weer gaan lopen, stilstaan, zij ook stilstaan, zo niet merrie naar achter duwen etc.
Ik had ook zo'n merrie en dit heeft me wel geholpen en je zou het eventueel kunnen bevestigen met wat clickertraining/ snoepjes..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:05

Tja... consequent opvoeden van zo'n jong dier... dat is niet makkelijk. Ze heeft geen respect voor jouw ruimte... een beetje voor je uit... vind jij misschien niet erg... maar zij heeft nu in de gaten dat jij iig niet beslist wat en hoe het gebeurt.
Staat mevrouw wel met een groep andere paarden die haar vertellen hoe het hoort? Want zo'n jong ding moet vooral worden opgevoed door anderen paarden.... als je niet ervaren ben kan je het op deze leeftijd eigenlijk vooral verpesten als je ze niet sociaal laat opvoeden door anderen paarden.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 15:07

Op haar wei aan het halster volgt ze netjes, stopt ze netjes en blijft ze staan tot ik verder ga. Ook kan ze al naar achter gaan op commando (al werkt dit stukken beter met een snoepje), dus ze weet maar al te goed wat ze moet doen als ik zeg 'achteruit' en haar borst aanraak.
Dit doet ze ook perfect als ik alleen met haar bezig ben zonder halster in de wei, maar zodra ze iets interessants ziet, is ze er vandoor, ongeacht of ik zeg dat ze achteruit moet...

Het 'omver lopen' is dus enkel een probleem als ze buiten haar kleine wei is of wanneer ze in haar kleine wei geen halster om heeft...

En inderdaad, het trekken als ik met haar op het erf wandel is ook een probleem, maar dat begint al netjes vorm te krijgen met de methode die ik gebruik. (stilstaan en al dat niet helpt gewoon een rondje draaien en dan stil staan) Maar in dat 'omver lopen' zie ik maar geen verbetering...
Ik zou dus graag iets kunnen proberen waardoor ze niet vergeet dat ik er ben, wanneer zij iets interessants ziet... Want het lijkt er nu wel op dat ze zodanig naar dat interessante iets toe wil, dat ze mijn aanwezigheid vergeet... En vreemd genoeg heeft ze dit probleem niet aan het halster... Dan kijkt ze wel op met de oortjes naar voor, maar daar blijft het dan ook bij...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 15:12

Evelijn schreef:
Ze heeft geen respect voor jouw ruimte... een beetje voor je uit... vind jij misschien niet erg... maar zij heeft nu in de gaten dat jij iig niet beslist wat en hoe het gebeurt.

PowerReiner schreef:
Dat ze vooruit loopt is net zoveel een probleem als omver lopen. Heeft ook met elkaar te maken. En ook dat is een probleem want hoeveel controle heb je nu eigenlijk als ze voor je loopt en aan het trekken is.

Ik denk dat sommigen mijn beginpost een beetje verkeerd interpreteren :)

Ik vind het wel een probleem dat ze voor me uit loopt, maar hier werk ik aan en het werpt al vruchten af. Het is dus niet "het grote probleem" waar ik het in dit topic over wil hebben, dat bedoelde ik eerder met die zin :D
In het trekken is er al veel verbetering gekomen sinds ik haar pas heb gekocht, gewoon door haar te laten stilstaan en evt een rondje met haar te stappen. Zo leert ze dat ze haar doel niet bereikt door te trekken, enkel door mij te volgen :) En dit begint zijn vruchten af te werpen :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:16

Wat voor een halster heb je om? Wat voor basis heeft ze? (en wat voor basis heb jij?)
Hoe lang ben je met haar bezig... 10 min.. 30 min... 60 min... Het is nog maar een peutertje.
en belangrijk... met wat voor andere paarden staat ze?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:18

Het zou kunnen dat ze het linkt aan een bepaalde omgeving.
Ze linkt dus het respecteren van jou ruimte aan haar wei.
Op een of andere manier moet je door zien te dringen. Misschien is het verstandig om er persoonlijke hulp bij te halen. Vooral omdat ze ook nog zo jong is.
Loopt ze wel in een diverse kudde?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:22

