Ook volledige ruinen kunnen dit gedrag helaas vertonen, zeker als ze lang hengst zijn geweest. Ik heb er een gehad en op een pensionstal waar we gestaan hebben stond ook een ruin met dit gedrag. Ging goed zolang er alleen ruinen in de wei stonden en geen merries direct ernaast. Met een merrie in de buurt zware oorlog en een erg gevaarlijk dier voor alles behalve de merries.
Met mijn wedstrijd pony hebben we uiteindelijk gekozen eerst voor een kudde met alleen hij als ruin. Dat ging perfect. Later hebben we een wei zelf gehuurd waar hij samen met de merrie van mijn zus stond. Op de ponyclub en met wedstrijden moest ik wel allert zijn met rijden op ruinen te dicht in de buurt. Die probeerde hij tijdens het rijden toch wel te slopen als hij de kans kreeg. We hebben hem eigenlijk altijd maar als hengst behandelt en op 2 incidenten na zijn er nooit ongelukken gebeurt. Een bij introductie in de gemenge kudde. De 2 heren waren bezig elkaar af te maken. En een keer toen iemadn anders op hem reed en ze dacht he in de groep te kunnen rijden. Resultaat een pony en een meisje met een verkreukelde knie. Hij was tot zijn 8 e dekhengst geweest en daarna gekastreerd ivm doorgeven beenstand afwijkingen. Een jaar later is hij bij ons terecht gekomen. Toen hij eenmaal over de 15 was is zijn gedrag pas verandert in echt ruinen gedrag.
De ruin op de pensionstal is uiteindelijk ook met een groep merries neergezet en de concurerende ruin is bij onze merrie terecht gekomen. Ook daar geen problemen meer gehad.
Is het gedrag de eerste tijd wel goed geweest? Omdat ik niet kan voorstellen dat de merries pas een of twee maanden later in de wei zijn gezet.
Ik snap alleen je pensionhouder niet, als ze weet dat hij link is hoe kan hij dan door haar heen een ander paard willen raken? Had ze beiden vast of zo? Ik denk dat je hem moet gaan behandelen als hengst, eventueel een tijdje van de krachtvoer af om wat energie te verminderen en desnoods verhuizen naar een andere stal.
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-08-12 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt