Hoe een paard toch rustig naar de wei brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Hoe een paard toch rustig naar de wei brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 20:23

Beste bokkers,

sinds kort lease ik een 4 jarig paard, super braaf, met rijden echt nog geen enkele stap verkeerd gezet. Het enige probleem is dat wanneer hij vanuit stal de wei op mag, hij echt ontploft. Dit doet hij niet altijd, maar wel regelmatig. Het begint in de gang al, dan zet hij zich helemaal op en dribbelt hij al door de gangen heen, als we dan buiten zijn wilt hij al weg schieten en eenmaal in de wei begint ie te springen en te bokken...het is dan erg lastig hem fatsoenlijk los te krijgen en m te houden zonder ook nog is half besprongen te worden. Nu weer ik dat ik trucjes kan gebruiken bijv door een touw met veiligheids sluiting etc. maar ik wil liever gewoon dat ik het voor elkaar krijg hem rustig naar de wei te lopen :D hij is op dat moment echt niet te houden bijna! Ik heb vaker paarden mee gemaakt die gewoon heet werden onderweg naar de wei maar dit gaat toch wel een tikkeltje verder.

alvast bedankt!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:25

wij draaien de paarden altijd richting het hek voor we ze loslaten, zodat ze eerst moeten omdraaien voordat ze kunnen gaan rennen. dan heb je al iets meer controle. dan maak ik ze gewoon rustig los.

edit: verkeerd woord

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 20:28

PocoGaucha schreef:
wij draaien de paarden altijd richting het hek voor we ze loslaten, zodat ze eerst moeten omdraaien voordat ze kunnen gaan rennen. dan heb je al iets meer controle. dan maak ik ze gewoon rustig los.

edit: verkeerd woord

Het omdraaien doe ik sowieso altijd, want weg springen doet hij vaak bokkend etc. het is alleen moeilijk hem los te krijgen als hij al een flinke rodeo show geeft terwijl ik hem nog heb. Daarbij is niet echt het probleem hoe hem los te laten in de wei, maar meer hoe hem daar met rust te krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:28

Oefenen in het meelopen aan een touwtje en dan elke keer belonen als hij rustig schuin achter je blijft(niet wanneer je hem naar de wei brengt maar gewoon tussendoor) anders de hengstenketting eraan, klinkt raar maar zolang hij zo gevaarlijk is met wegbrengen zet dan even je cap op.

Urielle

Re: Hoe een paard toch rustig naar de wei brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:40

Hoofdstelletje aan, desnoods met de hengstenketting er nog bij en evt. zelfs nog een sterke vent met een longe er extra aan, en naar de wei brengen, op de wei gewoon aan de hand met hem rondjes gaan stappen en oefeningen halt-stap-achterwaarts tot hij het fatsoen heeft om gewoon naar je te luisteren. Eventueel alleen maar op het pad naar de wei oefenen en dan weer terug naar stal. Hij mag pas op de wei als hij zich normaal laat leiden en losmaken.
Het is een kwestie van het doorbreken van zijn succesformule.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:48

Heb zelf een verzorgpaard dat ook zo een druktemaakertje was die een jaar rust erop had zitten omdat men geen tijd had. Die knalde echt de stal in en zodra het hoocdstel half af was rende ze weg etc.
Wat bij dit paard werkt is wanneer ze druk deed wachten tot ze rustig werd. Vasthouden als het nodig is een snauw, van hee doe eens normaal en een rukje aan het touw. Pas wanneer ze rustig is verder gaan. Als ik dat niet deed werd ze alleen maar erger.
Wanneer je op de wei aankomt het paard eerst rustig laten worden. Streng en consequent zijn. Pas wanneer ze echt rustig is en ik haargewoonlos heb kunnen maken mag ze weg. Us niet zo snel mogelijk het touw losmaken omdat het paard alles doet om weg te kunnen.
Nu, na wat oefening is dit paard zeer hanteerbaar.
Altijd als ik haar wegzet hou ik haar net iets langer vast. Dan komt ze in een relaxde toestand en sloft ze lekker weg.
Soms zet een ander haar buiten zonder dit te doen en dan rent en showt ze wat af.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 20:52

