Met meerdere paarden tegelijk op stap/aan elkaar vast maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Met meerdere paarden tegelijk op stap/aan elkaar vast maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 17:27

Beetje rare titel, maar ik wist niet goed hoe ik dat het beste kon noemen.

Ik zie vaker mensen met meerdere paarden op stap bv aan de hand, naast de fiets of als handpaarden etc, waarbij twee (of meer) paarden aan elkaar vast zitten.
Nu heb ik daar zelf nog nooit mee gewerkt en is het mij absoluut niet duidelijk op welke wijze dat (het beste) wordt gedaan.

Als je met zoiets wil gaan trainen, hoe loopt de voorbereiding bij de ervaren mensen; hoe maak je ze aan elkaar vast; waar moet je rekening mee houden?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:36

In een ander topic ben ik toevallig op een artikel van Ros gestuit dat gaat over de wet die hierop betrekking heeft:
Motje11 schreef:
Even gegoogled en ik heb gevonden waar het staat, in de Ros:
http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... rkeer.html

Dit staat er nog achteraan:
Maar niet alleen de omgang met het paard is belangrijk, ook de plek waar je rijdt is aan regels gebonden. Volgens de algemene wet zijn paard en ruiter gelijk aan een langzaam rijdend voertuig en moeten zij daarom op de openbare wegen zo ver mogelijk rechts lopen. Maar niet in de berm! Bovendien moeten paard en ruiter voldoen aan de verlichtingsvoorschriften voor voertuigen. Reflecterende beenbeschermers en kleding zijn aan te raden.

En dan nog veel meer over paarden in het verkeer. Wat ik wel vreemd vind, ik heb in de verkeersregels gelezen dat de plek van een ruiter te paard is op de weg, of in de berm van de weg. En hier staat dat je niet in de berm mag...

Er staat daar nog iets opmerkelijks:
Als je meerdere paarden wilt meenemen is dat alleen toegestaan als de paarden door een touw aan hun halsters met elkaar zijn verbonden. Over dat halster moet een hoofdstel worden bevestigd en je moet de teugels van de (hooguit vier) paarden vasthouden. Het is niet toegestaan om paarden los of met halster en halstertouw mee te nemen.

Je mag dus 4 paarden die met halsters aan elkaar verbonden zijn en allemaal een hoofdstel om hebben waarvan jij de teugels in je handen hebt tegelijk meenemen, maar niet één paard aan een halster met halstertouw?

Ik vind het zelf een beetje een vreemd artikel, wil de Ros nog een keer benaderen hierover. Maar misschien heb je er wat aan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:45

Ik heb er geen ervaring mee (met meerdere paarden op stap), maar ik zou wel rekening houden met de hiërarchie in de kudde. Een paard dat ik de wei achteraan loopt, niet als rijpaard kiezen (die lopen meestal net iets voorop).

Ik heb wel ervaring met meerdere paarden (3 stuks) in en uit de wei halen. Paard 3 (ranglaagste) kon met paard 1 en 2, maar niet in het midden. Als paard 1 (ranghoogste) in het midden liep ging het wel goed. Paard 1 liep alleen niet vlot mee aan het halster, dus daar eerst mee geoefend.

edit: Ik had ze alle drie aan een leadrope van 3 meter.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:52

Eerst trainen in de bak aan beide kanten van het leidpaard. Niet elk paard is geschikt als leidpaard of handpaard.
Eerst leren longeren, je zal de commando's nodig hebben. Ik doe het regelmatig, springen tot bultjes op en af in galop. Vind het een extra dimentie geven aan het buitenrijden.

Oja, je zult het handpaard goed moeten leren hoe het werkt, je word zo uit het zadel getrokken als je te maken hebt met eentje die de 'regels' niet kent. Op de grond heb je meer houvast dan bovenop een ander paard.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:04

Ik heb zelf ook vaker met 2 of 3 paarden gelopen, om van/naar de wei te brengen of om gewoon door het bos te wandelen. Aan elkaar vastbinden zou ik zelf nooit doen, als een dan wegspringt/-rent of wat dan ook, dan worden de andere meegetrokken.