Interessanter/belangrijker zijn dan al het andere om haar heen. Snoep is echter geen optie ivm opdringerig zijn nu al en te weinig concentratievermogen (qua tijdsduur ook) op die leeftijd. Neem de ruimte die van jouw is, daar heb je recht op, draag dat ook uit in je houding. Weet van te voren al wat je wil, ken je route als je gaat wandelen en focus op waar je naar toe wil, die kruising daar en dan gaan we naar links bv, wat je onderweg tegenkomt kan je benoemen of gedag zeggen, maar daarna is het niet belangrijk meer. Let verder heel goed op haar en grijp al in lang voordat ze een touwlengte voor je uit loopt. Neus voor/achter denkbeeldige lijn waar ze moet zijn is al meteen corrigeren, bij de aanzet! is dit gedrag makkelijk te stoppen, maar hoe langer je haar door laat gaan hoe meer ze zich voor je afsluit en hoe meer spanning ze opbouwt.

Hoe draai je om trouwens als ze trekt/voorop loopt? Simpelste is nl 180 graden om je eigen as, dan loop je meteen weer voorop en moet ze eigenlijk wel opletten/draaien. Kan zijn dat je op 20 meter dat tig keer moet doen in het begin, maar het helpt wel. Ook helpt een 180 graden draai een paard om na te denken, wegens het moeten coördineren van haar lijf. Dat nadenken maakt het mogelijk voor haar om te leren ipv te panieken.

Ga ook (liefst vandaag nog) even rustig zitten en stel de regels op over wat je wel en niet van haar wil hebben qua gedrag.
bv:
Wel :
-vaste positie met neus naast schouder meelopen
-zelf touwtje los laten hangen
-contact zoeken met jouw bij onzeker (bv neusje tegen arm)
-altijd weten waar de baas is en dus niet daarheen springen wat er ook gebeurd (jij kan haar nl niet helpen/beschermen als je geplet wordt)

Niet:
-meedoen met opgewonden paarden in weide waar je langs wandelt (wil je zo meteen onder het zadel al helemaal niet nl)
-trekken (ongeacht de omstandigheden)
-eten onderweg
-uberhaupt contact zoeken met andere paarden als ze vast zit (aangebonden of door mens vast gehouden, kudde is nl haar en jij, dus 2 en niet meer) Niet door fixeren, hinniken, mest ruiken. (ja streng, ik weet het, maar als ze zich daarop richt ben jij voor haar geen kudde, is ze dus volgens haar alleen en dat geeft paniek en "vervelend" (voor jouw en overig verkeer) gedrag.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 15:22

Ikzelf heb geen halster om :+

Zij heeft een ponyhalster om, merk harry's horse dacht ik. Het is aan de neus, oren en zijkant met een zacht stukje onderlegd.
Qua basis had ze niks denk ik, enkel min of meer het geven van voetjes, het halster omdoen, komen als je roept,... Ikzelf heb geen ervaring met jonge dieren, maar ik rij al 4 jaar paard. Al denk ik niet dat dit laatste veel nut heeft bij een jaarling :o
Ik ben gemiddeld tussen de 10min en de 20min met haar bezig. Niet langer, want dan verliest ze sowieso aandacht.
En ze zit momenteel nog alleen op de wei. Ik heb ze van eind juli en bij de vorige eigenaar stond ze op een wei met andere jaarlingen. Ik zit momenteel niet te springen om er nog een paard bij te kopen, daar ik alles zelf moet bekostigen. Maar ik hoop wel dat enkele pony's van mij een kennis van mij, binnenkort hier kunnen komen staan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:24

belangrijkste vraag: Groeit ze wel in een groep met soorgenootjes op>?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:37

Ga eens kijken in een kudde paarden hoe zij dat met elkaar oplossen als een paard te dicht bij een ander komt die dat niet wil. De meeste paarden zullen dat wel duidelijk laten merken en er nog een trap achteraan geven. Jij moet óók duidelijk laten merken dat je niet wil dat ze in jouw buurt komt, een schop geven bedoel ik dan natuurlijk niet, maar laat haar gewoon eens flink achteruit lopen. Niet met een snoepje, maar geef druk op de borst zodat ze achteruit loopt en stop wanneer jij dat wil, niet zij.