Eefjahh schreef:
Heb zelf een verzorgpaard dat ook zo een druktemaakertje was die een jaar rust erop had zitten omdat men geen tijd had. Die knalde echt de stal in en zodra het hoocdstel half af was rende ze weg etc.
Wat bij dit paard werkt is wanneer ze druk deed wachten tot ze rustig werd. Vasthouden als het nodig is een snauw, van hee doe eens normaal en een rukje aan het touw. Pas wanneer ze rustig is verder gaan. Als ik dat niet deed werd ze alleen maar erger.
Wanneer je op de wei aankomt het paard eerst rustig laten worden. Streng en consequent zijn. Pas wanneer ze echt rustig is en ik haargewoonlos heb kunnen maken mag ze weg. Us niet zo snel mogelijk het touw losmaken omdat het paard alles doet om weg te kunnen.
Nu, na wat oefening is dit paard zeer hanteerbaar.
Altijd als ik haar wegzet hou ik haar net iets langer vast. Dan komt ze in een relaxde toestand en sloft ze lekker weg.
Soms zet een ander haar buiten zonder dit te doen en dan rent en showt ze wat af.

Het probleem is dat ik hem gewoon zo snel mogelijk van me weg wil hebben omdat hij zo springt en doet! Dus in principe ben ik dan te angstig om streng op te treden en hem bij te houden tot hij een keer rustig word. dat voelt hij ook absoluut. Maar we gaan er iig aan werken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:20

Dat zal hij vast idd ook aanvoelen en daardoor nog extra gebruik maken van de ruimte ;)
Desnoods maar een sterke vent laten doen tot bij je paard iig het kwartje is gevallen, daarna kun je dan overstappen op zelf doen. Mocht de hoefsmid bijv. binnenkort komen, laat die het dan eens voor je doen na het bekappen (of beslaan), die zijn er meestal wel handig in en hebben de kracht om niet gelijk op hun buik mee laag te gaan vliegen. :D :D :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:29

Het begint al in de stalgang zeg je. Daar zal hij nog niet veel kunnen stuiteren, dus zodra hij begint, achteruit terug z'n stal in. Is hij weer rustig? Opnieuw beginnen. Weer dribbelen? Weer terug, bij voorkeur achteruit. Al moet je die stalgang 100 keer achteruit, je gaat pas voorwaarts met 'm als-ie normaal stapt.
Stalgang uit? Dribbelen? Terug naar stal.
Trek er rustig een paar uur voor uit, maar dat kwartje gaat vallen...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:44

Een keer de ketting onder langs en een keer flink aanhalen :j Wedden dat ie er dan wel een keer extra over na denkt :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:52

Als ie echt doordendert en hij heeft respect voor pijn kun je goed werken met een hengstenketting of een touwhalster, als hij daar bang voor is is dat niet zo handig. Werk iig met een langer touw, een leadrope bijvoorbeeld, dan hoef je hem niet gelijk los te laten als ie wegvliegt en kn je toch afstand bewaren en creeeren. En handschoenen aan :=

Idd n de stalgang al beginnen, hij moet eerst normaal doen. Laat hem maar stilstaan tot hij op jou kan wachten. Slecht gedrag negeren, belachelijk gedrag ingrijpen en goed gedrag belonen. Hij moet leren dat hij met zijn normale gedrag geen reactie uitlokt en dan goed gedrag beloont wordt. Zodra het echt lomp of gevaarlijk wordt natuurlijk ingrijpen. Als hij in de gang normaal kan doen ga je een stukje wandelen en breng je hem weer terug naar stal. Niet elke keer als je hem meeneemt gaat ie naar de wei. Later nog een keer proberen en zo ga je steeds een stukje verder, voor de ingang van de wei zal je de grootste uitdaging hebben. Gewoon 100 keer door de poort heen lopen en ook in de wei rondstappen. Eventueel weer terug naar stal. Pas toegeven als hij toegeeft. Kan je uren kosten, maar de sleutel is respect en geduld richting jou!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:56