Bij sommige paarden is het inderdaad handig om op te letten wat de onderlinge rangorde is en welke soms nogal losse voetjes kunnen hebben.

Zo heb ik een combinatie volwassen ruin + jonge hengst gehad om mee te lopen en de ruin stond overduidelijk een stuk hoger in rangorde. In het begin moest ik ze beide aan een andere kant meenemen, de hengst was soms namelijk zo brutaal dat hij op zijn donder kreeg van de ruin als ik ze samen aan een kant had lopen. Liep ik in het midden, dan waren ze beiden makkelijk te corrigeren. Na een paar keer liepen ze samen mee in één hand. Waar er plek voor was naast elkaar, waar er geen plek voor was liep de ruin voor.

Een andere combinatie maakte het voor de pony's (beide merries) niets uit waar ze liepen tov elkaar. Naast elkaar, achter elkaar, met of zonder mij ertussen. Alleen zette ik één van de twee niet voorop voor mijn eigen veiligheid. Als zij iets te ver naar voren zou komen en ik zou rond haar achterhand komen bestond er de kans dat ze uit zou halen. Zij was erg losvoetig.

Ik heb ook met een combinatie volwassen merrie + jonge hengst gelopen(beide al eerder genoemd). Ook in dit geval stond de merrie beduidend hoger in rang dan de hengst. De hengst voorzetten was geen optie, want dat wilde de merrie niet. De hengst achter zetten was geen optie, want hij had net uitgevonden dat hij hengst was. Deze twee nam ik ik dus altijd naast elkaar en lette daarbij ook op dat ik geen van beide touwen dusdanig liet vieren dat een van de twee voor of achter de ander kon gaan lopen.

Zelf heb ik het altijd gewoon gedaan en nooit over nagedacht, ik denk omdat ik dat zo heb geleerd bij mijn eerste verzorgpaard. Die stonden altijd met z'n tweeën in een wei ergens in het dorp, dus die werden er altijd samen heengebracht en afgehaald. Bij die twee was er werkelijk geen probleem met links, rechts, voor of achter lopen. Ik heb er ook wel eens drie meegepakt. De twee braafste, de 100% verkeersmak waren aan mijn linkerkant(minder sterkte kant) en de andere brave die nog kon schrikken van groot verkeer aan mijn rechterkant.

Ik zou zeggen gewoon doen, maar als zowel jij als de paarden het niet gewend zijn is het waarschijnlijk handig een extra persoon mee te nemen. Gewoon voor het geval dat.

Een handpaard als je zelf ook op een paard zit, heb ik zelf ook gedaan. Dit was bij mij (als onervaren handpaard-begeleider) alleen echt functioneel als handpaard en rijpaard ongeveer even groot zijn. De combinatie groot rijpaard, B-handpony was geen succes. Ik had over de pony die 40cm kleiner was dan het paard weinig te zeggen, omdat ik zoveel hoger zat. Maar met een handpaard is toch wel een vak apart denk ik. Dat werkt niet zomaar en dat heb ik ook gemerkt. In de bak, met paarden van ongeveer dezelfde hoogte, was het geen probleem. Maar dat is ook een hele andere situatie.

Dus hou goed rekening met de combinatie paarden/pony's die je maakt. Zowel in rangorde, als in handzaam- en gehoorzaamheid, als met wel of niet verkeersmak zijn. Probeer er ook rekening mee te houden welke wel eens wilt happen, uithalen of soms het andere paard lastig valt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:28

Pentax schreef:
Eerst trainen in de bak aan beide kanten van het leidpaard. Niet elk paard is geschikt als leidpaard of handpaard.
Eerst leren longeren, je zal de commando's nodig hebben. Ik doe het regelmatig, springen tot bultjes op en af in galop. Vind het een extra dimentie geven aan het buitenrijden.

