Eind oktober vorig jaar heb ik een 6 jarige ruin gekocht. Paard kende al wel het e.e.a, L1 dressuur en L springen.
Fijn rustig paard dat graag voor je aan het werk wou.
Afgelopen jaar fijn mee kunnen rijden en weinig problemen mee gehad op en paar uitspattingen van hem na.
Hij kan door bepaalde situaties/ prikkels?! Even helemaal van het padje raken en beginnen te huppelen, trillen, dansen zonder dat je daar enige controle over hebt. Na enige rust is het over en kun je gaan waar je gebleven was. Dit gebeurde een enkele keer.
Maar sinds begin augustus is hij veranderd.. hij is extreem kijkerig/schrikkerig/nerveus en dat herken ik niet in die mate van hem. In de buitenbak bij de r.v is hij in z'n eentje niet meer fijn te rijden omdat alles eng is dus ontspannen wil hij niet. In de springles gaat het beter, dan is hij meer afgeleid door het springen en de paarden als door z'n omgeving.
Binnen gaat het beter, daar heeft ie niet zo veel te loeren.
Maar ook aan de longeerlijn merkte ik het, daar deed ie nooit wat, en ook daar wil die nu wel wegspringen voor de meest kleine dingen. Voor mijn gevoel is het op een bepaalde dag begonnen; namelijk onze eerste viertal training. Ik was al in de buitenbak bij de r.v. toen er 6 andere paarden aangedraafd kwamen op het asvalt.
Toen ging die door t lint, en dat heeft ie 1,5 uur vol gehouden. ( bokken, stijgeren, 4 benen van de grond, 30 meter zijwaarts enz enz). Na de training stappend naar huis ook 1 brok spanning en zenuwen.
Dit heb ik 3 trainingen vol gehouden met het zelfde gedrag en toen zijn we daar dus mee gestopt, maar sinds dien is hij een beetje zo gebleven.
Hij raakt ontzettend snel in paniek/stress als hij iets neit snapt wat je van hem wil, is voor veel meer dingen ' bang' en ik kan hier nu gewon niet meer mee omgaan. Hij snapt mij niet, raakt in de stress, gaat rare dingen doen, ik wordt boos, hij doet nog raarder ik nog bozer en ga zo maar door..
Wat heb ik al gedaan;
-tandarts was al geweest,
- Zadel is nagekeken
- Fysio heeft hem twee keer behandeld
Ik heb zelf niet het idee dat hij het doet uit pijn het is namelijk in de binnenbak en thuis niet zo in ie mate dus het is niet continu aanwezig. En ook aan de hand is hij nerveuzer/gespannen. Voor mijn gevoel is het die buitenbak waar het het meest aanwezig is, maar hij is sinds die tijd ook niet meer meegeweest naar vreemd terrein. Dit doe ik a.s donderdag dus dan kan ik zien hoe hij dan reageert. Normaal is er dan namelijk niets aan de hand.
Als ik een buitenrit maak is er niets aan de hand, tot hij iets engs ziet, gaat staan, ik been geef en meneer ook boos wodt, omhoog komt of achterwaarts gaat.
Of er vroeger iets gebeurd is geen ide, via via nu wel gehoord dat de mensen waar de vorige eigenaar hem weg hebben gehaald er enigsinds bang voor waren, maar waarom weet ik dan weer niet.
Het is een ontzettend fijn beest eigenlijk die altijd ook wil werken dus ik vind het ontzettend moeilijk wat ik hier mee moet.
Iemand tips trucs hoe ik met dit extreme gedrag om moet gaan? Ik heb goede les, maar in de springles heb ik eigenlijk nooit echt problemen met hem gehad. Vnaf a.s donderdag krijg ik prive les van een goede dressuurinstructrice om me te helpen.
Ik ben magnesium gaan voeren ( nu 10 dagen) maar dat heeft nog 0-effect.
Ergens in me achterhoofd neig ik naar iemand die met beesten kan communiceren om te achterhalen waar deze stress vandaan komt.Heeft iemand hier ook ervaringen me?
Alvast bedankt!!!

. En uitgebreid belonen wanneer het goed ging. Het is helemaal overgegaan en eigenlijk vrij snel ook.
Dus het is niet zo dat er allerlei moeilijke dingen van hem gevraagd worden.