Laten vallen voor voetjes te geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Laten vallen voor voetjes te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:50

Ik heb nu mijn 3 jarige ruin die ik nu aan de muur zet en lekker begin borstelen zodat hij alles gewoon wordt. Nu hij is al een paar keer gedaan door de hoefsmid maar als ik zijn hoeven ophef laat hij zich vrijwel meteen vallen.

Wat is de beste optie om dit af te leren?

1. Altijd de hoef heel kort opnemen zodat hij geen kans heeft

2. De hoef blijven vasthouden en hem desnoods op zijn plaats zetten of duwen of ..

?

groetjes!

Dieselpaard

Re: Laten vallen voor voetjes te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:53

Dit heeft die van mij ook gedaan. Ik ben gewoon door blijven zetten. Iedere keer dat hij zich weer liet vallen heb ik hem een tik verkocht (niet te hard! gewoon, zodat ie schrikt) en gelijk weer datzelfde been opgetild.
Ze hebben me wel eens uitgelegd waarom ze dat deden. Volgens mij had het te maken met onderdanigheid. Sommige jonkies zien dit namelijk als bijten en laten zich daarom vallen. Maar vergeef me als ik dit verkeerd heb onthouden :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:53

oja en bij dat tikje een duidelijke "nee" gezegd. t moet wel duidelijk zijn natuurlijk ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:54

Sowieso eerst zorgen dat hij goed staat. Als je een voorhoef wil optillen heeft hij het achterbeen aan dezelfde kant en z'n andere voorbeen nodig om goed te kunnen blijven staan. Dus zet 'm zo neer dat hij het meeste gewicht op die twee benen heeft.

Verder is het natuurlijk zo dat jonge hengsten/ruinen met elkaar rangorde uitvechten door elkaar op de knieën te brengen door elkaar in de benen te bijten enz. Hij is dus "braaf" in de zin dat hij zich ondergeschikt aan jou opstelt. Denk dat je met desensibilisatie, door bijvoorbeeld veel met je hand/stick/zweepje aan z'n benen te zitten en dat normaal te maken veel kunt bereiken. Het is een kwestie van geduld. Succes!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:04

Oké dus meer aandachtige tikjes geven!
Leuk om te horen dat hij ondergeschikt is aan mij, haha!

Thanks voor de info :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:07

Het voor hem gewoon maken dat je aan zijn benen zit dus eigenlijk.

Nog een tip, misschien heb je er wat aan: bij de voorbenen vlak onder de knie aan de achterkant van het been en bij de achterbenen bovenop het spronggewricht zitten reflexpunten. Als je daar knijpt of duwt zal je paard als vanzelf z'n voeten optillen. Hij kan dan bijna niet anders. Hoef je ook minder aan het been te zitten ;)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:35

Gewoon heel veel met hem bezig zijn. Overal aanraken, alles kunnen optillen, belonen als ie het goed doet.
Het is idd wel grappig dat ie ondergeschikt is aan je, maar je schrikt iedere keer zo als ie zich laat vallen ;) Bovendien lijkt het mij niet zo fijn op de stenen. Dus hier moet je veel mee oefenen en geduld is een schone zaak :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:38

Het kan ook een balans probleem zijn, jonge paarden staan erg veel op de voorhand en als je dan zijn voet op tilt dan raakt hij uit balans = vallen. Mijn jonge paard heeft hier ook last van, dit is heel simpel op te lossen door het been kort op te tillen, belonen en zo net zo lang door gaan tot je klaar bent.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:39

Je zal waarschijnlijk merken dat hij het achter minder doet als voor, let er eens voor de grap op en dan snap je waarom!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:41

Vandaar dus dat je het paard ook eerst zo veel mogelijk in balans moet neerzetten om het 'm makkelijker te maken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:46

Hoogstwaarschijnlijk een manier om er onder uit te komen!
Niet aan toe geven! Zodra hij op de benen is, weer opnieuw proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:48

Kentaro schreef:
Hoogstwaarschijnlijk een manier om er onder uit te komen!

Wat een flauwekul! Gewoon een jong paard dat zich ook als jong paard gedraagt.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:50

Ja daar ben ik het ook niet helemaal mee eens, het paard laat gewoon duidelijk merken dat hij het moeilijk vind! Als hij er onder uit zou willen komen zou hij wel rondjes gaan draaien of gaan klieren!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:53

Tuurlijk, en dan doet ie het niet bij de hoefsmid :P

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:54

Wie zegt dat het paard het niet bij de hoef smid doet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:54

Hoefsmid heeft er toch alleen maar profijt van als de eigenaar het paard leert om netjes hoeven te geven?

Het gaat om gewenning dat er iemand aan z'n voeten zit. Als je dat goed doet hoeft 't bij niemand daarna nog een probleem op te leveren. Tenzij je tijdens de gewenning stug blijft vasthouden, zoals jij voorstelt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:55

Dat maak ik hier uit op:
Nu hij is al een paar keer gedaan door de hoefsmid maar als ik zijn hoeven ophef laat hij zich vrijwel meteen vallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:57

En waar staat dan dat 't bij de hoefsmid anders ging? Als hij bij de één zich laat vallen zal hij dat bij een ander ook doen. Net zoals een netjes opgevoed en getraind paard bij iedereen braaf voetjes zal geven.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:03

Inderdaad

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:08

blijf vooral rustig, corrigeer hem vriendelijk en probeer het nog een keer
houd de hoef kort vast en beloon hem als hij het goed doet , zet de hoef dan weer rustig neer
het is een jong paard wat nog helemaal niet de balans heeft om een voet lang op te houden maar met geduld en rustig oefenen kom je een heel eind

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:59

Dat heb ik ook met mijn paard. Bij 1 bepaald been. Als deze een fractie te hoog wordt opgevraagd bij hoeven uitkrabben dan merk ik dat hij zijn gewicht verplaatst naar achteren en dus zijn evenwicht verliest. Komt dit iemand bekend voor?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:07

Ik denk dat de oplossing dan simpel is, het been zo laag mogelijk optillen en dat uitbouwen. Mijn twenter heeft dat ook wel eens gehad maar dat was echt klieren naar mijn idee, heb dat been even met rust gelaten een paar dagen en na die dagen juist begonnen met dat been. Uitbundig beloond en probleem opgelost!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:04

Mijn merrie had heel veel problemen met het geven van haar achterhoeven. Vond het gewoon doodeng, maar waarschijnlijk is ze vroeger er te hard mee aangepakt.
Voorbenen was ook geen enkel probleem.
Nu had ze wel wat meer trekjes vooral naar vreemden/onbekenden.

Uiteindelijk best lastig als je zelf wel zonder enig probleem al haar hoeven op kan tillen etc, maar de smid niet.
Nu heb ik het voordeel dat de smid en ik elkaar regelmatig helpen met de paardjes. Het heeft toch zeker een half jaar geduurd, maar onlangs heeft ze haar ook achter kunnen bekappen.
Bij mijn merrie moet je dus echt niet gaan porren etc. want dan kom je helemaal geen steek verder en maak je het probleem alleen maar groter.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:37

Ik vraag mij ook af: hoe gaat het bij de hoefsmid?

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:06

Mijn paard deed dit ook weleens. ik heb haar 1 x gecorrigeerd. Daarna deed ze het niet meer. Maar het kan wel gevaarlijk zijn...
Dus het moet wel echt stoppen. Heel consequent zijn.