Oja, je zult het handpaard goed moeten leren hoe het werkt, je word zo uit het zadel getrokken als je te maken hebt met eentje die de 'regels' niet kent. Op de grond heb je meer houvast dan bovenop een ander paard.

Mijn vraag heeft geen betrekking op handpaard, maar op het aan elkaar binden als je bv meerdere paarden tegelijk als handpaard meeneemt. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:29

HippoLogic schreef:
Ik heb er geen ervaring mee (met meerdere paarden op stap), maar ik zou wel rekening houden met de hiërarchie in de kudde. Een paard dat ik de wei achteraan loopt, niet als rijpaard kiezen (die lopen meestal net iets voorop).

Ik heb wel ervaring met meerdere paarden (3 stuks) in en uit de wei halen. Paard 3 (ranglaagste) kon met paard 1 en 2, maar niet in het midden. Als paard 1 (ranghoogste) in het midden liep ging het wel goed. Paard 1 liep alleen niet vlot mee aan het halster, dus daar eerst mee geoefend.

edit: Ik had ze alle drie aan een leadrope van 3 meter.

Met meerdere paarden lopen doe ik ook wel. Maar ik zoek dus vooral info over het aan elkaar bevestigen (

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:30

Motje11 schreef:
In een ander topic ben ik toevallig op een artikel van Ros gestuit dat gaat over de wet die hierop betrekking heeft:
Motje11 schreef:
Even gegoogled en ik heb gevonden waar het staat, in de Ros:
http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... rkeer.html

Dit staat er nog achteraan:
Maar niet alleen de omgang met het paard is belangrijk, ook de plek waar je rijdt is aan regels gebonden. Volgens de algemene wet zijn paard en ruiter gelijk aan een langzaam rijdend voertuig en moeten zij daarom op de openbare wegen zo ver mogelijk rechts lopen. Maar niet in de berm! Bovendien moeten paard en ruiter voldoen aan de verlichtingsvoorschriften voor voertuigen. Reflecterende beenbeschermers en kleding zijn aan te raden.

En dan nog veel meer over paarden in het verkeer. Wat ik wel vreemd vind, ik heb in de verkeersregels gelezen dat de plek van een ruiter te paard is op de weg, of in de berm van de weg. En hier staat dat je niet in de berm mag...

Er staat daar nog iets opmerkelijks:
Als je meerdere paarden wilt meenemen is dat alleen toegestaan als de paarden door een touw aan hun halsters met elkaar zijn verbonden. Over dat halster moet een hoofdstel worden bevestigd en je moet de teugels van de (hooguit vier) paarden vasthouden. Het is niet toegestaan om paarden los of met halster en halstertouw mee te nemen.

Je mag dus 4 paarden die met halsters aan elkaar verbonden zijn en allemaal een hoofdstel om hebben waarvan jij de teugels in je handen hebt tegelijk meenemen, maar niet één paard aan een halster met halstertouw?

Ik vind het zelf een beetje een vreemd artikel, wil de Ros nog een keer benaderen hierover. Maar misschien heb je er wat aan.

Hmm... kan ik niet zoveel mee. Geeft geen info over hoe en wat, alleen over regels in nederland, waar ik toch niets mee te maken heb ;)

liljebo

Re: Met meerdere paarden tegelijk op stap/aan elkaar vast maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:33

Ik zal de vraag nog eens helder proberen te stellen, want volgens mij is er hier verwarring.

Het gaat mij dus puur over het aan elkaar bevestigen van paarden, zoals dat wel gedaan wordt. Handpaard, meerdere paarden meenemen etc etc ben ik mee bekend.
Maar niet met het aan elkaar bevestigen van paarden, wat dus wel wordt gedaan (zal wel eens zoeken of ik er foto's van kan vinden)

Ik ben dus vooral geinteresseerd in hoe de paarden aan elkaar worden bevestigd, of er met paniekhaken e.d. wordt gewerkt etc.
Wellicht zijn er mensen hier die dit wel doen?