Ik heb het gedaan met snoepjes. Paard begon ook al als een idioot te stuiteren als ik hem stal uit haalde om hem naar de wei te brengen. Nu is hij echt helemaal gek op eten, dus dat hielp goed mee. Iedere keer als hij braaf bleef staan, snoepje erin. Nu kan ik hem relaxt naar de wei brengen en daar wacht hij tot ik het touwtje losgemaakt heb, zelf uit de wei ben en hek dicht gedaan. Als ik dan ja zeg, dan draait ie om en doet hij zo idioot als hij zelf wilt. Heb hem denk ik een keer of 5 een snoepje moeten geven en toen had meneer door hoe het hoort.
Zal nu wel veel commentaar krijgen dat ik het met eten gedaan heb, maar hij heeft het door en is nu superbraaf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:47

Dat zou ik dus idd nooit doen, voor hetzelfde geld maait ie TS een keer goed tegen haar hoofd en heeft ie alle snoepjes, heeft ie gelijk een nieuwe truc. Daarnaast moet ie gewoon normaal handelbaar zijn op de grond en luisteren naar haar, ipv om te kopen waardoor je jezelf ook nog opstelt als zwakste.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:52

Mijn paard (5 jaar) deed het dit jaar ook. We moeten een lang stuk langs andere weilanden voor we bij zijn land zijn. Op de heenweg was het elke keer dribbelen, weg willen schieten, steigeren en druk doen.
Wat bij mij heeft geholpen was een paar biksjes in m'n zak en gewoon meenemen aan het touw. 5 passen lopen, halthouden, desnoods paar passen achterwaarts en een paar biksjes erin. Zo uitbouwen naar lopen tot hij druk wordt, dan halthouden rust erin, biksje geven en weer verder lopen.
Op een gegeven moment ging hij al biksjes verwachten, dus had hij meer aandacht voor mij dan voor het weg willen rennen. En inmiddels lopen we gewoon rustig naar het land en krijgt hij niets meer onderweg.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:13

Zodra hij begint te stuiteren terug in de stal zetten en minstens tien minuten wachten voordat je een nieuwe poging doet. Op deze manier wordt hij niet meer "beloond" voor zijn gedrag, trekt hij vanzelf de conclusie dat dit gedrag dus niet werkt en leert hij welk gedrag hem wel wat oplevert *\o/*
Denk erom dat je héél consequent moet zijn!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:18

Hoe veel staat hij buiten? Heel veel jonge paarden doen dit. Moeilijk te zeggen wat je er aan kan doen zonder het gezien te hebben.
Kan hij stil staan op de poetsplek? Af en toen eens eerst (geestelijk) aan het werk zetten voor het buiten zetten helpt ook wel. Denk hierbij wel aan activiteiten die rustig zijn (kwartiertje poetsen, wassen, wandeling etc. en niet activiteiten die dit gedrag opvragen/versterken zoals longeren. )

Ldiamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:24

misschien kun je als hij niet naar de wei moet toch een paar keer naar daar wandelen dan weet hij/zij dat hij
niet altijd naar de wei mag.mijn pony was altijd erg druk voor het naar de brengen en sinds ik het touw effe rond haar neus draai kan ik haar beter houden

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:11

Sowieso op de wei pas loslaten als hij rustig stilstaat... hij moet leren dat hoe drukker en sneller hij naar de wei wilt, hoe langer het duurt ;) Dus telkens als hij op de heenweg begint te dribbelen of je voorbij loopt, zet je hem in de achteruit of loop je de kant op die hij NIET op wil (dus gewoon richting naar stal). Als hij zich dan gedraagt draai je je weer om en loop je naar de wei, gaat hij dribbelen > terug naar stal etc etc... in het begin moet je echt geduld hebben en 100x herhalen, maar hij leert vanzelf dat hij veel sneller z'n zin krijgt als hij netjes meeloopt :D

edit: Hetzelfde wat Ibbel zegt, zie ik nu :P

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:21

Ik had zo'n merrie vroeger, die rende ook de weide op. Nu deed ik haar wel een hoofdstel aan, een zweep en longe en zo ging ik naar de weide. Elke maal dat ze wou vertrekken draaide ik een volte of ging ik terug richting stal. Ook heb ik geoefend dat als ik stopte, zij dat ook moest doen en anders tikte ik emt het zweepje op haar borst. In een week tijd (en heel heel veel oefenen) ging ze rustig mee naar de weide.
Later kon ik haar gewoon met een halster naar de weide brengen zonder probleem.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:25

