nvt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

nvt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:49

.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-01-26 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Re: Hopeloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:54

Probleem nummer 2 en 3 is hetzelfde antwoord: geef ruimte! Zoals je het nu verteld kan de enige oplossing zijn dat jullie goed op je hand moeten gaan letten en het paard te ruimte moet geven.

Een draver word niet altijd geleerd om te springen, dus hebben jullie eerst gewoon een aantal keer balkjes gedraafd? Kan ze wel al losspringen of aan de longe?

Rijd eerst gewoon eens goed vooruit aan een luchtige hand, pak dan rustig aan druk en wacht tot ze zelf nageeft en neem les!

En over het vangen, ga eens rustig in de wei zitten. En laat haar naar je toe komen.

Het komt op mij over alsof jullie totaal geen geduld met haar hebben, en alles MOET. Rustig aan, haal adem, denk even goed na. Een paard is niet dom, maar zal als jullie zo door gaan grondig de pest aan jullie krijgen. En dan zou ik ook niet meer naar jullie toe komen als ik in de wei wel lekker rust heb.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:57

.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:06

Een paard is nooit 'gewoon dom aan het doen', wat zij doet is een reactie op wat jullie doen, dus zoek de oplossing bij jezelf. Het is lastig om vanachter een beeldscherm tips te geven over deze situatie, omdat er veel dingen zijn die verkeerd kunnen zijn gegaan waardoor ze nu zo doet en reageert op jullie. Maar begin hiermee: hou de rust er in, altijd, ga niet opgeduldig of boos doen, daarmee laat je alleen maar merken dat je voor je paard geen goede leider bent en dat ze niet veilig is bij jullie, en ja logisch dat ze dan niet doet wat je vraagt.

Verder; geef het de tijd, bijvoorbeeld over het aan de teugel lopen, dat kan een paard niet zomaar, daar moet je voor werken en als je het goed doet en het gaat zo dat je paard kan ontspannen en zijn lichaam goed gebruikt, dan krijg je het zakken van het hoofd als cadeautje. Wederom de vraag; hebben jullie les met Chanel? Hebben jullie enig idee hoe het lichaam van een paard in elkaar zit

Dus: rust uitstralen, ruimte geven van voren, geduld hebben, werken aan de manier waarop je overkomt op het paard, wordt een goede leider en laat haar weten dat ze je kan vertrouwen, en erg belangrijk: haal er iemand bij die er verstand van heeft.

Succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:08

Elinaa11 schreef:
geef ruimte..... ja dat doen we al 2 jaar , willen we nu aan het werk , doet ze zo.
en ja , we beginnen heel rustig aan.

In de wei zitten? hebben we gedaan , wel 29470247 keer.
en dan ook 3 uur. Komt ze ? nee hoor totaal niet.

en les nemen wil ze niet.

ze kan balkjes draven en ze is afgekeurd als draver , dus ze kan ook wel 1 meter hoog springen.

die laatste volg ik echt even niet...afgekeurd als, dus kan ze best spingen?? rare conclusie vorming :P

maar , het uit de weide halen , men loopt de weide in en loopt net zo lang achter je knol aan tot knol het opgeeft en je het dier kan pakken, dan belonen en paard weer los laten, volgende keer zelfde verhaal, maar iets leuks gaan doen, dan weer en eens gaan rijden en op die manier lekker afwisselen
niet alleen maar pakken bij werk, maar ook eens voor een snoepje of een borstelbeurt .

daarnaast nagaan waarom ze niet gepakt wil worden en dat oplossen.

probleem werken, wat verstaan jullie onder aan de teugel? etc.... een paard wat in de mond gezeten word zal kunnen protesteren..zou ik ook doen :+ en hoe...
aan de teugel is niet werken, maar een gevolg van werken , dat komt pas als je je paard in balans van achter naar voor rijd etc.

rijden jullie les of niet?
telgangen is ook weer een symptoom, vaak word er geteld als het dier de rug vast houd, er spanning is in lichaam (en koppie) nu is het voor een draver of paard met extra gangen aanleg vrij makkelijk om bij spanning etc te gaan tellen, zaak is dus eerst te kijken wat er loos is en waarom ze telt,

klinkt in ieder geval als "neem goed les" en ga werken aan ontspanning , balans, soepelheid en kracht van het dier

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:10

Elinaa11 schreef:
geef ruimte..... ja dat doen we al 2 jaar , willen we nu aan het werk , doet ze zo.
en ja , we beginnen heel rustig aan.

Als jij net zo reageerd naar de merrie als op een advies, dan snap ik wel waarom ze er geen zin in heeft. Je basis is niet goed, dit kun je zelf niet zomaar verbeteren, daar heb je les bij nodig. Geen les willen is dus gelijk aan achteruit gang.

Elinaa11 schreef:
ze kan balkjes draven en ze is afgekeurd als draver , dus ze kan ook wel 1 meter hoog springen.

In je beginverhaal zeg je dat ze 10 cm al weigerd, waarom zeg je nu dat ze 1m kan springen? Rustig aan beginnen, niet jagen, goed belonen. Geduld.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:11

Een paard doet nooit dom. Een paard reageert op iets.
Er zijn meerdere dravers die telgang tonen.
Jullie lijken niet veel verstand van paarden te hebben. Zoek goede begeleiding.
Je verziekt het paard als je dingen niet op de juiste manier aanpak. Een paard is een levend wezen en geen ding dat zomaar doet wat jij wilt. Is dit paard omgeschoold tot rijpaard ?
Je kunt wel al heel lang met het paard bezig zijn, maar als je het niet goed doet.....helpt het niet. Je redenering klopt ook niet: Een afgekeurde drager kan over een bakje dus kan ze ook een meter hoog springen. Dat slaat werkelijk nergens op.En probeer het paard eerst stelselmatig voor elkaar te hebben voordat je ermee gaat springen. Eerst gehoorzaamheid als je er mee bezig bent. Dan gehoorzaamheid als je erop zit. En dan uitbouwen naar bv springen. NEEM LES!!! Van een goede instructeur.!!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:12

.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:15

Elinaa11 schreef:
Mijn vriendin heeft een draver merrie met heel goed dravers bloed.
De merrie heet Chanel en chanel´s oma is action skoatter.