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:37

Ik had er nog nooit van gehoord en heb het ook nog nooit eerder gezien.
Wel regelmatig 2 pony's tegelijk meegenomen ook, maar niet aan elkaar vast.
Ben wel benieuwd naar hoe mensen dat doen inderdaad.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:49

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:32

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:41

ik heb een paar weken bij de polo gewerkt en daar is het heel normaal dat je de paarden aanelkaar bind bij de galoptraining. Je zit dan op 1 paard en aan de ene kant 2 en de andere kant 3 (bij ons dan). Ze werden gewoon met de halstertouwen aan het paard ernaast gebonden.
Afbeelding
Afbeelding
wij deden het dus niet zo, maar zo kan t ook..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 07:53

HL ah met halsbanden... maar dat lijkt mij hier dan weer niet praktisch. Mijn paarden zijn geen halsbanden gewend.

Kaatjemuts, jij hebt er dus ervaring mee. Werden de paarden dan gewoon met halstertouwen aan elkaar halster vast geknoopt? Ging daar bepaalde training aan vooraf of waar moest je rekening mee houden?

Als bv een paard niet wilde lopen (weet niet of dat daarbij voorkwam), kreeg dan het andere paard niet een ruk in zijn nek of iets dergelijks?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:43

liljebo schreef:
HL ah met halsbanden... maar dat lijkt mij hier dan weer niet praktisch. Mijn paarden zijn geen halsbanden gewend.

Kaatjemuts, jij hebt er dus ervaring mee. Werden de paarden dan gewoon met halstertouwen aan elkaar halster vast geknoopt? Ging daar bepaalde training aan vooraf of waar moest je rekening mee houden?

Als bv een paard niet wilde lopen (weet niet of dat daarbij voorkwam), kreeg dan het andere paard niet een ruk in zijn nek of iets dergelijks?

Voor zover ik weet werd het wel rustig opgebouwd, eerst een onervaren paard met een ervaren en dan steeds meer ervaren paarden erbij. Ze werden idd met halstertouwen aan het halster van het paard ernaast gebonden. We hielden verder nergens rekening mee, de polopony's waren al zoveel gewend. Ze werden elke dag, een half uur lang, zo op de galopbaan getraind. De afstanden waren daar wat groter (landgoed Balkenschoten in Nijkerk, iets van 30ha, geloof ik), dus ze zaten ook wel zonder zadel op 1 paard/pony en dan 5 ernaast, als ze op de vrachtwagen geladen moesten worden.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:25

wat ik uit oude westerns ken en uit boeken ( weet niet hoe realistisch dat is :P ) is dat handpaaden gewoon aan het zadel worden gebonden.
Zo zou ik het denk ik ook doen. 1 handpaard die je zelf met touw aan de hand hebt, en dat paard bijvoorbeeld een longseer singel om en daar de andere paarden aan vast zetten.
Zou ze niet via het bit aan elkaar willen hebben. ALs 1 dan begint te klooien worden de anderen daar de dupe van via het bit. Als er nu een paard begint te trekken komt de druk op de longseersingel en niet op de mond van je paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:31

Aan het bit zou ik idd nooit doen. Nu gebruik ik toch al nooit en nergens een bit voor; heb niet eens een bit, dus dat is dan al helemaal geen moeilijke keuze. Maar het lijkt mij idd ook niet zo aangenaam.
Paard aan het zadel vind ik ook geen strak plan. (kan ook niet met mijn zadel)

Longeersingel heb ik ook aan gedacht. Zo deden we het op keuringen als we merrie met veulen moesten voorleiden. Maar ik heb ze eigenlijk liever naast elkaar lopen (leuke voorbereiding ook als je ooit een tweespan wil ) en met bv 3 paarden zou een longeersingel al geen optie zijn

Kaatjemus, bedankt voor de info. Interessant om te horen. Opbouwen lijkt mij wel handig. Enige waar ik bang voor ben is een ruk aan het hoofd van het ene paard, als het andere paard de ankers uitgooit of schrikt. Opbouwen kan wrs een boel voorkomen (gewenning is het halve werk, lijkt mij ook), maar niet alles. Maar misschien denk ik er te moeilijk over. Ik zou eens in de wei kunnen oefenen. :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:26