Over dat achteruit lopen, dat vind ik zelf niet de beste oplossing. Ik ken jonge paarden die nu alleen maar rondjes om het baasje heen kunnen lopen als ze aan de hand mee lopen. Die dieren hebben altijd geleerd een rondje om het baasje heen te lopen en doen nu niet anders dan dat. Zelf vind ik meer dat ho gewoon ho is en niet nog een rondje extra lopen. Zodra ik hoo zeg en het paard loopt door, laat ik hem net zo lang achteruit lopen totdat ik op het punt ben waar ik hoo zei. De meeste paarden vinden het toch niet zo leuk als ze 5 meter naar achteren moeten hoor.

Probeer haar ook eens uit te dagen met leuke dingen ipv alleen maar wandelen oid. Heb je een skippybal? Daar kan je natuurlijk hardstikke leuk mee spelen. Als je de dingen afwisselt blijft het voor haar ook spannend omdat ze niet weet wat jullie die dag gaan doen.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:42

hmm voor 18 maanden vind ik het wel belangrijk dat ze normaal meelopen, voetjes geven etc hoor. Ben zelf geen natural maar wel erg van de parelli met dit soort dingen. Mijn paarden heb ik beide als jaarling gekocht en zo de basisdingen aangeleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:50

Consequent zijn, mijn paard heeft ook ongeveer op die leeftijd geleerd dat ze mijn ruimte moet respecteren. Maar realiseer je wel dat je te maken hebt met een jong paard die op een gegeven moment weliswaar door heeft wat jij wil, maar niet altijd luistert omdat ze jou blijft uitproberen.

Wat ik doe om mijn paard uit mijn ruimte te houden:
1. niet een rondje laten lopen!!! Dan loopt ze om je heen en loopt ze dus nog door. Straks buit ze dit uit door 100 rondjes te lopen rondom je. Dus: stil zetten en achterwaarts zetten. Doe dit heel consequent maar niet te ver want je wil niet dat achterwaarts lopen een straf wordt.
2. met je elleboog geef je je paard elke keer dat het in jouw ruimte komt een duwtje opzij, zodat je paard weg gaat uit jouw ruimte (maar wel netjes naast je blijft lopen). Misschien moet je dit in het begin 100 keer herhalen, dan doe je dat gewoon.
3. goed trainen op meelopen, stilstaan en achterwaarts gaan. Dus: het moment dat jij stilstaat, moet je paard stilstaan. Achterwaarts vragen moet met een klein beetje druk op de neus of op de borst al lukken. Mee stappen en mee draven (en evt. mee galopperen) moet ook perfect op jouw tempo gebeuren.

Mijn paard is nu bijna 2,5 en ik ben nog steeds bezig deze basis te bevestigen ;) dus het is niet zomaar even geleerd. En sommige paarden blijven je uitproberen op dit vlak tot ze 20 zijn... :D

Succes!

InkyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:04

Ik ben heel erg huiverig in het belonen van goed gedrag met een snoepje. Ze leren dan zo snel iets doen en er dan lekkers voor krijgen. Beloon dan liever met een flinke aai midden over het hoofd of de borst en hals. Dat waarderen ze zeker zo goed.

Bovendien: met snoep belonen kan ook verkeerd gedrag oproepen. Als ze dan niks krijgen terwijl ze hun best voor je doen kunnen ze ook geirriteerd raken wat kan omslaan naar slaan of bijten omdat ze niet krijgen wat ze van je verwachten.

Met snoep of ander lekkers verwennen kan ook zonder iets van ze te verwachten. Dan wordt het geen logisch vervolg voor ze als je met ze werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:09

Inderdaad, geen snoep gebruiken. Ik beloon met een aai en en knuffel (en een release - je moet immers niet vergeten dat je met een jong paard ook véél op lichaamstaal moet werken).

