Dit heeft ze echt nooit eerder gedaan maar sinds vorige week heeft madam een rare streek....
Zodra je het hooi bij de paardjes in de wei gooit gaat ze staan eten en plast daarbij over het hooi..... Ik heb haar meteen op haar donder gegeven maar iemand enig idee waar dit zo ineens vandaan komt?
Kan best zijn dat je merrie het vaker doet hoor, maar dat je er niet bij was
De ruin bij ons doet het ook wel eens
Misschien klettert het minder tegen de benen aan?
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-12 22:32
Ik ben er altijd bij aangezien alleen ik ze voer, en tot vorige week deed ze het nooit....
vuurneon
Geplaatst: 26-07-12 22:33
Ja, ik voer zelf ook. Maar je zit er vast geen uren naast om te kijken hoe ze eet? Ik heb de ruin ook wel eens betrapt toen ik bij de auto weer stond namelijk.
Misschien plast het fijn, geen spetters. Of als markering?
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-12 22:35
O bedoel je het zo.... Nee ik ben er niet tot aan het laatste sprietje bij.... Maar in elk geval deed ze het dan nooit meteen als ze hun hooi krijgen.
paardje1983
Geplaatst: 26-07-12 22:36
in meeste gevallen doen ze dat omdat het dan niet tegen hun benen aan spettert.
angrywolf
Geplaatst: 26-07-12 22:51
Het kan zijn dat ze iets van vitaminen/mineralen tekort heeft. Dan gaan ze soms ook over het hooi heen piesen om het daarna gewoon op te eten.
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-12 22:54
De grond van de wei is nu kei en kei hard, dus dat zal best wel spetteren ja
Dat wist ik niet dat dat ook kan angrywolf, ze hebben wel een liksteen en ze krijgen bijna elke dag een Pavo summerfit koek. Dus in principe zouden ze mineralen en vitaminen genoeg binnen moeten krijgen....
angrywolf
Geplaatst: 26-07-12 23:02
Als ze het de volgende keer weer doet kijk dan eens of ze het alsnog opeet. Als dat zo is dan heb je kans dat ze tekorten heeft. Als dat niet zo is dan kan hetgeen wat paardje1983 zegt goed kloppen
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-12 23:04
Dus dan moet ik haar maar niet meer op haar donder geven als ze het doet?
angrywolf
Geplaatst: 26-07-12 23:08
inderdaad kijk eens wat ze daarna doet veel paarden eten het hoor gewoon niet meer op en doen het idd tegen het spetteren. Maar er zijn er ook genoeg die het daarna gewoon opeten en dan kan er dus wat mis zijn.
jackie
Geplaatst: 26-07-12 23:08
dat zou ik zeker niet doen, want waneer je kont keert, doet ze het toch weer. misschien vind ze het niet lekker?
Op haar donder geven heeft geen zin, ze doen het ook wanneer je weg bent meestal juist, grote kans dat je het nu hebt gezien omdat de merrie hoge nood had.
Waratje
Geplaatst: 27-07-12 13:32
Hoe is haar relatie met de andere paarden in de wei?
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-12 14:07
@angrywolf, ik had er in elk geval nog nooit van gehoord dat ze dat doen....
@Jackie, ik weet het niet of ze het niet lekker vind, ze hinnikt wel altijd als een gek als ze hooi krijgt en probeert het al uit mijn handen te trekken voordat ik het in de wei kan gooien.
@Tigra, omdat ik het niet nodig vind dat ze op haar eten plast..... Rare gewoonte, maar goed ik wist dus niet dat ze het kon doen met een reden.
@vuurneon, ik zie haar wel vaker plassen in de wei, maar nooit eerder op haar hooi. Als ze zo hoge nood had zou ze toch ook wel meer geplast hebben denk ik... Inderdaad als ze het doet als ik weg ben zie ik het niet, en aangezien er nooit hooi blijft liggen zal ze het dan als ze het doet toch wel opeten.
@Waratje, ze staat samen met een shet ruintje en die kunnen heel goed met elkaar overweg. Alleen als er eten is dan domineert ze de shet maar dat is op te lossen door ze een stukje uit elkaar eten te geven. Tuurlijk is zijn stapel hooi altijd net wat lekkerder dus verwisselen ze steeds van plek. Ik maak nu ook altijd meerdere stapels verdeeld over de wei.
Mijn ruin plast ook op het hooi, het spettert idd minder. Nu heb ik een stukje met oud hooi, daar plast hij bijna altijd op en daardoor blijft het hooi om te eten gewoon schoon.
Mijn merrie doet het om het hooi te confisqueren, zij is de baas en ze vindt dat het haar hooi is. Helaas voor haar eet mijn ruin het toch alsnog gewoon nog mee op
Kan dominantie zijn, of juist het omgekeerde, poging om toch iets van eten te kunnen behouden, misschien iets veranderd in de groep of onrust in de rangorde momenteel? Bij de mijne is het echt een soort 'sproeigedrag' zoals je bij katten ziet of het 'markeren' van honden. Mijn merrie laat het iig zeker niet zomaar lopen, die gaat echt heel bewust daar staan piesen waar vers hooi gegeven is.
Nou mijn oude pony en mijn pony nu doen het allebei Ik zelf vind het verschrikkelijk goor ik heb er zelfs speciaal daarvoor een hooibak gekocht En als ik die bak een x niet gebruik pist ie gewoon lekker over zn hooi heen en dan kijkt ie me aan van "lekker púh"
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-12 18:57
@Urielle, nee ze staan met zijn tweetjes en daar is niks in veranderd.... Ik ben wel vorige week zelf op vakantie geweest en in die week is er iemand anders geweest die ze verzorgde. Die persoon zei ook tegen mij dat mijn merrie dat deed, daarvoor heb ik het nooit gezien. Dus eigenlijk is het zover we weten in mijn vakantie begonnen. Vandaag heeft ze het ook niet gedaan.
@roombolletje, ik vind het ook maar een vies idee maar als het natuurlijk gedrag is wie ben ik dan om er iets tegen te doen... Ik wil wel een keer gaan kijken voor een hooiruif, maar dat moet dan maar een kleintje zijn aangezien ik ook een minishet heb.
Mijn vorrie paardje deed het ook. Maar alleen omdat het anders tegen haar benen spetterde. Toen hebben we een kuubskist neergezet en daar het hooi in... Was ook niet alles want toen plaste ze niet meer buiten en gingen echt de sluizen open als ze weer op stal stond. Het rare van alles was, op de weide deed ze het nooit, alleen in de winter paddock... Hier aten ze het erna niet meer op waardoor we iedere dag zeker een kruiwagen vol hooi weerweg konden gooien...