Kappen tegen stadeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gilalh

Kappen tegen stadeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:20

Sinds een aantal weken is onze Haflinger enorm tegen de staldeur aan het kappen vooral vanaf een uur of vijf 's morgens. Het is zo erg dat we hem voortaan ook 's nachts buiten laten staan anders krijgen we straks nog problemen met de buren. Onze bak is op het moment een grote modderpoel en we hebben geen schuilhut dus ik wil hem eigenlijk weer binnen houden 's nachts. Wie o wie heeft een goede oplossing tegen het kappen! Ik weet dat het verveling is, speelbal oid helpt niet. Ik zag in een eerder forum dat het paard twee nachten werdt vastgezet, hebben daar meer mensen ervaring mee? Vind het nl niet prettig om hem zo lang vast te zetten als dat niet hoeft. Aan rubberen matten hebben we ook gedacht alleen daarmee los je niet het gebrek op alleen de herrie.

ShauniBef

Re: Kappen tegen stadeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:21

Duidelijk. Paard wil niet op stal staan, dus gewoon lekker buiten laten. Iets van een schuilhok maken zodat hij wel droog kan staan. :)

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:22

Bedoel je met z'n hoef tegen de staldeur beuken voor eten?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:23

Staat ie dan alleen?
Op stro zetten, zodat ie wat te kauwen heeft.
Rubber matten plaatsen tegen de deur, dempt het geluid.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:25

Kappen is trappen neem ik aan? Mijn paard deed dit ook en wel op het moment dat het weer licht begon te worden. Zou goed kunnen dat jouw paard het dan een mooie tijd vindt om naar buiten te gaan :o . Wij hebben aan de stallen een uitloop en de deur blijft dus open. Paard kan zelf bepalen of hij binnen of buiten gaat staan. Dus het probleem is voor ons hiermee opgelost. Mogelijk is dit ook een oplossing voor jouw paard?

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:33

Wat fijn dat ik al meteen een paar goede reacties heb!

- een schuilhut plaatsen mag niet bij ons, helaas

- stro erbij zou een goede zijn maar hij staat op vlas want anders vreet hij zich helemaal vol

- misschien een inloopstal van maken? Zou een oplossing kunnen zijn, alleen ben ik er dan bang voor dat hij helemaal niet meer op stal kan. We hebben nl nog een paard en ze kunnen niet samen buiten.

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:35

Het is trouwens niet alleen wanneer hij wil eten. Overdag na het voeren doet hij het ook, dus ik denk dat hij gewoon altijd buiten wil staan, alleen dat lukt niet.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:36

Gilalh schreef:
- misschien een inloopstal van maken? Zou een oplossing kunnen zijn, alleen ben ik er dan bang voor dat hij helemaal niet meer op stal kan. We hebben nl nog een paard en ze kunnen niet samen buiten.

Hoe bedoel je dit? Wij hebben hier drie paardenstallen met allen een eigen uitloop eraan vast.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:37

Jouw paard wil gewoon niet op stal staan, waarom dan allemaal middeltjes proberen om hem toch op stal te laten staan? Schuilstal mag niet? Gooi een oude trailer in de wei. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:40

Misschien jeuk in zijn benen ??
Kan mijt zijn.
Zijn diverse middeltjes voor.

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:51

De oplossing zou dus een inloopstal kunnen zijn, maar hij moet dus wel af en toe binnen kunnen staan voor max vijf uur anders kan het andere paard niet naar buiten. Helaas hebben wij niet de ruimte om hier iets in te veranderen.

Goh, jeuk in zijn benen. Totaal ander antwoord. Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit van heb gehoord. Nee, geloof ik niet, hij staat echt met 1 been te kappen en niet continu het is vooral 's morgens tè vroeg, anders zou het het altijd doen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:53

Gilalh schreef:
De oplossing zou dus een inloopstal kunnen zijn, maar hij moet dus wel af en toe binnen kunnen staan voor max vijf uur anders kan het andere paard niet naar buiten. Helaas hebben wij niet de ruimte om hier iets in te veranderen.

Goh, jeuk in zijn benen. Totaal ander antwoord. Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit van heb gehoord. Nee, geloof ik niet, hij staat echt met 1 been te kappen en niet continu het is vooral 's morgens tè vroeg, anders zou het het altijd doen.

Kan je niet een stuk afzetten? Al staat hij in de nacht op een stukkie van 5 bij 5, met veel hooi. Dan staat hij toch buiten. :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:02

Ik begrijp nog niet erg hoe de situatie bij jou is. Heb je voor je paard een binnen- of buitenstal en de weide zou je toch in tweeën kunnen verdelen? Dan kunnen beide paarden toch naar buiten?

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:13

Goede Shauni ;) dan kan ik hem net zo goed op stal laten met 10 balen hooi. Weet zeker dat hij dan niet meer kapt maar ik ben er bang voor dat ik hem over twee maanden niet meer door de staldeur krijg. Ik ben nog steeds blij dat het een chique haf is!

@ it-is-me Wij hebben aan huis twee buitenstallen met daar aan een bak en daar achter een kleine weide. Het is mogenlijk om één inloop stal te maken maar geen twee tegelijk. Ik snap wat je bedoelt en als we de stal om zouden draaien en dan de weide en de bak zouden verleggen dan konden we alles in tweeën delen maar helaas gaat dat niet lukken. Dus als het ene paard buiten staat dan moet de andere altijd binnen. Ook onze weide is niet gigantisch, dan lopen ze alles stuk. Helaas voor de pony moet hij gewoon een paar uur per dag binnen. Dit is heel lang goed gegaan maar opeens dit gedrag, dus een andere oplossing.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:15

Oke.. Jij kiest nu voor jezelf ipv voor je paard. Erg egoïstisch van je.. :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:16

en de ene snachts dan in de buitenbak ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:16

Ik zou in ieder geval beginnen met rubber matten oid tegen de deur aan plakken/nagelen, omdat hij hiermee zijn benen sloopt. Verder een slow feeder geven, een speelbal, en alles wat je maar kan bedenken dat hem bezig kan houden. Hooi heeft hij sowieso onbeperkt nodig, dus dat zou het probleem niet moeten zijn, maar verder gewoon alles wat je bedenken kan.

En verder zou ik idd kijken of hij op een of andere manier 's nachts buiten kan blijven.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:19

zoals ik hierboven al vroeg kan er niet een snachts in de buitenbak ?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:30

Laat de deur van de stal open en hij kan gaan en staan waar hij wilt.

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:35

Little birdie, even bij het begin beginnen met lezen, want hij staat al buiten 's nachts. Ik ga nu nog even kijken of hij nog boven de modder uitkomt en een paar uurtjes nadenken hoe we dit gaan oplossen.

@ ariebren, hij moet echt een paar uur op stal kunnen, het is duidelijk dat hij buiten wil blijven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:36

Ariebren schreef:
Laat de deur van de stal open en hij kan gaan en staan waar hij wilt.

Hé ja. Voerton, andere pony pesten, openbare weg, volvreten in het weiland...

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:40

@vjestagirl is er een slowfeeder dat een paard úren bezig kan houden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:41

Geen idee. Die van mij krijgt gewoon 24/7 zoveel ze wil, dus ik zou het niet weten. Maar ze zijn er vast, kwestie van zoeken denk ik. Er is er vast wel eentje die hem van 11 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens bezig kan houden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:44

Deze paardjes dachten ook dat het gras bij de buren groener was.
En na het gras onderzoek bij de buren kwamen ze gewoon weer terug naar stal.

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:45

Tóch zou ik dat om een of andere reden toch maar niet te vaak proberen.