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:30

Een jong paard opvoeden is niet altijd even makkelijk, ik heb hier 2 paarden lopen van die leeftijd een hengst en een merrie.
Nadat mijn hengst in de opfok was geweest moesten er toch wel zeer dringend weer manieren in geprent worden }>
Merrie gaat prima zolang je maar consequent en duidelijk ben, gelukkig ben ik dat en als een ander wat met haar doet dan uit het het ondeugende gedrag zich alleen met het meelopen, mijn kinderen 5,6 en 8 kunnen gewoon de wei in idem bij mijn hengst.
Vooral zelf niet twijfelen.
Lopen kun je oefenen door voor jezelf een paal oid in gedachten te nemen en je voor te nemen daar bij te stoppen, niet twijfelen KLETS BOEM STOP ze moeten op jou letten, meer als een hoofd voorbij je achter uit met die handel, wel gelijk binnen 3 seconde belonen dmv stem of over het voorhoofd aaien.
Je ruimte laten respecteren kun je zachtzinnig proberen, maar je kan ook gewoon duidelijk wezen en tja dat kan wel eens zeer doen ;) stok zweep oid hoeft niet hoor zo erg is wss niet nodig, jou ruimte is de lengte van je armen steek ze maar eens uit en beweeg, ben je niet duidelijk en komt ze nog n je ruimte dan gewoon een keer raken, werkt zacht niet dan gewoon harder, boodschap komt vanzelf over ;)
Met snoep belonen, ik doe het ook vaak zat alleen niet met regelmaat, ik heb er geen nijdige paarden aan over gehouden, vaak moet je zelf een beetje kijken hoe er op gereageerd word, ik heb een merrie en bij haar is het een ideale uitkomst terwijl dat ik het bij de ander beter achterwege kan laten.
Kijk, luister en observeer je paard en je leer veel meer dan dat iemand je kan vertellen. :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 09:52

Super bedankt voor de tips !
Tot nu toe duwde ik haar enkel weg met mijn handen, je kan je voorstellen dat dat bitter weinig succes had :+ Ik ga eens proberen vanaf nu een elleboogstootje toe te passen als ze te dicht bij me loopt, benieuwd of dat gaat werken :)

Wat betreft het trekken (wat ik niet het grootste probleem vond, gezien het al begon te minderen), hierbij ben ik ook tevreden met jullie tips. Nu ik erover nadenk is het inderdaad misschien beter om achteruit te zetten ipv rondjes draaien. Zo focussed dan wel op mij, maar ze loopt nog steeds vooruit en ze kan het inderdaad misschien gaat uitbuiten. Dus vanaf nu pas ik het 'achteruit zetten' gewoon toe :)

Wat betreft het belonen van achteruit lopen: Ik probeer ook zo min mogelijk te belonen met snoep of appels of dergelijke. Maar ik merkte gewoon dat ze beter haar best deed voor een appel :+ Dit achteruit lopen is dan louter als 'trucje' dus een beloning dan vond ik niet erg. Maar inderdaad, als ik dit ga toepassen wanneer ze moet stoppen met trekken of uit mijn buurt moet blijven, dan gaat ze het vreemd vinden dat ze daarvoor geen appel krijgt (en misschien nijdig worden). Dus ook hierbij, bedankt voor de commentaar :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:59

De vraag of ze met andere paarden samen staat word (on)bewust niet beantwoord?
Trekken is wel een groot probleem! Nu is het nog een beetje trekken over een jaar trekt ze zich los.. Paard moet niet beter haar best doen voor een lekker appeltje, ze moet respect voor jou hebben en niet hunkeren naar die appel.

Ik vraag me af hoe ze opgroeit? In een kudde met andere paarden van verschillende leeftijden, opfok of alleen? Paard verder geen snoepjes geven en gewoon voeren uit een emmer zeker op deze leeftijd werkt dat toch het beste!
Mijn veulen dacht in het begin dat hij zijn achterbenen wel even mocht gebruiken tijdens het eten en was erg dominant over het voer, even de bezemsteel overheen gehaald en meneer kan opeens wel geduldig zijn met het eten en zijn achterbenen prima bij zich houden. Domineer en wees een leider!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:06

Niks belonen met achteruit lopen, zodra ze te dicht bij komt of voorbij jouw schouder met haar neus, meter of 5 achterui zetten. Even staan, en dan weer lopen. Dat 10 keer. Daarna loop je er naast en stop je zelf ineens. Zij moet dan gelijk stil staan, dan let ze dus op jou. Zo niet, achteruit!