Ik loop ook altijd pas verder als ze rustig zijn :) In Amerika was er 1 quarter merrie die wel eens wil gaan kloten als je haar buiten zet óf naar binnen haalt. op een gegeven moment rende ze zelf van mij weg en was ze dus ontsnapt. Vanaf dat moment heb ik een hengstenketting gebruikt en als ze dan nog klote dan liep ik eerst rondjes voor ze er uit of erin mocht. Ze moet rustig zijn

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:37

Jibbel schreef:
Mijn paard (5 jaar) deed het dit jaar ook. We moeten een lang stuk langs andere weilanden voor we bij zijn land zijn. Op de heenweg was het elke keer dribbelen, weg willen schieten, steigeren en druk doen.
Wat bij mij heeft geholpen was een paar biksjes in m'n zak en gewoon meenemen aan het touw. 5 passen lopen, halthouden, desnoods paar passen achterwaarts en een paar biksjes erin. Zo uitbouwen naar lopen tot hij druk wordt, dan halthouden rust erin, biksje geven en weer verder lopen.
Op een gegeven moment ging hij al biksjes verwachten, dus had hij meer aandacht voor mij dan voor het weg willen rennen. En inmiddels lopen we gewoon rustig naar het land en krijgt hij niets meer onderweg.

Zo deed ik het ook, alleen was hij vanaf het moment dat ik een snoepje had, al zo gefocest op mij dat hij niet eens meer dacht aan de wei. Dus een dag of 5 gedaan en niks meer nodig. Blijft superbraaf mee lopen en pas als ik zeg dat hij mag, draait ie om en geeft een bokshow, gaat rollen en gras eten.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:42

Misschien kan je ook met een vast persoon die zijn/haar eigen paard ook naar de wei brengt samen lopen,
en dan gewoon een rustig paard voorop, Dan neemt hij hoppelijk dat gedrag op wanneer jullie naar de wei gaan :)
hoppelijk heb je hier wat aan succes :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:02

Moos99 schreef:
Het probleem is dat ik hem gewoon zo snel mogelijk van me weg wil hebben omdat hij zo springt en doet! Dus in principe ben ik dan te angstig om streng op te treden en hem bij te houden tot hij een keer rustig word. dat voelt hij ook absoluut. Maar we gaan er iig aan werken!

En daar ligt dan ook het grootste probleem :+
Opvoeden, consequent zijn en herhaling is waarschijnlijk de oplossing :)

Zoals Ibbel en Urielle ook al aangeven, neem er de tijd voor en gebruik het 'achteruit' knopje.
Zodra het kwartje bij paardlief een beetje begint te vallen kunnen je correcties vanzelf kleiner worden en pik je ook eerder zijn signalen op, maar in het begin zul je wat doortastender moeten zijn.

Paar voorbeelden:

We hadden een paardje op stal staan wat engtevrees had (durfde niet goed door smalle doorgangen), heel leuk en aardig, en ik hield ook wel rekening met zijn angst... echter ik vertik het om dag in en uit toe te laten dat het paard in mijn nek springt (als ik voorop liep), of ik er achteraan gesleept werd (als ik erachter liep). Hij mag bang zijn, zenuwachtig en ik zal altijd wat meer de tijd voor hem nemen, en hem apart nemen ipv 2 paarden tegelijkertijd, maar hij moet niet vergeten tijdens zijn angst dat er een aanhangsel aan de andere kant van zijn touwtje hangt.
Ofwel oefenen, oefenen, oefenen, nam hij een spurt uit zijn stal, terug in de stal, en dit keer op keer tot hij wel langzaam/langzamer door de opening ging, iig beheerster en respect te hebben voor mijn ruimte en of tenen. Ja de eerste paar keer hoorde hier een forse ruk aan het halstertouw bij maar dat werd vanzelf minder en was een keer slaan of zwaaien met touw/handgebaar/blokkeren door ervoor te gaan staan of een woord als 'let op' genoeg. Het was wel iets wat waar je altijd rekening mee moest blijven houden, gaf je hem de ruimte weer om door de deuropening heen te spurten dan kon je weer opnieuw beginnen (alleen was de weg dan minder lang want hij moest het zich weer 'herinneren' ipv opnieuw aanleren)

