Mijn kudde thuis bestaat uit 5 paarden.
2 paarden daarvan zijn van S. (Pensionklant,tevens vriendin)
Zo hebben we Olivier, de grote baas. Ol is een ruin en is van mij zelf.
Als tweede kwam Douwe. Een 2 jarige shetlander ook van S.
Derde kwam Pistache, mijn 15 jarige Jazz merrie.
Vierde kwam Ramona in de groep, het paard waar dit topic om draait... Zij is een 14 jaar oude dravers merrie met een behoorlijke gebruiksaanwijzing.
En als laatste kwam Luna in de groep. Veulen van Pistache, nu anderhalf maand oud.
S heeft Ramona 9 jaar lang verzorgt voordat zij hier kwam te staan. In mei is de oude eigenaar overleden en heeft zij Ramona gekregen. Ramona staat dus bij mij thuis op pension
Ze is altijd al een apparte merrie geweest. Ze heeft altijd alleen gestaan, zo nu en dan kwam ik samen met Olivier naar haar toe om lekker te spelen en te drammen.
Ramona was altijd al lastig met aanhalen, ze wilde nooit echt komen. Ging heel veel rondjes om je heen rennen, maar al je stil bleef staan, kwam ze naar enkele minuten gewoon op je aflopen om lekker te knuffelen. Je kon er dan gewoon alles mee doen... (Rijden,knuffelen,borstelen,longeren etc.)
Sinds Ramona hier staat, is dat drastisch veranderd. We hebben haar veel tijd gegeven om te wennen en om echt in de kudde te horen. Ramona heeft veel tijd nodig gehad. (Zo'n anderhalf maand om te bekeren...) In die tussentijd heeft S haar wel gereden. Ze is hiermee helemaal opnieuw begonnen om bepaalde redenen.
Ramona is in die tijd erg naar Olivier toegetrokken. Ze wilt eigenlijk zo min mogelijk weten van de andere paarden. Dat heeft er voor gezorgt dat mijn merrie Pistache niet meer zo veel bij Olivier wilt zijn. Omdat Ramona daar altijd is en die merrie's kunnen als ze dicht bij elkaar staan elkaars bloed wel drinken...
Ze hebben 1,7 HA weiland . Dus Ruimte genoeg om elkaar te ontlopen en dat gaat eigenlijk heel goed. Het is altijd rustig in de weide en weinig ruzie's.
Sinds ongeveer een maand krijgt S haar niet meer te pakken. Mijn ruin heeft hier ook wel eens een handje van. Maar die maakt er een spelletje van... Die zie je gewoon genieten met zijn arrogante hoofd als hij wegrent.
Ramona daar in tegen wilt écht niet komen. Toen S laatst was werken ben ik veel in de wei geweest, vooral om bij Luna te kijken. Lekker knuffelen met m'n veulen...
Ramona was toen ineens erg nieuwschierig en kwam er wel eens bij om even een aai te krijgen. Daarna ging ze weer rustig verder met grazen.
maar zodra je in de wei komt met het idee dat je echt wat van haar wilt. Is ze niet te pakken... Je kunt er uren aan spenderen maarze is gewoon niet over te halen. Nergens voor... Zodra je haar aankijkt is het eigenlijk al te veel en rent ze heel snel naar mijn ruin toe waar ze bij in de buurt blijft. Eerst dachten we dat ze misschien bang is om weg gehaald te worden en niet meer alleen wilde zijn. Maar het begint steeds vervelender te worden. Ramona heeft namelijk mok aan haar achterbeen en dat word steeds erger. Maar wij kunnen haar niet behandelen, zodra je wat in je handen hebt is ze niet meer te pakken. We kunnen haar ook niet insprayen met vliegenspray. Niet dat ze dat eng vind... Maar je wilt dan gewoon wat van haar, en dat is niet OK.
We hebben wel eens geprobeerd een halstertouw onder ons vest te verstoppen. Ze is dan best te aaien. Maar zodra je naar haar halster grijpt is het gelijk afgelopen en doet ze er alles aan om los te komen.
Wij zijn radeloos, we hebben geen idee meer wat we er mee aan moeten. Maar 1 ding is zeker... Ramona moet behandeld worden voor haar mok. Dat is nu gewoon het belangrijkste, het wordt steeds erger en het is heel vervelend om dat te zien zonder dat we iets kunnen betekenen voor haar.
Wie kan ons vertellen waar ramona mee zit.. Wat haar issue is en wat wij hier aan kunnen doen?
Alle tips zijn welkom, we hebben alleen al zo veel geprobeerd.
Maar ookal heb je Olivier in de hand. Je kunt ramona daar mee nog niet pakken...
Zelf ben ik ook vaak genoeg het halve land door gesleept, maar de volhouder wint
Daar hebben we wat aan!!