Zo heb ik het bij beide (type drammerig) veulens van mij gedaan en die liepen perfect mee, niet over me heen.. Was in het begin wel anders haha, regelmatig de brandplekken van het touw in mijn handen gehad..

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 10:08

Balou_k schreef:
De vraag of ze met andere paarden samen staat word (on)bewust niet beantwoord?

Enkele berichten geleden:
xLIESSSx schreef:
En ze zit momenteel nog alleen op de wei. Ik heb ze van eind juli en bij de vorige eigenaar stond ze op een wei met andere jaarlingen. Ik zit momenteel niet te springen om er nog een paard bij te kopen, daar ik alles zelf moet bekostigen. Maar ik hoop wel dat enkele pony's van mij een kennis van mij, binnenkort hier kunnen komen staan.

En om even verder op jou bericht in te gaan:
Ze kapt met haar voorbeen tijdens het eten... Volgens mij heb ik dus te maken met een dominante merrie :+
Ik heb dit al deels aangepakt door haar buiten haar inloopstal te laten wachten tot ik zeg dat ze binnen mag. Zo breng ik mezelf niet in gevaar door een zwierend voorbeen. Nu ben ik bezig om dit kappen tijdens het eten af te leren. Maar dat is moeilijker dan haar buiten te laten wachten... Ik moet er werkelijk bij blijven staan tot de bak leeg is om haar te kunnen corrigeren op het kappen. Dit lukt aardig, al is het de ene keer al wat beter dan de andere keer (Hangt ervan af hoe deugeniet ze loopt denk ik). Ze test mij zeer graag uit, zeker als er anderen in de buurt zijn. Consequent zijn is bij haar dus ontzettend belangrijk en daar ben ik me volledig van bewust.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 10:12

VivaLaVida schreef:
Zo heb ik het bij beide (type drammerig) veulens van mij gedaan en die liepen perfect mee, niet over me heen.. Was in het begin wel anders haha, regelmatig de brandplekken van het touw in mijn handen gehad..

Hier nog geen brandplekken op mijn handen.
Wel blauwe plekken op mijn voet :')

Dus er is dringend verandering nodig in haar gedrag. Vandaar dat ik het hier even postte :j
De dingen die ik toepaste heb ik niet zomaar uit mijn duim gezogen ofzo hé, deze heb ik gekregen van een vriendin van mij die geregeld jonge paarden in de hand heeft. Ik merkte gewoon dat het bij mijn merrie echt moeilijk ging met de manier die mijn vriendin zei, dus vandaar een berichtje op bokt :)
Ja, deze vriendin heeft er wel verstand van. Ze heeft al geregeld een veulen in de hand gehad en correct opgevoed met die manier. Dat waren brave veulens en nadien goede paarden. Ze zei me wel dat niet elk paard gelijk is, maar dat ik eerst even deze methode uit moest proberen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:27

meid zorg eerst voor andere paarden bij haar in de weide of laat haar nog lekekr tussen een ander koppel lopen.
Dat is toch wel de belangrijkste basis en zou het vanzelf makkelijk gaan.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:49

Heb vandaag eens de 'elleboogstootjes' toegepast wanneer ze me omver liep :)
Eerst schokt ze van wat ik deed, maar ik merk wel duidelijk dat het meer effect heeft dan haar simpelweg wegduwen. Als ik nu 'Ho' zeg, dan stopt ze ook werkelijk. Af en toe nog eens wat te dicht komen, maar dan gewoon achteruit gezet. En ook al was ik kort met haar bezig (5 min) Ze scheen meteen door te hebben wat de bedoeling was. :j
En dan komt ze in de fase van uittesten en proberen :+
Dus consequent blijven handelen lijkt mij wel duidelijk de boodschap :) Bedankt voor jullie tips hieromtrent ! Ben blij dat ik haar nu op afstand kan houden op een manier die meteen effect heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:54

Wat fijn dat het goed gaat, succes nog!

Enneh, mijn 2,5 jarige krijgt nu nog steeds af en toe een stootje met mijn elleboog als ze te dichtbij komt (ze loopt het liefst om me heen gekromd, op zich heel lief maar ook héél onpraktisch :+ ) en voor ons werkt het echt super, zolang je het maar consequent toepast.