Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

mika11 schreef:Het komt over, alsof je de pony totaal niet de baas bent.
Ook met dat stijgeren, hij heeft slechte gewoontes kunnen aanleren.
Zo'n pony moet een keer een flinke schop onder z'n kont krijgen.
jensvl schreef:mika11 schreef:Het komt over, alsof je de pony totaal niet de baas bent.
Ook met dat stijgeren, hij heeft slechte gewoontes kunnen aanleren.
Zo'n pony moet een keer een flinke schop onder z'n kont krijgen.
Dus als jij laat weten dat je ergens bang voor bent en gaat gillen (omdat ik niet luisterde naar wat je op een normale manier tegen mij hebt gezegd), moet ik je maar een mot geven (en dat terwijl je mij niet eens goed vertrouwd). Als dat in jou geval helpt om minder bang te worden, oke voor mij dan.
Dat is iets dat ik altijd zeg. De reden is belangrijker dan wat ze doen. Als je van het steigeren af wilt geraken, kun je beter het vertrouwen winnen met grondwerk, en dan laten weten dat je ook luistert als je paard vertelt dat hij bang is, zodat hij niet moet gaan steigeren (gillen).
jensvl schreef:Spijtig genoeg heb je de signalen gemist van de momenten dat hij het op een andere manier heeft proberen te uiten. Dat is dus de fout van de persoon die ermee omgaat en ik vind niet dat het paard daar de dupe van moet zijn. De eigenaar moet het paard dan vroeger op zijn gemak stellen, en als dat niet lukt, moet het paard daar niet de dupe van zijn. Je legt het paard dus eigenlijk het zwijgen op, want je bent niet in staat naar de eerdere communicatie te luisteren, en straft de communicatie die je wel merkt af. Heel slecht voor het paard. Het stopt met communiceren. Geef je paard niet de schuld van je eigen fouten. Hij mag merken dat je niet graag hebt dat hij steigert, want dat kan gevaarlijk zijn (maar meestal niet als hij steigert uit angst), maar dat kan op een andere manier dan een klap geven.
Het werkt, heb paard gehad dat steigerde bij minste teken van angst (omdat dat volgens het paard de enige communicatie is die een mens kan zien, zo erg was het er al mee gesteld), en ik heb nooit geslagen, maar geluisterd. Resultaat? Het steigeren stopte, omdat hij terug overging naar een subtielere vorm van communicatie. Dus terwijl je met slaan bereikt dat je paard stopt met communiceren, bereik je met luisteren dat hij stopt met steigeren, en terug subtiel communiceert.
Geryon schreef:jensvl schreef:Spijtig genoeg heb je de signalen gemist van de momenten dat hij het op een andere manier heeft proberen te uiten. Dat is dus de fout van de persoon die ermee omgaat en ik vind niet dat het paard daar de dupe van moet zijn. De eigenaar moet het paard dan vroeger op zijn gemak stellen, en als dat niet lukt, moet het paard daar niet de dupe van zijn. Je legt het paard dus eigenlijk het zwijgen op, want je bent niet in staat naar de eerdere communicatie te luisteren, en straft de communicatie die je wel merkt af. Heel slecht voor het paard. Het stopt met communiceren. Geef je paard niet de schuld van je eigen fouten. Hij mag merken dat je niet graag hebt dat hij steigert, want dat kan gevaarlijk zijn (maar meestal niet als hij steigert uit angst), maar dat kan op een andere manier dan een klap geven.
Het werkt, heb paard gehad dat steigerde bij minste teken van angst (omdat dat volgens het paard de enige communicatie is die een mens kan zien, zo erg was het er al mee gesteld), en ik heb nooit geslagen, maar geluisterd. Resultaat? Het steigeren stopte, omdat hij terug overging naar een subtielere vorm van communicatie. Dus terwijl je met slaan bereikt dat je paard stopt met communiceren, bereik je met luisteren dat hij stopt met steigeren, en terug subtiel communiceert.
Nee hoor, die heb ik niet gemist. Ik zie het al aan zijn oren wat hij van iets vindt. Maar alles wat ik dan deed mocht niet baten (verschillende dingen geprobeerd) en hij bleef het eng vinden en ging dan steigeren.
Overigens, een paard dat alleen zal steigeren als het iets eng vind, zal ik minder snel 'straffen' dan een steigeraar, zoals de mijne is.
Hij heeft geen geduld en als hij iets onduidelijk vindt (bijvoorbeeld bij iets nieuws uitleggen) gaat hij snel steigeren i.p.v. mij proberen te begrijpen net als ik hem probeer te begrijpen en dan komt hij snel in protest. Als hij pijn heeft wil hij ook nog wel eens naar de 'pijndoener' steigeren of als hij echt een chagrijnige dag heeft. Het is een best dominante ruin en zoekt iedere dag weer de grenzen op.
Laatst toen ik zijn wond schoon moest maken ging hij er vandoor en als ik hem dan wilde pakken steigerde hij naar mij, viel me zowat aan. En laatst toen we iets nieuws deden bij het grondwerken (dezelfde dag nog met een ander dominant paard in een NH-curses/les geoefent dus het lag niet aan mij), hij niet reageerde op een kleine hulp, en ik hem met de stick aangaf wat ik bedoelde, ging hij ook naar mij steigeren.
In alle twee de gevallen was het boem dat mag niet paard
jensvl schreef:Geryon schreef:Nee hoor, die heb ik niet gemist. Ik zie het al aan zijn oren wat hij van iets vindt. Maar alles wat ik dan deed mocht niet baten (verschillende dingen geprobeerd) en hij bleef het eng vinden en ging dan steigeren.
Overigens, een paard dat alleen zal steigeren als het iets eng vind, zal ik minder snel 'straffen' dan een steigeraar, zoals de mijne is.
Hij heeft geen geduld en als hij iets onduidelijk vindt (bijvoorbeeld bij iets nieuws uitleggen) gaat hij snel steigeren i.p.v. mij proberen te begrijpen net als ik hem probeer te begrijpen en dan komt hij snel in protest. Als hij pijn heeft wil hij ook nog wel eens naar de 'pijndoener' steigeren of als hij echt een chagrijnige dag heeft. Het is een best dominante ruin en zoekt iedere dag weer de grenzen op.
Laatst toen ik zijn wond schoon moest maken ging hij er vandoor en als ik hem dan wilde pakken steigerde hij naar mij, viel me zowat aan. En laatst toen we iets nieuws deden bij het grondwerken (dezelfde dag nog met een ander dominant paard in een NH-curses/les geoefent dus het lag niet aan mij), hij niet reageerde op een kleine hulp, en ik hem met de stick aangaf wat ik bedoelde, ging hij ook naar mij steigeren.
In alle twee de gevallen was het boem dat mag niet paard
Een steigeraar geef ik ook een tik. Dat is op zijn plaats. Uit zelfverdediging vind ik dat niet meer dan normaal. Maar sorry dat ik het vertel, maar het teken dat jij het paard niet kan kalmeren, is het teken dat je niet genoeg vertrouwen en respect van je paard hebt, en ook dat is je eigen fout.
.
), 
Maar gelukkig had ik er nog een 'normale' pony bij, maakt het altijd wat gemotiveerder.