PROBLEEM NUMMER 1
Maar als we haar op willen halen rent ze altijd weg. Zelfs als je de hele bak met voer meeneemt de weide in.
En als je haar net kan pakken draait ze haar achterwerk naar ons toe en schopt ze (raak!!)
Wat moeten we met dit probleem? Ze loopt in een weide en heeft een uitloop stal. Ze staat er met nog 3 andere paarden.
(dus geen bak , longeercirkel of iets dergelijks)

PROBLEEM NUMMER 2
Als we gaan rijden (boomloos zadel , bustrens rubber enkelgebroken , hoofdstel lage neusriem) gaat ze heel snel steigeren als ze aan het werk moet. Bijvoorbeeld aan de teugel , of als ze weigert voor een sprong die 10 cm is en als je haar dan een schopje geeft. Soms loopt ze ook achteruit , en dan schop je haar verder , tja dan steigert ze weer. Zelf denk ik dat ze last heeft van de rug , maar als ik voel , krimt ze niet in en ze laat ook niet merken dat het haar pijn doet. En mijn vriendin haar besluit staat ook vast dat het niet aan de rug ligt , maar dat ze gewoon dom aan het doen is.

PROBLEEM NUMMER 3
Chanel heeft steeds de neiging om telgang te doen (ja ik weet het vreemd xD) Hoe kunnen we dit haar afleren?

hoop dat jullie kunnen helpen!

Je vriendin's besluit staat vast?! :n

Mijn advies: Zoek iemand op met verstand van paarden en vraag die om hulp. Live, met paard erbij en niet via internet.
En ga in de tussentijd niet verder lopen prutsen, dier geeft aan dat er iets mis is, hetzij met jullie aanpak, het zij met haar lijf.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:16

Komt niet echt over als iemand die consequent met haar paard omgaat. Het maakt ook niet uit wat voor paard het is. Dit paard verdient een goede baas die weet wat hij of zij doet. Paarden ehbo is iets anders dan africhting en scholing van het paard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:18

.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:21

Het gaat erom HOE je corrigeert . Je geeft allerlei problemen aan, maar wil niet accepteren dat je het niet goed aanpakt en blijft beweren dat je er verstand van hebt. Ik noem dat eigenwijsheid in negatieve zin. Ga eens een goede instructeur zoeken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:23

.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-01-26 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:25

Daarbij gaat het ook niet om wat een paard wel of niet mag! Het gaat erom wat jij van het paard vraagt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:26

.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:27

pak je haar ook weleens gewoon om te borstelen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:28

.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:28

ik zou inderdaad maar naar de wc gaan...ik denk dat dat beter is voor alle partijen!
WAT een attitude zeg. Bah.

Laatste tip, verdiep je eens aan 'aan de teugel' , blijf met je tengels van de teugels af en ga werken MET je paard.
Success

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:29

Elinaa11 schreef:
zucht -.-´
ooit van linda van der hauw gehoord?
Ik heb alles al uitgelegt hoe ik het aanpak , maar daar geven jullie geen advies op....
zeg dan ook wat ik daar aan kan verbeteren.

sjeminee , wat komen jullie chagarijnig over. Ik vraag om hulp , geen gezeik.
Dan kan ik beter naar de wc gaan om dat aan te horen!

Ja. Ik heb net haar website bekeken. Vraag haar om hulp met dit paard. Je kunt geen ander advies krijgen dan wat ik al eerder gaf. Vanaf een beeldscherm is het moeilijk adviseren. Daarvoor moet je paard en mens samen aan het werk zien. Dus nogmaals mijn advies: ga naar je instructeur .

De reacties zijn niet chagrijnig . Jij bent eigenwijs en neemt niet aan wat er hier geopperd wordt om je te helpen. Dat is wat anders.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:30

Een paard kan je niet dwingen om nageeflijk te lopen ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:30

.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:30

Elinaa11 schreef:
zucht -.-´
ooit van linda van der hauw gehoord?
Ik heb alles al uitgelegt hoe ik het aanpak , maar daar geven jullie geen advies op....
zeg dan ook wat ik daar aan kan verbeteren.

sjeminee , wat komen jullie chagarijnig over. Ik vraag om hulp , geen gezeik.
Dan kan ik beter naar de wc gaan om dat aan te horen!

Zo mag het wat minder?

Ik snap direct dat het paard doet, wat het doet.

Met paarden omgaan betekent grotendeels, werk aan JEZELF.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:32

.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:32

Goed...waarom moet zij springen?
Ga na waarvoor dit paard gefokt is en wat er al eeuwenlang in haar genen zit: Zo hard mogelijk rechter draven!
Ga naar je vriendin en zeg haar dat ze eens met jouw instructeur (Linda) moet overleggen of ze kan helpen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:33

zorg eerst maar dat je paard echt ontspannen loopt, dan kan je gaan beginnen met nageeflijk.
Eerst de basis, dan pas springen ;)