Ons weiland is verdeeld in vierkanten om de groepen op te splitsen, door het weiland heen lopen in de lengterichting geultjes voor de afwatering. Opeens had een van de paarden bedacht dat zo'n geultje leuk was om overheen te springen. Prima mag hij doen, maar wel in zijn eigen tijd en niet als ik aan de andere kant van zijn touwtje hang. Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven, herhaling... net zolang over dat stomme geultje heenspringen/stappen tot het op een normale manier kon, hij stapte op de wei ook gewoon over het geultje waarom moet dat anders op het moment dat hij geleid wordt. Paard doet het nu niet meer.... bij mij :') Bij anderen heeft deze clown nog wel de neiging om een sprongetje te maken, als hij niet gecorrigeerd wordt neemt hij ook gewoon de ruimte

Enthousiast paard:
Vanuit stal paard naar de weide brengen en daar loslaten. Beetje hetzelfde verhaal als bij jou, paard had nogal wat adrenaline en gelukshormonen in zijn lijf en vergat gemakshalve even dat er nog iemand aan zijn touwtje hing, die graag nog even het halster af wilde doen voor hij zijn bokkesprongen (en piepen) ging maken om zijn blijheid te tonen.
Methode:
dit paard als laatste richting de wei zodat hij niet ook nog eens aangestoken werd door evt bokkesprongen van andere paarden, voor loslaten eerst netjes rustig aan de hand worden, eerst grazen voor hij los mag (ook fijner voor je grasmat in nattere tijden van het jaar). Eerst 1 oor van het halster ontdoen... even laten voelen aan paardlief dat hij nog altijd 'vastzat' (rukje aan halstertouw), dan andere oor uit halster verwijderen, even laten voelen dat hij nog vastzit dmv rukje (moet je even handig in worden maar de neusriem van het halster zit/zat dat nog om de neus maar het kopstuk niet achter de oren), haak halstertouw los maar houd halster vast, sla halstertouw op nek, verwijder halster, laat aan paard voelen dat hij nog altijd vaststaat door rukje aan halstertouw te geven die nu om de nek hangt, dan pas touw verwijderen en afstand nemen.
Kun je rustig een half uur tot uur mee bezig zijn, paardlief is het dan al lang zat en zal ws geen bokkesprongen meer maken en jij kan rustig en veilig weglopen.
Dit een aantal dagen achtereen herhalen waarbij de tijd waarschijnlijk steeds korter wordt.

Ik spreek wel van rukken en slaan (met touw) echter mits het paard luistert is dit niet nodig, wel draai ik regelmatig even rond met het uiteinde van het touw en tja... krijgt paard hierbij een slag op zijn neus/borst ermee... dan stond hij dus in mijn ruimte

Tips die hier gegeven worden over 10 min op stal laten staan om 'te bezinken', dat werkt bij zeker de helft van de paarden niet, die weten en zien hun maatjes wel naar buiten gaan en zullen daardoor misschien juist meer uit hun plaat gaan, aan de slag met het paard en leren/laten luisteren maar tegelijkertijd wel naar de plek gaan waar ze heenwillen (de wei, de andere paarden, de stal etc) is naar mijn mening meer zinvol omdat het tegelijkertijd een beloning is

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:09

Wy hebben ook een paar paarden op stal die zo zijn met buiten zetten en 1 dramde gewoon door die trok zich zicht altijd gewoon los en Rende weg.. en de andere begon al bij de stal doe je de deur open Sgoten ze weg en bij de wei maar wij doen nu gaan ze dringen zetten we ze stil en daarna veder en doen ze niet normaal tja dan gaan ze gewoon niet de wei op !! meeste zyn gewoon braaf gelukkig..!:D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:26

Die van mij deed het ook, losbreken bij van stal naar de wei brengen. Nu doe ik hem een hoofdstel met bit in (zacht appelbitje) en hij is dan ontzettend braaf. Hij probeerde 1 keer los te breken en toen hij voelde dat hij een bit in had stopte hij er mee.