Ik weet sowiezo dat het verplicht is om een paard met hoofdstellen mee te nemen.
Je knoopt de 2 halstertouwen die al aan het hoofdstel zitten ongeveer halverwege vast.
Dan heb jij een touw en mag je ze meenemen over de weg.
Anders kun je er zelfs een bekeuring voor krijgen maar volgens mij weten de meeste agenten dit ook niet.
Zelf neem ik gewoon de paarden apart mee aan halstertouwen, als de een schrikt,
hoeft de ander niet per se meegesleept te worden ;)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:58

liespower94 schreef:
Ik weet sowiezo dat het verplicht is om een paard met hoofdstellen mee te nemen.
Je knoopt de 2 halstertouwen die al aan het hoofdstel zitten ongeveer halverwege vast.
Dan heb jij een touw en mag je ze meenemen over de weg.
Anders kun je er zelfs een bekeuring voor krijgen maar volgens mij weten de meeste agenten dit ook niet.
Zelf neem ik gewoon de paarden apart mee aan halstertouwen, als de een schrikt,
hoeft de ander niet per se meegesleept te worden ;)

ff voor mijn nieuwsgierigheid; in welke wet/ mulderfeitnummer staat dat aangegeven dan? ik kan me nl niet voorstellen dat je verplicht een paard hoofdstel in te doen....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 16:02

Ik heb geen idee van de regelvorming op dat gebied in nl. Maar goed... voor mij is dat dan ook niet van belang. Maar ik meen dat iets dergelijks wel ter sprake is gekomen in een of ander topic, maar dat kan ook een broodje aap verhaal zijn. Geen idee.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:58

aan halsbanden laten wennen en dan oefenen :D

http://youtu.be/EEWXqMDmDd0

Ik zou dan je paarden eerst apart aan het lopen aan de halsband laten wennen, en op stemcommandos vooruit en halthouden. Met die cobras werkt de leider volgens mij ook altijd met een lange zweep erbij om de paarden die verder weg zijn tegen te houden wanneer ze te veel naar voren komen.

Wat wil je precies doen dan? Zelf rijden en 1 of meerdere handpaarden meenemen, of lopend meerdere paarden meenemen, en hoeveel dan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 18:10

hmmmm ik weet niet... ik heb geen ervaring met halsbanden. Spreekt mij ook niet aan, maar kan het idee zijn. Op stemcommando voorwaarts/halt/achterwaarts etc doen ze al.

Ik heb eigenlijk nog geen vaste plannen, maar speelde wel met de gedachte de hele paardenclub mee wandelen nemen (2 kleintjes en 2 grotenm uiteraard dan de twee kleintjes aan elkaar vast en de twee grote aan elkaar vast. Niet alle vier aan elkaar. Lijkt me niet erg praktisch := ) of bv de kleintjes aan elkaar (en dan ev lange teugel/leeg mennen met 2 tegenlijk) Wellicht twee kleintjes mee als handpaardjes... ik noem maar wat ideeën. Kun je meerdere paarden tegelijk beweging geven. Handig toch? :)
Ik denk dat er heel veel mogelijke toepassingen zijn als ze het kennen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:00

oei, als ik het goed lees was ik vroeger stout:)

op 1 pony zitten, aan de ene kant de andere pony en aan de andere kant onze 2 paarden gewoon allemaal aan halster met touwtjes.

maar nu ik erover nadenk, ik zou dit niet zo heel snel meer doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:11

Hier doen we het gewoon op deze manier.

Afbeelding

:7

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 19:04

Ja gewoon meer paarden aan de hand meenemen, doe ik ook :)
Maar dan met de benenwagen... beter voor de conditie, haha.
Op de fiets neem ik maar eentje mee (maar mijn fiets is kapot, dus nu even geen) en als handpaard ben ik ook pas met eentje aan het oefenen.